target blank uden adresselinje
Fra : The Cuardian 0f Peac~

Dato : 30-01-06 08:17

Jeg er i gang med at lave en hjemmeside... og i registreringen
viser jeg små links til forklaringer om hvorfor folk skal skrive
forskellige oplysninger...
linket skal åbnes i et nyt vindue... men bare et lille vindue som
ikke har adresselinje eller statuslinje...

Nogen der ved hvad jeg skal bruge...

mvh TC0P

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : TL

Dato : 30-01-06 12:49

"The Cuardian 0f Peace" <iambetterthanmew@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forskellige oplysninger...
> linket skal åbnes i et nyt vindue... men bare et lille vindue som
> ikke har adresselinje eller statuslinje...

Bruger selv dette for et vindue på 400x400 px:

<head>

<script type="text/JavaScript">
<!--
function MM_openBrWindow(theURL,winName,features) { //v2.0
window.open(theURL,winName,features);
}
//-->
</script>
</head>

<onClick="MM_openBrWindow('test.html','testvindue','width=400,height=400')"><a
href="test.html">og meget mere...</a></p>

Held og lykke...

ps: Guardian er med G (medmindre det er et nyt ord der

TL
--
www.lindkold.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-01-06 13:36

TL skrev:

> <onClick="MM_openBrWindow('test.html','testvindue','width=400,h

Der er ikke noget html-element der hedder onclick. At dømme efter
din afsluttende </p> mener du måske <p onclick="...">, men det er
nu mere normalt at benytte onclick direkte på a:

Hvis man skal undgå at siden åbnes to gange, skal der tilføjes
"return false" til onclick-hændelsen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : TL

Dato : 30-01-06 14:10

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev i en meddelelse

> Der er ikke noget html-element der hedder onclick. At dømme efter
> din afsluttende </p> mener du måske <p onclick="...">, men det er
> nu mere normalt at benytte onclick direkte på a:

ja, der røg et p ud der...

> Hvis man skal undgå at siden åbnes to gange, skal der tilføjes
> "return false" til onclick-hændelsen.

Jeg har ikke "return false" inkluderet, og har ikke oplevet at siden åbner 2
gange. Hvornår kan man risikere det?

TL
--
www.lindkold.dk

Fra : The Cuardian 0f Peac~

Dato : 31-01-06 10:08

TL wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "The Cuardian 0f Peace" <iambetterthanmew@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Bruger selv dette for et vindue på 400x400 px:

> [...]
&gt; function MM_openBrWindow(theURL,winName,features) { //v2.0
&gt; window.open(theURL,winName,features);
&gt; }
&gt; //-->
> [...]
> href="test.html">og meget mere...</a></p>
>
> Held og lykke...
>
> ps: Guardian er med G (medmindre det er et nyt ord der

C'et var til for forkortelsens og unikkens skyld :P

tak for hjælpen alle sammen :D... tror jeg har en masse stof at afprøve og med det
her udvikler min hjerne nok noget. :D

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-01-06 13:06

The Cuardian 0f Peace skrev:

> [...]
> forskellige oplysninger...
> linket skal åbnes i et nyt vindue... men bare et lille vindue som
> ikke har adresselinje eller statuslinje...

Det du leder efter kaldes pop op-vinduer og laves med javascript -
gerne kombineret med html så det også virker uden.

Her er en god skabelon hvis man vil lave pop op-vinduer der også
virker uden javascript (hvor de så bare åbner som et normalt
vindue):

onclick="window.open(this.href,this.target,'width=300,height=300');
return false;">about foos</a>

Se mere om teknikken her: <http://infimum.dk/HTML/JSwindows.html>.

Du kan evt. benytte en online pop op-generator til at lave udkastet
til din kode - det kan være en hjælp når man skal finde den rigtige
størrelse mv. Den jeg plejer at bruge ligger her:
<http://www.echoecho.com/toolpopupgenerator.htm> - men vær
opmærksom på at den genererede kode skal tilpasses hvis man vil
følge skabelonen ovenfor.

Husk i øvrigt at undlade at fastlåse størrelsen på vinduet
(parameteren resizable).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : TL

Dato : 30-01-06 14:16

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev:

> Husk i øvrigt at undlade at fastlåse størrelsen på vinduet
> (parameteren resizable).
> --

Kommer den så til at hedde:

onclick="window.open(this.href,this.target,'width=300,height=300');
return false; resizable=yes">about foos</a>

og vil vinduet så i det tilfælde der er tale om visning af billeder, være i
samme størrelse som det enkelte billede...?

TL
--
www.lindkold.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-01-06 15:31

TL skrev:

>og vil vinduet så i det tilfælde der er tale om visning af billeder, være i
>samme størrelse som det enkelte billede...?

Hvis det er til billeder, så er det en dårlig ide blot at smide
billedet i popupvinduet, da der default er margin på et vindue og
det betyder, at der kommer hvide kanter til venstre og øverst i
vinduet.

Det er bedre, at smide billedet ind som baggrundsbillede på en
side og hvis ikke som baggrundsbillede så huske at definere
margin og padding på siden.

Eller man kan lade javascript udskrive en side, så slipper man
for at lave en side til hvert billede.

Se eksempel i kildekoden på http://ellentoft.1go.dk/pop/
så ryger du på min ignoreringsliste.