Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanner til lysbilleder...
Fra : Magnus

Dato : 03-02-06 18:36

Mine forældre har en masse gamle lysbilleder på loftet som jeg meget gerne
ville have scannet ind så man lettere kan vise dem for familien.

Er der nogen som kan anbefale en god skanner som kan gøre dette i en god
kvalitet?

Hvad vil prisen for sådan en være... Det er jo sådan at det sikkert er mange
penge især set i lyset af når alle billeder er scannet ind så har jeg intet
at bruge den til derefter.
Er der nogen som har en brugt stående som man kan låne/leje eller eventuelt
vil købe den efter jeg er færdig.

Er der nogen som har andre gode ideer til at få digitaliseret gamle
lysbilleder?

/Magnus

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-02-06 18:55

Magnus wrote:
> [...]
> ville have scannet ind så man lettere kan vise dem for familien.
>
> Er der nogen som kan anbefale en god skanner som kan gøre dette i en god

Nikon laver et par modeller, der er framragende, og noget hurtigere end
de tilsvarende gode scannere fra Canon.

koster vel 3.000 brugt, og kan om et år sælges for lidt mindre.

Bo //
-og jeg vil IKKE sælge min...

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-06 19:11

Nu ved jeg ikke hvor mange billeder det drejer sig om. Men firmaet her
kan gøre det:

http://www.videopro.dk/

-Steen

Fra : waal

Dato : 03-02-06 22:03

"Steen Lund Hansen" <"steenlundhansen at stofanet punkt dk"> skrev i en
meddelelse news:43e39c09$0$6849$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Nu ved jeg ikke hvor mange billeder det drejer sig om. Men firmaet her kan
> gøre det:
>
> http://www.videopro.dk/

Stk.prisen for dias er 4 kr,- og man må forvente at de bliver skannet som
leveret, så en gennemgribende rengøring hører til forarbejdet. Prisen på 4,-
indeholder med garanti ikke mulighed for individuelle justeringer.

Overstiger behovet 41 film rækker udgiften til indkøb af f.eks. en Nikon LS
50ED skanner der om fornødent kan sælges efter endt arbejde. Skal billederne
kun vises på komputerskærm eller TV så kan en skanner til det halve eller
mindre måske gøre det.

mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-06 11:07

Enig. Men en faktor ved at gøre det selv er også tiden. Jeg har selv en
Minolta Dimage Scan Dual III. Skal resultatet blive ordentligt (dvs.
højeste opløsning og multiscan) tager hvert negativ eller dias 15-20
minutter. En hurtig udregning siger at 41 film á 36 billededer vil tage
22140 minutter = 369 timer = over 2 ugers uafbrudt scanning! Jeg er klar
over at til visning på et TV eller en PC behøver opløsningen ikke at
være så høj og tiden vil kunne afkortes væsentligt. Jeg har haft lånt
min scanner ud til folk der havde samme projekt med at scanne en masse
billeder ind, og de kørte alle sur i det til sidst.

-Steen

Fra : waal

Dato : 04-02-06 12:41

"Steen Lund Hansen" <"steenlundhansen at stofanet punkt dk"> skrev i en
meddelelse news:43e47c38$0$10871$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> scanner ud til folk der havde samme projekt med at scanne en masse
> billeder ind, og de kørte alle sur i det til sidst.

Af samme årsag nævnte jeg Nikons skannere. De nyere skannere kører på USB
2.0 og det er med til at reducere tiden til noget der ligner en tiendedel af
det du har måttet slås med.

Et godt sted at sammeligne udvalget er
http://www.filmscanner.info/FilmscannerRangliste.html

mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-06 11:00

Ifølge manualen til min scanner manual kører min scanner også på USB 2.0
på Windows (1.1 på Mac).

Fra : waal

Dato : 05-02-06 11:15

"Steen Lund Hansen" <"steenlundhansen at stofanet punkt dk"> skrev i en
meddelelse news:43e5cc05$0$11674$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Ifølge manualen til min scanner manual kører min scanner også på USB 2.0
> på Windows (1.1 på Mac).

Nikon 5000 i fuld opløsning med ICE slået til (dias) 1 minut og 11 sekunder
ifølge den tyske hjemmeside (1:56 for den "lille" model), det må da siges at
være acceptable ventetider.

mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-06 11:26

waal wrote:
> Nikon 5000 i fuld opløsning med ICE slået til (dias) 1 minut og 11
sekunder
> ifølge den tyske hjemmeside (1:56 for den "lille" model), det må da siges at
> være acceptable ventetider.

Det benægter jeg ikke. Min manual oplyser 30 sekunder for et dias med
følgende indstillinger:
2820 dpi (højeste opløsning), 8 bit, ingen autoexposure, ingen color
match, ingen "auto dust brush" etc.

Med disse ting slået til og 8 x multiscan så stiger tiden.

-Steen Hansen, Aalborg

Fra : waal

Dato : 05-02-06 13:14

"Steen Lund Hansen" <"steenlundhansen at stofanet punkt dk"> skrev i en
meddelelse news:43e5d22e$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> match, ingen "auto dust brush" etc.
>
> Med disse ting slået til og 8 x multiscan så stiger tiden.

Noget tyder på du trænger til en mere nutidig skanner, de oplyste tider fra
tyskeren er målte tider, ikke fabrikantopgivelser - eller betale dig fra
besværet

mvh
Michael

Fra : Johnny

Dato : 06-02-06 00:00

Prøv at kigge på HP scanjet 4890
Har selv lige købt den og har scanne en masse in , og er godt tilfreds
Kan tag op til 16 billeder af gangen
Hilsen Johnny
johnny@gvdnet.dk