Problem med urenlig killing
Fra : Tina M.

Dato : 31-01-06 12:11

Hej

Jeg har en hankilling på snart 10 måneder af egen avl - som det heldigvis er
meningen, jeg selv skal beholde.
Han er ud af et kuld på 5, og går sammen med mor, to søstre og to andre
hunkatte.

Hans mor har desværre ikke formået, at få ham 100 % renlig, så cirka én gang
om dagen tisser han et eller andet sted udenfor bakken, og har stort set
gjort det hele livet
Pølser laver han ALTID i bakken, så han ved godt, hvor det foregår.
Han er sund og rask, og ellers helt almindelig

Jeg har prøvet alt mulig og umuligt - skiftet grus, flere bakker og hvad jeg
ellers har kunnet finde på.....

Jeg har også haft ham isoleret på meget mindre plads end normalt, og der kan
han så godt finde ud af, men det er jo ikke løsningen i det lange løb.

Er det nogen, der kan give mig gode ideer, da jeg er lidt træt af, at få tis
i alle hjørner ??

Katten er ellers den sødeste og mest kælne kat, jeg har mødt, og jeg er så
glad for ham, og vil nødigt gå af med ham....

Håber på svar og evt. erfaringer !!!

Mvh

Tina

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 31-01-06 13:33

Hej Tina
tja. er han en hankat?. Visse markeringer er det svært at ændre, selvom
vi mennesker gerne vil.
Hvis han var en hunkat på den alder, ville du have set løbetid på
nuværende tidspunkt.
Er han kastreret, det er han ikke ? eller ? - så ville jeg nok få ham
undersøgt for urinvejssygdom.
Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tina M.

Dato : 31-01-06 17:03

"Lisbet Sørensen" <librianKATTE@BAKKEmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nuværende tidspunkt.
> Er han kastreret, det er han ikke ? eller ? - så ville jeg nok få ham

Hej Lisbet

Jeg er helt klar over det hele, men problemer er jo, at han ikke har lært
det 100 % fra barnsben, så han har gjort det hele livet....og det kan en
kastrering nok ikke hjælpe på
Det var meningen, at han skulle bruges til avl, så derfor er han endnu ikke
kastreret....og hans søstre er heller ikke gået i løb (sen race til at blive
kønsmoden).
Hans far hverken strinter eller lugter, så det er simpelthen pottetræningen,
der er gået galt

Gode råd omkring fornyet pottetræning ???

Mvh

Tina

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 31-01-06 18:32

Hej Tina
Er han blevet undersøgt for urinvejslidelse? så gør det ondt når han
skal tisse, og han forbinder det med kattebakken. Ellers tænker jeg på
dominans, for mange katte om for få potter og at det er blevet en vane
for den lille hankat at sjatpisse.
Han har vel fra starten haft bakke, han bruger bakken til det store,så
han ved godt hvad den skal bruges til. Når de er killinger, finder de
ud af at bruge bakkerne, fra det øjeblik de forlader fødekasen, og
begynder at skrabe i det sand der er deri. Hvordan har de været
tilgængelige for de små?
Hvis kattemor har haft lejlighed til at bruge samme bakke som de små,
har hun ikke mere ansvar på den konto.
Faktisk så bruger vores kattemor sit eget store kattetoilet, på den
anden side af kravlegården, så pottetræningen den først tid er
instinktivt fra killingen. Først når kravlegården bliver fjernet, ser de
at deres mor også bruger bakke.

Fra : Tina M.

Dato : 31-01-06 19:34

> [...]
> anden side af kravlegården, så pottetræningen den først tid er
> instinktivt fra killingen. Først når kravlegården bliver fjernet, ser de

Ja, han er undersøgt, og rask.

Jeg er selv opdrætter, så alt hvad du skriver er på plads, og det er kun ham
fra kuldet, der har problemet - jeg er ret blank nu, da jeg har forsøgt så
meget med ham, og fordi det bare har stået på lige siden, han kom ud i den
store verden....øv
Det er slet ikke hankattetis, men simpelthen *jeg tisser lige her*.
Han kan også godt tisse i bakken, hvis han går på vores toilet (altså
begrænset plads) med søster eller lign.men så snart han får rigelig plads,
så går det galt igen
Han har godt nok været den mindste i kuldet i lang tid, men har indhentet
det forsømte, og er idag okay i str.
7 katte om 5 kæmpe bakker....det må være okay.¨

Mvh

Tina

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 31-01-06 19:52

Jeg vil også sige at dit antal af kattebakker er ok, men .... Mit bud er at
han er domineret af en anden han i huset og derfor ikke "tør" bruge bakken.
Du skriver sådan set selv at han godt kan finde ud af at bruge bakken når
han har den for sig selv. Jeg vil tro at selv om det ser tilfældigt ud at
han sætter sig og tisser, så har han været rundt og se bakkerne an og
fravalgt dem ....
Jeg tror det handler om domaine og ikke noget med antallet af sygdom, antal
bakker eller renlighed i bakkerne.

Bare et bud
Nina

Fra : Tina M.

Dato : 31-01-06 21:44

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg tror det handler om domaine og ikke noget med antallet af sygdom,
> antal bakker eller renlighed i bakkerne.

Der er hans far, der er så god som dagen er lang, hans mor, en kastreret
hunkat, hans to søstre, og en ret ny hunkat, men dette fænomen har jo stået
på siden han var helt lille, og jeg isolerer ham aldrig alene, så han har
også været sammen med hans far, hvor det gik fint nok med at finde bakken.

Jeg er fornyligt flyttet i egen lejlighed - boede før sammen med en i en
noget større lejlighed - og det var det samme der, som det nu er blevet her.
I den anden lejlighed var der flere katte - dog ingen hanner - flere bakker,
og mere plads, men mønstret gentager sig

ØV !!

Mvh

Tina

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 01-02-06 08:22

Hej Tina
Så tror jeg du selv har løsningen, to hanner i en flok er en' for
meget, lige gyldig hvor gode de er. Vi har tre hanner, også gode som
dagen er lang, men de er altså nødttil at have deres eget domæne. De er
inde på skift i stuen, kun en' af dem er en strinter. Han har så bukser
på i den tid. Men i længden er det ikke en løsning for dig, han skal jo
også på wc.

Fra : Tina M.

Dato : 01-02-06 09:26

> [...]
> inde på skift i stuen, kun en' af dem er en strinter. Han har så bukser
> på i den tid. Men i længden er det ikke en løsning for dig, han skal jo

Jeg mener nu stadig ikke, det er løsningen, eftersom det har stået på helt
tilbage fra killingetiden, og desuden så interesserer den lille sig slet
ikke for damer endnu......og det er ikke strint og lugter ikke af hankat !!!

Men jeg takker..

Mvh

Tina

Fra : Anette

Dato : 01-02-06 13:05

"Tina M." <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse news:43e070bc$0$47047

> [...]
> tilbage fra killingetiden, og desuden så interesserer den lille sig slet
> ikke for damer endnu......og det er ikke strint og lugter ikke af hankat

hej Tina

En tanke - kan du måske gøre bakkerne ekstra attraktive, ved at dryppe dem
med baldriandråber?
Det hjælper her i huset, når der er en af kattene der ikke synes de behøver
at finde en bakke når det er tid.

/ Anette

Fra : Tina M.

Dato : 01-02-06 14:59

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> med baldriandråber?
> Det hjælper her i huset, når der er en af kattene der ikke synes de
> behøver at finde en bakke når det er tid.

Hej Anette

Ja, det kunne da måske være en løsning - det vil jeg prøve

Den lille knægt er bare noget af det sødeste på jorden, og han er ikke bange
for noget som helst - heller ikke min lille *farlige* Chihuahua, som de
andre godt kan være lidt bange for, da han helst vil have mig for sig selv,
når han sidder på skødet, men Rasmus (som tissegøjen) hedder, kan sagtens
sidde på mit skød alligevel, for hunden siger ham ikke en disse
derfor kan jeg ikke forstå, hvis han skulle have været kuet af nogen hele
sit liv....... i Matas med mig

Tak for det råd, det er da værd, at forsøge !!

Mvh

Tina