Hjaelp - katten tisser i sengene
Fra : Mette Sviland

Dato : 03-02-06 13:11

Hej
Er der nogen der kan gi os nogle gode raad?

Vi har en lille roed og hvis stribet kattekilling. En lille soed hunkat.
Den er ca. 7-8 maaneder gammel.
Den har en dum vane med at tisse i vores senge, paa dynen eller uldtaeppe.
Den tisser ogsaa i sin tissebakke, men ikke altid.
Den har tissebakken paa gangen hvor den ogsaa sover om natten.
Det er en soed kat, men det er ikke saa rart med de stinkende dyner.
Jeg proever at holde doerene til vores sovevaerelser lukket, men glemmer
vi det gaar den ind og tisser.
Katten loeber ude som den vil. Den er kvik og fuld af leg og fart.
Er der nogen som har nogle gode raad hvad man kan goere?

Med venlig hilsen
Mette Sviland
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ulrik Martinsson

Dato : 03-02-06 18:41

Tisser den også derinde når der soves i soveværelset...

Ikke får at lyde ond, men hvis i lukker den ude fra soveværelset om natten,
bliver den jo ensom, ja mine bliver kede af det, og de vil kradse på døren
til jeg enten åbner eller de har kradset sig igennem...
Der er intet bedre ind at stå op til 2 supervidunderlige katte om morgen der
bare ligger og kigger på en og venter på at man vågner og så derefter bruge
en halvtimes tid på at kæle dem og lege med dem for at give dem den
opmærksomhed de fortjener. Ja, min seng er fyldt med bolde og mus fordi det
slæber de ind i løbet af natten så der er noget at kaste rundt med når jeg
vågner.. :)

Men har du prøvet at flytte kattebakken, måske ud på toilettet? hvis den går
og piver inden den tisser diverse steder kan det måske værre at den ikke kan
finde kattebakken...

Ulrik Martinsson

Fra : Sabina H.

Dato : 03-02-06 18:56

Mette Sviland wrote:
> Hej
> Er der nogen der kan gi os nogle gode raad?

vi er sikkert ganske mange der kan forsøge*G*

> Vi har en lille roed og hvis stribet kattekilling. En lille soed
> hunkat. Den er ca. 7-8 maaneder gammel.

er hun neutraliseret eller ej?

> Den har en dum vane med at tisse i vores senge, paa dynen eller
> uldtaeppe. Den tisser ogsaa i sin tissebakke, men ikke altid.

tisser den andre steder?

> [...]
> Det er en soed kat, men det er ikke saa rart med de stinkende dyner.
> Jeg proever at holde doerene til vores sovevaerelser lukket, men

jeg spørger igen*G* er den neutraliseret?

> Katten loeber ude som den vil. Den er kvik og fuld af leg og fart.
> Er der nogen som har nogle gode raad hvad man kan goere?

hvis den ikke er sterilliseret, så få det gjort hurtigst muligt.... sørg for
at vaske sengen i rodalonvand så al lugt fjernes, og hold døren lukket....

min teori er at den lille mis er kommet i puperteten ;) hun er muligvis
blevet kønsmoden og det viser sig ofte på den specielle måde.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 04-02-06 00:16

Jeg kan kun tilslutte mig de allerede indlagte svar, men vil komme med
en tilføjelse: For det første skulle I anskaffe en ekstra bakke, måske
med en anden type grus, og stille den et andet sted i huset, og for det
andet ville jeg tage en dyb indånding, slå korsets tegn og gå i den
modsatte retning, nemlig at tage katten med i soveværelset og lade den
sove i sengen. Katte (og for den sags skyld også hunde) tisser ikke det
sted, den sover.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ulrik Martinsson

Dato : 04-02-06 02:34

Et lille forslag til kattesand :

Fagmandens kattegrus/sand fra Bonnies dyrecenter...

Super god kvalitet, mine katte bruger det.. :) hver 10. er gratis..

Fra : Sidsel

Dato : 04-02-06 17:23

Mette Sviland wrote:
<snip>

Alle de råd du har fået er gode, men mit bedste råd er at når dyrelægen
har konstateret at hun er sund og rask + neutraliseret. Så er dit bedste
bud at vaske dynen når det ske, nusse om din kat og acceptere hende som
hun er...

- Og jeg ved at det kan være svært, men vores sunde og raske
neutraliserede hunkat, hun gør det sommetider, i dagtimerne er hun ikke
i soveværelset medmindre vi er der og om natten sover hun hos os.

Vi har nu ikke vasket dyne (eller haft behov for det) i flere måneder,
og Banshee er glad... Vi har 2 store overdækkede bakker og 2 bakker bare
med avis i... og hun tisser da stadig sommetider på gulvet, så tørrer
man op og så er den ikke længere...

- Sidsel

Fra : Winther

Dato : 06-02-06 13:15

"Sidsel" <sidsel@REMOVEmidgaardskatte.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har konstateret at hun er sund og rask + neutraliseret. Så er dit bedste
> bud at vaske dynen når det ske, nusse om din kat og acceptere hende som

Ellers er der masser af katte der trænger til et nyt hjem, som ikke kunne
drømme om at tisse i senge stole osv. Det kan være svært at acceptere at
ting ødelægges af kattepis.

Fra : Sidsel

Dato : 06-02-06 14:41

Winther wrote:

> Ellers er der masser af katte der trænger til et nyt hjem, som ikke kunne
> drømme om at tisse i senge stole osv. Det kan være svært at acceptere at
> ting ødelægges af kattepis.

Og for nogle af os kan det være svært at acceptere at folk bare smider
deres kat til aflivning. Jeg vælger at se lyst på det, vores dyne bliver
sikkert vasket oftere end de fleste andres.

Så hvis du ikke har noget positivt at sige, så synes jeg du bare skulle
holde mund, der findes folk der heldigvis er parate til at stå ved deres
ansvar, også selvom nogle dyr har dårligere vaner end andre.

- Sidsel, ejer af en snart 1½ årig sund og rask Piss-Mary

Fra : Winther

Dato : 07-02-06 08:57

> Og for nogle af os kan det være svært at acceptere at folk bare smider
> deres kat til aflivning. Jeg vælger at se lyst på det, vores dyne bliver
> sikkert vasket oftere end de fleste andres.

Hvor ser du der står aflivning? Er det den eneste mulighed du kan se?

> Så hvis du ikke har noget positivt at sige, så synes jeg du bare skulle
> holde mund, der findes folk der heldigvis er parate til at stå ved deres
> ansvar, også selvom nogle dyr har dårligere vaner end andre.

Med det temperament er årsagen måske nervøsitet hos katten.

> - Sidsel, ejer af en snart 1½ årig sund og rask Piss-Mary

Jamen, pisser den kun på dynen er det din egen fejl hvis du ikke kan finde
ud af at lukke døren.
Men, der er altså katte som pisser i alt blødt, kan du leve med at alle
møbler er pisset til så er det din sag, men forvent ikke at alle har samme
holdning. Det kan slet ikke sammenlignes med en kat der hvæsser klør i
møblerne.

Fra : Sidsel

Dato : 07-02-06 12:41

Winther wrote:

> Hvor ser du der står aflivning? Er det den eneste mulighed du kan se?

Næh, men hvor stor tror du chancen er for at folk ønsker at tage en kat
ind som har tendens til at tisse på dyner? Jeg elsker vores Banshee, men
jeg tror ikke at jeg havde valgt hende hvis jeg havde vist at hun ville
få den tendens. - Som du selv skriver, der findes mange katte som ikke
tisser på dyner.

> Med det temperament er årsagen måske nervøsitet hos katten.

Det er et umådeligt lavt niveau at synke til, du kender intet til mit
generelle temperament.

> [...]
> møbler er pisset til så er det din sag, men forvent ikke at alle har samme
> holdning. Det kan slet ikke sammenlignes med en kat der hvæsser klør i

Du glemmer at der blev spurgt til netop dyner/sengen, ikke sofaer,
siddepuf'er, sækkestole, osv - der blev spurgt til sengen/dyner. Jeg
svarede på det. Vores katte kradser også i vores sofa, det kriterie
havde vi med da vi købte sofaen. Vi har et kæmpe gulv-loft kradsetræ
plus 2 reoler beklædt på siden med sisal, så det er næppe fordi de
mangler ting at kradse i - hvorfor kradser de så i sofaen? God knows.
Hvorfor pisser Banshee sommetider i sengen når vi opstiller så mange
bakker til hende - God knows! (Og hvorfor havde hun pisset på min
skoletaske imorges - ingen anelse, jeg er kun glad for at ingen af mine
studiebøger var i den - og på den lyse side, så får jeg en ny taske idag!)

Jeg står fast ved mit råd, vask dynen, hav en god topmadras evt. med et
vådliggerlagen under - og så smil overbærende når katten alligevel har
tisset et upassende sted.

- Sidsel

Fra : Kate

Dato : 07-02-06 16:43

Sidsel <sidsel@REMOVEmidgaardskatte.dk> wrote in

> Det er et umådeligt lavt niveau at synke til, du kender intet til
> mit generelle temperament.

Uden at kende Winther tager jeg forgivet at det var kattens temperament
han hentydede til. Jeg har selv en kat som jeg overtog ved mine
forældres skilsmisse. Desværre var hun også en pis-kat. Jeg gjorde
mange ting for at forsøge at afhjælpe problemet, men kunne ikke have
levet med det hvis ikke hun havde stoppet. Jeg mente at hendes største
problem på det tidspunkt var at hun ville bestemme, men ikke fik lov,
hos mine foældre af sin egen mor, her af min somali. Jeg flyttede, ikke
pga katten, men håbede at det ville ændre det, da de jo så faktisk
ville være i samme båd. Men, nej, tissede stadig med jævne mellemrum i
min seng, både når jeg lå i den og når jeg ikke lå i den.
Jeg endte med at ville give hende væk til nogen som ikke havde andre
katte fordi jeg var overbevist om at det var hendes problem.
Efter vi flyttede igen og fik mere plads har hun ikke en gang tisset
udenfor bakken, det giver mig den tanke at hun simpelthen havde brug
for at kunne undgå de andre katte og det kan hun meget nemmere her end
i mine to lejligheder fordi der er et ekstra værelse.

Jeg tror at mne katte, hunkatten og somalien, begge er så stærke
personligheder at de begge vil bestemme, heldigvis er huskatten, meget
mere "fredsommelig" og har ikke den lyst. Sikke meget ballade der så
kunne være blevet ud af det. Nu har hunkatten boet under tag med mig og
mine katte i næsten 3 år og der er ingen problemer mere, men det tog
altså 2 år og 2 flytninger for hende at blive en glad kat.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Sidsel

Dato : 07-02-06 16:49

Kate wrote:
<snip>

Winther skrev:
> Med det temperament er årsagen måske nervøsitet hos katten.
<snippelip>

> Uden at kende Winther tager jeg forgivet at det var kattens temperament
> han hentydede til.

Så nej, men det var venligt af dig at forsøge at få Winther til at
fremstå i et bedre lys ;)

- Mht. forandringer, jamen, nu venter jeg mig så, og vi er da spændt på
at se hvordan Banshee tackler det, vi ved også bare at vi vil gøre stort
set alt hvad vi kan for at hun har det godt - og det inkluderer
selvfølgelig også at overveje om hun ville være lykkeligere hos en anden
familie... (hvor ondt det end ville gøre på os...)

- Sidsel

Fra : Winther

Dato : 07-02-06 18:58

> Kate wrote:
> <snip>

> <snippelip>

Jeg mente lige præcis som der står, da jeg synes du overreagerer på mit
indlæg....

> Så nej, men det var venligt af dig at forsøge at få Winther til at
> fremstå i et bedre lys ;)

Jeg er ellers ganske rar, men dyr skal ikke nødvendigvis beholdes for enhver
pris>

Og for nogle af os kan det være svært at acceptere at folk bare smider
deres kat til aflivning.

Du kan være sikker på at det er en velovervejet beslutning hvis det skulle
ske....

Fra : Ulrik Martinsson

Dato : 06-02-06 16:43

Jamen kan man ikke acceptere det, skulle man jo aldrig havde skaffet sig en
kat...
Jeg er stolt af at mine katte bruger deres klør i sofaen når de leger, jeg
er stolt af at mine katte vælter deres vandskål og hvis de pissede på mine
ting ville jeg stadigvæk værre stolt af dem, fordi det er mine katte, og om
de sover eller laver lort i den elsker jeg dem lige højt...

Man smider ikke bare en kat ud hvis den ikke lige passer ind, har man
anskaffet sig en, må man acceptere den som den er, den har jo ikke valgt
dig, det er dig der har valgt den...

Ulrik Martinsson

Fra : Bettina Hansen

Dato : 07-02-06 13:09

Ulrik Martinsson wrote:
> Man smider ikke bare en kat ud hvis den ikke lige passer ind, har man
> anskaffet sig en, må man acceptere den som den er, den har jo ikke valgt
> dig, det er dig der har valgt den...

Nej katten har ikke valgt dig - og netop derfor kan det jo være relevant
at finde et andet hjem til den hvis den ikke trives hos dig/din familie.

Selvfølgelig skal man ikke bare "smide en kat ud" fordi den ikke lige
passer ind, men omvendt skal man altså heller ikke beholde en kat for
enhver pris. Hvis katten ikke trives så find da et andet sted til den.
Hvis man ikke kan finde et andet sted til den og den virkelig har dårlig
trivsel, så synes jeg også at man bør overveje aflivning. Det er ikke
synd for en kat at være død, men det kan godt være synd for den at være
i live.

Jeg har endnu ikke selv måttet omplacere en kat og har kun fået aflivet
en kat pga. aldersbetinget sygdom, men jeg er da så småt begyndt at
overveje om den ene af vores tre katte ville få det bedre et andet sted.
Han har problemer i flokken og ville nok under alle omstændigheder
trives bedre som alenekat et sted. Men jeg elsker min kat og vil meget
nødig af med ham. Vores ældste kat er også så gammel (snart 16 år) så vi
må indse at flokken bliver reduceret indenfor en kortere årrække - og vi
håber også at problemerne bliver mindre når vejret bliver bedre så de
går mere ud. Så jeg vælger indtil videre at beholde ham i håb om at det
bliver bedre snart.

Men jeg synes ikke at man kan sige at man altid skal beholde en kat for
enhver pris. Hvis katten ikke trives så må man gøre noget. Katten har
nemlig lige præcis *ikke* valgt at bo hos dig så det er *dit* ansvar at
den har det så godt som muligt - også selvom det ikke er hos dig.

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Winther

Dato : 07-02-06 18:47

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nemlig lige præcis *ikke* valgt at bo hos dig så det er *dit* ansvar at
> den har det så godt som muligt - også selvom det ikke er hos dig.

Jeg kan kun være enig med dig.