Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Plakat print?
Fra : condrup.net

Dato : 31-01-06 21:32

Hej gruppe.

Står og skal lave en plakat i 70x100cm.. Opløsningen er 8.2MP. Jeg har
kigget her: http://www.vesterkopi.synonym.dk/

Mit spørgsmål er: Hvordan forberedes den digitale fil til poster print? Der
står på deres site: # Filen skal være minimum 2.756x3.937 pixels for at
kunne printes i en god kvalitet. Det svarer til 70x100 cm i 100 dpi #
Filformat: PDF eller JPG

Betyder dette at jeg bør sætte print size til 70x100 i 100dpi i Photoshop ?
Pt er filen 350 dpi.

Grunden til at jeg spørger er, at jeg normaltvis ikke laver plakater og
derfor ikke kender fremgangsmåden..

Mvh Ole C
www.condrup.net

Fra : KNL DtP

Dato : 31-01-06 22:19

"condrup.net" <contactREMOVECAPS@condrup.net> skrev i en meddelelse

> Betyder dette at jeg bør sætte print size til 70x100 i 100dpi i Photoshop ?
> Pt er filen 350 dpi.

Hvis du har et billede fra et Canon EOS 20D e.l. på 8 MegaPixels, og du
beskærer det i forholdet 70:100, så ender du med en fil på cirka 7,6
MegaPixels - svarende til 70 x 100 cm i 83 PPI. Dette vil jeg mene er for
lidt - selv til posterprint.

Mit råd vil være, at du upsampler dit beskårede billede til 70 x 100 cm i 200
PPI. Så du er nogenlunde sikker på, at du udnytter posterprinterns kapacitet.
Hellere have et lidt soft billede end et pixlet.

Du kan vælge at indtaste målene i Photoshop og slå Resample Image til. Alt
efter motivet på billedet kan du bruge Bicubic eller Bicubic Sharper. Vurder
billedet i 100% efter upsamplingen og se hvilket giver det bedste resultat.
Forsøg efterfølgende at give en gang USM. Ofte kan du hive lidt detaljer frem
og dæmpe det softe look ved at køre med en mindre Amount (20%), ret høj Radius
(20 pixels) og moderat Threshold (level 5). Pas dog på, at det ikke får et alt
for digitalt look.

Hvis det skal være super godt kan du bruge et program som Genuine Fractals
eller det gratis plug-in her:
http://www.outbackphoto.com/workflow/wf_60/essay.html

> Grunden til at jeg spørger er, at jeg normaltvis ikke laver plakater og
> derfor ikke kender fremgangsmåden..

Vær opmærksom på farverum. Jeg gætter på, at Vesterkopi vil have en CMYK-fil.
Få tilsendt (eller download) en specifik ICC-profil, som de benytter til deres
posterprint. Det kan være en standard som ISO eller Euroscale.

Du kan med fordel soft proofe inde i Photoshop for at simulere hvordan printet
vil komme til at se ud. Hvis du arbejder i Adobe RGB 1998 og har nogle
kraftige farve i f.eks. grøn eller andre skrigende nuancer. Du vil se "out of
gamut" farverne som grå områder, hvilket fortæller at disse farver ikke kan
trykkes i det valgte farverum. Når du konverterer til CMYK, vil du også opleve
at farverne blive lidt mere flade i det.

Held og lykke med projektet!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : condrup.net

Dato : 31-01-06 23:36

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> opleve
> at farverne blive lidt mere flade i det.

Tak Kristian, det var sq da en forklaring der lige satte sig "bag øret"

Mvh Ole C

Fra : Jacob Ask

Dato : 01-02-06 00:31

> [...]
> (20 pixels) og moderat Threshold (level 5). Pas dog på, at det ikke får et alt

Hvis du upsampler billedet kan jeg anbefale at du opsampler af flere
gange, hvor du hver gang giver 110% - af en eller anden aarsag giver
det paenere billeder (i photoshop ihvertfald).

Mvh
Jacob Ask

Fra : Kenneth K.

Dato : 01-02-06 10:21

On Wed, 01 Feb 2006 00:31:14 +0100, Jacob Ask <jacobask@gmail.com> wrote:

> [...]
> gange, hvor du hver gang giver 110% - af en eller anden aarsag giver
> det paenere billeder (i photoshop ihvertfald).

Er du helt sikker på det? Har du lavet en test som viser det, eller er det
bare noget du har hørt på dvs. forums? Jeg lavede engang test med
Photoshop CS hvor jeg testede alle de resizing metoder PS CS har og kunne
ikke se nogen fordel i at bruge 110%. Med 110% stairstep var resultatet
minimalt anderledes, men ikke bedre på nogen måde.

Det var svjh. en bug helt op til ver. 7, men som blev fixet i CS og det
bør derfor ikke være nødvendigt mere. Medmindre man bruger en Photoshop
ver. 7 eller ældre selvfølgelig.

vh
Kenneth

Fra : Jacob Ask

Dato : 01-02-06 17:19

Kenneth K. wrote:

> [...]
>
> Det var svjh. en bug helt op til ver. 7, men som blev fixet i CS og det
> bør derfor ikke være nødvendigt mere. Medmindre man bruger en Photoshop

Saa maa jeg nok krybe til korset og erkaende at jeg har loebet med
rygter (omend fra Scott Kelby's: Photochop CS for digital photographers
!!).

Jeg har selv benyttet denne metode et par gange, men jeg ma da erkende
at ved en naermere test (for 3 min siden) saa det faktisk naesten ud
til at billedet blev bloedere ved at skalere det i step.

Note to self: Giv ikke raad videre du ikke selv har testet
ordentligt.... (uanset hvem de saa maatte komme fra)

Mvh
Jacob Ask