Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Behandling af kamera i stærk kulde.
Fra : Jesper

Dato : 01-02-06 19:10

Hej.

Hvordan bør man behandle sit kamera her om vinteren, når man har haft det
med ude i kulden - er der ikke risiko for, at der dannes kondens, når
kameraet kommer ind i varmen igen?

Jeg har tidligere bragt emnet op, men jeg er ikke klogere alligevel, da der
sidste gang var utallige forskellige holdninger til spørgsmålet...

(Jeg har bal.a. et Nixon D 70).

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-02-06 19:18

Jesper wrote:
> Hej.
>
> Hvordan bør man behandle sit kamera her om vinteren, når man har haft det
> med ude i kulden - er der ikke risiko for, at der dannes kondens, når
> kameraet kommer ind i varmen igen?

Der er reelt tre problemer:

1. når kameraet har været inde i varmen / fugten i lang tid. Hvis det er
meget tæt kan der ske det, at en nedkøling får fugten inde i objektivet
til at kondensere. Det er normalt ikke et problem

2. Når du er derude kan du få problemer med kapaciteren på batterierne.
Med mit kamera (med lithium polymer batteri) er det ikke noget jeg tager
mig af.

3. Når du kommer ind i varmen igen er kameraet koldt og al luft, der
rammer det, vil kunne afsætte kondonsvand. Det kan du undgå, hvis du
hindrer den varme luft i at komme i kontakt med grejet. Jeg lader det
typsik ligge i fototasken (tæt lukket) en time eller to. En god ide er
at tage kortet ud af kameraet, inden du går ind, for så kan du se
billederne lidt før. Nogen pakker kameraet, egt med taske, ind i en
lufttæt pose, INDENde går ind. Det hindrer osse kondens.

Bo //

Fra : Brian Lund

Dato : 01-02-06 19:41

Prøv at stille dit stativ ude i kulden i en times tid, tag det så ind, og
hold øje med det bare et par minutter!

> [...]
> billederne lidt før. Nogen pakker kameraet, egt med taske, ind i en
> lufttæt pose, INDENde går ind. Det hindrer osse kondens.

Jeg havde forleden mit kamera ude i kulden i en times tid (om natten i
ca. -5°), pakkede det i tasken og lå det i stuen...
To timer efter pillede jeg kortet ud for at se på billederne, og da føltes
kameraet stadigvæk væsentligt koldere end luften i stuen! - Så en (godt
isoleret) taske burde være en god sikring mod for hurtig opvarmning - Selv
har jeg en lowepro minitrekker classic.

Brian

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-02-06 19:51

Brian Lund wrote:

> det

> Prøv at stille dit stativ ude i kulden i en times tid, tag det så ind, og
> hold øje med det bare et par minutter!

En meget mere ilustrativ øvelse, som de fleste danske kender: prøv at
tage en pilsner ud af køleskabet og stil den på terrassen om sommeren.
Hvad ser man: dug på den kolde overflade.

Det samme sker, når man tager noget med fra det kolde udendørs til
"varmeskabet" inde i huset. Vandet driver af det...

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-02-06 07:07

In article <43e0fb42$0$11162$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Bo Bjerre wrote:

> [...]
> meget tæt kan der ske det, at en nedkøling får fugten inde i objektivet
> til at kondensere. Det er normalt ikke et problem

Jeg har oplevet det mellem frontlinse og filter efter at have vasket
filteret kort tid inden en tur ud i halvkøligt vejr (5-10 grader C).

Så problemerne kan ske ved temperaturer langt over 0 grader.

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 02-02-06 10:41

> Jeg har oplevet det mellem frontlinse og filter efter at have vasket
> filteret kort tid inden en tur ud i halvkøligt vejr (5-10 grader C).

Jeg tager det med ind og ud som det passer mig, det er købt for at skulle
bruges. Har aldrig haft problemer.

Der er det ved det, hvis der er fugt i optik og kamera. så er det med at få
det derfra så hurtigt som muligt. det kommer det kun ved at få luft inde i
stuen, og så tøre det af man nu kan. Det skal ikke pakkes ned og ligge
fugtigt i flere timer.
Desuden er det ikke så stort et problem som det var tidligere, idet de
fleste optikker er lavet af fiber plast, og det tager ikke skade af lidt
fugt og kulle. I gamle dage hvor metallet kunne begynde at ruste "billige
optikker der var lavet af metal der kunne ruste", ellers var de fleste gode
lavet af aluminium, men det kunne jo også tage skade af for meget fugt.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 02-02-06 11:07

"Jan Damkjær Dahl" <jdd@cykel.dk> skrev i en meddelelse

> Det skal ikke pakkes ned og ligge fugtigt i flere timer.

Kameraet bliver jo netop _ikke_ fugtigt hvis det ligger i tasken og
afklimatiserer.

> Desuden er det ikke så stort et problem som det var tidligere, idet de
> fleste optikker er lavet af fiber plast, og det tager ikke skade af lidt
> fugt og kulle.

Forkert, der er elektronik og fin mekanik til AF i objektiverne, og der kan
dannes "mug" på de indvendige linseflader. Dog er de meget dyre
professionelle objektiver rimelig tætte.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-06 11:12

> [...]
> optikker der var lavet af metal der kunne ruste", ellers var de fleste
> gode lavet af aluminium, men det kunne jo også tage skade af for meget

Husk mig lige på at jeg ikke skal købe brugt af dig
Du glemmer at der er masser af elektronik, printbaner, små stik osv inde i
kameraet. De har ikke godt af vand.

Når du er ude, så er luften kold og dermed tør. Indholdet af vanddamp i
luften er blevet til rim osv, og der kan simpelthen ikke opløses så meget
vanddamp i kold luft som i tør. og når luften inde i kameraet og
objektiverne er blevet kold og tør, så er der ingen problemer. Men når du så
komme ind i varmen, så stiger indholdet af vanddamp ret meget, og den luft,
der rammer dit udstyr kan pga. temperaturforskellen ikke indeholde så meget
vand i dampform, så det kondenserer og sætter sig som fugt på - og i - dit
kamera. Ligesom når du hiver en flaske ud af et køleskab. For at undgå at
den fugtige varme luft rammer kameraet, så er det en god idé at pakke
kameraet lufttæt i en pose. Så er der simpelthen ikke så meget vand der kan
kondensere. Så indtil kameraet når i nærheden af stuetemperatur er det en
absolut god idé at holde det lufttæt isoleret. Det er også en rigtig god idé
af samme årsager at holde kameratasken lukket, indtil udstyret når op i
nærheden af stuetemperatur.

Jeg har set en fyr på skitur i Norge tage et splinternyt kamera med ind fra
20 graders frost og i en hytte med ca. 25 graders varme. Det døde hans
kamera af. Ikke nogen god idé.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-02-06 14:07

Povl H. Pedersen wrote:

> Jeg har oplevet det mellem frontlinse og filter efter at have vasket
> filteret kort tid inden en tur ud i halvkøligt vejr (5-10 grader C).
>
> Så problemerne kan ske ved temperaturer langt over 0 grader.

Ja, det er ikke temperaturen, der bestemmer det alene. Dugpunktet er
mere sigende. Hvis kameraet har en vis temperatur, og derefter bæres hen
et varmere sted, vil der dannes kondens på det, hvis det temperatur er
lavere end dugpunktet.

Bo //

Fra : Flyrider

Dato : 04-02-06 13:06

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sigende. Hvis kameraet har en vis temperatur, og derefter bæres hen et
> varmere sted, vil der dannes kondens på det, hvis det temperatur er lavere

Hej.
Ny her i gruppen. Har lige anskaffet Konica D5 og har tilsyneladende ikke
problemer med kulden, da specifikationerne foreskiver arbejdstemperatur
0-40gr. Kan det være rigtigt, eller er der noget jeg har misforstået?

Palle

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-02-06 13:22

Flyrider wrote:

> [...]
> problemer med kulden, da specifikationerne foreskiver arbejdstemperatur
> 0-40gr. Kan det være rigtigt, eller er der noget jeg har misforstået?

Dug kommer fordi kameraet flyttes fra et koldt sted til et varmt sted,
og har en temperatur, der er under dugpunktet. Og det sker uanset hvad
der står i spec.

Bo //

Fra : Flyrider

Dato : 04-02-06 14:25

> Dug kommer fordi kameraet flyttes fra et koldt sted til et varmt sted, og
> har en temperatur, der er under dugpunktet. Og det sker uanset hvad der
> står i spec.
>
> Bo //
JA selføgelig, jeg mente faktisk også om det kan være rigtigt at kameraet så
ikke bør anvendes i temperaturer udenfor fabrikkens angivne område, i dette
tilfælde under 0 gr. Undskyld hvis jeg udtrykte mig forkert..
Palle

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-02-06 15:24

Flyrider wrote:

> JA selføgelig, jeg mente faktisk også om det kan være rigtigt at kameraet så
> ikke bør anvendes i temperaturer udenfor fabrikkens angivne område, i dette
> tilfælde under 0 gr. Undskyld hvis jeg udtrykte mig forkert..

Min D2X (Nikon) er osse spec fra 0 til 40 grader, men jeg bruger det
udendørs alligevel. Også når jeg tager til Östersund i nøste uge. Der
ligger temperaturen nede omkring 15 grader p.t (under frysepunktet, forstås)

Jeg naser det ikke for destruktivt, men vær opmærksom på at
batterikapaciteten er lavede ved lave temperaturer. Man kan med brinde
et reservebatteri, der bæres kropsnært, og så bytte under vejs. Det
kolde batteri komme så ind i varmen, og kan bruges igen.

I denne gruppe behøver du ikke undskylde. Tonen er kontant og somme
tider let grov. Alle spm er relevante for spørgeren. Velkommen indefor

Bo //