Aluminium og saltvand
Fra : Kurt Kedelig

Dato : 29-01-06 20:49

Hej gruppe.
Håber ikke, brug af bådtrailer er O.T. i denne sammenhæng. Det er vel her,
man træffer folk med praktisk erfaring, så...

Jeg overvejer at sætte aluminiumsfælge på min bådtrailer. Den bliver ved
søsætning kørt så langt ud i vandet, at fælgens nederste kant er dækket af
vand - men ikke til og med navet. Mine nuværende stålfælge ser herrens ud,
og da det er tid at skifte dæk også, overvejer jeg skiftet.
Er der nogen, der har praktisk erfaring med holdbarheden af alufælge udsat
for saltvand? Jeg har spurgt to dæk/fælg-forhandlere.
Én erklærede at det var super, én at alufælge "irrede". Begge var enige om,
at det var lovligt, forudsat at sædvanlige dækdimensioner overholdes.
Nogen, der kan hjælpe?

VH,
Lars

Fra : Lars Holst

Dato : 29-01-06 21:14

"Kurt Kedelig" <kedelig@ofir.dk> said in

> [...]
> Én erklærede at det var super, én at alufælge "irrede". Begge var
> enige om, at det var lovligt, forudsat at sædvanlige dækdimensioner

Mange både bygges af aluminium og betragtes som stort set
vedligeholdelsesfri.
Det er dog nødvendigt at montere og løbende besigtige en zinkanode for at
forhindre galvanisk tærring.

Hvis både af aluminium fungerer så fint i saltvand, så kan alufælge på en
bådtrailer vel også bruges.
Jeg er dog ikke sikker på at en anode er nødvendig her, da den galvaniske
tærring opstår ved fart gennem vandet.
Det vil en stålskibsbygger vide alt om.

--
Lars Holst

Fra : Henning

Dato : 29-01-06 21:34

>Hvis både af aluminium fungerer så fint i saltvand, så kan alufælge på en
>bådtrailer vel også bruges.

Der er tale om vidt forskellige legeringer - aluminium til saltvand er
væsentlig dyrere, og er helt sikkert ikke brugt til almindelige
alu-fælge

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Lars Holst

Dato : 29-01-06 22:48

Henning <nomail@all.invalid> said in

> Der er tale om vidt forskellige legeringer - aluminium til saltvand er
> væsentlig dyrere, og er helt sikkert ikke brugt til almindelige
> [...]

ok.
Det anede jeg ikke.
Jeg troede at alu var alu.
Så vil jeg da have nogle søstærke vinterfælge på bilen.

--
Lars Holst

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-01-06 07:00

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev

> Mange både bygges af aluminium og betragtes som stort set
> vedligeholdelsesfri.

Det er specielt søvands aluminium og ikke almindelig aluminium.

> Hvis både af aluminium fungerer så fint i saltvand, så kan alufælge på en
> bådtrailer vel også bruges.

Nix, det holder ikke i længden. Se bare på f.e.ks. maste reparationer, som
er repareret med almindelig aluminium. Det korroderer simpelthen væk på
ingen tid.

Claus

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 31-01-06 10:41

Kurt Kedelig skrev:

> [...]
> Én erklærede at det var super, én at alufælge "irrede". Begge var enige om,
> at det var lovligt, forudsat at sædvanlige dækdimensioner overholdes.

Ingen praktiske erfaringer, men det er næppe værre end at bruge
alufælge om vinteren - traileren står jo ikke i vandet i timevis.

Hvis du er nervøs, så skyl dem efter brug.

/Martin

Fra : Kurt Kedelig

Dato : 31-01-06 14:38

Tak for diverse indspark

Martin:
>det er næppe værre end at bruge
>alufælge om vinteren - traileren står jo ikke i vandet i timevis.

Næh, hvorimod "ali-fælge" står og er indsmurt i salt og sne i dage/ugevis...
Og så er det jo lige, om salt-arten og -koncentrationen er
sammenlignelige...?

Martin:
>Hvis du er nervøs, så skyl dem efter brug.

Motoren skal alligevel skylles igennem efter hver tur og så rager det jo
ikke vidt for at sætte en slange på hjulene også.

Lars Holst:
>Så vil jeg da have nogle søstærke vinterfælge på bilen.
Har kigget, kan sku ikke finde nogen i kataloget ))

Jeg er fristet til at gøre forsøget. Mon ikke en eller anden har
kantstens-bulet to af sine fælge, så der er to hele til overs til min
trailer?

Lars

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 01-02-06 12:56

Kurt Kedelig skrev:

> [...]
>
> Næh, hvorimod "ali-fælge" står og er indsmurt i salt og sne i dage/ugevis...
> Og så er det jo lige, om salt-arten og -koncentrationen er

Salt-arten er temmelig nøje den samme. Og det er det næsten tørre
salt der er interessant, et par timer i 3% gør ikke noget.

/martin

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-02-06 09:22

Hej Kurt,

Du kan roligt anvende såkaldte alufælge til din bådtrailer
forudsat at de opfylder de køretekniske krav og
belastningskravene for trailerens godkendelse.

Alu-fælge støbes af en alu/silumin legering under støbeprocessen
tilsættes få procent antimon, jo større indhold des mere
søvandsbestandighed.
Desuden bliver fælgene anodiserede og jo tykkere lag der
opbygges under den proces des bedre er materialet/fælgen
beskyttet. Det forudsætter dog at overfladen ikke er beskadiget.

Rep. af alumaster med svejsning af fejlstederne med aluminium
som Claus omtaler, kan godt lade sig gøre.
Overfladen nær svejsestedet skal slibes således at eloxeringen
fjernes, da eloxeringsrester ikke er heldig at få ned i
svejsningen. Efter svejsningen skal svejsestedet selvfølgelig
behandles både udvendigt og indvendigt med Brightner og Alodine.
Behandling med brightner løsner oxydering og korrosion fra
overfladen som derefter kan skylles bort med vand. Den
behandlede overflade bliver lys og silkemat og danner et godt
underlag for maling eller anden overfladebehandling. Brightner
forekommer i hhv. tykflydende eller tyndflydende form under
betegnelsen Cee Bee B-55.
Brightner indeholde stærke syrer hvorfor du skal tage behørigt
hensyn i.h.t. sikkerhedsforskriften.
Den efterfølgende alodinisering skal udføres senest 4 timer
efter behandlingen med brightner.
Alodineseringen gør overfladen mere resistent overfor
korrosionsangreb.
Der findes flere forskellige typer Alodine. Alodine 1200S
efterlader overfladen gylden til lysebrun og anvendes hvor der
efterfølgende skal overmales.
Alodine 1000 giver ingen farveforandring, den egner sig derfor
til detailjer som man ikke ønsker misfarvet eller ikke
efterfølgende skal males.
Folk som arbejder med Alodine skal have kendskab til dens
giftighed og ætsende virkning og andre sundhedsskadelige
virkninger.
Det andet alternativ til overfladebehandling,
anodisering/eloxering, udføres relativt billigt hos egnede
firmaer.

Mvh/Harding

Fra : Kurt Kedelig

Dato : 08-02-06 17:47