Glem ikke baggrunden for tegningerne
Fra : min-mening@hotmail.c~

Dato : 01-02-06 12:22

Hysteriet om JP's tegninger vil ingen ende tage -

Debatten har imidlertid taget en uheldig retning, fordi nogle har
manipuleret den udgangspunkt.

Vi skal huske, at den umiddelbare baggrund for offfentliggørelsen af
tegningerne IKKE var for at provokere andre.
Baggrunden var, at ingen turde illustrere en børnebog, fordi en
hollandsk filmmager var blevet udsat for et muslimsk begrundet mord.
Som modreaktion til denne knægtelse af ytringsfriheden offentliggjorde
avisen så tegningerne.
Den første provokation ligger altså på muslimsk banehalvdel.
I debatten er der en tendens til at tro, at problemet opstod med
offentliggørelsen af tegningerne - det er ikke korrekt.
Begyndelsen ligger ved et religiøst motiveret mord.
Det har jeg svært ved at høre nogen muslimer tage afstand fra -
tværtimod var der mange ganske veluddannede, der mente, at det sådan
set var i orden.
At der nu er røster fremme om afbrænding af hellige bøger og andet
åndssvagt må jeg tage afstand fra. det er direkte provokerende og har
intet med sagen at gøre, men vil kun gøre problemet større.
På den anden side ville næppe ret mange danskere føle sig stødte,
hvis en eller anden som happening tærrede sig i bagen med Bibelen
eller Dannebrog. Og i hvert fald ikke rejse rundt i hele den vestlige
verden for at opildne til krig mod andre religioner
I øvrigt er det ikke sådan, at blot fordi man vælger at lade sig
provokere, så har man ret. Hvis vi - alle os rødhårede, dannede en
sammenslutning for at hylde vores vedtagne profet Erik den Røde -
senere genfødt i skikkelse af Barbarossa - så kan vi jo ikke fordi vi
føler os forhånet på grund af danskernes udprægede brug af røde
hatte ved juletid pludselig forbyde alle nissser.

Principielt rager det mig en høstblomst om folk tror på det ene eller
det andet - men måske burde man som modtræk mod boykotten af danske
varer henvise alle muslimske modtagerlande til dansk støtte bede disse
henvende sig hos Saudierne - hvis vores varer ikke er gode nok, er
vores penge det vel heller ikke.

Jeg tror i øvrigt, at den delegation, der var i mellemøsten, næppe
havde forudset hvad den er skyld i. Men det kan være, at den giver
større bagslag end den havde forudset. Mange som jeg, der egentlig
syntes, at muslimerne som det lille mindretal, de er, fik al for megen
opmærksomhed, er blevet grundigt trætte af dem - og nærmere end at
få forståelse for deres sag tror jeg, at de har rejst en modvilje,
som det kan tage mange år at komme over.
Hvis Pundiks idé med en folkegave skal blive en realitet, så kommer
virksomhederne i hvertfald til at spytte i kassen - jeg tvivler på,
der kan rystes mange kroner ud af almindelige mennesker i denne sag.
Det sidste muslimerne i Danmark har brug for er at almindelige
mennesker vender dem ryggen, men måske ser det eneste de opnår, at
også almindelige borgere indtager den holdning, som kom frem, da det
hollandske mord blev begået - at de har sådan set selv været ude om
det. Og i yderste konsekvens, at de får provokeret nogen
tilstrækkeligt til at grupper finder på at gribe til voldelige
modtræk
Jeg er i hvert fald som ellers almindelig ligeglad dansker blevet
pissed over at nogen truer mig, fordi min kultur, min måde at være
på, min folkesjæl pludselig skulle være uacceptabel. Det er heller
ikke mig, der er vantro - det vil jeg meget have mig frabedt - og at
nogen vælger at tro, at en elelr anden har profetiske evner, er mig
for så vidt uvedkommende.
Næste konsekvens af hele denne ballade er, at man kan ønske sig en
klar adskillese af stat og religion. Det vil også sætte en brat
stopper for religiøse hensyn i det offentlige rum - ingen særlige
badefaciliteter; ingen kosthensyn, der ikke er helbredsmæssigt
begrundede; ingen fritagelse for sangundervisning i skolen - ingen
offentlig støtte til religiøst begrundede foreninger, ingen
livstidsgarantier på fx kirkegårde - ligger de i vejen bliver de
eksproprierede og anvendt til andre formål - uanset at nogen evt. skal
ligge begravet til evig tid. Ingen skattemæssige hensyn til religiøse
grupper af nogen art
Desværre bliver konsekvensen nok hårdest for minoritetsgrupperne. og
islam er en minoritetsgruppe.