Lederen fra France Soir
Fra : Niels Ivar

Dato : 01-02-06 16:52

France Soir
PARIS, 1. feb. - Det er åbenbart igen blevet nødvendigt at »knuse
den infame«, som Voltaire yndede at pointere med adresse til al
religiøs intolerance, som ikke tåler nogen form for drilleri, satire
eller spøg. Nu kræves det så, at vi - borgerne i de demokratiske,
verdslige samfund - fordømmer tolv karikaturer, som anses for at
krænke islam. Hvem rejser dette krav? Det gør Det Muslimske
Broderskab, Syrien, Islamisk Jihad, de arabiske indenrigsministre og
Den Islamiske Konferenceorganisation... Hvilke mageløse forbilleder
for tolerance, humanisme og demokrati!
Undskyldninger forlanger de, fordi den ytringsfrihed, som de dag ud og
dag ind nægter enhver af deres medborgere, er blevet praktiseret i et
samfund, der er uden for rækkevidde af deres tugt. Dette er verden
vendt på hovedet. Nej, siger vi: Aldrig vil vi undskylde at vi er frie
til at tale, tænke og tro, som vi vil!
Eftersom disse selvbestaltede trosvogtere har insisteret at gøre denne
sag til et principspørgsmål, må vi stå urokkeligt fast. Og udråbe
så højlydt vi kan fra alle hustage, at vel har vi da så ret til at
karikere Muhammed, Jesus, Buddha, Javhe og enhver anden guddom. I et
verdsligt land kaldes sligt for ytringsfrihed. Er de troende chokerede?
Det kan gerne være. Men det er i så fald prisen for den frihed, som
tillader de selv samme troende at praktisere deres religion side om
side med andre religioner i en Stat uden officiel religion.
Nu må kan det være nok med belæringerne fra disse åndsforsnævrede
reaktionære! Der er i disse forkætrede tegninger ikke skygge af
racistisk intention eller forsætligt ønske om at nedgøre nogen
folkegruppe som sådan...
At værne om religionsfriheden har intet at gøre med at bøje sig for
nogen religions principper. At Koranen forbyder at afbilde Muhammed,
indebærer ikke, at nogen ikke-muslim skal underkaste sig dette.
Deri ligger grundproblemet. De, som hidser sig op, på den anden side
af Middelhavet, evner ikke at fatte denne sandhed - i den grad er de
lagt i lænker af deres eget dogme.
I århundreder har den katolske kirke ikke stået tilbage for islam i
henseende til fanatisme. Først med Den Franske Revolution lagde vi
denne bag os, da Gud fik, hvad Guds er og Kejseren, hvad Kejserens er.
Denne revolution mangler islam endnu at gennemløbe. Millioner og
atter millioner af muslimer verden over har allerede accepteret den i
deres hjerte. Som den eksilerede fra Ferney (Voltaire, red.) fastslog:
»Gud tager ingen skade af præsternes dumheder.«

Fra : Dan

Dato : 01-02-06 17:43

Fantastisk leder, bedre end Ekstra Bladets.

Jeg køber endnu en fransk bag in box vin i morgen

Dan

Fra : Knud Larsen

Dato : 01-02-06 22:12

"Dan" <no@spam.thankyou.com> wrote in message
> Fantastisk leder, bedre end Ekstra Bladets.
>
> Jeg køber endnu en fransk bag in box vin i morgen

Jeg køber seks boxe Neuf du Pape, det passer både på den ene og den anden
måde

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-02-06 00:09

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> "Dan" <no@spam.thankyou.com> wrote in message

> Jeg køber seks boxe Neuf du Pape, det passer både på den ene og den anden
> måde

Men det bliver som gravøl, nu er redaktøren jo fyret, fy!

Fra : Per Rønne

Dato : 02-02-06 10:15

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> Men det bliver som gravøl, nu er redaktøren jo fyret, fy!

Forklaringen er ikke så svær at forstå.

Ejeren er i radioen beskrevet som »fransk-ægypter«, hvilket plejer at
betyde at han er »ægyptisk-fransk«, altså en ægypter der er migreret til
Frankrig, og sandsynligvis muslim.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-02-06 12:09

> Forklaringen er ikke så svær at forstå.
>
> Ejeren er i radioen beskrevet som »fransk-ægypter«, hvilket plejer at
> betyde at han er »ægyptisk-fransk«, altså en ægypter der er migreret til
> Frankrig, og sandsynligvis muslim.

Åbenbart kristen, men han skulle jo også gerne kunne besøge sit hjemland.
Hvis man er sortseer, så kan man jo forestille sig, hvordan det ville være,
at have en meget stor gruppe mennesker, som hele tiden må tage hensyn til
hvad "hjemlandet", og "baglandet" dér, mener om det ene og det andet.

Men det er sikkert helt urimeligt at tænke på sådan noget, - luk øjnene og
marcher fremad mod det multikulturelle paradis, det kan ikke gå andet end
godt.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-02-06 12:34

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Åbenbart kristen, men han skulle jo også gerne kunne besøge sit hjemland.

Og som kopter må han jo også tænke på dem derhjemme.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-02-06 14:13

> Og som kopter må han jo også tænke på dem derhjemme.

Ja, også på den måde, det har du ret i. Der kunne hurtigt ryge et par
kirker.

Fra : Flemming K

Dato : 01-02-06 21:50

Hvor er det godt at høre.

Dele af fransk presse ved åbenbart hvornår der skal trækkes en streg i
sandet -tak for det!

Og hvad gør dele af dansk presse ? -tilbyder en Moske som folke gave, og
håber at vi så kan få lov til at sove videre. Ak ak.

Fra : hanzen

Dato : 01-02-06 21:54

"Flemming K" <fkofjern@fjernemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og hvad gør dele af dansk presse ? -tilbyder en Moske som folke gave, og
> håber at vi så kan få lov til at sove videre. Ak ak.

Det er sørgeligt at se ligegyldigheden hos de danske medier.
Forstår de ikke at det er deres eksistensgrundlag der er på spil?
--
hilzen
hanzen

Fra : Tony

Dato : 02-02-06 00:08

> [...]
>
> Og hvad gør dele af dansk presse ? -tilbyder en Moske som folke gave, og
> håber at vi så kan få lov til at sove videre. Ak ak.

Ja, det er lige før vi er mere til grin end muslimerne.
Sørgeligt !!

Tony

Fra : Per Rønne

Dato : 02-02-06 10:15

Flemming K <fkofjern@fjernemail.dk> wrote:

> Og hvad gør dele af dansk presse ? -tilbyder en Moske som folke gave

Politiken, der altid har været villig til at bøje sig for
totalitarismen. Selv i 30erne gjorde de det jo, og holdt fast ved
appeasement-politikken over for Den store Leder mod syd.

Ja, Politiken opretholder en årtier lang tradition for underkastelse
over for mægtige despoter.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk