Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pixeltæthed
Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 01-02-06 18:39

Hvis man indstiller et 8 mp kamera til at optage et billede på kun 4 mp,
udnytter kameraet da hele CMOS/CCD´ens område og derved en lavere
pixel-tæthed, eller bruger kameraet kun det udsnit som udgør 4 mp ?

mvh AJN

Fra : KNL DtP

Dato : 01-02-06 18:47

"Arne J. Nielsen" <a.j.nielsen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man indstiller et 8 mp kamera til at optage et billede på kun 4 mp,
> udnytter kameraet da hele CMOS/CCD´ens område og derved en lavere
> pixel-tæthed, eller bruger kameraet kun det udsnit som udgør 4 mp ?

For at kunne lave 4 MP billedet med samme billedvinkel som ved normal 8
MP-optagelse er kameraet nød til at bruge alle pixels fra sensoren. Jeg gætter
på, at den så efterfølgende nedsampler billedet til 4 MP og giver det derefter
en gang sharpen og gemmer til JPEG.

Tænker du på det Nikon-kamera, som kan hæve frames/sec ved at gå fra crop
faktor 1,5 til 2,0. Her bliver kun de midterste pixels anvendt fra sensoren,
hvorved datamængden mindskes. Pixeltætheden er jo den sammen, for det svarer
jo blot til at du i Photoshop beskærer billedet, men stadig har det i 1:1.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-02-06 19:26

KNL DtP wrote:

> [...]
> jo blot til at du i Photoshop beskærer billedet, men stadig har det i 1:1.

Ja, men det skyder f.g.m hurtigt i den tilstand Rigtigt, det svarer
til at beskære billedet, så man skal lige tænke over at en tele bliver
"lidt mere tele", når man bruger det. Men det er OK til sportsoptagelser.

Bo //
-der har sådan en maskine...

Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 01-02-06 19:26

Betyder dette så mindre støj ved større ISO, hvis man tager et billede på 4
mp på et 8 mp sensor?

mvh AJN

Fra : HKJ

Dato : 01-02-06 19:34

Arne J. Nielsen wrote:
> Betyder dette så mindre støj ved større ISO, hvis man tager et billede på 4
> mp på et 8 mp sensor?

Det afhænger af softwaren, den kan udglatte støjen lidt, når der ikke er
brug for så høj opløsning.

Fra : Brian Lund

Dato : 01-02-06 19:49

> Betyder dette så mindre støj ved større ISO, hvis man tager et billede på
4
> mp på et 8 mp sensor?

Pixeltætheden er den samme om du bruger 0,5 - 4 eller 8 mpixels, du kan jo
ikke fjerne pixelsne!
Så støjen i de enkelte pixels vil være den samme, men når du gør billedet
mindre vil støjen nok være mindre synlig... Men det vil være det samme om du
resizer i kameraet, eller på PC'en! - Måske bortset fra at dit photoprogram
kan gøre det _bedre_.

Brian

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-02-06 19:53

Arne J. Nielsen wrote:
> Betyder dette så mindre støj ved større ISO, hvis man tager et billede på 4
> mp på et 8 mp sensor?

afhænger af programmøren. Hvis man midler 4 pixels til een, og antager
at støjen er ideel, kan man teoretisk opnå en halvering af støjen.

Bo //

Fra : waal

Dato : 01-02-06 23:12

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> afhænger af programmøren. Hvis man midler 4 pixels til een, og antager at
> støjen er ideel, kan man teoretisk opnå en halvering af støjen.
>
> Bo //

Den grundlæggende støj hidrørende fra den enkelte pixels følsomhed + den
nødvendige forstærkning kan du ikke gøre noget ved, kun maskere den, med de
bivirkninger det medfører.

mvh
Michael

Fra : HKJ

Dato : 01-02-06 23:23

waal wrote:
> Den grundlæggende støj hidrørende fra den enkelte pixels følsomhed + den
> nødvendige forstærkning kan du ikke gøre noget ved,

Det er der vist heller ingen der regner med.

> kun maskere den, med de
> bivirkninger det medfører.

Man regner normalt med at støjen fra en photosite er rimelig konstant,
men signalet vokser med størrelsen på photositen. Dvs. en stor photosite
har et væsentlig bedre signal/støj forhold end en lille photosite (Det
er f.eks. derfor at dSLR er meget bedre på høje iso end P&S).

Så det oprindelige spørgsmålet er nok nærmere:

Får man støj svarende til en 8MP photosize størrelse ellr en 4MP
photosize størrelse, når man vælger 4MP billede på et 8MP kamera.

Da man ikke elektrisk kobler de enkelte photosites sammen (Det er vist
muligt på Foveon), må resultatet afhænge af den software der interpolere
billedet.

Note: photosite=den enkelte pixel i en sensor

Fra : waal

Dato : 02-02-06 09:15

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Det er der vist heller ingen der regner med.

Da det åbenbart også er svært at få dig til IKKE at bortklippe de linier
jeg svarede på kommer de her i deres oprindelige sammenhæng

"CITAT"

> [...]

nødvendige forstærkning kan du ikke gøre noget ved, kun maskere den, med de

"CITAT SLUT"