Stylesheet til menu bar og resten af side
Fra : Kasper Andreasen

Dato : 31-01-06 12:15

Hej,

jeg har et spørgsmål, der omhandler om man kan bruge to
forskellige stylesheets. Jeg har lige nu et stylesheet som passer
til min menubar. Tekst, størrelse mv. er helt perfekt.
Problemet er, at jeg gerne vil ændre f.eks. tekststørrelse nogle
steder på hjemmesiden, hvor der er en del tekst, men de koder,
jeg skriver bliver ignoreret og jeg kan hverken ændre farve,
tekststørrelse mv.

Hvis jeg f.eks. skriver <font size=4>, så bliver det ignoreret og
størrelsen vil automatisk være size 1.

Hvad kan jeg gøre?

/Kasper

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-01-06 12:34

Kasper Andreasen skrev:

> jeg har et spørgsmål, der omhandler om man kan bruge to
> forskellige stylesheets.

Sagtens.

> [...]
> steder på hjemmesiden, hvor der er en del tekst, men de koder,
> jeg skriver bliver ignoreret og jeg kan hverken ændre farve,

Giv et link til din side, så er det meget lettere at hjælpe. Læs
evt. siden her først: <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.

> Hvis jeg f.eks. skriver <font size=4>, så bliver det ignoreret og
> størrelsen vil automatisk være size 1.

Der er ingen - absolut ingen - grund til at bruge <font> i et html-
dokument. <font> har ikke noget med css at gøre, og man bør holde
sig langt væk fra det.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kasper Andreasen

Dato : 31-01-06 22:50

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Sagtens.

> Giv et link til din side, så er det meget lettere at hjælpe. Læs
> evt. siden her først: <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.

Her er et link:
http://www.aarhustc.dk/test.asp

Jeg vil f.eks. gerne kunne ændre skriftstørrelse i nyhedsoverskriften
(Juleferie) og også "Tilmeld nyhedsbrev" bare for at tage et par
eksempler. Evt. også bruge en anden farve....

På forhånd tak!

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 31-01-06 23:18

Kasper Andreasen wrote:

> Jeg vil f.eks. gerne kunne ændre skriftstørrelse i nyhedsoverskriften
> (Juleferie) og også "Tilmeld nyhedsbrev" bare for at tage et par
> eksempler. Evt. også bruge en anden farve....

I dit stylesheet style.css opretter du en class, for eksempel:

td.header1 a {
color:#rrggbb;
background-color:transparent;
font-size:0.85em; /svarer til ca. 14 pixel */
font-family:georgia, arial, sans-serif; /* eller hvad du nu vil ha' */
}
Og den tabelcelle, der indeholder overskriften:

Men det er afgørende at du fjerner alle de font-markører du
har i dit dokument.

I Firefox står din menu og blomstrer med halen uden for
browservinduet. Undermenuen rager ned over kanten af den
underliggende tabelcelle. Et billed er indsat med en forkert sti, det
kan i hvertfald ikke ses.

Din HTML-kode, specielt til menuen, er helt vildt for meget
kode til den smule information, du formidler via denne side.
Overvej at layoute din webside med et stylesheet og din menu som
en dynamisk CSS-formateret liste. Derigennem kan du reducere
omfanget af din HTML-kode til under en fjerdedel, med et slag
på tasken.

Du mangler dokumenttypeerklæring og angivelse af tegnsæt.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-01-06 23:18

Kasper Andreasen skrev:

> Her er et link:
> http://www.aarhustc.dk/test.asp

Tak. Du skal starte med at rydde gevaldigt op i din kode. Der er
101 fejl i html-koden og en pæn portion fejl i css-koden på siden -
bl.a. har du <html> og <head> stående flere gange, og du mangler
enheder (px) på en del css-tildelinger.

> Jeg vil f.eks. gerne kunne ændre skriftstørrelse i
> nyhedsoverskriften (Juleferie) og også "Tilmeld nyhedsbrev"

Jeg vil gerne hjælpe dig med det - men først når du har fået rettet
fejlene nævnt ovenfor. Hvis du vil have hjælp til at få dem rettet,
kan du også benytte gruppen her.

Et par links om hvordan man validerer og hvorfor det er vigtigt:
<http://www.html-faq.dk/1005.asp>
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>

--
Jens Gyldenkærne Clausen