Om at blive fornærmet med sin tro (Personl~
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 31-01-06 15:05

Jeg kommer fra et kristent hjem. Hjemme hos mig dansede vi ikke rundt om
træet og sang salmer. Jeg kan ikke huske at vi nogen gange overhovedet sang
børnesange. Vi havde heller ingen pladespiller i huset før at min udsvævende
bror købte en.

Sang og dans er syndigt i mine øjne. Bortset fra nogle begravelsessalmer i
forbindelse med min fars begravelse har jeg ikke sunget i år. Derfor kører
jeg også rundt med Bilradioen aktiveret på en måde, så jeg kun hører
trafikindslag fra DR.

Det er også derfor at jeg kun deltager i julefrokoster til spisningen og
lidt kaffe.

Nu er jeg ikke en hustyran, som vil påtvinge kone og børn min
trosopfattelse. Det må de tage stilling til, når de er gamle nok. Bare jeg
får lov til at forlade stuen eller sætte mig foran computeren, når der
underholdningsprogrammer med den slags indhold.

Vi var, når jeg tænker tilbage på det måske lidt indre missionske i
Herluftholm, men hvad pokker - Herlufholm ligger syd for Haslev.

En gang i folkeskolen blev jeg dog udfordret på min tro, da man i 10 klasse
fra en lærer fik den ide, at alle afgangsklasser skulle danse folkedans i
forbindelse med en slags festivitas. En handling, som svarer til at de lige
så godt kunne bede mig om at dyrke sex med tilfældig forbipasserende kvinder
på torvet i Næstved. Aldrig har jeg følt mig så skamfuldt.

Jeg kunne efterfølgende have været bitter resten af mine dage over denne
markante ydmygelse, men valgte at efterrationalisere. For jeg tilhører jo et
trosmæssigt mindretal og jeg gik på en folkeskole, som skal danne
minimumsstandarden for befolkningen uddannelsesmæssig. Det er skoler for
masserne - ikke individerne.

Jeg har derfor valgt at lukke dette kapitel i mit liv med at acceptere at
man engang imellem må tude iblandt de ulve, man færdes med og så iøvrigt
håbe på tilgivelse, når jeg en dag kommer frem til den sidste lange lur.

Se det var der nogle her i landet, som kunne lære noget af.

Carsten Overgaard

Fra : jodem

Dato : 31-01-06 15:35

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> håbe på tilgivelse, når jeg en dag kommer frem til den sidste lange lur.
>
> Se det var der nogle her i landet, som kunne lære noget af.

Det har du helt ret i, og jeg er sikker på, at der er rigtig mange, som
lærer rigtig meget, og er nødt til at sluge en masse kameler (undskyld) men
hvis du læser holdningen her i gruppen, får man det indtryk, at vi kunne
blive meget bedre til at lære tolerance fra os, end vi er.

Fra : Thomas J.

Dato : 31-01-06 15:49

Den Tue, 31 Jan 2006 15:05:04 +0100 sendte "Carsten Overgaard"
<info@carstenovergaard.dk> følgende røgsignaler:

>Jeg kommer fra et kristent hjem. Hjemme hos mig dansede vi ikke rundt om
>træet og sang salmer. Jeg kan ikke huske at vi nogen gange overhovedet sang
>børnesange.

Men det er da rart at se at du ikke har taget skade....

>Vi havde heller ingen pladespiller i huset før at min udsvævende
>bror købte en.

Ja, fyda føj, er det Åge Halldorsson ?

>Sang og dans er syndigt i mine øjne. Bortset fra nogle begravelsessalmer i
>forbindelse med min fars begravelse har jeg ikke sunget i år.

Så du er kristen, men går ikke i kirke, da du jo der helt bevidst
ville opsøge det syndige liv (alter-)vin, (ældre) kvinder og
(salme-)sang....

>Derfor kører jeg også rundt med Bilradioen aktiveret på en måde,
>så jeg kun hører trafikindslag fra DR.

Spændende, er der ikke en "jingle" der spilles lige før meddelelsen ?
Så pas på du ikke kører galt, hvis du i bar befippelse skulle komme
til at stampe med på "melodien".

>Nu er jeg ikke en hustyran, som vil påtvinge kone og børn min
>trosopfattelse. Det må de tage stilling til, når de er gamle nok.

Hvornår er din kone gammel nok ?

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 01-02-06 07:55

"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:bmtut19gcc4r7hmgu630k2mjnkgeitlhuk@4ax.com...
> [...]
>
> Så du er kristen, men går ikke i kirke, da du jo der helt bevidst
> ville opsøge det syndige liv (alter-)vin, (ældre) kvinder og

Næsten alle folk kommer i kirke før eller siden. Mange bliver dog båret ind.

> Hvornår er din kone gammel nok ?

Hun dyrker sin gud på sin måde og jeg min gud på min. Et ægteskab er et
pakkekøb, man kan ikke plukke enkelt dele ud og smide det væk, som man ikke
kan lide.

Der er selvfølgelig typer som til missionere i deres ægteskab og overfor
deres familie, hvor det kan gå så galt at de bliver nødt at slå afkom eller
kone ihjel for at opfylde normerne i deres tro. Jeg føler bare ikke noget
kald for at at missionere.

Carsten Overgaard

Fra : Lapzig

Dato : 31-01-06 15:57

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in message
> [...]
> forbindelse med min fars begravelse har jeg ikke sunget i år. Derfor kører
> jeg også rundt med Bilradioen aktiveret på en måde, så jeg kun hører

Hvorfor er sang og dans syndigt? Hvad med salmesang?

FUT: dk.livssyn.kristendom