Valideringsproblem
Fra : Holst

Dato : 29-01-06 20:50

Jeg har en form med blandt andet følgende:

<textarea name="beskrivelse" style="width: 270px" rows="8"></textarea>

og det virker ganske fint. Det giver mig et tekstfelt 270 pixels i
bredden, og det er det vigtigste.

Det giver mig dog pudsigt nok, i Firefox i hvert fald, et tekstfelt, der
er 9 linjer højt, og man skulle jo tro, at det pga. rows="8" kun burde
være 8 linjer i højden. Men det betyder nu ikke alverdens.

Mit problem er, at validator.w3.org påstår:

Error Line 603 column 62: required attribute "cols" not specified.

Og jeg vil jo nødig til at skulle gætte på et eller andet tal at sætte
ind her. Jeg vil blot have feltet 270 pixels i bredden.

Hvad gør jeg?

Fra : TL

Dato : 29-01-06 21:18

"Holst" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mit problem er, at validator.w3.org påstår:
>
> Error Line 603 column 62: required attribute "cols" not specified.

Validatoren kræver at du definerer længden på dit tekstfelt med f.x.
cols="25" (eller hvad der nu passer dig) -

om det overruler din width: 270px ved jeg ikke, men det kan jeg forestille
mig.

TL
--
www.lindkold.dk
Billig hjemmeside | Professionelt design | Lindkold Webdesign

Fra : Holst

Dato : 29-01-06 22:09

TL wrote:

> [...]
> cols="25" (eller hvad der nu passer dig) -
>
> om det overruler din width: 270px ved jeg ikke, men det kan jeg forestille

Overraskende nok virker det til, at det er de 270px, som har størst
vægt, for ligegyldig hvad jeg angiver som cols, så layouter både Firefox
og IE den ens (ja, IE gør godt nok nogle underlige ting, men det er nu
ikke derfor, for det gør den også uden cols). Firefox styrer.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-01-06 00:17

Holst wrote:
> [...]
> bredden, og det er det vigtigste.
>
> Det giver mig dog pudsigt nok, i Firefox i hvert fald, et tekstfelt,

Jamen, hvorfor sætter du ikke også højden i css? Som du allerede har
opdaget, vil det overrule de størrelser, som du har sat med rows og cols.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Holst

Dato : 30-01-06 09:28

Erik Ginnerskov wrote:

> Jamen, hvorfor sætter du ikke også højden i css? Som du allerede har
> opdaget, vil det overrule de størrelser, som du har sat med rows og cols.

Helt ærlig? Fordi det er noget klamp, jeg laver. Jeg har ikke en skid
forstand på HTML, PHP, CSS, JavaScript og hvad jeg ellers bruger. Det er
ikke noget, jeg gør det store i - har ikke tiden til det, og en stor del
af min viden er derfor fremkommet ved at kigge på andres sider, og det
er jo en ganske udmærket måde at lære det på. Men der er da ingen tvivl
om, at en dybere fordybning i området kan være gavnligt, men det har jeg
ikke tiden til.

Selvfølgelig kan jeg da godt se fornuften i, at højden også sættes med
CSS, men det er mange gange nemmere at bruge "det gamle" frem for noget
nymodens CSS, som man intet kender til. Det vigtigste er, at det virker
og også gerne validerer.

Men jeg lærer og lytter godt til at alle de råd, jeg får.

Fra : David Trasbo

Dato : 30-01-06 14:23

Holst skrev:

> [...]
>
> Og jeg vil jo nødig til at skulle gætte på et eller andet tal at sætte ind
> her. Jeg vil blot have feltet 270 pixels i bredden.

Du kan vel bruge cols="". Det validerer, men uden CSS bliver det meget
smalt.

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.