Tyrkiet vil ikke med i EU
Fra : hanzen

Dato : 04-02-06 08:29

Så vil de alligevel ikke med i EU eller også er det bare en måde at komme ud
af forhandlingerne på inden de bliver nægtet optagelse.

http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=3537304/

Tyrkiets premierminister, Recep Tayyip Erdogan, mener, at
karikaturtegningerne af Muhammed i Morgenavisen Jyllands-Posten er
et »uacceptabelt« angreb på de åndelige værdier, der viser, at
ytringsfriheden bør begrænses.

Meldingen fra den tyrkiske regering kommer til trods for, at netop respekt
for ytringsfriheden er et ufravigeligt EU-krav til Tyrkiet, der indledte de
omstridte optagelsesforhandlinger med EU den 3. oktober sidste år.

--
hilzen
hanzen

Fra : Anonym

Dato : 04-02-06 08:49

"hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for ytringsfriheden er et ufravigeligt EU-krav til Tyrkiet, der indledte
> de omstridte optagelsesforhandlinger med EU den 3. oktober sidste år.

Mange europæiske lande har faktisk stadigvæk love, der forbyder
gudsbespottelse og krænkelse af religiøse følelser.
Anders Fog Rasmussen har tilbage i år 2004 tilkendegivet, at han ikke ville
ophæve blasfemiparagraffen.
Så hvis der ikke gælder en dobbeltstandard for Tyrkiet, kan landet
formentligt godt begrænse
ytringsfriheden uden at stå uden for det gode selskab.
Det er ikke godt, men omvendt er det jo
dobbeltmoralsk at fordømme Tyrkiet for love, som mange europæiske nationer
stædigt opretholder.

Fra : hanzen

Dato : 04-02-06 08:53

"Anonym" <anonym@anonym.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er ikke godt, men omvendt er det jo
> dobbeltmoralsk at fordømme Tyrkiet for love, som mange europæiske nationer

Det er latterligt at have love der sætter grænsen ved om folk føler et eller
andet.
Hvor går grænsen så?
--
hilzen
hanzen

Fra : Anonym

Dato : 04-02-06 09:04

> "Anonym" <anonym@anonym.com> skrev i en meddelelse

> Det er latterligt at have love der sætter grænsen ved om folk føler et
> eller andet.
> Hvor går grænsen så?

Helt enig, men spørgsmålet er jo ikke, om Tyrkiet er et demokratisk
mønsterland, men om det er på et
niveau, hvor det opfylder vilkårene for optagelse.
Lande som Tyskland og Belgien forfølger også dissidenter.
(Dissidenter forstået som personer i opposition til den herskende
statsorden).

Fra : PerX ...

Dato : 04-02-06 09:29

In article <43e45c7d$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>,
anonym@anonym.com says...

> [...]
> gudsbespottelse og krænkelse af religiøse følelser.
> Anders Fog Rasmussen har tilbage i år 2004 tilkendegivet, at han ikke ville

Fordi love som beskytter de metalt forstyrrede er åbenbart vigtige. Kan
man forstå det.

Fra : A.And

Dato : 04-02-06 10:02

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse
> In article <43e45c7d$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>,
> anonym@anonym.com says...

> SNIP

Det land skal under ingen omstændigheder med i EU, før de som minimum giver
en officiel undskyldning for den million mennesker, de dræbte i det Armenske
folkemord i 1915.
De Bedste Hilsner
Lars

Fra : Hannibal

Dato : 04-02-06 13:18

"A.And" <hexata@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> giver
> en officiel undskyldning for den million mennesker, de dræbte i det

Det land har intet med Europa at gøre. Har de lærdte mennesker i Unionen
aldrig haft geografi i skolen???!!!

Hannibal

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-02-06 13:53

"Hannibal" <mhs@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Det land har intet med Europa at gøre.

Øh, jo - en del af Tyrkiet ligger i Europa.

> Har de lærdte mennesker i
> Unionen aldrig haft geografi i skolen???!!!

Du har vist ikke.

--
-Jens B.
http://www.supportdenmark.com - Denmark needs your support

Fra : Hannibal

Dato : 04-02-06 14:39

> "Hannibal" <mhs@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Øh, jo - en del af Tyrkiet ligger i Europa.

> [...]
Jens, nu skuffer du mig. http://home.zonnet.nl/gerardvonhebel/ Historisk set
kan man vel altid argumentere for hvilke områder der hører til Europa, men
det muslimske Tyrkiet gør ikke. Men hvis vi nu skal tærske langhalm på den
sag, så var en del af Nordafrika og den Arabiske halvø også en del af
Europa, dengang det Romerske Imperium var på sit højeste. Tyrkiet og den del
af Tyrkiet som du mener hører til i Europa har altid været en del af Ottoman
Imperiummet. Rent geografisk er langt største delen af dette område afskåret
fra den sydøstlige del af Europa, så der er ikke nogen umiddelbar fast
forbindelse.

Hannibal

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-02-06 14:44

> Historisk set kan man vel altid argumentere for hvilke områder der
> hører til Europa, men det muslimske Tyrkiet gør ikke.

Jo. Du bragte selv geografi på banen, og Tyrkiet er - med alle geografiske
definitioner - en del af Europa. Det har intet med islam, kristendom eller
andet at gøre.

> Men hvis vi nu
> skal tærske langhalm på den sag, så var en del af Nordafrika og den
> Arabiske halvø også en del af Europa, dengang det Romerske Imperium
> var på sit højeste.

Nej. "Europa" er en geografisk betegnelse - ikke en etnisk/religiøs.

Fra : Hannibal

Dato : 04-02-06 14:55

> [...]
> andet at gøre.

> Nej. "Europa" er en geografisk betegnelse - ikke en etnisk/religiøs.

Så se her Jens, http://worldatlas.com/webimage/countrys/eu.htm det grønne
område er Europa. Og jeg har set at der findes et område som kaldes for
Europæsik Tyrkiet. Skal det være dagsordnen så findes der vel også et område
som er Tysk Sønderjylland, Spansk Portugal osv osv. Tyrkiet er på ingen måde
en del af Europa, hverken geografisk eller religiøst eller moralsk!

Hannibal

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-02-06 15:05

> Så se her Jens, http://worldatlas.com/webimage/countrys/eu.htm det
> grønne område er Europa.

Ja.

> [...]
> vel også et område som er Tysk Sønderjylland, Spansk Portugal osv
> osv. Tyrkiet er på ingen måde en del af Europa, hverken geografisk

Du beskriver politisk/religiøs inddeling - ikke geografisk.

Lad nu venligst være med at omdefinere begreberne. "Europa" er en geografisk
inddeling, og Tyrkiet er dermed en del af Europa. Du kan fastholde, at
Tyrkiet ikke hører hjemme i et kristent-kulturelt fællesskab, men det har
intet med begrebet "Europa" at gøre. Jeg ville f.eks. ikke betænke mig et
sekund på at hilse et Israelsk medlemskab af EU velkommen.

Fra : Hannibal

Dato : 04-02-06 15:24

> [...]
> fællesskab, men det har intet med begrebet "Europa" at gøre. Jeg ville
> f.eks. ikke betænke mig et sekund på at hilse et Israelsk medlemskab af EU

Jeg forstår ikke hvordan dine øjne ser på et kort. Tyrkiet er afskrået med
et stræde af vand fra resten af Europa, med mindre man vil bevæge sig helt
til det Kaspiske hav og der inddrage Tyrkiet i det Europæsike kort. Gør man
det så hænger Pkiastan, Indien og Kina jo også sammen med Europa. Linien
skal skæres et sted, det sted er der hvor den grønne farve på kortet ændres
til sand farve. Det er belejligt både geografisk og religions/regerings
mæssigt. De sandfarvede ragioner på kortet er ikke på nogen måde foreneligt
med Europa.

Hannibal

Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-06 15:39

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Jeg ville f.eks. ikke betænke mig et sekund på at hilse et Israelsk
> medlemskab af EU velkommen.

Ej heller jeg - men derimod et tyrkisk ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hannibal

Dato : 04-02-06 16:32

> Ej heller jeg - men derimod et tyrkisk ;-(.
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk

Israel ind i Europa? Det er da det sygeste jeg længe har hørt. Hvad vil i
dog det for? Kom lige med jeres veldokumenterede begrundelser?

Hannibal

Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-06 17:27

Hannibal <mhs@privat.dk> wrote:

> Israel ind i Europa? Det er da det sygeste jeg længe har hørt. Hvad vil i
> dog det for? Kom lige med jeres veldokumenterede begrundelser?

Jeg argumenterer ikke for israelsk medlemskab af EU [og de i øvrigt selv
afgøre, om de overhovedet ønsker et sådant medlemskab]. Jeg siger blot
at jeg hellere vi have Israel end Tyrkiet som medlem af EU [og i øvrigt
også NATO].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hannibal

Dato : 04-02-06 18:32

> [...]
> afgøre, om de overhovedet ønsker et sådant medlemskab]. Jeg siger blot
> at jeg hellere vi have Israel end Tyrkiet som medlem af EU [og i øvrigt

Aha. Jeg er stadig efterladt med en underlig smag i munden. Ingen af dem
hører til i Europa.

Hannibal

Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-06 15:39

Hannibal <mhs@privat.dk> wrote:

> Tyrkiet og den del af Tyrkiet som du mener hører til i Europa har altid
> været en del af Ottoman Imperiummet.

Næh, tyrkerne kommer fra Turkestan, Centralasien. Før den tyrkiske
invasion i Østrom 1071 [slaget ved Manzikert hvor kejser Romanos IV
Diogenes blev taget til fange. Efter løskøbet samme år blev han afsat og
blindet] var befolkningen i Anatolien indoeuropæere, som i Iran og
Grækenland.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-06 15:09

Hannibal <mhs@privat.dk> wrote:

[Tyrkiet]

> Det land har intet med Europa at gøre. Har de lærdte mennesker i Unionen
> aldrig haft geografi i skolen???!!!

Sydøstthrakien med storbyen Konstantinopel ligger nu geografisk set i
Europa, lige som Cypern ligger syd for Anatolien. Det der er afgørene er
naturligvis at det gamle Østrom blev erobret af de islamiske tyrker, og
tvangsislamiseret.

Dit navn tyder i øvrigt på at du selv har en levantisk baggrund. Fra
Fønikien, byen Tiryns, som grundlagde kolonien Karthago i den senere
romerske provins Africa. Hannibal var som bekendt den føniker der førte
sine elefanter op over Alperne ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hannibal

Dato : 04-02-06 16:18

> [...]
> Fønikien, byen Tiryns, som grundlagde kolonien Karthago i den senere
> romerske provins Africa. Hannibal var som bekendt den føniker der førte

Per, du er jo en historisk lærdt mand. Ved jeg. Vi har før været inde på
historie, hvor jeg desværre måtte forlade debatten på grund af en
forretningsrejse.

Hannibal betegnes som en af verdenshistoriens største militære ledere. Hans
organisatoriske talenter, evne til at koordinere sine troppebevægelser og
splitte og omringe fjenden var en del af baggrunden for hans militære
succeser. Ligeså vigtigt var nok hans lederevner. Han var i følge samtidige
kilder beundret og lovpris af sine soldater, for sit mod, den spartanske
levevis og hårdførhed.

I 218 overraskede Hannibal romerne ved at krydse floden Ebro med en hær på
ca 40.000 mand, og med sine krigselefanter at krydse alperne. Men
omkostningerne havde været store - kun 26.000 mand af Hannibals soldater
nåede levende frem til Posletten. Her kunne Hannibal rekruttere nye soldater
blandt gallerne som her så en mulighed for at gøre op med de forhadte
romerske herskere. Med de galliske rekrutter var Hannibals hær oppe på godt
50.000 mand.
I slaget ved Cannæ i Apulien år 216, tørnede Hannibal og den romerske hær
sammen i et af verdenshistoriens berømtes slag,og det blodigste nederlag for
den romerske hær. Det anslås at romerne mistede mellem 50-70.000 mand , mens
Hannibals tab kun var 5-6.000 fodfolk og 200 ryttere!

Men som alle store krigsherre har oplevet måtte også Hannibal se krigslykken
vende. I 201 lider han endelig nederlag til romerne i slaget ved Zama i
Tunesien, hvormed Karthago mister sin flåde og dermed magten i Middelhavet.

Med Levantisk baggrund, antager jeg at du hentyder til de østlige lande som
omkranser denne del af Middelhavet. konflikten mellem Karthago og rom
udspringer af grænsestridigheder i Spanien og omkring Sarguntums status.
Den Levatiske historie strækker sig jo helt tilbage til stenalderen og vil
alt for tidskrævende at bringe op her.

Til din og alle andres information er mit blod det pureste danske. At man
deler et navn er ikke ensbetydende med at man også deler blodet. Et navn kan
jo gives til en person af helt andre grunde, evt. dem som jeg har beskrevet
ovenfor. Det kunne jo også være Hannibal Lector, eller byen Hannibal i
Missouri. Det er farligt at drage konklusioner uden at have baglandet i
orden.

Hvis du vil udfordre mig historisk, Per, skal du være velkommen. Det
historiske Europa har jo ændret sig temmelige meget genem tiden, men lad os
nu forholde os til hvor Tyrkiet befinder sig på kortet i dag, polistisk som
geografisk.

Hannibal

Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-06 17:27

> [...]

> Den Levatiske historie strækker sig jo helt tilbage til stenalderen og vil

Karthagos moderby var Tiryns, i Fønikien, nutidens Libanon. Hannibal var
føniker [latin: puner] fra Karthago, og hans familie stammede
naturligvis fra det Tiryns, der blev ødelagt af Alexander.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hannibal

Dato : 04-02-06 18:33

> Karthagos moderby var Tiryns, i Fønikien, nutidens Libanon. Hannibal var
> føniker [latin: puner] fra Karthago, og hans familie stammede
> naturligvis fra det Tiryns, der blev ødelagt af Alexander.

Og dermed findes der ikke mere at sige til det. For det er jo ganske
rigtigt.

Hannibal

Fra : Wilstrup

Dato : 04-02-06 15:32

> [...]
giver
> en officiel undskyldning for den million mennesker, de dræbte i det

hvad med de mange millioner som Europæiske lande har dræbt via diverse
krige? Der må sættes en streg i sandet et sted - eller hvor langt vil du gå
tilbage? Da Danmarks vikinger sammen med Norges og Sveriges samt Islands
overfaldt England?
--
Wilstrup

Fra : Sirannon

Dato : 04-02-06 15:40

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> krige? Der må sættes en streg i sandet et sted - eller hvor langt vil du
> gå tilbage? Da Danmarks vikinger sammen med Norges og Sveriges samt
Enig, men jeg synes, der en forskel i fuldstændig at nægte noget somhelst
kendskab og ansvar for sine forbrydelser som Tyrkiet i modsætning til
vesten, hvor det i det mindste bliver diskuteret.
Det at de ingen gang er klar til at anerkende, at det er sket, tyder på
manglende vilje til at gå i ægte demokratisk retning.

Fra : Wilstrup

Dato : 04-02-06 16:05

"Sirannon" <rune_nospammmingaagaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det at de ingen gang er klar til at anerkende, at det er sket, tyder på
> manglende vilje til at gå i ægte demokratisk retning.

Hvornår har USA fx erkendt folkemord i Hiroshima og Nagasaki? De har sagt
noget om krigens nødvendighed, men ikke andet. De har ikke erkendt deres
medansvar i de krige, hvor de har ført dem med mellemmænd, og alligevel er
der nogen, der mener at USA er demokratisk.

Eller hvad med Israel? har de erkendt Sharons folkmord og ført ham for en
domstol for det? Og alligevel er der nogen der hævder at Israel er
demokratisk.

Kofi Annan har sagt at hvis Hamas ikke nedlægger våbnene, så er det ikke
demokrati, for man kan ikke have en demokratisk valgt regering, der går med
skydevåben - men han nævner ikke de mange senatorer og politikere i USA, der
stadig går med våben. Og alligevel kaldes USA for demokratisk

Der foregik frie demokratiske valg i de palæstinensiske områder, men man vil
ikke anerkende valget fordi det gik imod USAs interesser. Er det særlig
demokratisk?

Der findes massevis af eksempler på nationer, der ikke har villet anerkende
deres andel i forbrydelser, men som alligevel bliver kaldt demokratiske,
hvorimod de lande, der går mod vestlige synspunkter ofte bliver kaldt for
anti-demokratiske.
--
Wilstrup

Fra : Sirannon

Dato : 04-02-06 16:40

Alle de lande du nævner sæger så vidt jeg ved ikke om optagelse i EU.

Fra : Anonym

Dato : 04-02-06 17:06

> Alle de lande du nævner sæger så vidt jeg ved ikke om optagelse i EU.

Nej, det gør de ikke. Men forklar, hvorfor der skulle gælde en anden
standard foroptagelseslande end for medlemmer.

Fra : Sirannon

Dato : 04-02-06 17:45

> "Sirannon" <rune_nospammmingaagaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Nej, det gør de ikke. Men forklar, hvorfor der skulle gælde en anden
> standard foroptagelseslande end for medlemmer.

Hvad er det for nogle folkemord vi ikke anerkender?

Fra : Anonym

Dato : 04-02-06 17:49

> [...]
> medansvar i de krige, hvor de har ført dem med mellemmænd, og alligevel er
> der nogen, der mener at USA er demokratisk.

Rolig nu AHW, husk at tage din medicin:)
Folkemord er, som du udmærket burde vide defineret meget snævert som hel
eller delvis udryddelse af en gruppe på grund af dens nationalitet, race
eller religion.
Det er sådan forskerne betragter folkemord, og at
alt det USA har gjort ikke anerkendes som folkemord af seriøse forskere,
modbeviser ikke eksistensen af det armenske folkemord.

Fra : Wilstrup

Dato : 04-02-06 18:03

> [...]
> Folkemord er, som du udmærket burde vide defineret meget snævert som hel
> eller delvis udryddelse af en gruppe på grund af dens nationalitet, race

Nu er det interessant HVEM der definerer folkemord - det er jo en subjektiv
beslutning, men nuvel : USAs udryddelse af indianerne i sin tid var også
folkemord, og at udrydde en hel ciivilisations befolkning i Hiroshima og
Nagasaki, falder også ind under folkemordsdefinitionen, som du har
skitseret - at USA ikke benytter den begrundelse, gør det ikke mindre
korrekt.

> Det er sådan forskerne betragter folkemord, og at
> alt det USA har gjort ikke anerkendes som folkemord af seriøse forskere,
> modbeviser ikke eksistensen af det armenske folkemord.

AT det USA har gjort ikke betegnes som folkemord, er blot et udtryk for at
det er magthaverne der skriver historien. Ingen vil turde at sige om USA at
det er folkemord, det de foretog sig og har foretaget sig i andre
sammenhænge. At udsætte sig for USAs vrede er jo risikabelt.

Og hvad du betegner som seriøse forskere, afhænger af hvilke øjne du ser
med. USA mente fx ikke at det var ulovligt at angribe Serbien, men de gjorde
det alligevel og dermed udryddede de en gruppe helt eller delvis på grund af
deres nationalitet ( serberne var jo netop blevet beskyldt for folkemord
uden noget bevis, men alene på baggrund af USA s opfattelse - og angrebet
på Irak var jo også ulovligt, men startet på grund af USAs løgne om
masseødelæggelsesvåben, så mon ikke vi skla holde inde med påstandene om
"seriøse forskere"s opfattelse. Der var også seriøse forskere, der netop
mente at USA begik ulovligheder i Serbien og i Irak, men alligevel gjorde de
det, og der var da også "seriøse forskere", der mente at Irak havde
masseødelæggelsesvåben.
Det er tom retorik.
--
Wilstrup

Fra : Anonym

Dato : 04-02-06 17:41

> [...]
> Det at de ingen gang er klar til at anerkende, at det er sket, tyder på
> manglende vilje til at gå i ægte demokratisk retning.

Og den tyske stat finansierer heller ikke
udgivelser, der systematisk benægter folkemordet på de europæiske jøder.

Fra : Hannibal

Dato : 04-02-06 16:22

> [...]
> krige? Der må sættes en streg i sandet et sted - eller hvor langt vil du
> gå tilbage? Da Danmarks vikinger sammen med Norges og Sveriges samt
Det er jo en ond meningsløs cirkel. Tyskerne dræbte jøderne, Jøderne dræbte
Araberne og Arbaner dræbte gidslerne!
Lad Historien være læren, og lad nutiden danne grundlag for fremtiden. Hvis
vi i dag skulle træffe beslutninger om fremtiden på grundlag af hvordan
tingene så ud for hundredevis af år siden ville vi aldrig få fremskridt.

Hannibal

Fra : Knud Larsen

Dato : 04-02-06 10:17

"Anonym" <anonym@anonym.com> wrote in message

> [...]
> Det er ikke godt, men omvendt er det jo
> dobbeltmoralsk at fordømme Tyrkiet for love, som mange europæiske nationer

Tyrkiet HAR i høj grad begrænset ytringsfriheden i forhold til religion, men
hvad der er værre er, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har givet
dem ret til det. Denne domstol lægger megen vægt på, at man må beskytte
religiøse følelser, og det er næsten sikkert, at Jyllandsposten ville blive
dømt - eller vil blive dømt - når sagen om Profetens skæg kommer for. Det er
deprimerende, men denne domstol er en skadevolder på mange områder, og burde
nedlægges i morgen.

Vi er inde i en epoke hvor mennesker bliver dummere for hver dag der går,
fordi man vælger at klynge sig til en så kraftig som mulig religion. Da
verden jo ser kaotisk og farlig ud, på de mange millioner fjernsyn, hvor man
nu selv kan se myriader af både gode og onde ting. Vi er ikke bygget til at
kunne overskue hvad der driver seks milliarder artsfæller, og mange går i
mental koma, og vil bare have at de andre "går væk", så man kan fortsættte
det traditionelle liv i landsbyen.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-06 15:09

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> [...]
> dem ret til det. Denne domstol lægger megen vægt på, at man må beskytte

Domstolen har også lagt vægt på at ikke-religiøse har en ret til ikke at
blive tvangsindlagte til kraftige, religiøse symboler, og at der
inkluderer at det er i orden at forbyde islamisk hovedbeklædning for
piger, der går på universitetet. I Tyrkiet.

> og det er næsten sikkert, at Jyllandsposten ville blive dømt - eller vil
> blive dømt - når sagen om Profetens skæg kommer for.

Det tror jeg nu ikke. Tværtimod virker det som om denne domstol har en
mere sekulær indstilling end de nationale domstole - tænk blot på
Magasin-dommen, som nok ville have været blevet omstødt, hvis Magasin
havde ført den helt til tops {men mon ikke selskabet havde vundet hvis
bare sagen var blevet apelleret til Højesteret?].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 04-02-06 15:33

> [...]
> havde ført den helt til tops {men mon ikke selskabet havde vundet hvis
> bare sagen var blevet apelleret til Højesteret?].

De gav Tyrkiet ret til at straffe en mand for kritik af islam, og de går
mere og mere i den retning iflg - vistnok en kommentator i Weekendavisen.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-06 16:39

> [...]

> mere og mere i den retning iflg - vistnok en kommentator i Weekendavisen.

Jeg synes at du skal uddybe det. Den eneste dom jeg kan huske i den
retning var en tørklædepiges sag mod Tyrkiet fordi hun var blevet
bortvist fra sit universitet, da hun havde brudt tørklædeforbudet.

Tyrkiet /vandt/ denne sag. Velnok til ministerpræsident Erdogans store
utilfredshed.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anonym

Dato : 04-02-06 17:33

> [...]
> kommer for. Det er deprimerende, men denne domstol er en skadevolder på
> mange områder, og burde nedlægges i morgen.

Den europæiske menneskerettighedsdomstol har tilkendegivet, at blasfemilove
i sig selv ikke overtræder konventionens artikel 10, som garanterer
ytringsfriheden.
Det kunne være slemt nok, men hvis domstolen blot have nøjedes med at
udtale, at staten kan forbyde noget, er problemet begrænset. Nej det
problematiske ved domstolens praksis på området er, at den
tilsyneladende baserer sin vurdering på konventionens beskyttelse af
religionsfriheden d.v.s artikel 9 -- underforstået religionsfriheden
indebærer en ret til beskyttelse mod krænkelse af religiøse følelser. I
konventionens lingo hedder det positive forpligtelser, og vil sige, at der
af en menneskeret udledes en positiv norm, som staten ved lov er forpligtet
til at beskytte.
På religionsfrihedsområdet er logikken tåbelig, fordi en positiv
forpligtelse jo vil betyde, at en stat kan være forpligtet til at forbyde
grov krænkelse af religiøse følelser, samtidig med, at den har forpligtet
sig til at overholde ytringsfriheden.
Domstolen kan heldigvis ikke dømme private aktører for overtrædelse af
religionsfriheden, eller det deraf afledte blasfemiforbud, men i teorien
kunne domstolen dømme Danmark for at svigte sine positive forpligtelser til
at sikre religionsfriheden.

> [...]
> går i mental koma, og vil bare have at de andre "går væk", så man kan
> fortsættte det traditionelle liv i landsbyen.

Ja der er folk, som hellere vil opgive vores frihed end at støde andre.
Naturligvis har vi frihed, men vi bør ikke bruge den, fordi den krænker
andres følelser.
Jeg er ved at tro, at hele debatten om hadefuld tale har været med til at
nedbryde vores forsvarsværker for ytringsfriheden.
Det, at antidemokratiske muslimer så snylter på hadetale, og inkorporerer
alt det der er belejligt i deres argumentation, fortæller jo bare noget om
os selv.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-06 14:39

Anonym <anonym@anonym.com> wrote:

> Anders Fog Rasmussen har tilbage i år 2004 tilkendegivet, at han ikke ville
> ophæve blasfemiparagraffen.

Som direkte følge af Muhamed-sagen synes der nu at være flertal i
folketinget for at ophæve blasfemi-bestemmelsen. Flertallet består vel
så af DF, S, SF og Enh.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anonym

Dato : 04-02-06 17:37

> Som direkte følge af Muhamed-sagen synes der nu at være flertal i
> folketinget for at ophæve blasfemi-bestemmelsen. Flertallet består vel
> så af DF, S, SF og Enh.

Det er dejligt, men lad os nu se. Sidste gang det blev forsøgt kom der intet
ud af det, fordi SF eller var det Enhedslisten pludseligt fik kolde fødder.
Husk det til næste valg.

Fra : Hikker

Dato : 04-02-06 10:38

On Sat, 4 Feb 2006 08:29:15 +0100, "hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk>
wrote:

> [...]
>for ytringsfriheden er et ufravigeligt EU-krav til Tyrkiet, der indledte de
>omstridte optagelsesforhandlinger med EU den 3. oktober sidste år.

Jeg kan kun sige Yes, vi skal ikke have et muslimsk land ind i EU,
prøv og se en ballade der er nu og de er ikke engang med i EU, selv de
muslimer der bor i EU er snart mere muslimske end dem der bor i resten
af verden. I England vil muslimerne have henrettet dem der har lavet
tegningerne, i Holland hylder de terror og Bin Laden på de kanaler der
sendes til mellemøsten, fra Danmark tager de til mellemøsten for at
sprede propaganda om Danmark.

Den eneste måde vi åbenbart kan leve sammen med muslimer på er adskilt
i hver sine lande.

Fra : Hannibal

Dato : 04-02-06 13:24

"Hikker" <conesanex@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sprede propaganda om Danmark.
>
> Den eneste måde vi åbenbart kan leve sammen med muslimer på er adskilt

Hørt! Ders måde at leve og fungere på kan de udøve der hvor de kommer fra, i
fred og fordragelighed med dem selv og deres ligesindede. Vi kan så i de
udviklede lande passe vores. Bemand randområderne med militær og sæt
kystvagten ind i vore farvande. Det er åbenlyst for enhver at de intet har
at tilbyde os, INTET! Vi har olie, gas, hav, vind, dyrkbar jord og deraf
afgrøder, vi har kvæg, fjerkræ og fisk. Kort sagt selvforsynende.

Hannibal

Fra : NoTrabajo

Dato : 04-02-06 12:21

> [...]

> respekt for ytringsfriheden er et ufravigeligt EU-krav til Tyrkiet,
> der indledte de omstridte optagelsesforhandlinger med EU den 3.

Alt for vore muhamedanske "venner", så mon ikke man finder ud at begrænse
ytringsfriheden i hele EU, inden man optager Tyrkiet i EU?
--
NoTrabajo

Fra : hanzen

Dato : 04-02-06 12:25

"NoTrabajo" <notrabajo@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Alt for vore muhamedanske "venner", så mon ikke man finder ud at begrænse
> ytringsfriheden i hele EU, inden man optager Tyrkiet i EU?

Naturligvis.
Ellers vil festlighederne drukne i anti-herrefolks-demonstrationer.
Og så får man jo skæld ud af alle dem med det rette menneskesyn.
--
hilzen
hanzen