VW FSI og dansk benzin
Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 20:52

Nogen der ved om tankstationernes "super benzin" (Nitro3000 og hvad de
ellers hedder) giver mere effekt i en VW FSI motor der er designet til at
køre på 98 oktan? Altså med andre ord, er der mere power i fx Nitro3000
således at man med fordel vil kunne tanke den type benzin på en FSI-bil?

Jeg ved godt at man kan tanke 95 og sikkert også 92 oktan på en FSI-motor -
med nedsat effekt og øget forbrug til følge - men det er ikke spørgsmålet i
denne omgang.

/Peter

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-01-06 22:20

"Pedro" <-> skrev i en meddelelse

> Nogen der ved om tankstationernes "super benzin" (Nitro3000 og hvad de
> ellers hedder) giver mere effekt i en VW FSI motor der er designet til at
> køre på 98 oktan?

Det har ikke noget med hinanden at gøre. Til "superbenz" er der tilsat mere
rense-additiv, det din motor har brug for er mere "banke-fasthed". Som du
får ved at tilsætte Oktan-booster til 92-95-.

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 22:29

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Det har ikke noget med hinanden at gøre. Til "superbenz" er der
> tilsat mere rense-additiv

Er du sikker?
Shell V-Power hedder noget med "97" i betegnelsen. Det ligger dog trods alt
tættere på 98 oktan end på 95.

/Peter

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-01-06 22:41

"Pedro" <-> skrev i en meddelelse >

> Shell V-Power hedder noget med "97" i betegnelsen. Det ligger dog trods
> alt tættere på 98 oktan end på 95.

Ok, så har den også fået en sjat oktan-boost :), så den er en mellemting.
Mange moderne biler kan udnytte et lidt højere oktan til lidt flere kræfter,
bedre økonomi. Men for at blive typegodkendt her i EU, SKAL de kunne nøjes
med 95-.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-06 18:10

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> mellemting. Mange moderne biler kan udnytte et lidt højere oktan til
> lidt flere kræfter, bedre økonomi. Men for at blive typegodkendt her

Jeg har fået flg. svar fra informationschef hos Semler Gruppen (VW
importøren):

"Det er et af de såkaldte "gode spørgsmål". Det kan nemlig ikke besvares med
et ja eller et nej. Et både-og er sikkert bedre dækkende!

FSI-teknologien (Fuel Stratified Injection) er baseret på en måde at sprøjte
brændstof ind i cylinderens forbrændingskammer på, så selve forbrændingen
sker så effektiv som overhovedet muligt. Det giver til gengæld høj
ydelse/god økonomi og lav emission. Men for at få det bedst mulige resultat
ud af denne teknologi, stilles der krav til brændstoffets kvalitet, bl.a.
til oktantallet. Jo højere oktantal desto bedre vil FSI-teknologien kunne
udnyttes.
Derfor bliver svaret på dit spørgsmål på dette sted: Ja, brændstoffer med
højst muligt oktantal er at foretrække, når man har en bil med en FSI-motor.
Det vil alt-andet-lige resultere i bedre ydelse/brændstoføkonomi!

Men så enkelt er det alligevel ikke. FSI-teknologien er over tid blevet
tilpasset fra det strengt lagdelte blandingsprincip til homogent, så også
brændstof med lavere oktantal (dog min. 95) kan benyttes.

At et både-og derfor bliver det bedste svar skyldes, at et højere oktantal
teoretisk set giver motoren en bedre ydelse. Men med de nyeste FSI-motorer,
der har homogen blanding, vil forskellene imellem højoktan benzin og alm. 95
oktan nærmest være umærkelige. Så, til sidst bliver det op til hver enkelt
at beslutte, om man synes, at højoktanbenzinen er merprisen værd.
Endelig skal det også med i regnestykket, at de danske højoktanbenziner ofte
er tilsat et additiv, der holder indsugningsventilerne rene. Dette additiv
er dog helt overflødigt til FSI-motorer, da brændstoffet sprøjtes direkte
ind i forbrændingskamret, og kun luft passerer igennem
indsugningsventilerne.

Jeg ved ikke, om dit spørgsmål hermed er besvaret, eller om jeg blot opnåede
at få dig gjort mere forvirret - bare på et højere plan?"

Med venlig hilsen / Kind regards

Henrik Hagen
Informationschef / PR Manager
Skandinavisk Motor Co. A/S
Tlf. (dir.) +45 4328 8174
Mob. +45 2146 4404
Fax +45 43 63 63 38

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-06 18:11

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> mellemting. Mange moderne biler kan udnytte et lidt højere oktan til
> lidt flere kræfter, bedre økonomi. Men for at blive typegodkendt her

Og Shell svarer:

"Tak for din henvendelse

Der er et meget simpelt svar, og det er "JA" da V-power nu er 97 oktan og
dermed mere "powerfull" end en 95 oktan.

Med venlig hilsen
Shell Kundeservice

Malene Ejsenhardt"

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-01-06 20:22

"Pedro" <-> skrev i en meddelelse

> Der er et meget simpelt svar, og det er "JA" da V-power nu er 97 oktan og
> dermed mere "powerfull" end en 95 oktan.

Shell's svar er så lidt for "pop-smart", selv om det ikke er forkert. Den
som har skrevet det, har med garanti ikke en #¤!§ forstand på hvad der
forgår ;).

Fra : Henrik B.

Dato : 02-02-06 20:00

> Shell's svar er så lidt for "pop-smart", selv om det ikke er forkert. Den
> som har skrevet det, har med garanti ikke en #¤!§ forstand på hvad der
> forgår ;).

Og dog. Det plejer at være ingeniører el. lign. der svarer når Shell får den
slags spørgsmål - så deeeet.

Jeg synes ikke det er popsmart, derimod er det kort og præcist, og tilmed
korrekt!

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-06 22:27

Henrik B. wrote:
> Jeg synes ikke det er popsmart, derimod er det kort og præcist, og
> tilmed korrekt!

Har du læst svaret fra VW importøren? Det er ikke noget entydigt svar på
spørgsmålet. Og vores lille Shell-veninde svarer klart JA.
See the difference?

Fra : Henrik B.

Dato : 04-02-06 14:13

"Pedro" <-> skrev i en meddelelse

> Har du læst svaret fra VW importøren? Det er ikke noget entydigt svar på
> spørgsmålet.

Netop!

Og eftersom "Super-benziner" alle hidtil har været oktan 95, har der intet
været at hente - ydelsesmæssigt - i forhold til alm. blyfri 95. Det er først
efter at Shell har hævet oktanen på V-power til 97, at det gi'r en forskel.
Rent ydelsemæssigt gi'r de ikke en kæft...

Dyrlægebiler - Det intelligente valg