Fogh på arabisk TV
Fra : B. Nice

Dato : 03-02-06 02:29

Der er noget der undrer mig.

Når medierne i de arabiske lande er så styrede, hvordan kan Fogh så
pludselig få næsten fri taletid?

Er det fordi stationen reelt ikke kan ses af ret mange mennesker i den
arabiske verden?

Eller er det simpelthen fordi det er ved at gå op for regimerne at
sagen er ved at komme ud af kontrol og at Fogh på TV er en del af en
"skrue ned for blusset igen"-aktion.

Hvad mener I?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 03-02-06 04:00

B. Nice skrev:
> [...]
>
> Eller er det simpelthen fordi det er ved at gå op for regimerne at
> sagen er ved at komme ud af kontrol og at Fogh på TV er en del af en

SSSSHHHH!

(Vi kommer lige listende med en officielt undskyldende træhest her, som
i virkeligheden faktisk er en ret genial "trojan dropper": Det KUNNE jo
være at man dernede måtte fatte begrebet "fri presse"?)

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 03-02-06 04:19

Anders Peter Johnsen skrev:

> [...]
> i virkeligheden faktisk er en ret genial "trojan dropper": Det KUNNE jo
> være at man dernede måtte fatte begrebet "fri presse"?)

Og som det tilmed hedder på latin om denne græske "Illiade"-sekvens:

"Timeo Danaos et dona ferentes!"

(Jeg frygter grækerne, også når de kommer med gaver!)

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-06 06:58

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> Og som det tilmed hedder på latin om denne græske "Illiade"-sekvens:
>
> "Timeo Danaos et dona ferentes!"
>
> (Jeg frygter grækerne, også når de kommer med gaver!)

Jeg kan ikke engang finde Danaos på følgende link:

http://users.erols.com/whitaker/words.htm
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 03-02-06 11:17

Per Rønne skrev:

> Jeg kan ikke engang finde Danaos på følgende link:
>
> http://users.erols.com/whitaker/words.htm

Sikkert ikke, men det skulle vist alligevel være rigtig stavet.

(Prøv at slå efter på Google)

Det skulle stamme fra Vergils "Aeneiden" 2, 49.

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-06 11:49

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> Sikkert ikke, men det skulle vist alligevel være rigtig stavet.
>
> (Prøv at slå efter på Google)
>
> Det skulle stamme fra Vergils "Aeneiden" 2, 49.

Min latin fra folkeskolen ligger så mange år tilbage, at jeg ikke vil
rode yderligere i det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jim

Dato : 03-02-06 14:36

http://www.lateinforum.de/thesauru/WdAntike/Q/quidquid.htm

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-06 06:58

B. Nice <b__nice@hotmail.com> wrote:

> Når medierne i de arabiske lande er så styrede, hvordan kan Fogh så
> pludselig få næsten fri taletid?

Al Arabiya og Al Jazeera er internationale, arabiske tv-stationer
baseret i de små golfstater, som har en vidtgående frihed. For at kunne
konkurrere med andre satellit-stationer som CNN og BBC World.

Den væsenligste begrænsning er at de [naturligvis] ikke kan være åbne i
forhold der vedrører værtslandet - som dog er ganske lille.

Og så skulle de jo også gerne give overskud, hvilket kræver
troværdighed.

Jeg hører i øvrigt i radioavisen en kommentar fra et af Østjerusalems
arabiske kvarterer. Radioavisens medarbejder har overværet udsendelsen
sammen med en palæstinensisk familie, hvor faderen har arbejdet i
Tyskland, og som derfor taler flydende tysk. Selv han fatter ikke, at
statsministeren ikke bare kan styre en avis som JP, eller, når de nu har
overtrådt det han opfatter som et naturligt tabu, straffe avisens
ledelse. Det viser lidt om gabet mellem Dar al-Islam og Dar al-Harb,
»Krigens Hus«, der endnu ikke har bøjet sig for Islams sværd. Og altså
især den del af Dar al-Harb der af os selv traditionelt kaldes
»kristenheden«, altså den del af verden som har kristendommen som
civilisatorisk grundvold, selv om troen mange steder er alvorligt
eroderet.

Visse dele af kristenheden, som den der er præget af en østromersk
tradition, har dog heller ikke en særligt udbredt pressefrihed. Tænk her
ikke mindst på Putins Rusland og Lukasjenkos Hviderusland.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk