Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Slaveblitz-funktion
Fra : Niels Christoffersen

Dato : 02-02-06 00:13

Nys hjemkommet med min spritnye Speedlite 430, erfarer jeg at det ikke er
muligt at trigge denne som slave.
Kan det virkelig passe, at 'gamle dages' slaveblitzer der triggedes af
blitz-glimtet fra masteren, alle er erstattet af slaver som skal trigges af
særlige master-sendere?? / subs. af en speciel sende-funktion i en master??
Jeg ville jo gerne kunne bruge den indbyggede blitz i 350'eren til at trigge
min Speedlite; men det ser umiddelbart ud til at der skal yderligere
investeringer til.

På forhånd tak for svar

Mvh
Niels

Fra : HKJ

Dato : 02-02-06 00:47

Niels Christoffersen wrote:
> [...]
> særlige master-sendere?? / subs. af en speciel sende-funktion i en master??

Det hænger måske sammen med at et moderne kamera ikke udsender et
blitz-glimt mere, men en hel stribe glimt. Det gør det ret svært at
bruge den gammeldavs metode.

På Nikon's (og sikkert også Canons) kamera kan man godt slippe af med
alle de glimt, ved at vælge de korrekte indstillinger, men så er der
ingen automatik til blitzen. Idag kræver TTL målinger flere glimt.
Nogle af Nikons blitz har også indbygget en gammeldags slavefunktion.

Fra : Brian Lund

Dato : 02-02-06 01:44

> [...]
trigge
> min Speedlite; men det ser umiddelbart ud til at der skal yderligere

Jeg ved ikke om 430'eren slet ikke kan, eller om du har indstillet den
forkert?
Jeg købt en Sigma EF 500 DG Super, den _kan_, man skal bare affyre en
måleflash manuelt først ved at trykke på *-knappen, og så ellers holde
udløserknappen halvt nede, så den ikke glemmer målingen... Når Sigmaen så er
klar til at skyde igen, kan man trykke udløseren helt ned!

Brian

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 02-02-06 07:18

"Niels Christoffersen" <n.christoffersen@get2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:43e1408a$0$47015$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> trigge
> min Speedlite; men det ser umiddelbart ud til at der skal yderligere

fordelen ved det nye er. at man ikke behøver fyre blitsen af på kameraet, du
kan bruge en infrarød sender og bruge fler flash, og der med lægge lyset fra
andre vinkler end lige fra der hvor kameraet er. det giver som oftest en
bedre lyslægning.
Men det ville self. være rart hvis den sender var indbygget i kameraet, men
desvære ikke.

Fra : HKJ

Dato : 02-02-06 17:51

Jan Damkjær Dahl wrote:
> Men det ville self. være rart hvis den sender var indbygget i kameraet, men
> desvære ikke.

Det kommer jo an på hvilket kamera du har. Nikon har gjort det i nogle
modeller (D70 og D200).