Automatisk 'valg' af checkbox
Fra : Holst

Dato : 29-01-06 18:06

Jeg har en række checkboxes i en form i stil med:

<input name="Voksne" type="checkbox" value="0"> Voksne

Jeg har tre til henholdsvis 'Børn', 'Unge' og 'Voksne'. Jeg kunne derfor
godt tænke mig én, der bare hedder 'Alle', altså i stil med:

__ Alle
__ Børn
__ Unge
__ Voksne

Så langt kan jeg godt finde ud af det.

Nu kunne jeg jo godt tænke mig, at hvis brugeren vælger 'Alle', så
bliver 'Børn', 'Unge' og 'Voksne' automatisk valgt.

Ligeledes hvis brugeren selv vælger hver af 'Børn', 'Unge' og 'Voksne',
så må 'Alle' gerne blive valgt automatisk.

Og tilsvarende, hvis 'Alle', 'Børn', 'Unge' og 'Voksne' alle er valgt,
og brugere så vælger at fravælge for eksempl 'Unge', så må 'Alle' gerne
blive fravalgt automatisk.

Hvordan gør man sådan noget? Jeg har prøvet at snuse rundt på andre
hjemmeside, men det er ikke lige lykkedes mig at finde én side, hvor det
foregår sådan, men de er jo nok derude. Jeg frygter lidt, at det er
noget JavaScript, for det har jeg ikke meget forstand på.

På forhånd tak.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-01-06 18:31

On Sun, 29 Jan 2006 18:06:11 +0100, Holst <newsjan06@shelter.dk>
wrote:

> [...]
>
>Nu kunne jeg jo godt tænke mig, at hvis brugeren vælger 'Alle', så
>bliver 'Børn', 'Unge' og 'Voksne' automatisk valgt.

osv.

>Hvordan gør man sådan noget?
<snip>
>Jeg frygter lidt, at det er
>noget JavaScript, for det har jeg ikke meget forstand på.

Når ordet "automatisk" indgår, kan du roligt regne med, at der skal
noget programmering til.
Og ja, JavaScript vil være et godt bud på at løse dit problem, så
spørg i gruppen:
dk.edb.internet.webdesign.clientside

Good luck!

--