Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Test af falsklys via søgeren på D/SLR?
Fra : Michael

Dato : 02-02-06 17:13

Med øjet næsten helt oppe til søgeren,(bruger briller) justerede jeg EV
så lysmåleren stod på 0 med dækslet på objektivet, 8 sek ved blænde 8.
Jeg prøvede dernæst at kikke så langt fra det var muligt ind i
søgeren, nu viste lysmåleren overbelyning mere end 2 blænder.
Jeg sad under et lysstofrør.

Kommer der så meget falsk lys ind af søgeren?
Overvejer at bruge dækslet til søgeren under optagelse,
hvad mener I ?

Mvh.

Michael

Fra : HKJ

Dato : 02-02-06 18:00

Michael wrote:
> Kommer der så meget falsk lys ind af søgeren?

Lyset kommer kun ind til lysmåleren, ikke til sensoren. Spejlet bruges
til at lukke for søgeren.

> Overvejer at bruge dækslet til søgeren under optagelse,
> hvad mener I ?

Hvis kameraet skal lave lysmåling uden at du har øjet til søgeren, kan
det være en god ide at dække af. Nogle gange kan du klare det ved at
sætte kameraet på manual og så indstille tid/blænde. Så vil de ikke
ændre sig når du flytter øjet.

Fra : Michael

Dato : 02-02-06 19:53

HKJ skrev:

> Lyset kommer kun ind til lysmåleren, ikke til sensoren. Spejlet bruges
> til at lukke for søgeren.

Kameraet bruger lysmålingen til korrekt eksponering, hvorfor betyder det
ikke noget?

> [...]
> det være en god ide at dække af. Nogle gange kan du klare det ved at
> sætte kameraet på manual og så indstille tid/blænde. Så vil de ikke
Da jeg testet, stod kameraet på manuelt. Bruger kun manuelt på mit kamera.

Mvh. Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-02-06 19:58

Michael wrote:

> Kameraet bruger lysmålingen til korrekt eksponering, hvorfor betyder
> det ikke noget?

Det betyder noget. Hvorfra får du den ide, at det ikke skulle gøre det?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Michael

Dato : 02-02-06 20:01

Jan Bøgh skrev:

> Det betyder noget. Hvorfra får du den ide, at det ikke skulle gøre det?
>
> vh
> Jan

Jeg mener jo netop det betyder noget, det er derfor jeg spørger HKJ.

Mvh.
Michael

Fra : HKJ

Dato : 02-02-06 20:03

Michael wrote:

> Kameraet bruger lysmålingen til korrekt eksponering, hvorfor betyder det
> ikke noget?

Fordi du normalt har øjet for søgeren, og derved spæære for falsk lys
til lysmåleren, når du tager billedet.

> Da jeg testet, stod kameraet på manuelt. Bruger kun manuelt på mit kamera.

Så har du slet ikke noget problem, når du har øjet foran søgeren viser
lysmåleren korrekt og du kan indstille den manuelle eksponering, at
lysmåleren så viser noget ander når du fjerner øjet, ændre ikke dit
billede (Undtagen hvis du har meget kraftigt lys ind i søgeren, så kan
der måske lægge lidt forbi spejlet og ind til sensoren).

Fra : Michael

Dato : 02-02-06 20:15

HKJ skrev:

> [...]
> billede (Undtagen hvis du har meget kraftigt lys ind i søgeren, så kan
> der måske lægge lidt forbi spejlet og ind til sensoren).

Jeg vil prøve at teste med og uden dæksel, med solen i ryggen når det
bliver bedre vejr.

Mvh. Michael

Fra : Brian Lund

Dato : 03-02-06 12:46

> Jeg vil prøve at teste med og uden dæksel, med solen i ryggen når det
> bliver bedre vejr.

Hvis du bruger samme ISO, lukkertid og blænde er forskellen ikke
existerende...
(Selvom lysmålingen viser at din eksponering er forkert)

Brian

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-02-06 19:26

Michael wrote:
> [...]
> Jeg sad under et lysstofrør.
>
> Kommer der så meget falsk lys ind af søgeren?
> Overvejer at bruge dækslet til søgeren under optagelse,

Mit kamera har et lille betjeningsgreb på siden af søgeren, som kan
lukke en klap for, så der ikke kommer lys til måleren bagfra.

Bo //

Fra : Michael

Dato : 02-02-06 19:56

Bo Bjerre skrev:

> Mit kamera har et lille betjeningsgreb på siden af søgeren, som kan
> lukke en klap for, så der ikke kommer lys til måleren bagfra.
>
> Bo //

Alting har en pris og i dette tilfælde ca. 30K kr.
Har Du ikke et Nikon DX2?

Mvh. Michael

Nikon D50

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-02-06 20:27

Michael wrote:

> Alting har en pris og i dette tilfælde ca. 30K kr.
> Har Du ikke et Nikon DX2?

Det kan gøres billigere. Standardsøgern på F4'en har det også. Her
betaler man tilgengæld løbende for film og fremkaldelse, så det løber
også op

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 02-02-06 20:37

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> wrote in message

> Det kan gøres billigere. Standardsøgern på F4'en har det også.

Det er bekvemt med indbygget okularlukker.
Men mindre kan gøre det: remmen til Canon 10D har indbygget et dæksel der
passer på okularet. Det er billigt, effektiv og lidt mere bøvlet.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-02-06 20:44

Mogens Hansen wrote:

> Det er bekvemt med indbygget okularlukker.
> Men mindre kan gøre det: remmen til Canon 10D har indbygget et dæksel der
> passer på okularet. Det er billigt, effektiv og lidt mere bøvlet.

Det var da en god ide. Det er ikke ret ofte man har brug for det, og
remmen har man normalt med.

Bo //

Fra : Michael

Dato : 02-02-06 20:44

Bo Bjerre skrev:

> Det kan gøres billigere. Standardsøgern på F4'en har det også. Her
> betaler man tilgengæld løbende for film og fremkaldelse, så det løber
> også op
>
> Bo //

Har netop overvejet at købe et Nikon analogt kamera

Mvh.
Michael