Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Cykelstyrtaske til fotogrej...
Fra : Jacob K.

Dato : 30-01-06 08:04

Hej dér.

Der må være andre end mig der kombinerer interesse for foto med
interesse for cykling.
Så nogen herinde må have samme ønske som mig: En styrtaske til cyklen,
som er stor og rummelig nok til at kunne bruges som fototaske. -Der skal
kunne ligge et DSLR + en lille tele, samt et par bananer og lidt diverse.
Det er nemlig ganske rart at kunne få fat i kamera uden at skulle stå af
cyklen...

Jeg har allerede en hundedyr Daypack fra Rixen Kaul, men den er faktisk
ikke stor nok (http://www.klickfix.de/daypack.htm).

Nogen forslag?

Vh. Jacob.

Fra : Max

Dato : 30-01-06 08:18

Hej Jacob

> Jeg har allerede en hundedyr Daypack fra Rixen Kaul, men den er
> faktisk ikke stor nok (http://www.klickfix.de/daypack.htm).
>
> Nogen forslag?

En kasse med låg på bagagebæren, en taske på styret er da
det rene selvmord at køre med hvis den indeholder mere
end et kort.

Mvh Max

Fra : waal

Dato : 30-01-06 11:48

> Hej Jacob

> En kasse med låg på bagagebæren, en taske på styret er da
> det rene selvmord at køre med hvis den indeholder mere
> end et kort.

Slet ikke, det ved enhver erfaren turcyklist.
mvh
Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-01-06 12:25

waal wrote:

> Slet ikke, det ved enhver erfaren turcyklist.

Enig...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : waal

Dato : 30-01-06 12:01

"Jacob K." <XXjacob9001@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> cyklen...
>
> Jeg har allerede en hundedyr Daypack fra Rixen Kaul, men den er faktisk

Helt alvorligt, du må anskaffe noget mindre udstyr til cykelbrug. I en
svunden tidsalder brugte jeg en Karrimor styrtaske med hjemmelavet
indretning til kamerahus (uden motor) og 3 objektiver (vidvinkel, normal og
kort tele) større og eller tungere grej skal ned i sidetaskerne hvor det
desværre også er mere udsat, eller endnu bedre, lad det blive hjemme

Den viste taske er pænt stor af en styrtaske at være (iøvrigt sidder den
højere end godt er) så du bliver nødt til at gøre op med dig selv hvad der
er vigtigst.

mvh
Michael

Fra : Jacob K.

Dato : 30-01-06 14:52

> [...]
> højere end godt er) så du bliver nødt til at gøre op med dig selv hvad der

Det vigtigste er at kunne bruge det grej jeg nu engang har, på den cykel
jeg nu engang har
Det ville være nemmere hvis jeg bare havde et Ixus... Jeg overvejer nu
at komponere en taske til formålet, eller en "udbygning" til den jeg har.

-JK.

Fra : waal

Dato : 30-01-06 17:07

> [...]
> Det ville være nemmere hvis jeg bare havde et Ixus... Jeg overvejer nu at
> komponere en taske til formålet, eller en "udbygning" til den jeg har.

For min skyld ka' du bolte en flyttekasse fast på styret, Ixus'en kan du jo
ha' i baglommen på trøjen sammen med bananerne, det sidste er helt normalt i
cykelkredse

Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-01-06 12:55

Jacob K. wrote:

> [...]
> skulle stå af cyklen...
>
> Jeg har allerede en hundedyr Daypack fra Rixen Kaul, men den er

Min løsning var at købe en cykelkurv med snapgreb og så smide min alm.
skulder-kamerataske i den. Det betyder at det er let at gå videre fra cyklen
og så blot hænge tasken over skulderen.
De yngre medlemmer i famillien synes god nok det er dybt u-tjekket med en
cykelkurv på en mountainbike - men det virker.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : waal

Dato : 30-01-06 14:35

> [...]
> De yngre medlemmer i famillien synes god nok det er dybt u-tjekket med en
> cykelkurv på en mountainbike - men det virker.

På en MTB gør det da hverken fra eller til, gør det ? bare tasken ikke
uopfordret hopper op af kurven

Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-01-06 14:46

waal wrote:

> På en MTB gør det da hverken fra eller til, gør det ?

Nej, det synes jeg heller ikke - men spørg lige de mere stilbeviste yngre
mennesker om det samme!

> bare tasken ikke
> uopfordret hopper op af kurven

Er aldrig sket, ej heller ikke når jeg har været 'off-path'.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jacob K.

Dato : 30-01-06 14:53

> [...]
> De yngre medlemmer i famillien synes god nok det er dybt u-tjekket med en
> cykelkurv på en mountainbike - men det virker.

Det lyder ikke helt tosset. Æstetikken er jeg ligeglad med, hvis det
bare virker.

-JK.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-01-06 15:21

Jacob K. wrote:

> Det lyder ikke helt tosset. Æstetikken er jeg ligeglad med, hvis det
> bare virker.

Jeg gik faktisk så lang som til at anskaffe en rygsæg med beslag til cyklen
(ClickFix) med henblik på at ombygge den til formålet. Den forekom, da det
kom til stykket ikke at være helt hensigtsmæssigt - havde til hensigt at
ombygge rygsækket til fotobrug som tidligere vist her i gruppen - så der fik
jeg smidt en tusse afsted efter noget, jeg ikke kan bruge til noget. Men man
har jo kun sig selv at takke for de dumme handlinger, man foretager sig. Og
i dette tilfælde var løsningen altså den simpleste.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bjarne

Dato : 30-01-06 15:40

Hej Jacob,

Jeg bruger Abus cykeltasker - næsten som denne styrtaske
http://www.abus.de/us/main.asp?ScreenLang=us&sid=70479983115301830012006839524339&select=0104d02&artikel=4003318287152

Den kan fint rumme et 35 mm kamera med en tele.
Dog har jeg selv kun et lille digitalkamera med mig på tur.
Iøvrigt tror jeg den har det samme kliksystem som det du bruger i forvejen.

http://i3.photobucket.com/albums/y55/Gormm/Billede017.jpg

Mvh
Bjarne

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-01-06 16:42

Jacob K. wrote:

> Hej dér.
>
> Der må være andre end mig der kombinerer interesse for foto med
> interesse for cykling.

Ja cykling og foto fungerer rigtig godt sammen, man kan komme meget langt
omkring på cykel, og det går ikke hurtigere end, at man kan nå at spotte
de gode motiver, det er også nemt at stoppe op, hvis man ser noget
interessant.

I en bil er man direkte til fare for sig selv og andre, hvis man kører og
leder efter gode motiver, og hvis man fra bilen spotter et potentielt
motiv, så er man som regel kørt 100 til 300 meter forbi, inden man på
forsvarlig vis kan stoppe og parkere.

Jeg har dog valgt en LowePro Nova 2 skuldertaske, det generer mig ikke at
cykle med tasken over skulderen, og den er jo praktisk, når jeg stiller
cyklen og bevæger mig til til fods...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Olsen

Dato : 30-01-06 19:37

On Mon, 30 Jan 2006 16:42:03 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>
>Jeg har dog valgt en LowePro Nova 2 skuldertaske, det generer mig ikke at
>cykle med tasken over skulderen, og den er jo praktisk, når jeg stiller

Jeg har dyrket cyklen og fotohobbyen i mange år. Fotoudstyret har
altid været i en styrtaske der er foret med skumgummi hvori jeg har
skåret huller til udstyret. Styrtasken har den fordel at man på
sekunder kan fiske et kamera op medens man står overskrævs på cyklen.
Skal jeg forlade cyklen, tages tasken af i et snuptag fordi den sidder
med disse hersens "Klickfix" beslag der bevirker at tasken blot
'klikkes' af og på.

Tungere sager såsom termokander, proviant, beklædning og eventuelt
stativ ligger selvfølgelig i en bagtaske der sidder nede på siden af
baghjulet - også med 'klik'-beslag.

Jens

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-01-06 21:06

Jens Olsen wrote:

> [...]
> Skal jeg forlade cyklen, tages tasken af i et snuptag fordi den sidder
> med disse hersens "Klickfix" beslag der bevirker at tasken blot

Jeg ka' godt se din fidus, og du skalendelig forsætte med den metode som
passer dig bedst, jeg synes dog ikke, at en styrtaske er så praktisk, når
man ikke er på cykel, og jeg vil ikke bruge tid på at pakke om i
forskellige tasker.

> Tungere sager såsom termokander, proviant, beklædning og eventuelt
> stativ ligger selvfølgelig i en bagtaske der sidder nede på siden af
> baghjulet - også med 'klik'-beslag.

Jeg har en lignede løsning, og jeg også en speciel bagtaske, hvor jeg kan
ha' min PowerBook i...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jacob K.

Dato : 30-01-06 21:19

> [...]
> langt omkring på cykel, og det går ikke hurtigere end, at man kan nå at
> spotte de gode motiver, det er også nemt at stoppe op, hvis man ser

Nemlig.

> Jeg har dog valgt en LowePro Nova 2 skuldertaske, det generer mig ikke
> at cykle med tasken over skulderen, og den er jo praktisk, når jeg
> stiller cyklen og bevæger mig til til fods...

Ja, jeg overvejer faktisk en sling-bag (hedder de det?), de virker ret
praktiske både til cyklen og til når man går.
Men de er dyre, og der kan ikke være så meget andet end lige kameraet i.
Har også overvejet om man kunne modificere en rygsæk til at kunne
montere på styret, men det overstiger vist mine evner at gøre det
funktionelt.
Jeg har næsten altid min datter siddende på barnesæde foran mig på mine
ture rundt i byen. Derfor er det vigtigt at jeg *hurtigt* skal kunne få
fat i kameraet, skyde et par billeder og så afsted igen, uden at skulle
stige af cyklen eller parkere den...

Kh. J.

Fra : Alex W

Dato : 30-01-06 17:05

> [...]
> Så nogen herinde må have samme ønske som mig: En styrtaske til cyklen, som
> er stor og rummelig nok til at kunne bruges som fototaske.

En berdre ide.....

En rygsæk... Den er ikke i vejen.. Du har det hele med når du hopper af
cyklen ... og ikke mindst ... vægten er på det rigtige sted.

/Alex W

Fra : JJ

Dato : 30-01-06 17:43

Alex W wrote:
> En rygsæk... Den er ikke i vejen.. Du har det hele med når du hopper af
> cyklen ... og ikke mindst ... vægten er på det rigtige sted.

Ja det synes jeg er også er det bedste at cykle med. Men det er lidt
irriterende at man skal hoppe af cyklen og tage rygsækken helt af før
man kan skyde løs. Der må det være bedre med en skuldertaske.
Er der en der kan anbefale en skuldertaske der er stor nok til et dslr
monteret med f.eks. en 300mm tele?

Mvh
Jan

Fra : Georg Tranholm

Dato : 30-01-06 18:18

JJ skrev:

> [...]
> man kan skyde løs. Der må det være bedre med en skuldertaske.
> Er der en der kan anbefale en skuldertaske der er stor nok til et dslr

Så findes der ikke noget bedre en Lowepro S&F Toploader 75 AW.
Den hænger solidt på brystet med remme over nakke og ryg. Den
er beregnet til slr med påsat 400mm tele.Der er plads til ekstra
linse filtre mm og så er der ovenikøbet indbygget regnfrakke.

Mvh. GT

Fra : Jacob K.

Dato : 30-01-06 21:23

> Ja det synes jeg er også er det bedste at cykle med. Men det er lidt
> irriterende at man skal hoppe af cyklen og tage rygsækken helt af før
> man kan skyde løs.

Jow-jow, rygsæk er bedst, ingen tvivl om det. Det er også dét jeg
foretrækker når jeg kører alene.
Men som regel har jeg et barn siddende foran mig, og så er det altså for
langsommeligt og besværligt at parkere, sætte poden på jorden, tage et
billede, og så det hele op på cyklen igen...

Kh. J.

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 21:36

> [...]
> langsommeligt og besværligt at parkere, sætte poden på jorden, tage et
> billede, og så det hele op på cyklen igen...

Rygsække er ganske udmærket, så længe det gælder almindeligt cyklen og
dagture, men hvis det drejer sig om decideret turcykling over mange dage, så
er der to skavanker, der kommer ret tydeligt frem. For det første varmer den
på ryggen, og hvis man så sveder, så bliver man nærmest hudløs. Og for det
andet, så vejer den jo lidt, og vægten skal bæres i sædet, hvorved man
bliver mere end nødvendigt øm bagi.
Jeg plejer at bruge en styrtaske, foret med skumgummi, som der er skåret
huller i. Den kan lige klikkes af og bruges som skuldertaske, når man
forlader cyklen. Det har fungeret fint.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Max

Dato : 30-01-06 22:09

Hej

> Jow-jow, rygsæk er bedst, ingen tvivl om det. Det er også dét jeg
> foretrækker når jeg kører alene.

Der er nu noget forkert ved at tage en rygsæk på og så
stige op på en cykel.

Mvh Max