Kan man overhovet stole på de guldplader ?
Fra : The Nameless Dude

Dato : 31-01-06 14:30

Nu læste jeg i sidste uge en artikkel i Politiken at der vist
nok er noget fusk med de guldplader at musikerne får for deres
20.000 solgte albums.
Bla blev Tue West nævnt at han havde fået sådan en, men de reele tal
viste at i virkeligheden har han kun fået langet sit album ca. 9700
gange over disken i pladeforretningerne (butik såvel online).
Det er ikke just 20.000 solgte albums vil jeg mene, men så er det jo
godt at IFPI lige har tænkt sig at kigge pladebranchen i sømmene om
hvordan at det foregår, for det her med bla Tue West er fusk vil jeg
mene, selv om at pladeselskaberne naturligvis mener noget andet.
De priser de giver burde gives ud efter hvor mange gange at et album
er langet over disken i butikken og ikke ud efter hvor mange at
selskabet har smidt på gaden, for ellers kan en hver jo få sig
en guldplade.
--
The Nameless Dude

Fra : Holst

Dato : 31-01-06 14:41

The Nameless Dude wrote:

> [...]
> er langet over disken i butikken og ikke ud efter hvor mange at
> selskabet har smidt på gaden, for ellers kan en hver jo få sig

Enig. Men pladeselskabet kan jo ganske nemt holde statistik over hvor
mange album, de har sendt ud fra deres eget lager. Det er noget
vanskeligere at holde statistik over hvor mange album, der er langt over
utallige diske i pladebutikker og hen ad båndene i supermarkeder.

Guldplader og lignende er også bare en gimmick, som ingen fornuftige
mennesker vel lytter nævneværdigt til.

Fra : The Nameless Dude

Dato : 31-01-06 15:19

A short time ago on a server far far away, Holst wrote

> [...]
> utallige diske i pladebutikker og hen ad båndene i supermarkeder.
>
> Guldplader og lignende er også bare en gimmick, som ingen fornuftige

Problemet er også at folk får en forkert opfattelse af det, hvis de i
reklamerne skriver eller nævner på tv "Nu mere en 20.000 solgte albums".
Der tror folk at den er solgt så mange gange, men det passer just ikke
hvad de siger, så på en måde kan man kalde det falsk reklame eller
vildledning af kunder og det er just ikke særlig smart.
På den måde virker hele pladebranchen kun utroværdig.
--
The Nameless Dude

Fra : Holst

Dato : 31-01-06 15:25

The Nameless Dude wrote:

> [...]
> vildledning af kunder og det er just ikke særlig smart.
> På den måde virker hele pladebranchen kun utroværdig.

Tjah ... det er pladeselskabet, som indrykker reklamen, og det er jo
ganske sandt, at de har solgt 20.000 eksemplarer ...

Fra : Max

Dato : 31-01-06 15:02

Hej

> De priser de giver burde gives ud efter hvor mange gange at et album
> er langet over disken i butikken og ikke ud efter hvor mange at

Alt hvad der hedder priser, udmærkelser og den slags givet
af branchen selv, det er der vel ingen der tager alvorligt.

Mvh Max

Fra : Steffen Sørensen

Dato : 31-01-06 17:41

"The Nameless Dude" <nom@ial.adress> skrev i en meddelelse
> [...]
> er langet over disken i butikken og ikke ud efter hvor mange at
> selskabet har smidt på gaden, for ellers kan en hver jo få sig

Det er faktisk en gammel nyhed. Det er bare først nu at pressen har taget
det op.

Ah, det var en sidebemærkning, don't mind me :)

--
Togo Lounge (c) by All Meens Inc.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 31-01-06 19:49

Steffen Sørensen skrev:
> Det er faktisk en gammel nyhed. Det er bare først nu at pressen har
> taget det op.

Det foregår også på samme måde i alle mulige andre lande. Jeg synes,
det er okay, så længe der er åbenhed omkring det. Hvor mange
eksemplarer, der er solgt fra pladeselskabet er jo også en slags
indikation af pladens popularitet, eftersom pladebutikkerne ikke ville
tage noget hjem, de ikke regnede med at kunne sælge.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-02-06 00:21

Den 31-01-06 19.48 skrev Peter Brandt Nielsen følgende:

> Det foregår også på samme måde i alle mulige andre lande.

Så vidt jeg husker: I UK bruger man (eller har brugt) tal fra
forretningerne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-02-06 00:20

Den 31-01-06 17.41 skrev Steffen Sørensen følgende:

> Det er faktisk en gammel nyhed. Det er bare først nu at pressen har taget
> det op.

Den har vist været taget op flere gange før med et passende antal år
mellem, så det hver gang kan fremstå som en stor nyhed.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fejlsikret tilstand, din ven i nøden.

Fra : Martin Bak

Dato : 08-02-06 14:26

> [...]
> Nu læste jeg i sidste uge en artikkel i Politiken at der vist
> nok er noget fusk med de guldplader at musikerne får for deres

En anden sjov ting med guldplader:

En af mine gode venner, har i sit studie adskillige af slagsen hængene på
væggen. Blandt andet hænger der både en sølv- og en guldplade af samme
LP-udgivelse. Labelen i midten er den samme, men det er tydeligt, at
pladerne er forskellige. Det kan man se på rillerne på pladerne.. Vi har tit
talt om, at prøve at tage pladerne ud af rammerne og smide dem på en
grammofon for, at undersøge hvad der i virkeligheden er på dem

Martin

Martin

Fra : The Nameless Dude

Dato : 08-02-06 17:38

A short time ago on a server far far away, Martin Bak wrote

> [...]
> pladerne.. Vi har tit talt om, at prøve at tage pladerne ud af
> rammerne og smide dem på en grammofon for, at undersøge hvad der i

Lad nysgerrigheden sejre
--
The Nameless Dude