Hej Søren,
Undskyld for det lidt sene svartidspunkt til dit spørgsmål ang.
indikation for fuld tank.
Jer er lige kommet tilbage fra en rejse til Thailand.
Vi besøgte bl.a. øen Koh Samed og så her hvordan de lokale bådfolk
klarede opgaven med de simple midler som de har til rådighed.
De havde en pind med mærker på som de målte niveauet med inden de
fyldte brændstof på. Brændstoffet havde de i 5 liter dunke. Dunkene er
lette at transportere ombord fra stranden og stuve af vejen.
Thaierne er ikke vandt til at der er tankanlæg som de direkte kan
fylde fra.
Når der skulle fyldes brændstof på tanken satte de dunken på dækket og
satte den ene ende af en plasticslange ned til bunden af dunken og og
den anden ende ned i tanken. Herefter lagde de hånden tæt om dunkens
hul og pustede ned gennem fingrene indtil at brændstoffet løb over i
tanken gennem slangen og så løb det indtil dunken var tom.
Fyldningshastigheden afhænger af slangediameteren, så det er med en
behersket hastighed der fyldes over.
Jeg tror ikke vi skal blande de avancerede fyldningssystemer fra fly
ind i emnet. Her fyldes tankene fra undersiden af vingerne og gennem
store slanger og med stort tryk. Et groundstop skal være kort og det
ville være umuligt at opnå med fyldning fra anlæg som er på havnene
der kun kan sammenlignes med en dråbedispenser i forhold til
brændstofpåfyldning af fly.
Jeg har selv tidligere haft en tank i min båd på 42 liter.
Dengang anvendte jeg også en pind med mærker på for at pejle
væskestanden.
Ulempen var at ved påfyldning fra havnenes tankanlæg skummede
brændstoffet og hurtigt løb der skum op af påfyldningen og
udluftningen, selvom tanken kun var halvt fyldt op. Så påfyldningen
skulle standses flere gange undervejs.
Efter en tur i Dalslandskanalen hvor jeg skulle hente brændstof af
flere omgange 5 km væk på en alm. tankstation, lavede jeg følgende
ændring:
Den gamle tank blev taget ud og en ny blev designet til at følge
skrogets profil på den ene side og en lodret væg på den anden side,
således at tanken blev gjort høj.
Tanken er ca 1 meter høj og er smal i bunden. Den rummer 100 liter.
Der er lavet en bundventil hvortil der er tilsluttet et Kamstrup
manometer, hvor skalaen er lavet ved at jeg har fyldt 10 liter på ad
gangen og lavet en streg på manometerets skala.
Herefter er skalaen blevet tegnet fuldt op med underinddelinger og
tal.
Tanken fyldes helt op om efteråret inden båden kommer på land og med
100 liter i tanken om foråret kan man komme meget langt omkring.
Skulle der blive behov for påfyldning i løbet af sommeren behøves man
jo ikke at fylde tanken helt op; men kun fylde op til 80 liter. Herved
undgås skumproblemet.
Bundventilen er også god at have når/hvis tanken evt. skulle tømmes
for kondensvand.
Du kunne f.eks. også lave en slange/rør som går fra bunden af tanken
efter bundventilen og op langs siden og så lave en dipstick i stil med
den der sidder på bilen til at måle smøreoliemængden med.
Den der med at hælde opvaskemiddel ud på vandet er ikke heldig, hvor
bliver olien af når du nedsætter overflade spændingen med
opvaskemidlet?
Det er da bedre at olien fordamper fra overfladen end at lade den
synke til bunds.
Der findes nogle ringformede svampe som lægges omkring påfyldningen.
De kan optage evt. overløb i mindre mængder og kan efterfølgende
puttes i en plasticpose for senere at lægge dem i havnens
spildvæskedepot.
Med venlig hilsen
Harding
Kender I det ?!
Man tanker, - fra dunk eller slange i havn, og pludselig er tanken
fuld,
og der er allerede ved at løbe diesel ud af udluftningshullet i
fribordet!
Tankmåleren er så "grov" at den ikke er til megen hjælp.
Skandale, og fat i opvaskemiddel for at afspænde det forræderiske slør
i
vandoverfladen!
Jeg har selv lavet en "Georg Gearløs" med en dunk med et udskåret hul
som via en elastiksnor holdes over udluftningshullet. Jeg holder så
(lidt besværligt)øje med dunken, og stopper ankning når jeg kan se det
løber ud.
Men der må s.. være andre med samme problem og nogen et sted derude
som
har fundet en genial løsning ??!!
Vetus har lavet en "splash"-løsning med et 2-liters reservoir under
tankhullet som tillempet ville kunne bruges, men desværre er der ikke
plads ved tankhullet på min Oceanis 320.
Jeg har funderet på noget med en niveaumæssigt parallel
brændstofslange
med en eller anden slags signalgiver for vædskestand, men er ude i det
store ingeniørarbejde.
Geniale forslag efterlyses ! - Harding, det er nu du skal vise din
værd,
- hvordan ser man at en A321 er fuldtanket ??!
Mvh
Søren Hedemand