Kan de finde ud af det på JP?
Fra : Zeki

Dato : 02-02-06 01:39

Chefredaktøren udtalte at hvis han vidste hvad tegningerne ville
afstedkomme, så ville han aldrig have trykt dem.

Men nu når møllen kører og man har undskyldt for at have krænket, starter
man forfra:
http://www.jp.dk/indland/artikel:aiid=3532456:img=P/

Dette er ikke en stillingtagen til om det er okay eller ikke okay at bringe
tegningerne, men udtryk for en undren over, at JP tilsyneladende ikke er
helt klar over hvad de vil. De bør nok overveje hvilke signaler de sender
til omverden ved at sige"vi undskylder, men her er nogle flere."

Mvh
Zeki

Fra : Jim

Dato : 02-02-06 01:58

"Zeki" <zeki@_.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afstedkomme, så ville han aldrig have trykt dem.
>
> Men nu når møllen kører og man har undskyldt for at have krænket, starter

Forkert.
Han har aldrig undskyldt, at JP har krænket muslimerne.
JP har beklaget, at de har følt sig krænket.
JP har ikke undskyldt, at de har bragt tegningerne i avisen, hvilket vi vist
er enige om.
Men hverken Rose eller Juste undskylder for at have bragt tegningerne.
For man kan ikke fra JP's side garantere, at det ikke vil ske igen.
For så vil de jo have tabt ytringsfriheden.

> [...]
> sender til omverden ved at sige"vi undskylder, men her er nogle flere."

Problemet med ordet undskyld og i hvilken kontekst er meget afgørende.
Muhamserne i islamien fatter ikke betydningen af at beklage, så derfor
termen 'undskyld'.

J.

Fra : Zeki

Dato : 02-02-06 02:07

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> wrote in message

> Forkert.
> Han har aldrig undskyldt, at JP har krænket muslimerne.

"De var ikke i strid med dansk lovgivning, men har uafviseligt krænket mange
muslimer, hvilket vi skal undskylde"
http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3527566

> JP har beklaget, at de har følt sig krænket.

"Hvilket vi skal undskylde" - det står der i hvert fald på JP. Underskrevet
af Juste.

> JP har ikke undskyldt, at de har bragt tegningerne i avisen, hvilket vi
> vist er enige om.

Yep!

> Problemet med ordet undskyld og i hvilken kontekst er meget afgørende.
> Muhamserne i islamien fatter ikke betydningen af at beklage, så derfor
> termen 'undskyld'.

Men du påstod jo lige at der aldrig er blevet undskyldt for at have krænket.
Blev du klogere undervejs da du svarede på mit indlæg?

Lad mig uddybe:

Prøv at forestille dig at du var fra et andet land (og ikke nødvendigvis
muslim). Du kender ikke så meget til Danmark, men hele denne sag gør at du
bliver nysgerrig og klikker ind på www.jp.dk

Det første du ser øverst på siden er et åbent brev, hvor der bl.a står: "the
12 drawings were sober. They were not intended to be offensive, nor were
they at variance with Danish law, but they have indisputably offended many
Muslims for which we apologize.
Since then a number of offensive drawings have circulated in The Middle East
which have never been published in Morgenavisen Jyllands-Posten and which we
would never have published, had they been offered to us. We would have
refused to publish them on the grounds that they violated our ethical code."

Fint nok.

Men tilbage på forsiden og 10 centimeter nede er der så endnu et billede
hvor Muhammed er afbilledet og hvor man gør grin med ham. Det er da en
direkte selvmodsigelse af hvad der står i det åbne brev. Hvis de beklager at
have fornærmet muslimerne, hvorfor så blive ved?

Personligt synes jeg ikke at der er noget i vejen med at bringe bilederne.
Det er måske startskuddet til en værdidebat, som alligevel ville komme, før
eller siden.

Men når JP i disse dage er så udsatte mener jeg ikke at det er særligt
frugtbart at folk rundt omkring i verden kan klikke sig ind på JP og blive
forvirrede over at JP både vælger at undskylde samt fortsætte provokationen.
Det bør enten være det ene eller det andet. Ellers så ender JP (og resten af
Danmark) jo bare med at blive udskreget som hyklere.

Mvh
Zeki

Fra : PerX ...

Dato : 02-02-06 04:27

In article <43e15920$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
Jim@donteventhinkaboutitpal.com says...
> Muhamserne i islamien fatter ikke betydningen af at beklage, så derfor
> termen 'undskyld'.

Fordi de flester er primitive uudannede bønder?

Fra : jodem

Dato : 02-02-06 02:06

> [...]
> sender til omverden ved at sige"vi undskylder, men her er nogle flere."

Du forstår det ikke.Ytringsfriheden er så vigtig en sag, at de beklageligvis
er nødt til at blive ved med at krænke. Men som de der tæver deres børn også
siger: "Det gør mere ondt på os end på dem"

Fra : HrSvendsen

Dato : 02-02-06 02:07

Zeki wrote:
> [...]
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aiid=3532456:img=P/
>
> Dette er ikke en stillingtagen til om det er okay eller ikke okay at

Fortæl bare hvad du mener alligevel.

> men udtryk for en undren over, at JP
> tilsyneladende ikke er helt klar over hvad de vil. De bør nok
> overveje hvilke signaler de sender til omverden ved at sige"vi
> undskylder, men her er nogle flere."

De undskylder vel, at de undskylder. Der er jo dem, der vil have, at man
skal sige undskyld til alle dem, der bliver såret over et eller andet, man
gør eller bare mistænkes for at være enig i.

Jeg er sikker på, du ud fra den synsvinkel kan glæde dig over JPs
undskyldning for undskyldningen og nu ser frem til en undskyldning for
undskyldning af undskyldningen.

Fra : Tim

Dato : 02-02-06 06:57

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> [...]
>
> Jeg er sikker på, du ud fra den synsvinkel kan glæde dig over JPs
> undskyldning for undskyldningen og nu ser frem til en undskyldning for

Tim

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 02-02-06 02:12

Zeki skrev:
> [...]
> helt klar over hvad de vil. De bør nok overveje hvilke signaler de sender
> til omverden ved at sige"vi undskylder, men her er nogle flere."

De skal altså med andre ord bare være "artige dhimmier" og stille sig
over i en imaginær skammekrog med fuld pålagt selvcensur?

Denne holdning SKULLE vel aldrig have noget at gøre med, at du
formodentlig - altså ud fra dit stærkt arabisk-klingende brugernavn at
dømme - selv måtte være muslim, vel?

Anders Peter Johnsen

Fra : Zeki

Dato : 02-02-06 02:15

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

> Denne holdning SKULLE vel aldrig have noget at gøre med, at du
> formodentlig - altså ud fra dit stærkt arabisk-klingende brugernavn at
> dømme - selv måtte være muslim, vel?

Nej, du tager - som sædvanligt - fejl. Uanset hvor meget du og visse andre
ønsker at jeg skal være muslim så I rigtigt kan skælde ud, så er jeg og
bliver det aldrig. Så I må finde på noget andet at kalde mig som jeg kan
grine af.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 02-02-06 03:06

Zeki skrev:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

> Nej, du tager - som sædvanligt - fejl.

Det er formuleret som et spørgsmål. Årsagen til spørgsmålet er også nævnt.

> Uanset hvor meget du og visse andre
> ønsker at jeg skal være muslim

Gudfrimigdavel! Nej, det er jeg da skam kun glad for på dine vegne at du
ikke er! (Hvis du altså virkelig HEDDER "Zeki" og ikke bare er en
venstreorienteret dansker der skriver under falsk brugernavn, så burde
jo nok kende til at Islam som regel ganske bogstaveligt talt tæves ind i
knolden på unge indvandrerdrenge og at de derfor ikke er i stand til at
tage afstand fra, endsige overhovedet forholde sig kritisk til, deres
religiøse og kulturelle baggrund.)

> så I rigtigt kan skælde ud, så er jeg og
> bliver det aldrig.

Det virkede som nævnt oplagt at det var tilfældet, dit arabisk-klingende
brugernavn og dine holdninger i denne sag - som så mange andre - taget i
betragtning.

> Så I må finde på noget andet at kalde mig som jeg kan
> grine af.

Nåja, så er du vel "bare" en håbløs venstrefløjser af anden etnisk baggrund?

Men burde du således ikke også kende nok til islamisk tankegang til
kvalificeret at frygte den? Det er dèt, jeg ikke forstår...

Anders Peter Johnsen

Fra : Mendoza

Dato : 02-02-06 03:32

Zeki wrote:
> [...]
> andre ønsker at jeg skal være muslim så I rigtigt kan skælde ud, så
> er jeg og bliver det aldrig. Så I må finde på noget andet at kalde

Socialdemokrat?

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-02-06 11:20

> [...]
>
> Denne holdning SKULLE vel aldrig have noget at gøre med, at du
> formodentlig - altså ud fra dit stærkt arabisk-klingende brugernavn at

Jeg kan ikke få øje på noget "mistænkeligt" i Zekis holdning, og den er
iøvrigt fjorten gange mindre "muslimsk" end fx Tøger Seidenfadens. Det ville
iøvrigt kun være en fordel, hvis vi *havde* muslimer, som ville deltage med
deres mening her.
Desværre forsvandt "Mufaza" jo, som jeg så det, kunne han ikke lide at hans
udredninger af hvad Koranen sagde, desværre let kunne modbevises fra bogen
selv. Han forlod så gruppen for at tilslutte sig sin "deen" - sin religiøse
nation, som han skrev, og kunne derefter kun læses på "opsa" for
pakistanere.

Timsah - eller Safia Aoude - har vi heller ikke set meget til på det sidste.
Sådan kan det gå.

Desværre er Zeki ikke muslim.

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-02-06 11:12

"Zeki" <zeki@_.dk> wrote in message
> [...]
> sender til omverden ved at sige"vi undskylder, men her er nogle flere."

Redaktøren og chefredaktøren er ikke enige i, at man ikke skulle have trykt
dem, hvis man vidste hvad der ville ske.

De har kun sagt undskyld for at nogle er blevet kede af det, fordi de andre
udtryk, de ville bruge på dansk ikke kunne oversættes til arabisk, - derfor
bliver det noget underligt noget.

Skal de ikke have lov at følge op på sagen og evt. forsvare sig, når de
bliver angrebet af 1,44 milliarder muslimer - som nogle muslimer siger?

Jeg har iøvrigt ikke kunne komme ind på www.jp.dk i nu tre dage, - ER den
åben?