Renlig hund
Fra : SonofonoS

Dato : 31-01-06 12:49

Hej

Vi har en efterhånden 20 uger gammel doberman hvalp. Vi har lidt
problemer med at få ham helt renlig. Hvor gammel skal han være før
dette kan forventes? Hvilken fremgangsmåde er bedst? Vi har prøvet
med bare at ignorere når han laver inde (vi tørrer selvfølgelig op),
og rose ham meget når han gør udenfor? Skal vi fortsætte med metoden
eller? Når vi er hjemme, er det ikke altid han går til døren. De
fleste gange går han bare rundt, eller leger og lige pludselig står
han stille, og så tisser han... Lidt irriterende. Og ikke altid nemt
bare at ignorere. Heldigvis har vi parketgulv i hele huset, så ikke
noget med pletter på gulvtæppet. :)

Nogen der har en god metode eller bare vil komme med et godt råd?

SonofonoS

Fra : jopa

Dato : 31-01-06 13:19

SonofonoS skriblede bla:
> Vi har en efterhånden 20 uger gammel doberman hvalp. Vi har lidt
> problemer med at få ham helt renlig. Hvor gammel skal han være før
> dette kan forventes?

Hejsa Sonofon er du døbt sådan ?

Jeg kan kun tale for mig selv og jeg plejer at have mine hvalpe renlige på
14-21 dage ca.

Hvilken fremgangsmåde er bedst? Vi har prøvet
> med bare at ignorere når han laver inde

Ja så lærer den det jo aldrig

> og rose ham meget når han gør udenfor?

Fint.

Du skal sørge for at lufte den tit specielt efter han har sovet-spist-leget.
Skal han til det så sig NEJ og bær ham udenfor og ros ham når han har gjort
det.

Du skal ikke råbe af ham men blot bestemt sige Nej eller PUHA og så vis ham
det han er i gang med

Som sagt således gør JEG altid

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 31-01-06 13:27

"SonofonoS" <henrik@wendelbo-hansen.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Ja, hvis I bor i hus er der noget I ikke gør rigtigt, hvis det er et problem
dette tidspunkt, d.v.s hvis det er dagligt eller oftere.

Gå ud med ham hver time eller max. halvanden. Han går ikke til døren før han
har lært det, det skal man ikke vente på. Han tisser helst ude når han er
ude, men hvis han er inde tager han det heller ikke så tungt. Jeg ville, når
jeg griber ham på fersk gerning, tage ham med et resolut greb og sætte ham
udenfor. Når I så er udenfor er man meget kærlig overfor ham.

Ude skal helst være i haven, hvis I har en sådan.

Se også tråden "renlig ??" fra 10/1. Jeg tror den indeholder det meste af
nyhedsgruppens viden og sysnpunkter om renlighedstræning.

Mvh
Søren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-02-06 10:04

SonofonoS wrote:
> [...]
> noget med pletter på gulvtæppet. :)
>
> Nogen der har en god metode eller bare vil komme med et godt råd?

Hvalpe skal tisse efter de har sovet, spist og leget.
Sov ved den en uges tid, sæt æggeuret til hver time eller hver anden
time og så ud med den. Sig "tis så" eller lign. og ROS når den gør
det.
Skæld den ALDRIG ud for uheld.

--

Christian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-02-06 16:17

Skæld den ALDRIG ud for uheld.

Fortæl lige hvorfor :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Anette

Dato : 01-02-06 17:03

"Per Henneberg Kristensen"
> Skæld den ALDRIG ud for uheld.
>
> Fortæl lige hvorfor :)

Fordi med mindre hunden er taget på fersk gerning, så fatter den ikke
hvorfor du skælder ud. Det hjælper slet ikke at vise den uheld, eller endnu
værre tvære dens snude rundt i det. Den forstår det ikke, så det eneste
skældud eller overgreb på hunden EFTER det er sket gør, er at gøre hunden
forvirret og bange.
Forvirring og angst er et dårligt grundlag for træning og samarbejde.

/ Anette

Fra : jopa

Dato : 01-02-06 16:58

Christian B. Andresen skriblede bla:
> Sov ved den en uges tid, sæt æggeuret til hver time eller hver anden
> time og så ud med den. Sig "tis så" eller lign. og ROS når den gør
> det.
> Skæld den ALDRIG ud for uheld.

Hvorledes finder den så ud af at den gør noget forkert ?
Ingen siger man skal råbe hysterisk af den men et FY eller lignende har da
gjort det her.

--
Mvh.John
www.johns-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 01-02-06 17:34

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> Christian B. Andresen skriblede bla:
>
> Hvorledes finder den så ud af at den gør noget forkert ?
> Ingen siger man skal råbe hysterisk af den men et FY eller lignende har da
> gjort det her.

Fordi den (muligvis) ikke ved hvad den bliver skældt ud for. Bliver den
skældt ud for at tisse, eller for at tisse inde? Hvis den nu vælger første
option, så har du et problem, for tisse skal den jo. Så vælger den at gøre
det når du ikke ser det, bag sofaen måske, eller i garderoben, og så har du
et langt sværere problem.

Når man siger nej eller skælder ud skal man være 100% sikker på at hunden
ved hvad den bliver irettesat for. Ellers er det bedre at ignorere. At folk
forsynder sig mod den regel er årsag til megen fejlindlæring på
træningspladser og i hjemmet, og fejlindlæring er meget sværere at gøre
noget ved end manglende indlæring.

Eksempel: Da min forrige hund var hvalp fik jeg at vide af træneren at jeg
skulle sige nej til den når den trak for voldsomt, når vi gik spor. Hunden
troede selvfølgelig den fik nej til at gå spor, hvordan kunne den vide
andet? Siden den dag måtte jeg kæmpe med sportræningen indtil jeg beslutte
at gå tilbage og starte helt forfra.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 01-02-06 18:16

Søren LH skriblede bla:

> Fordi den (muligvis) ikke ved hvad den bliver skældt ud for.

Jo da det gør den hvis man griber den i det og samtidig flytter den udenfor
og så roser den når den gør det.
Hunden er skam ikke dummere end at den lynhurtigt finder ud af at den ikke
må gøre det inde.

Som sagt et FY eller lign og så ud.
Har virket fint her med mange hvalpe og de lærer det som regel på 14 dage og
tager ikke skade af det skulle jeg hilse og sige fra Milo.
Han har ikke haft behov for psykologhjælp.

--
Mvh.John
www.johns-web.dk