matematik?
Fra : Ralph

Dato : 29-01-06 17:43

Skulle hjælpe datteren med en simpel 9. klasses opgave, jeg var nødt til at
snyde

Forestil jer ni dåser i en kasse, 3 x 3 rækker 7,2 cm i diameter,
kassebunden skal måle 21.6 x 21,6cm. Så langt så godt, DET kunne vi godt
finde af, nu skal der så være een dåse færre i kassen, så der i første række
er tre dåser, anden række to dåser og treide række tre dåser, nu "fletter"
de lidt ind i hinanden så bredden er uændret, men længden er 9,7% mindre.
Hvordan kommer man frem til de 9,7% (vel at mærke hvis man IKKE snyder og
bruger ni dåser flåede tomater, og en tommestok - som jeg)

--
venligst
Ralph

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-01-06 17:56

Du tegner 3 af dåserne så de står i en trekant. Centrum af dåserne danner nu
en ligesidet trekant med sidelængde = 7.2 cm. Hvis vi kalder højden i
trekanten for H, så vil længden være 2H + 7.2, hvor den før var 3 x 7.2.

Så skal du bare finde højden i en ligesidet trekant og det lyder som 9.
klasses stof.

hilsen
Uffe