So much shit so little time
Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 13-06-01 17:59

Hvordan samler jeg effektivt lort op fra bunden af akv. ?

Jeg har bygget en hjemmelavet tingest, der består af en slange og halv
liter colaflaske skåret over, som er placeret i enden af slangen. Men
den tømmer for meget af vandet ved "daglig" rengøring.

Har nogen erfaring med slamklokker og lign. ? Man kan vist få nogle,
der er motoriserede til en plov, men er det en fornuftig investering ?

\carsten

--------
Fjern xxx i mail

Fra : Martin Heller

Dato : 13-06-01 19:36

Carsten Bøhrk <boehrkxxx@bigfoot.com> skrev i en

> [...]
> liter colaflaske skåret over, som er placeret i enden af slangen. Men
> den tømmer for meget af vandet ved "daglig" rengøring.

Mon ikke dit akvarium er overbefolket, hvis du dagligt har brug
for at opsamle store mængder slam? Hvis du afbalancerer
fiskebestanden efter akvariestørrelsen og sørger for passende
filtrering, så er det faktisk begrænset hvor meget slam, der
samler sig.

> Har nogen erfaring med slamklokker og lign. ? Man kan vist få nogle,
> der er motoriserede til en plov, men er det en fornuftig investering ?

Der findes akvariestøvsugere, som kører på batterrier og nogen
som er drevet af en luftpumpe, men personligt synes jeg det er
alt for besværligt og højst unødvendigt.

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 13-06-01 21:59

On Wed, 13 Jun 2001 20:36:28 +0200, "Martin Heller" <heller@email.dk>
wrote:

>Mon ikke dit akvarium er overbefolket, hvis du dagligt har brug
>for at opsamle store mængder slam?

Jo helt sikkert. Men det næsten som om det er et malawi-syndrom. Der
er noget der hedder "controlled overcrowding" der reducerer Mbuna
aggression ved at have "for" mange fisk. Når bundlaget så også er
sandlignende og lyst (fordi fiskene graver) så bliver lorten synlig i
ekstrem grad. Så derfor.

\carsten
--------
Fjern xxx i mail

Fra : Martin Heller

Dato : 13-06-01 23:05

> [...]
> aggression ved at have "for" mange fisk. Når bundlaget så også er
> sandlignende og lyst (fordi fiskene graver) så bliver lorten synlig i

Hvis du har sandbund, er det så ikke nemmere bare at bruge
hævertslangen og sætte en finger for, så det kun er slammet og
ikke sandet, som bliver suget med op? Det virker da i hvert fald
fint i mine akvarier med sandbund. Hos mig samler slammet sig
oven på sandet i hjørner, hvor der ikke er så meget vandbevægelse.
Hvis jeg roder op i sandet kommer der ikke noget snavs.

Fra : Aardvark

Dato : 13-06-01 21:05

Jeg bruger en 'slam-klokke' som jeg har købt hos en fiske-pusher...

Den virker fint...har dog ikke store mægder slam, men bruger den mere når
der skal ske vandskift.

Den fungerer 'manuelt' ved at man suger/skaber undertryk i den slange-enden,
og der efter løber vandet af sig selv...jeg borer den så ned i sandet og
lader det løfte halvt op, for så at slippe bunden igen...så sandet falder
ned på plads...på den måde bliver det renset...helt uden strøm, og ret
'biologisk' hehe

/Brian

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 13-06-01 22:01

On Wed, 13 Jun 2001 22:04:33 +0200, "Aardvark" <aardvark@aardvark.dk>
wrote:

>Jeg bruger en 'slam-klokke' som jeg har købt hos en fiske-pusher...

Hvor stort er dit akvarie ?

\carsten

--------
Fjern xxx i mail

Fra : Aardvark

Dato : 13-06-01 22:02

ok ok...'kun' 160 l....kan godt se problemet hvis man har et 430 l og
større....

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 13-06-01 22:11

> ok ok...'kun' 160 l....kan godt se problemet hvis man har et 430 l og
> større....
>
> /Brian

Jeg bruger samme metode som Brian i mit 530 L og det synes jeg virker fint.
Jeg har det helt
lyse sand, så man kan se ALT hvad der ligger og flyder rundt på bunden.

Lasse

Fra : Aardvark

Dato : 13-06-01 22:20

Nemmerlig...ret nemt at se i Cichlide-sand...og godt jeg er sluppet af med
det der grove 'standard' grus...der kunne skidt skjule sig......som
korruption i folketinget (ai..det skrev jeg slet ikke...)

;_)

/Brian