Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ugens tip:
Fra : Leif Langgaard

Dato : 30-01-06 15:37

Hej

Når du blænder en optik ned, så stiller du blænden på et højere tal, f.eks.
fra blænde 8 til blænde 16 blændes der et blændetrin ned.
Når man blænder op, går man mod et lavere blændetal, f.eks. 1,8, som er 50mm
optikkens højeste blænde (50mm 1,8).

Altså:

Lille blændetal = stort hul/lysgennemgang i gennem optikken.
Stort blændetal = lille hul/lysgennemgang i gennem optikken.

Og udvidet:

Lille blændetal = stort hul i gennem optikken = giver lille dybdeskarphed.
Stort blændetal = lille hul i gennem optikken = giver stor dybdeskarphed.

Husk at disse tip ikke er lavet til de "proffer" der sidder derude, men som
en hjælp til de nye i gruppen!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : KsK

Dato : 30-01-06 15:58

"Leif Langgaard" <langgaard2@3klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Stort blændetal = lille hul i gennem optikken = giver stor dybdeskarphed.
>
> Husk at disse tip ikke er lavet til de "proffer" der sidder derude, men

jeg takke
KsK

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-01-06 15:57

"Leif Langgaard" <langgaard2@3klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

> Husk at disse tip ikke er lavet til de "proffer" der sidder derude,
> men som en hjælp til de nye i gruppen!

Måske du skulle stikke piben lidt ind, da du tydeligvis ikke aner noget om
det, du udtaler dig om?

Vi tager den lige én gang til for arveprinsen:

- Når man går fra blænde 8 til blænde 16, blændes der TO blændetrin ned
- Blænde 1,8 på et 50mm f/1.8 er ikke objektivets højeste blænde. Det er
objektivets laveste blænde eller største blændeåbning.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Gitte

Dato : 30-01-06 16:42

Hej Jens.

Om noget lidt andet...
Jeg har pisket rundt på google groups for at finde ud af, hvordan jeg
laver en signatur under mit navn, når jeg skriver i gruppen. Jeg kan
se, at du har fundet ud af hvordan man gør. Kan jeg lokke dig til at
indvie mig i hemmeligheden

Gitte

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-01-06 16:53

"Gitte" <dc@digital-creation.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg lokke dig til at
> indvie mig i hemmeligheden

Du installerer en usenet-klient i stedet for at bruge Google Groups, som du
tilsyneladende bruger. Jeg benytter f.eks. Outlook Express til at skrive
dette indlæg. I Outlook Express kan man definere signaturer, ganske som man
kan i de fleste andre usenet-klienter.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 30-01-06 17:09

[...]

Oppe i Funktioner > Indstillinger > Signatur. Når du skal have indsat den
går du op under Indsæt > Signatur.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 30-01-06 17:19

[...]

Du kan jo også skrive navnet i signaturen, så kommer det automatisk med hver
gang!

Fra : Morten Mortensen

Dato : 30-01-06 17:27

"Gitte" <dc@digital-creation.dk> wrote in message
[...]

Hej Gitte

Her http://usenet.dk/netikette/signatur.html kan du se hvordan din signatur
bør være i forhold til god etik her i nyhedsgrupperne.

Mvh.

Morten

Fra : Terje Kleverud

Dato : 30-01-06 19:40

Morten Mortensen <mam@debedsteFJERN-DETTE.dk> wrote:

> Her http://usenet.dk/netikette/signatur.html kan du se hvordan din signatur
> bør være i forhold til god etik her i nyhedsgrupperne.

Sitat fra usenet.dk/netikette:
"En signatur indledes af "-- ", hvilket betyder
[ny linje][minus][minus][mellemrum][ny linje]. Det sidste mellemrum er
vigtigt og glemmes ofte".

Mortens signatur er således et eksempel på hvordan en signatur _ikke_
bør være

--
Terje K

«Gjør det enklest mulig. Dog ikke enklere.» (A. Einstein)

Fra : Morten Mortensen

Dato : 30-01-06 22:16

"Terje Kleverud" <tekleve@frisurf.no> wrote in message

> [...]
> vigtigt og glemmes ofte".
>
> Mortens signatur er således et eksempel på hvordan en signatur _ikke_

Nu spørg jeg nok dumt men er det mit indlæg du refererer til? for jeg kan se
at det er mit du svare på, men jeg kan faktisk slet ikke se mit eget indlæg
og jeg sad faktisk og rodede med min egen signatur i går aftes (derfor havde
jeg lige linket), og var slet ikke færdig med at sætte den op, så den er nok
ikke korrekt, og som det er nu kan jeg slet ikke se min egen signatur,
heller ikke på den mail der ligger i min "sent items" (selv om det var slået
til ved en fejl). Jeg skal beklage hvis jeg har sent noget med en signatur
som ikke er korrekt, for det var ikke tiltænkt.

Mvh.

Morten
Ps. håber ikke der er en signatur med nu?

Fra : Terje Kleverud

Dato : 30-01-06 23:41

Morten Mortensen <mam@debedsteFJERN-DETTE.dk> wrote:

> (Terje Kleverud)

> Nu spørg jeg nok dumt men er det mit indlæg du refererer til?
[---]
> Jeg skal beklage hvis jeg har sent noget med en signatur
> som ikke er korrekt, for det var ikke tiltænkt.
>
> Mvh.
>
> Morten

Hei Morten,
jeg beklager hvis jeg var utydelig. Min kommentar skulle peke på din
signatur: "Mvh. Morten" , og at denne mangler et signaturskille.

Den korrekte signatur skulle i så fall tastes på denne måten:
minus+minus+mellomrom+linkeskift+Mvh.+linjeskift+linjeskift+Morten

Altså slik:

--
Mvh.

Morten

Fra : Max

Dato : 31-01-06 00:09

Hej Terje

> signatur: "Mvh. Morten" , og at denne mangler et signaturskille.

Det er hans navn, det har intet med en signatur at gøre.

Læs nu http://usenet.dk/netikette/signatur.html

Mvh Max

Fra : Terje Kleverud

Dato : 31-01-06 08:27

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Det er hans navn, det har intet med en signatur at gøre.

Hei Max og Morten

Muligens oppfatter vi ordet "signatur" på forskjellig måte.
Etter mine begreper er navnet, som forfatteren skriver under innlegget
sitt med, å betrakte som (en del av) signaturen.

Et korrekt signaturskille benyttes av enkelte news-leser-program til
automatisk å fjerne signaturen til forfatteren av den siterte teksten, i
et innlegg du svarer på.

Fra : Morten Mortensen

Dato : 31-01-06 10:06

> [...]
> Etter mine begreper er navnet, som forfatteren skriver under innlegget
> sitt med, å betrakte som (en del av) signaturen.

Nej det du refererer til er IKKE min signatur, men bare en almindelig "Med
venlig hilsen" sætning, for var det min signatur var der væsentligt mere i
den (og skrevet korrekt), så Max har helt ret i det han skriver. Tak endnu
en gang Max.

Mvh.

Morten
Ps. Dette er ikke en signatur......

Fra : Max

Dato : 30-01-06 23:55

Hej Morten

> Ps. håber ikke der er en signatur med nu?

Det har du ikke og havde det heller ikke før, jeg ved
ikke rigtig hvad han roder rundt med ham Terje.

Mvh Max

Fra : Morten Mortensen

Dato : 31-01-06 09:57

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Morten

> Det har du ikke og havde det heller ikke før, jeg ved
> ikke rigtig hvad han roder rundt med ham Terje.
>
> Mvh Max

Hej Max

Mange tak for det.

Jeg kunne heller ikke forstå andet end at jeg havde bare havde skrevet en
"Mvh. Morten" som jeg plejer og ikke selve signaturen.

Mvh.

Morten

Fra : langgaard@klarupnet.~

Dato : 30-01-06 17:03

Jens Bruun wrote:
> "Leif Langgaard" <langgaard2@3klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
>
> - Når man går fra blænde 8 til blænde 16, blændes der TO blændetrin ned

Jamen Jens det har du da ret i, jeg var for hurtig og fik ikke 11 med,
desværre.

> - Blænde 1,8 på et 50mm f/1.8 er ikke objektivets højeste blænde. Det er
> objektivets laveste blænde eller største blændeåbning.

I min verden er den laveste blænde blænde 16 eller 22 og derfor
mindste blændeåbning.

Leif Langgaard

Fra : zen

Dato : 30-01-06 18:28

langgaard@klarupnet.dk wrote:
> I min verden er den laveste blænde blænde 16 eller 22 og derfor
> mindste blændeåbning.
>
> Leif Langgaard

Hvordan kan 16 eller 22 være lavere end 1, 1.4, 2.8, 4, 5.6, 8 eller 11?
I min verden 1 mindre end 22

Laveste blænde = mindste F tal eks. F/1
Mindste blænde = største F tal eks. F/45

- zen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-01-06 18:49

zen wrote:

> Hvordan kan 16 eller 22 være lavere end 1, 1.4, 2.8, 4, 5.6, 8 eller 11?
> I min verden 1 mindre end 22
>
> Laveste blænde = mindste F tal eks. F/1
> Mindste blænde = største F tal eks. F/45

Åh, ja, det har man piskuteret siden jeg kunne nå op til lukkeren. En
lille blænde kan være et lille brændtal (meget lys, stort hul) eller en
lille åbning (stort tal, meget LIDT lys)

Derfor: man skelner mellem en lille blænde(åbning) og et lille blændetal

Jeg er sikker på at dette ikke er sidste gang...

Bo //

Fra : Glenn

Dato : 30-01-06 23:13

> [...]
>
> Derfor: man skelner mellem en lille blænde(åbning) og et lille blændetal
>
> Jeg er sikker på at dette ikke er sidste gang...

Gad vide hvem der fandt på, at det skulle være sådan?
Jeg er rimelig sikker på at det var en inden for det offentlige,
evt. en akademiker.

Glenn

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 31-01-06 05:48

"Glenn" <megacool500@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er rimelig sikker på at det var en inden for det offentlige,
> evt. en akademiker.
>
> Glenn
Sikkert samme person som fandt på, at et cykeldæk mærket 27" er større end
et mærket 28"
Mvh
Kenneth

Fra : P. Rongsted

Dato : 01-02-06 12:55

On Mon, 30 Jan 2006 23:12:48 +0100, "Glenn" <megacool500@hotmail.com>
wrote:

>Gad vide hvem der fandt på, at det skulle være sådan?
>Jeg er rimelig sikker på at det var en inden for det offentlige,
>evt. en akademiker.

Det er fordi det er en brøk. F står for brændvidden, så når du sætter
din 50mm på blænde 2 så er diameteren af blænden 50/2mm eller 25mm.
Med en 200mm vil blændeåbningen være 200/2mm = 100mm ved blænde 2.

Faktisk meget enkelt, men der et også mange som ikke kan forstå, at
1/3 er mere end 1/4.

Peter

Fra : L Langgaard

Dato : 02-02-06 10:15

"P. Rongsted" <null@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

> Med en 200mm vil blændeåbningen være 200/2mm = 100mm ved blænde 2.

Nej, der er frontlinsens diameter der er udregningsgrundlaget og ikke
brændvidden!

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 30-01-06 23:50

> Hvordan kan 16 eller 22 være lavere end 1, 1.4, 2.8, 4, 5.6, 8 eller 11? I
> min verden 1 mindre end 22

Det er såmænd bare nævneren i en brøk, og det angiver blændens diameter i
forhold til brændvidden. I en 50 mm vil bl. 2 (1/2 af 50 mm) lade lys
passere gennem en åbning på 25 mm. Ved bl. 4 ((1/4 af 50 mm) er hullet 12,5
mm. osv....

Johan Gadegaard

Fra : zen

Dato : 31-01-06 09:13

Johan Gadegaard wrote:

> [...]
> forhold til brændvidden. I en 50 mm vil bl. 2 (1/2 af 50 mm) lade lys
> passere gennem en åbning på 25 mm. Ved bl. 4 ((1/4 af 50 mm) er hullet 12,5

Det mindes jeg heller ikke at have været afvisende overfor. Det var mere
et spørgsmål om brugen af ordene mindre/stor og lav/lille

Brøk eller ej - hos mig er 1 lavere end 22 og 22 højere end 1

- zen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 30-01-06 18:54

"zen" <bite@m.e> skrev i en meddelelse
> langgaard@klarupnet.dk wrote:
>
> Hvordan kan 16 eller 22 være lavere end 1, 1.4, 2.8, 4, 5.6, 8 eller 11? I
> min verden 1 mindre end 22

Blænde 16 er et større tal, men giver en mindre blændeåbning end blænde 1,4.
sådan er det bare!

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-01-06 16:28

Langgaard Bærbar skrev:
> "zen" <bite@m.e> skrev i en meddelelse

> Blænde 16 er et større tal, men giver en mindre blændeåbning end blænde 1,4.
> sådan er det bare!

Man kan blænde op eller ned - der er vel ingen i tvivl.
Man kan benytte større eller mindre blænde - ditto
At tale om højere/lavere blænde(tal)uden at gøre rede for at blændetal
er en brøk (som allerede nævnt)er sprogligt/logisk forplumring.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-01-06 16:35

Ole Larsen wrote:

> [...]
> At tale om højere/lavere blænde(tal)uden at gøre rede for at blændetal
> er en brøk (som allerede nævnt)er sprogligt/logisk forplumring.

Efter at der er kommet mere og mere automatik, fotograferer "folk" bare
uden at kende de fysiske begreber, og så skal det give problemer med
sproget.

Bo //

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-01-06 17:20

Bo Bjerre skrev:

> Efter at der er kommet mere og mere automatik, fotograferer "folk" bare
> uden at kende de fysiske begreber, og så skal det give problemer med
> sproget.
>
> Bo //
Jo, rigtigt nok. Om man så bare gad læse manualen....
Men nu var det denne gang en erfaren fotograf der startede med at
rode rundt i begreberne.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 31-01-06 17:28

> Jo, rigtigt nok. Om man så bare gad læse manualen....
> Men nu var det denne gang en erfaren fotograf der startede med at
> rode rundt i begreberne.

Hej

Hvor er det jeg har rodet rundt i begreberne i mit første indlæg i tråden
(bortset fra at der fra 8-16 er to trin)?

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-01-06 17:38

Leif Langgaard skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Hvor er det jeg har rodet rundt i begreberne i mit første indlæg i tråden
> (bortset fra at der fra 8-16 er to trin)?

Ja, netop der, i dit første indlæg

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-01-06 17:36

Ole Larsen wrote:

> Jo, rigtigt nok. Om man så bare gad læse manualen....

Som forkortes RTFM: http://en.wikipedia.org/wiki/RTFM

Bo //

Fra : John Larsson

Dato : 30-01-06 23:53

Bo Bjerre <post@fjernes-sidebanen.dk> writes:

> [...]
>
>Derfor: man skelner mellem en lille blænde(åbning) og et lille blændetal
>
>Jeg er sikker på at dette ikke er sidste gang...

Det hedder STOR og LILLE blænde. En stor blænde lukker selvfølgelig meget
lys ind og en lille blænde lukker lidt lys ind til film/ccd/cmos. Sådan
har det altid været siden man begyndte fotografere, men der er kommet
mange "newbes" i den sidste generation som har forvirret begrebene! Hvis
man ikke kan lære sig hvad der repræsenterer stor og lille blænde rent
talmæssigt, men insisterer på at tale om talstørrelser, hedder det LAVT og
HØJT blændetal!

John

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-01-06 16:34

John Larsson wrote:

> Det hedder STOR og LILLE blænde. En stor blænde lukker selvfølgelig meget
> lys ind og en lille blænde lukker lidt lys ind til film/ccd/cmos.

Ja, men ikke alle ved det.

Bo //

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 31-01-06 23:03

Leif Langgaard skrev:
> [...]
> fra blænde 8 til blænde 16 blændes der et blændetrin ned.
> Når man blænder op, går man mod et lavere blændetal, f.eks. 1,8, som er 50mm
[resten klippet]

Hvis du mener, at F/1,8 er 50mm optikkens højeste blænde, hvad så med
f.eks. den 50mm F/1,4, som Nikon laver?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : L Langgaard

Dato : 01-02-06 07:59

"Thomas Arildsen" <thomas@arildsen.fjerndette.org> skrev i en meddelelse

> Hvis du mener, at F/1,8 er 50mm optikkens højeste blænde, hvad så med
> f.eks. den 50mm F/1,4, som Nikon laver?

Hej

Det er ikke bare noget jeg mener, det er fakta, Canons 50mm f/1,8 har f/1,8
som højeste/største blænde.
Det er så ved Nikons 50mm f/1,4, f/1,4 der er største blænde, altså helt
åbent igennem optikken.

For Canons 50mm f/1,0 er det f/1,0 der er størst!
http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/data/ef_50_10l_usm.html
Denne optik har så f/16 som mindste blænde (Minimum apeture).

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 01-02-06 18:11

L Langgaard skrev:
> [...]
> http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/data/ef_50_10l_usm.html
> Denne optik har så f/16 som mindste blænde (Minimum apeture).

Arh, undskyld. Jeg læste det som om, det bare var 50mm generelt.

Mvh. Thomas Arildsen