farvede scrollbars
Fra : Malene Hald

Dato : 03-02-06 20:27

Nogen synes farvede scrollbars er poppede - jeg kan nu godt lide dem:) Er
det slet ikke muligt at kode det, så de får en anden farve i firefox og
opera?

Mvh

Malene

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-02-06 20:48

Malene Hald skrev:

>Nogen synes farvede scrollbars er poppede - jeg kan nu godt lide dem:) Er
>det slet ikke muligt at kode det, så de får en anden farve i firefox og
>opera?

Det er ikke muligt til Mozilla, Opera kan i dens indstillinger
sættes til at vise farvede scrollbars, men som default er det
slået fra.

Husk iøvrigt, det er ikke valid css.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : JLP

Dato : 03-02-06 21:04

Malene Hald wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Nogen synes farvede scrollbars er poppede - jeg kan nu godt lide dem:) Er
> det slet ikke muligt at kode det, så de får en anden farve i firefox og
> opera?

Jeg syntes ikke det er poppet, forstår heller ikke det ikke gøres valid og
opera og FF ikke snart understøtter det. Jeg syntes det er røv træls at ha et
mørkt design og så har man inde i en div en "klam" lys scrollbar - men når
det er sagt så vil jeg også sige at mange ikke kan finde ud af at bruge det
med omtanke - måske derfor det ikke er en valid standard.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-02-06 23:35

JLP wrote:

> Jeg syntes ikke det er poppet, forstår heller ikke det ikke gøres
> valid og opera og FF ikke snart understøtter det.

Farvede scrollbars er en IE-opfindelse og har som sådan ikke noget med
webdesign at gøre.

> Jeg syntes det er
> røv træls at ha et mørkt design og så har man inde i en div en "klam"
> lys scrollbar

Og jeg synes, at det er røvtræls, at man igen og igen skal forklare diverse
selvudnævnte designeksperter, at scrollbaren er brugerens værktøj og ikke en
del af hjemmesiden. ;)

Derfor: Vær så rar at holde nallerne væk. Det kan ikke være meningen, at
brugeren skal til at lede efter scrollbaren, fordi den er blevet mere eller
mindre camoufleret.

Heldigvis virker det uvæsen ikke i min favoritbrowser. ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : JLP

Dato : 04-02-06 00:37

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Det kan ikke være meningen, at
> brugeren skal til at lede efter scrollbaren, fordi den er blevet mere eller
> mindre camoufleret.

Og der for skrev jeg med omtanke

Så er det jo godt vi kan snyde lidt ;) http://www.digitalife.dk/model.php

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-02-06 01:10

JLP wrote:

> Så er det jo godt vi kan snyde lidt ;)
> http://www.digitalife.dk/model.php

For at se denne side skal du som minimum have installeret Flash 7.0 eller
nyere, samt have aktiveret Javascript. Download Flash fra Macromedia HER

Hvem snyder du, andre end dig selv?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : JLP

Dato : 04-02-06 01:25

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> For at se denne side skal du som minimum have installeret Flash 7.0 eller
> nyere, samt have aktiveret Javascript. Download Flash fra Macromedia HER

Det er da satans så pisse svært i har det med humoren.! :( Hvis du kigger i
tråden ovenfor, vil du ses jeg er ved at ta mine forholdsregler for "Gnavne
gamle mænd"

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-06 17:16

> [...]

Det var da den mest tåbelige løsning længe set. Ingen gang scrollhjulet
virker

Læs evt. her
http://csnet.dk/html/boerundgaas/effekter.asp

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-06 17:22

"CS" <askmeforanaddress> skrev i en meddelelse

> "Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en meddelelse

hmm... forkert inglæg jeg fik svaret på

Fra : JLP

Dato : 04-02-06 01:35

> [...]

> selvudnævnte designeksperter, at scrollbaren er brugerens værktøj og ikke en

Hov... Hold nallerne fra min scrollbar.! http://ginnerskov.dk/

Og så kan jeg se at du er en af lad os sige 10% der ikke bruger flash, for
JavaScript bruger du da.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-02-06 02:22

JLP skrev:

> Og så kan jeg se at du er en af lad os sige 10% der ikke bruger flash

Hvor har du den procent fra?

--
Bertel

Fra : JLP

Dato : 04-02-06 09:14

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvor har du den procent fra?

Fri fantasi - hvis jeg havde sagt 3% så havde i jo sagt salgs gas fra
Macromedia.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-02-06 11:55

JLP skrev:

> Fri fantasi

Altså salgsgas.

--
Bertel

Fra : JLP

Dato : 04-02-06 12:33

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Altså salgsgas.

Fra hvem, kender du da tallet.? Jeg kan sige at det IKKE er
hverken 5 eller 10% der er endt på min ingen flash side, det er
talt på 10000 besøg.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-02-06 12:47

JLP skrev:

> Fra hvem, kender du da tallet.?

Jeg påstår ikke at kende noget tal. Det var dig der gjorde det.

> Jeg kan sige at det IKKE er hverken 5 eller 10% der er endt på
> min ingen flash side, det er talt på 10000 besøg.

Jamen, så *har* du jo et vist grundllag for at udtale dig. Den
slags statistik er bare upålidelig på grund af de mange forhold
der påvirker det udvalg der besøger ens sider.

--
Bertel

Fra : JLP

Dato : 04-02-06 13:23

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg påstår ikke at kende noget tal. Det var dig der gjorde det.

Nå, jeg skrev - lad os sige 10% - men stadig skulle spg. kommer,
hvor kender du det tal fra

– ikke alt er rammer og turkis baggrundsfarve -

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-06 17:19

"JLP" <jl@home.dk> skrev i en meddelelse

> Fra hvem, kender du da tallet.? Jeg kan sige at det IKKE er
> hverken 5 eller 10% der er endt på min ingen flash side, det er
> talt på 10000 besøg.

Det fortæller jo også en hel masse om hvor mange som har haft problemer med
din side. Eller noget

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-02-06 02:35

JLP wrote:

> Og så kan jeg se at du er en af lad os sige 10% der ikke bruger
> flash, for JavaScript bruger du da.

Ja, selvfølgelig kan min browser afvikle javascripts. Men jeg har sat
stramme grænser for, hvilke narrestreger javascripts kan få lov til at lave
med min browser:

Ikke noget med at ændre størrelse eller placering af browservinduet.
Ikke noget med at maksimere eller minimere vinduet.
Ikke noget med at daktivere eler ændre højreklikmenuen.
Ikke noget med ændre teksten i statuslinje.
Ikke noget med at skjule statuslinjen.
Ingen popupvinduer, jeg ikke selv har bedt om.

Kort sagt virker kun de scriptfunktioner, som vedrører den indlæste webside.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 07-02-06 06:37

On Fri, 3 Feb 2006 23:35:04 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> [...]
>brugeren skal til at lede efter scrollbaren, fordi den er blevet mere eller

Jeg er generelt enig i at man skal skelne mellem brugerens værktøjer
og så selve websiden. Men jeg synes nu godt man kan se lidt mere
nueanceret på det, efterhånden som det er blevet relativt almindeligt
at have scrollbars *inde* på siden.

Hvis der blev nogle bedre muligheder for valid styling af *indre*
scrollbars - og fx form-elementer - så slap vi måske for nogle af
disse "hacks", som også påvirker de ydre.

Og det vil jo så også give brugeren mulighed for på en relativ sikker
måde at modvirke dette, hvis man måtte ønske det, nemlig ved hjælp af
et bruger-stylesheet.

>Heldigvis virker det uvæsen ikke i min favoritbrowser. ;)

So far so good. Jeg synes bare navnet på min favoritbrowser skifter
efterhånden som de hver især udvikler sig
Jeg kender ingen browser, som er bedst til det hele.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-02-06 06:13

Jørn Andersen wrote:

> Men jeg synes nu godt man kan se lidt mere
> nueanceret på det, efterhånden som det er blevet relativt almindeligt
> at have scrollbars *inde* på siden.

At etablere scroll inde på siden er måske en trend, som nogle finder smart.
Men det er stadig en scrollbar, ikke en del af siden. Den skal ikke gemmes
for brugeren med en eller anden nuance, der matcher sidens baggrund.

> Hvis der blev nogle bedre muligheder for valid styling af *indre*
> scrollbars - og fx form-elementer - så slap vi måske for nogle af
> disse "hacks", som også påvirker de ydre.

Man kan ogs bare undlade de hacks og lade brugerens kontroller være, som
brugeren er vandt til at se dem.

> Jeg synes bare navnet på min favoritbrowser skifter
> efterhånden som de hver især udvikler sig

En browser, som vil tillade en webside at ændre i mine velkendte funktioner
som scrollbar-udseende, statuslinje, titellinje, vinduets størrelse og
placering, osv. og hvor jeg ikke kan blokere for den slags, vil aldrig kunne
blive min foretrukne browser.

> Jeg kender ingen browser, som er bedst til det hele.

Det er en helt anden historie.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 10-02-06 00:29

On Thu, 9 Feb 2006 06:12:55 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>At etablere scroll inde på siden er måske en trend, som nogle finder smart.

Jeg har sådan set ingen holdning til, om det er smart eller ej. Jeg
har aldrig selv brugt det, men jeg har da set tilfælde, hvor det har
været brugt fornuftigt.
Det jeg tager stilling til er, at det er en del af CSS-standarden, at
man *kan* håndtere overflow på denne måde.

>Men det er stadig en scrollbar, ikke en del af siden.

Den køber jeg altså ikke. Den er (i modsætning til de ydre scrollvars)
defineret i CSS-standarden. Og optisk er den så absolut en del af
siden i lige så høj grad som de omgivende elementer er det.

Mener du heller ikke, at links er en del af siden, eller hvor går
grænsen? Der er klart en tradition for, at links har bestemte farver
og er understregede. Men efterhånden er det anerkendt - også her i
gruppen - at det ikke behøver være sådan, fx i en menu, eller hvor
andre forudsætninger gør det meningsfuldt.

>Den skal ikke gemmes
>for brugeren med en eller anden nuance, der matcher sidens baggrund.

Selvfølgelig skal den ikke *gemmes*. Ligesåvel som links heller ikke
skal gemmes eller andre elementer. Som med alle andre ting kan en
opgave løses på en hensigtsmæssig eller en uhensigtsmæssig måde.

>Man kan ogs bare undlade de hacks og lade brugerens kontroller være, som
>brugeren er vandt til at se dem.

Det kan man helt sikkert. Jeg synes bare, at det er et rimeligt ønske,
at man kan style scrollbars på en standardiseret måde.
Det er forresten også et problem med en del form-elementer.

Jeg kan sagtens følge dem, der siger: "Nu har jeg designet en side med
nogle bestemte farve-nuancer, som udtrykker en stemning, nogle
associationer etc., men så er der altså bare disse kedelige grå
elementer inden midt på siden, som jeg ikke (validt) kan gøre noget
ved."

<snip>

> [...]
>placering, osv. og hvor jeg ikke kan blokere for den slags, vil aldrig kunne

Alle dine eksempler er *uden for* selve layout-området (bortset fra
scrollbars, som kan være både-og).

Men selv om det blev tilladt/muligt på en valid måde at style *indre*
scrollbars, så ville det jo ikke fratage dig den mulighed. Tværtimod
ville du med et bruger-stylesheet kunne gøre det på en fuldstændig
forudsigelig måde. - Hvis det altså var standardiseret.

Et PS:
Jeg tror de fleste faste skribenter her i gruppen (ligesom jeg selv)
primært arbejder med *tekst*-formidling, hvor det vigtige er
funktionalitet, effektivitet, gennemskuelighed og forudsigelighed.

De færreste her i gruppen (inkl. mig selv) arbejder særligt meget med
andre former for præsentation. Men web-sider kan meget mere end det,
og nogle gange skal de førnævnte krav vægtes op mod andre krav
(farve-balance, visuel fremtoning osv.)

Det kunne være sjovt med lidt flere input med det udgangspunkt

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-02-06 02:43

Jørn Andersen skrev:

> Det jeg tager stilling til er, at det er en del af CSS-standarden,
> at man *kan* håndtere overflow på denne måde.

Var det ikke farvede scrollbarer vi snakkede om?

> Jeg synes bare, at det er et rimeligt ønske, at man kan style
> scrollbars på en standardiseret måde.

Jamen, det kan man bare ikke, det giver valideringsfejl, så
nogen må jo have tænkt igennem at det ikke skal være med
i standarden. Om det bliver det på et tidspunkt, ved jeg ikke.

> Det er forresten også et problem med en del form-elementer.

Det er så en anden sag.

> [...]
> en stemning, nogle associationer etc., men så er der altså
> bare disse kedelige grå elementer inden midt på siden, som

Jeg plejer at bruge den laveste fællesnævner i sådan et
spørgsmål, ser det ikke godt ud med en scroll-div inde på
siden, fordi jeg ikke kan farve scrollbaren pink med røde
pile, så finder jeg en anden løsning.

Du skulle bare vide hvor mange der har spurgt om det ene
eller andet, hvor jeg har svaret: "Det vil jeg ikke anbefale", og
er kommet med en brugbar løsning alligevel.

> Jeg tror de fleste faste skribenter her i gruppen (ligesom
> jeg selv) primært arbejder med *tekst*-formidling, hvor
> det vigtige er funktionalitet, effektivitet, gennemskuelighed
> og forudsigelighed.

Ja, her rammer du nok et ømt punkt. Hvis ikke man kan
formidle noget tekst som andre vil læse, hvad skal man så
formidle? Ofte ser vi bare grafiktunge sider der er virkelig
flotte at se på, men med et fuldstændig intetsigende indhold.
Vender man tilbage til den slags sider? Det skulle da lige
være for at se om scrollbaren har fået en anden farve siden
sidst

Det er da fint med flotte grafiktunge sider der også har et
indhold, det ser man tit i en webshop, men den kan også
være styg at komme igennem, fordi man her skal vente på
grafikken, det har jeg set mange skrækkelige eksempler på.
Jeg vil bare bestille mine varer, og hurtigt videre.

> [...]
> kan meget mere end det, og nogle gange skal de førnævnte
> krav vægtes op mod andre krav (farve-balance, visuel

Jeg har lavet mange forskellige løsninger gennem tiden, og
det behøver ikke altid at være kedeligt og teksttungt, der kan
sagtens være liv og dynamik når det er det der kræves.

Mange ting kan dog laves meget nemmere med css, hvor
andre har klodsede javascriptløsninger til det samme, og
løsninger der ikke fungerer i alle browsere, det er det vi
her kæmper imod.

Det store spørgsmål er hvornår det er virkningsfuldt, og ikke
"for meget" - det er en balancegang, men jeg nægter at tro
at det er den farvede scrollbar der gør den lille forskel.

> Det kunne være sjovt med lidt flere input med det
> udgangspunkt

Så skal vi nok skifte til denne gruppes undergruppe, det er
mere webdesign end html.

Hvorfor ser vi ikke et link i din signatur til din egen side? Det
kunne da bedre eksponere dine egne holdninger, netop til
denne problematik, og problematik er her set med et positivt
fortegn. Du må da også have noget at bidrage med? Vi har
set links i spredt fægtning til konkrete problemstillinger, det
må du kunne udvikle yderligere.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk - nu også med RSS

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-02-06 03:30

On Fri, 10 Feb 2006 02:43:24 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

> [...]
>fortegn. Du må da også have noget at bidrage med? Vi har
>set links i spredt fægtning til konkrete problemstillinger, det

Der må jeg nok skuffe dig. Dels har jeg desværre ikke haft tid til ret
meget nyudvikling i et stykke tid, men kun til opdateringer og
vedligeholdelse. Dels har jeg ikke særligt gode evner inden for det
grafiske. Men jeg da godt se, når noget fungerer ikke kun
teknisk/indholdsmæssigt, men også mht. farver og proportioner.

Jeg må indrømme, at jeg p.t. mest bruger denne gruppe til at holde mig
opdateret. Jeg har det bare sådan, at jeg også gerne vil prøve folks
argumenter af ved at stille spørgsmål til dem.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-02-06 02:49

Jørn Andersen wrote:

> [...]
> gruppen - at det ikke behøver være sådan, fx i en menu, eller hvor
> andre forudsætninger gør det meningsfuldt.

En ting er at ændre udseendet på et link, så det er anderledes end
standarden for et ustylet link. Men et link skal da imho skille sig synligt
ud fra den omgivende tekst (ændet farve eller baggrund) og jeg forventer, at
når jeg peger på et link, skifter musemarkøren til den velkendte hånd.

> [...]
> associationer etc., men så er der altså bare disse kedelige grå
> elementer inden midt på siden, som jeg ikke (validt) kan gøre noget

Der skal efter min mening en rigtig god grund til at lave en scrollbar inde
midt på siden. Der er flere problemer forbundet med at lave overflow på en
div, f.eks. kan man kun udskrive den del af indholdet, som netop er synligt
og det er ofte et problem at scrolle den indre tekst med musens scrollhjul.

> Alle dine eksempler er *uden for* selve layout-området (bortset fra
> scrollbars, som kan være både-og).

Alligevel ser vi ofte spørgsmå gående på hvordan man laver dette eller hint,
hvoraf det meste kun virker i IE og det altsammen ikke hverken er valid kode
eller brugervenligt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-02-06 03:18

On Sat, 11 Feb 2006 02:48:34 +0100, "Erik Ginnerskov"
> [...]

>når jeg peger på et link, skifter musemarkøren til den velkendte hånd.

Klart. Og det gælder selvfølgelig også for en evt. styling af indre
scrollbars, at de skal opføre sig "normalt"/forudsigeligt, at der skal
være kontrast, så man ikke formindsker sidens funktionalitet osv.

> [...]
>og det er ofte et problem at scrolle den indre tekst med musens scrollhjul.

Jeps, og jeg har det selv på samme måde. Det er bare det, at når de nu
faktisk er en del af CSS-standarden, så bør de også kunne styles
(validt) på en sådan måde at de kan indgå fx i sidens samlede
farvekomposition.

>Alligevel ser vi ofte spørgsmå gående på hvordan man laver dette eller hint,
>hvoraf det meste kun virker i IE og det altsammen ikke hverken er valid kode
>eller brugervenligt.

Netop. Og her er jeg helt enig med dem, der siger: Rør ikke ved min
statuslinie etc. Jeg snakker kun om *indre* scrollbars (altså
CSS-definerede) og om diverse form-elementer.

At få defineret i standarden, hvordan man styler *indre* scrollbars
kunne måske endda være med til at forstærke argumentet om, at der er
forskel på de ting, der fremgår af selve siden (og som web-snedkeren
kan påvirke), og så de ting, der tilhører browseren (og som man skal
holde fingrene fra).

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-02-06 15:21

On Sat, 11 Feb 2006 02:48:34 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Der skal efter min mening en rigtig god grund til at lave en scrollbar inde
>midt på siden.

Nu har jeg flere gange påstået, at det i visse situationer *kan* være
fornuftigt med en div-scrollbar - uden at dokumentere det.

I dag fandt jeg så et eksempel - på dk-hostmaster.dk:
Når man skal aktivere et domæne, skal man acceptere DIFOs regler. De
har så valgt at putte reglerne i en lille box med scroll på, hvilket
gør, at man kan bevare overblikket, fordi siden ikke bliver mega-lang.
De få, der ikke har læst reglerne i forvejen, kan så scrolle ned
gennem dem, mens resten kan ignorere dem.
Desværre kan jeg ikke give et link til siden, da det er efter login.

>Der er flere problemer forbundet med at lave overflow på en
>div, f.eks. kan man kun udskrive den del af indholdet, som netop er synligt

Korrekt, men problemet kan *meget* nemt kan løses med separat
printer-styling.

Se evt. eksempel på:
<url: http://www.marxisme.dk/test/usenet/divscroll.htm>

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-02-06 00:24

Jørn Andersen wrote:

> Korrekt, men problemet kan *meget* nemt kan løses med separat
> printer-styling.
>
> Se evt. eksempel på:
> <url: http://www.marxisme.dk/test/usenet/divscroll.htm>

Og sådan kunne siden uden nogen problemer også vises i browseren.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 12-02-06 01:10

On Sun, 12 Feb 2006 00:24:01 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Og sådan kunne siden uden nogen problemer også vises i browseren.

Helt sikkert. Pointen var at vise, at det ikke *behøver* give
problemer med udprint at bruge div-scrolls på skærmen. Og dermed give
en løsning på det problem, du påpegede:

> Der er flere problemer forbundet med at lave overflow på en
> div, f.eks. kan man kun udskrive den del af indholdet, som
> netop er synligt

Hvis det nu var en noget længere tekst, der mest skulle være der som
formel reference el. lign., så ville en div med scrolls være en mulig
løsning (blandt andre mulige løsninger).

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-02-06 01:53

Jørn Andersen skrev:

> Hvis det nu var en noget længere tekst, der mest skulle
> være der som formel reference el. lign., så ville en div
> med scrolls være en mulig løsning (blandt andre mulige
> løsninger).

Jeg forstår bare ikke hvorfor folk putter tekst ind i sådan
en lille boks hvor man skal scrolle en ekstra gang for at
læse teksten, der er jo masser af plads nedad til bare at
lave en boks der udvider sig når der kommer mere tekst.

Med sådan noget har jeg det på samme måde som med
forkortelser af ord, hvorfor bruge en forkortelse når der er
masser af plads til ordet i sin helhed, så forstås det af alle.

http://dynamicdrive.com bruger

<textarea class="codecontainer" ...>

til koder, men det er en helt anden situation, koderne må
ikke ombrydes, det sikrer de på den måde.

Er det bare en almindelig tekstboks, synes jeg at det er
en dødssynd at bruge sådan noget, det er ikke særlig
brugervenligt

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 12-02-06 10:57

Allan Vebel wrote:
> [...]
> læse teksten, der er jo masser af plads nedad til bare at
> lave en boks der udvider sig når der kommer mere tekst.

Det er karakteristisk for specielt grafikere at de tænker i skærmbilleder og
at det overordnede layout er vigtigere end indholdet, jeg syntes, at jeg ser
den slags meget tit.

> http://dynamicdrive.com bruger
>
> <textarea class="codecontainer" ...>
>
> til koder, men det er en helt anden situation, koderne må
> ikke ombrydes, det sikrer de på den måde.

Hvilket kunne klares med <pre>.

> Er det bare en almindelig tekstboks, synes jeg at det er
> en dødssynd at bruge sådan noget, det er ikke særlig
> brugervenligt

Det er da brugervenligt, brugeren kan se hele siden på en gang Lad os
indføre halshugning for rullende bokse, så vil der være i tusindvis af jobs
til skarprettere landet over

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-02-06 12:36

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> writes:

> Det er da brugervenligt, brugeren kan se hele siden på en gang

.... undtagen den del af siden de skal scrolle for at se. Om scrollbaren
er inde midt i siden eller yderst på hele siden, det ændrer ikke ved at
der er noget man ikke kan se. Det ændrer på den anden side, potentielt,
på hvad man skal gøre for at se det. Virker min mus' scrollwheel hvis jeg
ikke har musen over den lille scrolldiv?

Hvad gør man hvis der er to små div-bokse med scrollbar?

Det er altså meget nemmere at man har et stort dokument, som man
scroller rundt i for at se.

> Lad os indføre halshugning for rullende bokse, så vil der være i
> tusindvis af jobs til skarprettere landet over

Offentlig gabestok skulle være nok. Men det klarer deres sider jo
udmærket :)

/L

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 12-02-06 12:56

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
> [...]
> anden side, potentielt, på hvad man skal gøre for at se det. Virker
> min mus' scrollwheel hvis jeg ikke har musen over den lille scrolldiv?

Og når man ikke bruger en mus?

> Hvad gør man hvis der er to små div-bokse med scrollbar?

Græder

> Det er altså meget nemmere at man har et stort dokument, som man
> scroller rundt i for at se.

Sikke en primitiv tankegang ROTFL!

> Offentlig gabestok skulle være nok. Men det klarer deres sider jo
> udmærket :)

Det har jeg aldrig sagt, men nok tænkt.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-02-06 21:37

Malene Hald skrev:

> Nogen synes farvede scrollbars er poppede - jeg kan nu godt lide dem:)

Så design dine egne scollbars. Det kan du gøre med temaer.

Mine får du ikke lov at ændre på uanset hvordan du koder din
hjemmeside.

Pil ikke ved folks værktøjer.

--
Bertel

Fra : Malene Hald

Dato : 04-02-06 23:02

> Så design dine egne scollbars. Det kan du gøre med temaer.
>
> Mine får du ikke lov at ændre på uanset hvordan du koder din
> [...]

Avs, det var vist et ømt punkt. Jamen - tak for synspunkterne og "hjælpen":)

God weekend

Malene

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-02-06 17:22

Malene Hald wrote:

> Avs, det var vist et ømt punkt. Jamen - tak for synspunkterne og
> "hjælpen":)

Prøv at læse denne side:

http://html-faq.dk/2023.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Malene Hald

Dato : 07-02-06 23:59

> Prøv at læse denne side:
>
> http://html-faq.dk/2023.asp
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov

Jeg kender godt alle argumenterne, og jeg er til dels også enig. Sider hvor
det eneste man kan se af scrollbaren er pilen, og hvor selve "blokken" man
flytter op og ned er pist væk skulle forbydes ved lov, for det er
dødhamrende irriterende.

Derimod er det ærgerligt at lave en side i en lækker farvepalet, og så
skulle belemres med de tæskegrimme grå scrollbars INDE på selve siden - jeg
laver aldrig om på scroll-bars når jeg kun har dem som selve
sidenavigeringen. Der hvor jeg gerne vil ændre, er når man har et
scrollvindue intergreret i selve siden, som jeg har på denne:

http://www.malenehald.dk/karen/index2.htm

Dette ville jeg gerne kunne vise i Firefox m.m., og det ville da være
kongeligt hvis man kun kunne gøre det inde på siden, og ikke på selve
vinduet. Og at man altid kunne se hele scrollbaren, men bare kunne ændre
dens farvenuance. Så skulle os designertyper ikke græde snot over vores
spolerede designs...:)

Mvh Malene

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-02-06 00:53

Malene Hald skrev:

> Der hvor jeg gerne vil ændre, er når man har et scrollvindue
> intergreret i selve siden, som jeg har på denne:

Det synes jeg til gengæld er temmelig irriterende, med alle de
vinduer, der er jo masser af plads.

Mange gange er der mange vinduer (iframe eller scroll-div),
og når jeg scroller ned over siden med musen, er der lige
pludselig et andet vindue der scroller, og når jeg når enden
af dem, scroller siden videre, det er temmelig forvirrende.

> http://www.malenehald.dk/karen/index2.htm

Det havde været meget kønnere hvis scrollbaren ikke havde
været der, farvet eller ej. Så får du bare den stiplede linje
hele vejen rundt, og så gør det ikke noget at den er 8 linjer
længere.

I øvrigt giver løsningen også problemer med udskrivning, prøv
Vis udskrift i forskellige browsere.

> Dette ville jeg gerne kunne vise i Firefox m.m., og det ville
> da være kongeligt hvis man kun kunne gøre det inde på
> siden, og ikke på selve vinduet.

Der er mange forskellige løsninger på scrollere med Javascript,
men så kommer problemet med at få det til at fungere over det
hele, være valid kode, og sikre at man også kan bruge siden
uden Javascript, kunne udskrive siden, og mange andre hensyn.

Jeg vil anbefale at du bare laver siden på helt normal vis - er
siden længere end brugerens vindue, kommer der en scrollbar
ude til højre hvor den plejer at være - det er de fleste brugere
bedst tjent med, og så skal brugeren ikke tage stilling til at der
pludselig er 2 scrollbarer.

> Så skulle os designertyper ikke græde snot over vores
> spolerede designs...:)

Ja, jeg har været med på holdet siden 1997 - det var dengang
vi sloges med Netscape 4, så jeg har grædt meget snot

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk