BARMhjertighed bag godheds-rædslerne
Fra : Bo Warming

Dato : 30-01-06 09:41

Misundelse er politisk kraft = medlidenhed?

Nietzsches metafor-sprog er lokkende:

" Medlidenhedens forgyldte skede dækker over misundelsens dolk"
Friedrich Nietsche

Og nu ser jeg vor skarpe eventyrdigter koble samme to
politisk-altafgørende drivkræfter sammen:

"Uforskammet!", sagde den portugisiske and, "ligner De mig med katten,
det rovdyr! Ikke en ond blodsdråbe er der i mig; jeg har taget mig af
Dem og god omgang skal jeg lære Dem". Og så bed hun hovedet af
sangfuglen, den lå død. "Hvad er nu det!", sagde hun, "kunne han ikke
tåle det Ja, så var han såmænd ikke for denne verden. Jeg har været
som en moder mod ham, det ved jeg! For hjerte har jeg! Og alle ænderne
samlede sig om den lille døde sangfugl; ænderne har stærke passioner,
enten har de det med misundelse eller med medlidenhed, og da der her
ikke var noget at misunde, så var de medlidende." H.C.
Andersen

Kan det ikke være TIDSOVERSKUD, der er linket - altså at
godhedsindustriens ynk med muslimer skyldes KEDSOMHED og overskud af
resourcer: tid og penge?

Helt ligesom at vi retter bager for smed, når straf er en
overspringsbevægelse, som vi føler os gode ved, og nogen skal jo
skabe job til fangevogter-vennerne og terapeut-vennerne, så lad os
bare straffe pædofile og forførende Don Juan'er, der
voldtægtsanmeldes, selvom de er ret så uskadelige?

Hævn og straf er vel generelt skabt af hyperaktivitet og lyst til at
hæve egen selvtillid ved at dukke andre. Man er misundelig på
kapitalister , så man gør dem strafbare skurke. Men føler lidt
medlidenhed med de såkaldt-svage, og slår mange fluer med et smæk, ved
at fx modsætte sig masseudvisning af muslimer. Dels føler man sig god
og beskyttende, Dels fratager man de "svage" ansvar og kan bilde sig
ind at de er ufarlige.

"To show pity is felt as a sign of contempt, because one has clearly
ceased to be an object of fear as soon as one is pitied.Nietzsche

"Godmodigheden, venligheden, den hjertelige høflighed er
stedsesprudlende udløb for den uegoistiske trang og har langt
mægtigere bygget med på kulturen end de meget mere berømte udslag af
den, som benævnes medlidenhed, BARM-hjertighed og opofrelse. Nietzsche