Hvem bider min kat?
Fra : Søren LH

Dato : 30-01-06 20:14

Min (kastrerede) huskat fik for længe siden et stort sår på ryggen, helt
nede ved haleroden, lidt til den ene side. Der kom efterhånden skorpe på, og
senest ser man kun at der er et område hvor der ikke vokser hår. Jeg regnede
med at han havde været oppe og diskutere med en af kvarterets andre katte.
Han virkede i øvrigt ikke til at være generet af det.

Nu forleden så jeg at han havde et nyt sår næsten samme sted. Eller rettere,
det er tre små sår i forlængelse af hinanden, med måske 1 cm afstand, midt
på ryggen lige foran halen. Sårene er stadig åbne og uden skorpe.

Så nu begynder det at undre mig. Hvem bider til stadighed min missekat lige
foran halen? Kan det være min egen hund? Det skulle undre mig meget, jeg har
aldrig set den gøre tiltag til dette, kun lidt uskyldigt jageri, og
huskatten er langt hurtigere og smartere, hunden er ikke i stand til at
fange ham. Kan det være en anden hund? En anden af kvarterets katte? Skal
han resten af sine dage til stadighed med mellemrum have nye sår på ryggen?

Er der nogen der har oplevet noget lignende?

Mvh
Søren

Fra : Futte

Dato : 30-01-06 21:21

Mit gæt er altså at den slås med områdets katte! Hvis det er bidsår. Men
ofte - ved så kraftige bid som ikke behandles - vil der komme en byld.
Jeg tror ikke det er en fremmed hund, for det ville katten ikke slippe
levende fra.
LH

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 30-01-06 21:34

Søren LH skrev i en meddelelse...

> Er der nogen der har oplevet noget lignende?

Alt efter hvordan sårene ser ud, kan der måske også være tale om allergi.
Min kastrerede huskat kommer stort set aldrig ud, men en af de sjældne gange
han havde været med i byen var der et par lopper der var sprunget på ham og
han udviklede en allergisk reaktion der sagde spar to til alt hvad jeg
hidtil har oplevet. Området omkring hans halerod blev mere og mere tyndhåret
og blev til sidst til store væskende sår, fordi han blev ved med at klø sig
og slikke og bide i det. Dyrlægen fandt een eneste loppe i hans pels, så han
er med stor sandsynlighed ikke blevet overfaldet af dem, han kunne bare lige
pludselig ikke tåle dem.

Men hvis sårene rent faktisk ligner dybe bidsår, så er det sandsynligvis
bidsår og ikke allergi. Har han haft bylder på stedet - det er en normal
eftervirkning efter en bidskade?

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Winther

Dato : 30-01-06 21:50

"Tina Susanne Johansson" <dur@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Ja, min gamle kat havde det også. Det var lopper. Til dyrlægen, så katten
kan få noget kløestillende så sårene får ro til at hele op. Nu får kattene
program vet 1 gang mdr. som hindrer lopperne i at formere sig. ud over det
får de capstar som gør at de levende lopper dør. Capstar får de så snart jeg
ser en af dem klø sig. Husk at behandle hunden samtidig. Det var i øvrigt
kun den ene af mine katte der var så påvirket. Nu er pelsen tyk og fin igen.

Fra : Sabina H.

Dato : 31-01-06 08:29

Winther wrote:
> [...]
> hunden samtidig. Det var i øvrigt kun den ene af mine katte der var
> så påvirket. Nu er pelsen tyk og fin igen.

jeg tænkte lige på.... placeringen af sårene... hvis det feks er
loppeallergi, og katten kan jo af gode grunde ikk ekomme til at klø sig med
poterne lige på det punkt over haleroden, så kan det være han "bide sig
selv", så at sige, for at klø.....
jeg ville hive ham et smut forbi doktor dyr, og se hvad han siger....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Søren LH

Dato : 31-01-06 09:33

> [...]
>
> Men hvis sårene rent faktisk ligner dybe bidsår, så er det sandsynligvis
> bidsår og ikke allergi. Har han haft bylder på stedet - det er en normal

Jeg tror ikke det er allergi, for katten klør sig ikke og er slet ikke
påvirket af det. De nye sår er ganske små, og ligner ikke noget der er
kommet ved at katten har kradset sig

Jeg har taget et foto af sårene:
http://www.lemanszone.dk/diverse/bassesaar1.jpg
http://www.lemanszone.dk/diverse/bassesaar2.jpg
http://www.lemanszone.dk/diverse/bassesaar3.jpg

Den lyse plet i pelsen forneden til højre for sårene er hvor det gamle sår
var. Det var noget større. Sårene er ved at få skorpe, jeg tror ikke der
kommer betændelse, det gjorde der heller ikke på det gamle.

Mvh
Søren

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 31-01-06 10:23

Hej Søren
Jeg synes du skal konsultere dyrlægen, så får du den rigtige diagnose og
behandling.
Det ville jeg gøre.
Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ragna

Dato : 31-01-06 10:45

For mig ligner det loppe-allergi-sår.
De kan blive ret store i en fart, og de kan næsten ligne hudafskrabninger.
Vi havde engang vores rottweiler med på week-end på en gård, hvor der var
mange gæs - og derfor sikkert også lopper.
Inden vi var hjemme igen, havde vores hund et hønse-æg-stort rødt sår ved
halen, som mest af alt lignede en hudafskrabning.
Dyrlægens diagnose lød på loppe-allergi, og behandlingen var antibiotika
samt en klø-stillende indsprøjtning.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Winther

Dato : 01-02-06 01:31

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> halen, som mest af alt lignede en hudafskrabning.
> Dyrlægens diagnose lød på loppe-allergi, og behandlingen var antibiotika

Ja, den skal garanteret også have antibiotika

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 31-01-06 10:43

Søren LH skrev i en meddelelse...

> Jeg tror ikke det er allergi, for katten klør sig ikke og er slet ikke
> påvirket af det. De nye sår er ganske små, og ligner ikke noget der er
> kommet ved at katten har kradset sig

Jeg så heller aldrig Gizmo klø sig - jeg så ham bare soignere sig selv
ekstra ihærdigt i hale-området.

> Jeg har taget et foto af sårene:
> http://www.lemanszone.dk/diverse/bassesaar1.jpg
> http://www.lemanszone.dk/diverse/bassesaar2.jpg
> http://www.lemanszone.dk/diverse/bassesaar3.jpg

Og til sammenligning er her et par stykker af Gizmos loppeallergi:
http://www.1001kat.dk/images/allergi2.jpg
http://www.1001kat.dk/images/allergi4.jpg
http://www.1001kat.dk/images/allergi12.jpg

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Søren LH

Dato : 31-01-06 13:15

> [...]
> ekstra ihærdigt i hale-området.

> Og til sammenligning er her et par stykker af Gizmos loppeallergi:

Hej alle,

Tak for svarene.

Jeg kan se det peger mod loppeallergi og et dyrlægebesøg.

Mvh
Søren

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 31-01-06 19:44

> Hej alle,
>
> Tak for svarene.
>
> Jeg kan se det peger mod loppeallergi og et dyrlægebesøg.
>
> Mvh
> Søren
Ja jeg vil også tilslutte mig at han bider sig selv.
Det ligner de sår min gamle hund fik. Jeg så den heller aldrig gnave sig,
men jeg kunne komme hjem fra arbejde og så havde den væskende sår. Det var
loppeallergi. Derefter gav jeg den altid dråber i nakken og så det ikke de
næste 10 år.

Held og lykke med det.
Nina

Fra : Søren LH

Dato : 31-01-06 22:34

"Nina, Tender Tribes" <mail@tenderNOSPAMtribes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> loppeallergi. Derefter gav jeg den altid dråber i nakken og så det ikke de

Hmm.....måske jeg bare skulle prøve dråberne. Det har taget mig ½ år at
vinde Basses tillid, det ville være ærgerligt hvis det gik fløjten ved at
jeg stoppede ham ind i en transportbox og at blive håndteret af dyrlægen.
Han er vant til at være den der bestemmer .

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 01-02-06 01:36

> [...]
> jeg stoppede ham ind i en transportbox og at blive håndteret af dyrlægen.
> Han er vant til at være den der bestemmer .

Du kan da prøve, men katte har ofte disse våde sår, får de ikke ro, og det
får de ikke hvis ikke katten får kløestillende, så kan det blive meget
slemt, også uden flere lopper, pga hudinfektion.

Fra : Nina Sørensen

Dato : 01-02-06 10:57

> [...]
> jeg stoppede ham ind i en transportbox og at blive håndteret af dyrlægen.
> Han er vant til at være den der bestemmer .

Det tror jeg ikke at jeg vil anbefale dig før sårene er pæne og lukkede.
Man bør ikke behandle et sygt dyr med loppemiddel.
Forstår godt at du ikke vil ødelægge jeres forhold. Så hvis jeg skulle
vælge et alternativ havde jeg ordnet sårene med klorhexedin og sørget
for at holde dem rene. Først når de er udtørret med skorpe på, havde jeg
givet behandling for lopper.
...det er jo også muligheden at det kan være en anden allergi eller
hudirretation.

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Søren LH

Dato : 03-02-06 09:39

"Nina Sørensen" <mailKATTE@BAKKEtendertribes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> givet behandling for lopper.
> ..det er jo også muligheden at det kan være en anden allergi eller

Jeg tror jeg taler med dyrlægen om det når jeg en af dagene alligevel skal
derop med hunden.

Basse ordner man ikke sådan bare lige sår på. Det vil hurtigt ende med en
slåskamp, og den er jeg dømt til at tabe .

Mvh
Søren

Fra : Nina Sørensen

Dato : 03-02-06 14:52

> Basse ordner man ikke sådan bare lige sår på. Det vil hurtigt ende med en
> slåskamp, og den er jeg dømt til at tabe .
>
> Mvh
> Søren

Ha ha, okay... så holder man øje med at såret heler fint

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Søren LH

Dato : 03-02-06 12:51

> [...]
> ekstra ihærdigt i hale-området.

> Og til sammenligning er her et par stykker af Gizmos loppeallergi:

Nu har jeg lige haft lejlighed til at kigge nærmere på det, og det er præcis
det samme, og pelsen var fugtig efter slikkeri. Har ringet til dyrlægen og
fået at vide at jeg skal give Frontline, hvis det ikke får det til at gå
væk, må jeg komme derop.

Mvh
Søren

Fra : Hanne Engermann

Dato : 04-02-06 00:04

> [...]
> fået at vide at jeg skal give Frontline, hvis det ikke får det til at gå

Da meget tyder på, at den kat nemt udvikler allergi, ville jeg i stedet
for Frontline bruge Advantage. Frontline har i ret mange tilfælde givet
allergiske reaktioner i form af sår på påføringsstedet, og flere
dyrlæger, incl. min egen, er obs på det. Eneste anden forskel på de to
præparater er, at Advantage ikke bekæmper flåter.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Søren LH

Dato : 04-02-06 00:11

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dyrlæger, incl. min egen, er obs på det. Eneste anden forskel på de to
> præparater er, at Advantage ikke bekæmper flåter.

Fint nok.
Men nu har han fået Frontline, jeg havde noget i skuffen. Men ellers er det
nok alligevel bedst at holde sig til dyrlægens instrukser, vi diskuterede
netop de forskellige produkter

Mvh
Søren

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 01-02-06 14:02

<klip>Jeg har taget et foto af sårene:
http://www.lemanszone.dk/diverse/bassesaar1.jpg
http://www.lemanszone.dk/diverse/bassesaar2.jpg
http://www.lemanszone.dk/diverse/bassesaar3.jpg
</klip>

Tja, sådan nogle sår får Miver når jeg kommer til at give hende lidt for
mange...rejer!
(altså allergisk reaktion)
Så må jeg med hende til dyrlæge hvor hun får en kløestillende indsprøjtning
og så naturligvis ingen rejer i laaang tid.
Desværre er rejer jo så liiiiige Mivers livret :o

Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Leyna

Dato : 10-02-06 21:26

On Tue, 31 Jan 2006 09:32:55 +0100, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

>Jeg tror ikke det er allergi, for katten klør sig ikke og er slet ikke
>påvirket af det. De nye sår er ganske små, og ligner ikke noget der er
> [...]

Det ligner meget Busters loppeallergi, så hvis jeg var dig ville jeg
tage et smut omkring dyrlægen, og lige få ham checket.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Merete

Dato : 06-02-06 22:17

Hej
Vil lige fortælle, at jeg for mange år siden havde en kat, som tit havde
dybe huller i panden og i nakken. Ingen kunne finde ud af årsagen, indtil
naboen en dag spurgte mig, om ikke min kat havde mærkelige huller, fordi han
havde set, at skaderne omringede katten og huggede i den. Det skete om
sommeren.
Når jeg den dag i dag hører skaderne skræppe, så farer jeg straks ud og
jager dem væk. Jeg har nemlig stadigvæk kat, og så snart skaderne ser
katten, sætter de sig i det nærmeste træ og skræpper.
Tror du det kan være forklaringen?
mvh
Merete