Muhammed-tegninger - tillad eller ej ifølg~
Fra : NVJ

Dato : 04-02-06 12:27

Nu har der været så megen debat om, at man ikke må afbilde profeten
Muhammed, da det er krænkende mod profeten / muslimerne.

Mon ikke det snarere et spørgsmål om, at det netop er de få af de 12
tegninger fra JP, der viser Muhammed med en bombe i turbanen og
Muhammed med sabel omgivet af et par kvinder i burkaer, hvor hans øjne
er dækket af en sort bjælke, der krænker muslimske troende.

For det tyder jo på, at de ikke helt har ret i deres påstand om, at
man ikke må afbilde Muhammed. På nedenstående sider er der i hvert
fald massevis af Muhammed-tegninger.

http://www.zombietime.com/mohammed_image_archive/
http://www.islamcomicbook.com/

Så er det jeg spørger, hvis de virkelig mener, at man ikke må afbilde
profeten, hvordan kan det så være at 12 tegninger fra JP kan skabe så
meget opstand i den muslimske verden, når der findes adskillige
afbildninger af Muhammed både kunstneriske og humoristiske rundt
omkring på internettet!?

/NVJ

Fra : hanzen

Dato : 04-02-06 12:32

"NVJ" <nvj1975@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget opstand i den muslimske verden, når der findes adskillige
> afbildninger af Muhammed både kunstneriske og humoristiske rundt

Fordi de bliver fornærmede efter ordre fra deres religiøse ledere. Og lige
nu passer det ind i mullaernes kram at lave lidt ballade.
Og vi andre må så bare rette os efter herrefolkets humørsvingninger.
--
hilzen
hanzen

Fra : B. Nice

Dato : 04-02-06 13:34

On Sat, 04 Feb 2006 12:27:24 +0100, NVJ <nvj1975@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>meget opstand i den muslimske verden, når der findes adskillige
>afbildninger af Muhammed både kunstneriske og humoristiske rundt

Fordi det ikke handler om tegningerne. Det handler om at muslimer
(hvoraf de fleste gennem deres ledere får at vide hvad de skal mene)
her har fundet et mål for deres vrede og frustration i forhold til
vesten og i forhold til deres egen dagligdag.

Som situationen er i mange muslimske lande er der sikkert intet mere
kærkomment end en ydre fjende der "håner" noget de i deres ellers
splittede verden kan være fælles om.

Jeg er sikker på mange af dem der render rundt i gaderne og hyler "død
over danmark" dårligt nok ved hvor det ligger og i endnu mindre grad
hvad der foregår her. Og der er helt sikkert ikke mange der læser
Jyllands-posten

Og dem ta'r jeg mig i første omgang heller ikke særlig meget af.
Problemet er at følelserne kommer i kog og eskalerer fuldstændig
absurd og ukontrollabelt - og på et eller andet tidspunkt er der en
der inspireres til at gribe til vold.

Hvis konflikten ebber ud i løbet af relativt kort tid tror jeg det vil
kunne føre en masse gode ting med sig, hvor mange er blevet klogere på
nogen ting.

Desværre er jeg ikke særlig optimistisk lige nu. For mig er det kun et
spørgsmål om tid før terroren rammer DK og jeg er også bekymret for at
sagen her kan udvikle sig til noget rigtig. Vi er vidne til en
kulturkamp mellem to på mange områder nærmest uforenelige værdisæt -
og det kan blive rigtig ubehageligt. Som den gale mand sagde i DR's
satire: "Det er fand'me uhyggeligt, du!"