Fjerne vertical Scrollbar
Fra : Kasper

Dato : 29-01-06 18:26

Hej HTML.dk
Jeg har et problem med min side: www.kasper-n.dk
Når den ses i Internet Explorer kommer der en vandret scrollbar i
min main-frame.

Har i nogle foreslag til hvordan jeg skal fjerne den?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-01-06 20:28

Kasper wrote:
> [...]
> min main-frame.
>
> Har i nogle foreslag til hvordan jeg skal fjerne den?

Når du har en eksplicit højde på et element, kommer
der en eller flere scrollbars, alt efter hvilken værdi du
har givet overflow-egenskaben, hvis indholdet overstiger,
hvad elementet kan rumme.

Du har her en eksplicit højde på en iframe - der /skal/
være en en lodret rulleskakt (=scrollbar).

Men hvorfor alt det fidlihut med iframes? Det er da en
unødig komplikation af et meget simpelt layout.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Kasper

Dato : 29-01-06 22:13

> Du har her en eksplicit højde på en iframe - der /skal/
> være en en lodret rulleskakt (=scrollbar).
Jeg har overflow sat til auto, og det skal jeg vel også?

> Men hvorfor alt det fidlihut med iframes? Det er da en
> unødig komplikation af et meget simpelt layout.
Fordi det er lettere at have tekst og layout hver for sig.

Men KAN det lade sig gøre at komme af med den nederste scrollbar, som
forekommer i Internet Explorer?

Fra : Kasper

Dato : 29-01-06 22:32

Sådan, jeg læste mig lidt rundt på nettet.
Og fandt udaf det hjalp at ændre scrolling fra auto til yes.
Nu virker det :D

Tak for det hele!

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-01-06 23:19

Kasper wrote:
> Sådan, jeg læste mig lidt rundt på nettet.
> Og fandt udaf det hjalp at ændre scrolling fra auto til yes.
> Nu virker det :D

Hell no!

Du har stadig ingen dokumenttypeerklæring, ingen
angivelse af tegnsæt og bruger nærved 150 kilobyte
på en side tekst og en menu!

>Men hvorfor alt det fidlihut med iframes? Det er da en

Fordi det er lettere at have tekst og layout hver for sig.

Det er da ikke noget svar: Tekst strukturformateres med
HTML og layout'es med CSS. Med en iframe laver du layout
med en HTML-markør, dvs. iframe.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Kasper

Dato : 30-01-06 18:09

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<head>
charset=ISO-8859-15" />

Det har jeg da ?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-01-06 20:01

Kasper wrote:
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
> <head>
> charset=ISO-8859-15" />

Ok, jeg så åbenbart ikke efter.

BTW er jeg i tvivl om du ikke skal bruge frameset DTD'en,
når du bruger iframes.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-01-06 20:55

Jørgen Farum Jensen skrev:

>BTW er jeg i tvivl om du ikke skal bruge frameset DTD'en,
>når du bruger iframes.

Nej.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : David Trasbo