Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Støjreduktion -- udløber af pixeltæthed
Fra : Hans Kruse

Dato : 03-02-06 20:32

I pixeltæthed spørger Jan Bøgh og støjreduktion i PS CS2 sammenlignet med
Noise Ninja. Jeg var i dyrehaven i en times tid her i eftermiddag for at
prøve min Sigma 300mm og telekonvertere på 5D'eren. Jeg har så prøvet
støjreduktion på billederne for at vise det.

http://www.pbase.com/hkruse/image/55648159/original 300mm i normal web
opløsning ISO 200 uden synlig støj - underbelyst 0,25
http://www.pbase.com/hkruse/image/55648160/original samme billede i fuld
opløsning - lidt synlig støj
http://www.pbase.com/hkruse/image/55648161/original samme billede i fuld
opløsning - renset med Noise Ninja og 5D profil (250ISO)

Uden TC tegner den absolut skarpt selv ved f/2.8.

http://www.pbase.com/hkruse/image/55647899/original med Sigma 2.0x TC
(600mm) ISO 800 uden synlig støj - korrekt belyst
http://www.pbase.com/hkruse/image/55647900/original samme billede i fuld
opløsning - synlig støj
http://www.pbase.com/hkruse/image/55647901/original samme billede i fuld
opløsning - renset med Noise Ninja og 5D profil 800ISO.

Med 2.0x TC tegner den forbavsende godt ved f/8, kræver dog en anelse mere
sharpening 25% smart sharpen.

http://www.pbase.com/hkruse/image/55647437/original med Sigma 2.0x TC
(600mm) ISO 800 uden synlig støj - korrekt belyst
http://www.pbase.com/hkruse/image/55647249/original samme billede i fuld
opløsning - synlig støj
http://www.pbase.com/hkruse/image/55647250/original samme billede i fuld
opløsning - renset med Noise Ninja og 5D profil 800ISO
http://www.pbase.com/hkruse/image/55647251/original samme billede i fuld
opløsning - renset med Noise Ninja og profilanalyse af billede
http://www.pbase.com/hkruse/image/55647253/original samme billede i fuld
opløsning - renset med PS CS noise filter

Med 1,4x TC tegner den skarpt ved f/8 ved normal sharpening.

Noise Ninja er ved denne lille test bedre end PS CS2 noise filter, der er
mindre støj er flere detaljer efterladt. Jeg vil tage nogle forskellige
billeder frem fra gemmerne og lave en mere grundig sammenligning.

Jeg var noget spændt på, hvordan Sigma'en ville opføre sig på 5D og med
TC'ere. Selv med 2x TC bedre end forventet.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-02-06 21:59

> [...]
>
> Jeg var noget spændt på, hvordan Sigma'en ville opføre sig på 5D og med
> TC'ere. Selv med 2x TC bedre end forventet.

Jamen tillykke med det nye kamera.

Man kan da ikke sige meget grimt om Sigmaen selv med 2x TC bortset fra en
smule fringing i de diffuse højkontrastområde i baggrunden.
Er du iøvrigt tilfreds med kameraet?

Hastighedsmæssigt er det jo lidt et setback i forhold til 20D'eren. Men det
hus gemmer du vel som backup

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-02-06 01:04

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen tillykke med det nye kamera.

Tak for det.

> Man kan da ikke sige meget grimt om Sigmaen selv med 2x TC bortset fra en
> smule fringing i de diffuse højkontrastområde i baggrunden.
> Er du iøvrigt tilfreds med kameraet?

Jeg er rimeligt imponeret af billedkvaliteten og AF.

> Hastighedsmæssigt er det jo lidt et setback i forhold til 20D'eren. Men
> det hus gemmer du vel som backup

Det er kun de 5fps, hvor 20D overhaler den, på alle andre fronter er den
hurtigere. Men jeg beholder 20D som backup og til den længere rækkevidde
pga. cropfaktoren.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 03-02-06 23:19

Hans Kruse wrote:
> [...]
> http://www.pbase.com/hkruse/image/55648161/original samme billede i fuld
> opløsning - renset med Noise Ninja og 5D profil (250ISO)

På det "rensede" billede herover synes jeg især pelsen er ødelagt på
dyrene. Bokeh'en er også lidt mystisk halvskarp flere steder. Grenene
over dyrene er også fyldt med artifacts. Jeg foretrækker klart billedet
før Ninja'en. ;)

-Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-02-06 01:06

"Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dyrene. Bokeh'en er også lidt mystisk halvskarp flere steder. Grenene
> over dyrene er også fyldt med artifacts. Jeg foretrækker klart billedet

Jeg noterede mig at Ninja versionen har fået noget ekstra sharpening. Det er
nok det du har bemærket. Det skal jeg have studeret til næste "runde".

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-02-06 01:12

> [...]
> dyrene. Bokeh'en er også lidt mystisk halvskarp flere steder. Grenene
> over dyrene er også fyldt med artifacts. Jeg foretrækker klart billedet

Jeg så lige tilbage og så at der var en USM parameter, der skulle have været
nulstillet. Her er den så uden USM Noise Ninja.
http://www.pbase.com/hkruse/image/55655574/original

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 04-02-06 09:34

Jeg syntes også billedet uden ninja er bedst.
Hvis man kigger på ryggen af dyret til venstre for den krogede gren, er der
noget underligt pels, som om der er blevet redigeret. Det samme kan ses på
undersiden af den krogede gren. altså nogle pletter der gør det utydeligt,
som om man har brugt paintbrushen i en nyanse der adskiller sig en lille
smule.

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-02-06 11:52

"Jan Damkjær Dahl" <jdd@cykel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ses på undersiden af den krogede gren. altså nogle pletter der gør det
> utydeligt, som om man har brugt paintbrushen i en nyanse der adskiller sig

Det var jo nok lidt upædagogisk at nævne denne først, da der egentlig ikke
er den store grund til at fjerne støj på den. Det er nok mere interessant at
se på ISO800 eksemplerne. Det er rigtigt at der bliver taget detaljer bla. i
pelsen. NU skal vi jo ikke glemme at vi ser på 100% fremvisning og at de
detaljer vi ser på nok ikke vil være specielt synlige på f.eks. et print.
Hvis vi sætter skærmopløsning til 72dpi, så svarer det vi ser på til et
print på 102x154cm, så spørgsmåler er jo, hvilken størrelse print, hvor det
begynder at være synligt (ligesom, hvor støjen er synlig).

http://luminous-landscape.com/forum/lofiversion/index.php/t9674.html

Om samme spørgsmål, men ikke kvatificeret. Her er en sammenligning
http://www.michaelalmond.com/Articles/noise.htm af et stort antal
programmer.