Sku' man tage sig et stort kørekort?
Fra : Basse

Dato : 01-02-06 19:50

Hej Allesammen

Min gode gamle Dodge Power Wagon skal snart have plader på

Enten kan jeg veje den ned, eller jeg kan tage et stort kørekort.
Det billigste er jo nok at veje damen ned, man jeg er blevet advaret om
at den ikke kan vejes op igen.... Ka' det være rigtigt?

Hvad koster sådant et C eller CE-kørekort mon?
Når man så har det, må man køre rigtige biler, ok. Men synes i, der har
det store kort at i fik mere ud af det? Blev i bedre bilister f.eks.?

Kort og godt: Synes i jeg skal veje ned, eller tage et C-kort?

Hygge allesammen
Basse

Fra : NS

Dato : 01-02-06 19:58

Basse skrev:
> [...]
> det store kort at i fik mere ud af det? Blev i bedre bilister f.eks.?
>
> Kort og godt: Synes i jeg skal veje ned, eller tage et C-kort?

Mit C-kort kostede i omegnen af 15-20.000 kr, men
det var så også hos hæren. Men det kan vel
erhverves for 10-15.000 kr.

NS

Fra : Basse

Dato : 01-02-06 20:54

On 1-Feb-2006, NS <123@123.com> wrote:

> Mit C-kort kostede i omegnen af 15-20.000 kr, men
> det var så også hos hæren. Men det kan vel
> erhverves for 10-15.000 kr.
>
> NS

15 kilo.. Det lyder trods alt ikke så slemt som jeg frygtede.
Jeg skulle nok have lavet noget mere larm over at jeg ikke fik mit
kort i hæren Til gengæld fik jeg lov til at fyre en 155mm af.

Hygge,
Basse

Fra : COZ

Dato : 06-02-06 13:55

> Mit C-kort kostede i omegnen af 15-20.000 kr, men det var så også hos
> hæren. Men det kan vel erhverves for 10-15.000 kr.
>
> NS

Hvorfor skulle du betale for det?
Det var der da ikke nogle af mine kamerater det gjore?
Fik selv Kat. C, til en pris af 0. Ja taknisk set fik man jo også løn
for det...

/C

Fra : NS

Dato : 06-02-06 14:16

COZ skrev:

> [...]
> Det var der da ikke nogle af mine kamerater det gjore?
> Fik selv Kat. C, til en pris af 0. Ja taknisk set fik man jo også løn

Det skulle jeg da heller. Jeg kan heller ikke helt
se, hvordan du udleder at jeg skulle have gjort
det. Jeg hovederegnede bare lidt på det med det
antal køretimer jeg havde osv. Men der var da til
gengæld var der nogen, der ikke fik det selv om de
var røget på køreskolen. Den ene fordi han var for
dårlig/dum/lidt lærenem til at han kunne bestå
prøverne og de andre fordi de ikke fattede at man
ikke skulle møde fulde/bagstive/tømmermændsplaget
op til køreundervisningen.

NS

Fra : Henrik B.

Dato : 01-02-06 20:17

"Basse" <schmonkei@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad koster sådant et C eller CE-kørekort mon?

Tages bedst og billigst gennem nærmeste AMU-center (forbered dig på
ventetid), og vil da kun koste prøvegebyrerne - ca. 1200,-

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 01-02-06 20:34

> "Basse" <schmonkei@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tages bedst og billigst gennem nærmeste AMU-center (forbered dig på
> ventetid), og vil da kun koste prøvegebyrerne - ca. 1200,-

Kan man det uden at være arbejdsløs ?

Ivan, Århus

Fra : Basse

Dato : 01-02-06 20:46

On 1-Feb-2006, "Sparvath [8210]" <ivan.sparvath@DAMNSPAMstofanet.dk> wrote:

> Kan man det uden at være arbejdsløs ?
>
> Ivan, Århus

Det kan jeg ikke siger konen (som er socialrådgiver) i hvertfald ikke så
længe jeg studerer eller har arbejde. Æv, den havde ellers været fin

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-02-06 21:27

Basse skrev:
> Det kan jeg ikke siger konen (som er socialrådgiver) i hvertfald ikke så
> længe jeg studerer eller har arbejde. Æv, den havde ellers været fin

Medmindre de har lavet reglerne helt tåbelige kan enhver søge ind på et
kursus på et amu-center. Men man skal nok påregne en hel del ventetid.

Man kan så stille sig i en lidt bedre position ved at stille sig villig
til at møde ind med kort varsel hvis der skulle blive en plads ledig.

En af mine venner røg af sted på den måde mandag formiddag. Men han var
arbejdsløs og tilmeldt gennem af,så det siger ikke så meget om
muligheden som almindelig dødelig.

Måske det vil hjælpe hvis du oplyser at du påtænker at starte som
selvstændig vognmand.

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik B.

Dato : 02-02-06 19:36

> Det kan jeg ikke siger konen (som er socialrådgiver) i hvertfald ikke så
> længe jeg studerer eller har arbejde. Æv, den havde ellers været fin

Så kan du fortælle konen, at hun ikke aner hvad hun snakker om.

ALLE danskere er berettiget til uddannelse gennem AMU!

Problemet er:
1. Der sendes mange arbejdsløse på disse kurser = optager pladserne for
andre.
2. Man skal kunne få fri fra arbejde for at tage det.

Men, ring og bliv skrevet op, og ring derefter e´n gang om ugen, til de har
en ledig plads. Til sidst bliver de så trætte af dig, at de smider dig på
det første og bedste hold.

Men det tager altså 8 uger á 8 timer om dagen.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Jørgen L.

Dato : 02-02-06 02:22

> Kan man det uden at være arbejdsløs ?

Ja jeg har en kollega som lige har taget c+d+e på amu, men du skal jo vide
at det foregår i dagtimerne, så du skal have en del fri eller som min
kollega, en del aftenvagter, han byttede alle sine dagvagter i 2-3 månder
til aften, for at få det til at hænge sammen.

hilsen Jørgen

Fra : JS

Dato : 02-02-06 12:09

Jørgen L. wrote:

> [...]
> som min kollega, en del aftenvagter, han byttede alle sine dagvagter
> i 2-3 månder til aften, for at få det til at hænge sammen.

Hvad brugte han som begrundelse for at han skulle have kortet?

Fra : Jørgen L.

Dato : 02-02-06 19:24

> Hvad brugte han som begrundelse for at han skulle have kortet?

Intet, han tog det som egenbetaling, det er 100 kr. pr. dag, jeg mener at
huske at det har kostet ham ca. 8500 inkl. lægeærklæringer, prøver osv. for
alle kategorierne.

du kan kontakte http://www.juulgruppen.dk/ det var der han gik

Hilsen Jørgen

Fra : JS

Dato : 01-02-06 22:44

Henrik B. wrote:
> "Basse" <schmonkei@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tages bedst og billigst gennem nærmeste AMU-center (forbered dig på
> ventetid), og vil da kun koste prøvegebyrerne - ca. 1200,-

Mon den også går som akademiker? Jeg kan ikke lige komme på hvilken
begrundelse jeg skal give for at jeg har mega-meget brug for et stort
kørekort... Men det kunne være fedt at have.

Fra : Henrik B.

Dato : 02-02-06 19:37

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mon den også går som akademiker?

Ja!

> Jeg kan ikke lige komme på hvilken begrundelse jeg skal give for at jeg
> har mega-meget brug for et stort kørekort... Men det kunne være fedt at
> have.

Du skal ikke have nogen begrundelse! Måske over for din arbejdsgiver -
ellers ikke.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Anders Majland

Dato : 01-02-06 21:51

> Min gode gamle Dodge Power Wagon skal snart have plader på

Kendte den ikke, men det gjorde Google Jeg tror også jeg vil synes det
kunne være sjovt at have sådan en veteranlastbil men tid og evner rækker nok
ikke til at renovere en - og så kan den heller ikke komme ind i garagen....
Men jeg da det rigtige kryds på pappet.

Fra : Basse

Dato : 01-02-06 22:24

> Kendte den ikke,...
Ån nej da, det går slet ikke.

Hvis der er andre der heller ikke kender en PW, så må jeg da hellere
råde bod på det med det samme.

Sådan her skulle den gamle dame gerne ende med at se ud:
http://photos.imageevent.com/powerwagon/dogs/websize/welcher.jpg

Den her nummerplade...... Hvis man bare havde penge som græs:
http://photos.imageevent.com/powerwagon/sold/websize/johnson57.jpg

Og mottoet til bagsmækken: Power Wagon, 'cause the world aint flat!

Hygge,
Basse

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-02-06 00:00

Basse skrev:
> [...]
> http://photos.imageevent.com/powerwagon/sold/websize/johnson57.jpg
> Og mottoet til bagsmækken: Power Wagon, 'cause the world aint flat!

Hvad er det for noget moderne bras?

Nej det her;
http://www.dodgepowerwagon.com/classifieds/almquist54m37.php
er en rigtig Dodge Power Wagon.

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Basse

Dato : 02-02-06 22:57

On 2-Feb-2006, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> Hvad er det for noget moderne bras?
>
> Nej det her;
> http://www.dodgepowerwagon.com/classifieds/almquist54m37.php
> er en rigtig Dodge Power Wagon.

Alle Dodge Flatfenders er fede! M37'eren ikke mindst

Hygge,
Basse

Fra : Thomas J.

Dato : 02-02-06 09:34

Den Wed, 1 Feb 2006 21:50:47 +0100 sendte "Anders Majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> følgende røgsignaler:

> [...]
>ikke til at renovere en - og så kan den heller ikke komme ind i garagen....

Jeg kunne også godt tænke mig en Dodge, men det skulle være en
M4S....*savle.jpg*

http://www.thewraithcar.com/

Fra 80'er -filmen "The Wraith" med bl.a. Charlie Sheen og Sherilyn
Fenn.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)

Fra : Bjarne

Dato : 02-02-06 09:32

In article <43e102eb$0$99993$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
   "Basse" <schmonkei@hotmail.com> writes:
> [...]
> Det billigste er jo nok at veje damen ned, man jeg er blevet advaret om
> at den ikke kan vejes op igen.... Ka' det være rigtigt?

Jeg stiller mig stærkt tvivlende over for at du kan veje den ned under 3500kg.
I forbindelse med import af trucks fra USA havde jeg adskellige samtaler med alle
mulige myndighedspersoner og resultatet var at man ikke kan nedveje under 3500 kg.
Hvis trucken oprindeligt er lavet til 3500+ eller på noget tidspunkt i sit liv, uanset
hvor i verden, har været registreret til 3500+, så er det en lastbil. End of discussion.

Det er i hvert tilfælde helt sikkert, at er den først registreret til 3500+, kommer
den aldrig under 3500kg.

Hvis du kan få den registreret til max 3500 kg, ville jeg helt klart gøre det. Det vil
gøre verden uendeligt meget nemmere:

Den er meget nemmere at sælge igen
Ingen krav til købers kørekort
Du er ikke henvist til specielle parkeringspladser
Lastbiler må ikke holde allevegne
Du må køre > 80 km/timen
Du er i det hele taget ikke omfattet af alle de mærkværdigheder der gælder for lastbiler.

> Hvad koster sådant et C eller CE-kørekort mon?
For et par år siden fik jeg tilbudt C-kort til 10.000 og CE for 10.000+10.000.
Det var et starttilbud fra en køreskole der ville igang med noget nyt.

> Når man så har det, må man køre rigtige biler, ok. Men synes i, der har
> det store kort at i fik mere ud af det? Blev i bedre bilister f.eks.?
>
> Kort og godt: Synes i jeg skal veje ned, eller tage et C-kort?
Jeg synes du skal indregistrere til max total 3500kg hvis du kan og så skal du tage
et C-kort fordi det er sjovt

God fornøjelse.
Bjarne

Fra : Armand

Dato : 02-02-06 15:17

Bjarne skrev:

> [...]
> Det er i hvert tilfælde helt sikkert, at er den først registreret til 3500+, kommer

Under eller ej, der tales om "så lavt som til et lille kørekort", og dér
skulle 3500 række :-/

Derudover må jeg protestere mod dine meget faste udtalelser:
Jeg har arbejdet i et firma hvor mester p.g.a. eget manglende kørekort
havde fået vejet den store Mercedes kassevogn ned til lille kørekort, så
det kán altså lade sig gøre :-|
At pågældende kassevogns nyttelast så endte nede på et par hundrede
(ubruglige) kg er en helt anden historie

> [...]
> Du må køre > 80 km/timen
> Du er i det hele taget ikke omfattet af alle de mærkværdigheder der gælder for lastbiler.

Nu er så'en en gammel PW ikke ligefrem et hverdags-køretøj, men snarere
et hobby-betonet veteran-køretøj.
Min indstilling til emnet er at hvis man vil gå ind i sådanne ting, må
man også have kørekortet til det - Sammenlign det med at interessere
sig for flyvere og derfor "komme til" at købe et fly uden at have
certifikat!

--
Armand.
(med skjulte drømme om en lade med en 6x6 GMC i; men han er også

Fra : Anders Majland

Dato : 02-02-06 20:18

> [...]
> det kán altså lade sig gøre :-|
> At pågældende kassevogns nyttelast så endte nede på et par hundrede
> (ubruglige) kg er en helt anden historie

Det vil da være fint til at køre med blomster - jeg har også en lastbil på
størrelse med en flyttelastbil nedvejet til 3500kg

> (med skjulte drømme om en lade med en 6x6 GMC i; men han er også
> forfordelt á stort kørekort sponseret i værnepligtstiden)

En lastbil eller bus ville også have den fordel at jeg ville have den i fred
for resten af familien - der er vist ikke andre med lastbilkørekort

Men en full-size truck der kan tage et par ton på ladet er jo anvendelig til
mange ting - bla. at hente brændsel. På island så jeg sidste år også nogle
eksemplarer på at man kan gå for vidt ....

Fra : Basse

Dato : 02-02-06 22:52

Jeg skal vist lige have fat i toldvæsenet, for at være helt sikker på at
det overhovedet er en mulighed at veje dyret ned

Dodgen vejer 1982kg, med reservehjul, fuld tank og trælad. Jeg vejede
den hos vores lokale foderstofforening. Det giver mig godt og vel 1½ ton
at gøre godt med. Det, plus en meget stor trailer som den så også må
slæbe skulle dække det meste jeg får brug for.
En ting er hvad man må rent vægtmæssigt, noget andet er hvad jeg
synes der er bremser nok til. Der er ikke ALB-ventil, endsige bremse-
forstærker på PW'en.

> En lastbil eller bus ville også have den fordel at jeg ville have den i
> fred for resten af familien - der er vist ikke andre med lastbilkørekort

hehe, konen nægter at køre den alligevel, "den har ikke automatgear"
og som amerikaner kan hun absolut ikke forliges med biler uden.
(Det var eddermaneme sjovt at sende hende ud med en kørelærer
dengang hun kom hertil. Da hun opdagede at det var med manuelt gear
ville hun ikke med Jeg stak læreren 500kr til venstre lomme som
betaling for tiden han skulle bruge til at overtale hende)

Fra : Basse

Dato : 02-02-06 23:04

On 2-Feb-2006, bjb@INGENSPAMc.dk (Bjarne ) wrote:

> [...]

> Jeg synes du skal indregistrere til max total 3500kg hvis du kan og så
> skal du tage et C-kort fordi det er sjovt

Tak Bjarne

Jeg tror jeg følger dit råd og gør begge dele.
Det lyder som om det er sjovt på glatførebanen
Jeg havde faktisk helt glemt bøvlet med parkering og max. hastigheden.
Desuden er der jo en del steder man slet ikke må komme.

A' ska' vist lige ha' fat på tolderne

Hygge,
Basse

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-06 10:52

> Når man så har det, må man køre rigtige biler, ok. Men synes i, der har
> det store kort at i fik mere ud af det? Blev i bedre bilister f.eks.?

Jeg synes ikke at jeg blev en anderledes billist af at få C kort, det eneste
det har bragt med sig, er at jeg gerne vil ha et CE kort.. så kunne man jo
tage et år hvor man kørte lastbil i udlandet, det kunne jeg godt tænke mig
at prøve..

Synes teori og praksis er nemt, hvad nul fejl i teori, og
køreprøvesagkyndige havde kun en ting at nævne, som var at jeg måske havde
presset en cykelist en lille smule (hun fyldte HELT vildt..)

Men det er sjovt at tage synes jeg, specielt lastbil på glatbane, for satan
vi fik grinet....

Mvh
Morten **som fil det i milli**

Fra : Anders Majland

Dato : 02-02-06 14:20

> Men det er sjovt at tage synes jeg, specielt lastbil på glatbane, for
> satan vi fik grinet....

Hvor mange gange kunne du få den til at snurre rundt inden du kom ned for
enden af bakken

/A - der mangler hvidt og blåt kvalifikationsbevis for at kunne bruge de
"store" stempler til noget fornuftigt...

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-06 15:18

> Hvor mange gange kunne du få den til at snurre rundt inden du kom ned for
> enden af bakken

Hehe 1 tror jeg, og gkrafterne er bare spass..

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-06 18:21

> [...]
>
> /A - der mangler hvidt og blåt kvalifikationsbevis for at kunne bruge de
> "store" stempler til noget fornuftigt...

Jeg ved ikke om du har misforstået noget eller jeg er blevet gammel.
Men før i tiden var hvidt og blåt bevis noget man fik til et buskørekort.

Man kan få et kvalifikationscertifikat til lastbil hvis man er under 21 og
det kan kræves i nogle lande. Også kaldet hvidt - men ikke det samme som til
bus.

Sådan var det da jeg fik kørekort og jeg tror ikke det er lavet om.

Mvh. Allan

Fra : Anders Majland

Dato : 02-02-06 20:14

> Jeg ved ikke om du har misforstået noget eller jeg er blevet gammel.
> Men før i tiden var hvidt og blåt bevis noget man fik til et buskørekort.

Det er det stadig - det blev bare lidt for underforstået at det eneste jeg
længe har haft at bruge CDE til er en bustur med vennerne i en lejet bus.
Det er fra hæren at jeg har det med at sætte lighedstegn mellem en lastbil
og en bus. Apropos glatbane så kan en 12ton mercer godt drifte over begge
ender i svingene på "ringvejen" i karup lufthavn (Folkene på ladet var
mindre begejstrede, men jeg lå og kørte "bus" fra porten og til
indkvarteringen og det var par tumpers skyld at det var flere timer over min
planlagte sengetid og der var ikke længe inden jeg skulle op igen)

Fra : Fam. Olsen

Dato : 04-02-06 13:16

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:43e25aeb$0$47080$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> og det var par tumpers skyld at det var flere timer over min planlagte
> sengetid og der var ikke længe inden jeg skulle op igen)

Den kan du ikke tørre af på et par tumper. "Tumpen" er og bliver chaufføren
i sådan en situation. Det er altid ham der er ansvarlig for køretøjet og ham
der bliver knaldet hvis det går galt. Derfor sidder der en lille mærkat i et
hvert millitært køretøj med teksten "Kør ikke hvis du er træt, syg eller
søvnig. Chaufføren kan til en hver tid frasige sig at køre fordi han er
træt. Officerer og befalingsmænd har så pligt til at respektere dette. Rent
faktisk kan man som chauffør indberette dem hvis de ikke overholder dette og
førsøger at få en til at køre alligevel.

Det er faktisk et problem man går meget op i i forsvarets ledelse. Jeg var
engang med på en stor øvelse, hvor al øvelsesaktivitet blev indstillet fra
kl. 2300- 0600 næste morgen. Chaufførerne skulle sove og befalingsmændene
stod vagt.

MVH Niels

Fra : Bjarne

Dato : 03-02-06 07:20

In article <cuoEf.6893$Cl2.135172@news000.worldonline.dk>,
   Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
> [...]
:snip en hel masse

> [...]
> det kán altså lade sig gøre :-|
> At pågældende kassevogns nyttelast så endte nede på et par hundrede
> (ubruglige) kg er en helt anden historie

Javel, det HAR kunnet lade sig gøre. Det var der en del kreative vognmænd som havde fundet ud af.
De købte store amerikaner trucks som kunne tåle at køre med stor last, vejede dem ned under
3500kg og slap derfor for kravet om vognmandstilladelser og kørte så glad afsted med masser af
kilo.
Den fidus er aflivet i hele EU. Derfor er det ikke længere muligt at nedveje således at den
magiske grænse på 3500kg underskrides. Det var i hvertfald den forklaring jeg fik hos T&S for
ca. 3 år siden.

> [...]
> man også have kørekortet til det - Sammenlign det med at interessere
> sig for flyvere og derfor "komme til" at købe et fly uden at have
Det kan man mene. Ikke desto mindre vil salgsmarkedet være markant større hvis den er til "lille"
kørekort.
Det ses klart og tydeligt på de amerikanertrucks som hedder 2500. f.eks. Dodge 2500. Prøv lige at
sælge sådan en svend på "stort" kort, hvorimod de sælges ganske let på "lille" kort.

mvh,
Bjarne