Husejers ansvar for sne på fortov
Fra : Bo Warming

Dato : 29-01-06 09:51

Husejers ansvar for sne på fortov

En bil får bulet tag af snenedfald fra tag
EB dd citerer ejer for at fralægge sig ansvar
HVIS nogen var faldet i sne og islag, så er man vist ansvarlig helt ud
til midten af kørebanen, ikke?
Erstatningsdomme er der vist ikke faldet i årtier. Men politi med god
tid går rundt og moraliserer og giver påbud.
Brug parkeringsvagter til det pjat, hvis overhovedet.

Enhver bilejer med passende tag-bule kan køre hen og påstå at HER
skete nedfald, og der er ikke nævnt vidner på episoden, så mon ikke
bilejerens klynk står svagt?

Der er foto af bil med bule og sne, og hvis der er vidner på at det er
taget den dag, fx igår, og beviser på at vognen holdt længe på stedet,
så måske bilejer kan få erstatning.

Jeg vil dog mene at i tøvejr som p.t. skal man ikke parkere fx sin
barnevogn lige under istapper fra mit nedløbsrør og dræber nedfaldende
istap baby i barnevognen, ville jeg ikke føle mig som ansvarlig for
uagtsomt manddrab - man har ikke pligt til at have vicevært on duty
døgnet rundt og folk bør tage ansvar og bruge egne øjne. vedr hvor og
hvad de parkerer.

Faktisk mener jeg også at enhver der falder på glat fortov har det
fulde ansvar SELV - tag taxa eller gå langsomt og støt dig til muren.
Lov er uklar - domspraksis bør sigte mod at øge ansvarlighed hos den
enkelte, og ikke ansvarsforflygtelse om at ejere er onde og lejere er
gode.

Fra : Snuden

Dato : 29-01-06 16:28

On Sun, 29 Jan 2006 09:50:48 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> [...]
>EB dd citerer ejer for at fralægge sig ansvar
>HVIS nogen var faldet i sne og islag, så er man vist ansvarlig helt ud

Kun på privat vej. På offentlig vej er det typisk kommunens ansvar.
Dog har hovedfærdselsårer fortrinsret, så man skal ikke forvente
biveje holdes snefri.

>Enhver bilejer med passende tag-bule kan køre hen og påstå at HER
>skete nedfald, og der er ikke nævnt vidner på episoden, så mon ikke
>bilejerens klynk står svagt?

Meget, hvis vedkommende ikke kan bevise det.

>Der er foto af bil med bule og sne, og hvis der er vidner på at det er
>taget den dag, fx igår, og beviser på at vognen holdt længe på stedet,
>så måske bilejer kan få erstatning.

Det er den skadeslidte der har bevisbyrden i disse tilfælde. Fx. ved
vidneudsagn, billeddokumentation og lignende.

> [...]
>uagtsomt manddrab - man har ikke pligt til at have vicevært on duty
>døgnet rundt og folk bør tage ansvar og bruge egne øjne. vedr hvor og

Som husejer har du pligt til at sikre, at man kan opholde sig på dine
udendørsarealer uden risiko for at komme til skade. Om det er en istap
eller en tagsten man får i hovedet er sådan set ligegyldigt.

> [...]
>Lov er uklar - domspraksis bør sigte mod at øge ansvarlighed hos den
>enkelte, og ikke ansvarsforflygtelse om at ejere er onde og lejere er

Du tager fejl. Folk har *ikke* selv ansvaret, og reglerne er *meget*
klare.

Generelt set: Grundejer har pligt til at sikre, at gangstier og fortov
på og ud for grundejers ejendom ryddes for sne snarest muligt efter
snefald. Ligeledes har grundejer pligt til at sikre, at der træffes
foranstaltninger mod glat føre, ved snarest muligt efter førets
indtræden at gruse eller på anden måde sikre, at færdselsarealet ikke
er glat.

Retspraksis har så givet en tidsramme, inden for hvilken man med
rimelighed kan forvente dette er foretaget. Sædvanligvis er tidsrammen
kl. 07.00-22.00 (08.00-22.00 på søndage), men visse forhold kan ændre
på dette - fx. udfor biografer, hvor der ofte er mange mennesker efter
kl. 22, og fx. udfor bagerforretninger, hvor der ofte åbnes inden kl.
7.

Du kan se de nøjagtige regler for Københavns Kommune her:
http://www.vejpark.kk.dk/renhold/regler.htm
--
Snuden

Fra : Bo Warming

Dato : 29-01-06 18:44

"Snuden" <snudie@hotmail.com> wrote in message
> [...]
snip
> Generelt set: Grundejer har pligt til at sikre, at gangstier og
> fortov
> på og ud for grundejers ejendom ryddes for sne snarest muligt efter
> snefald.
Hvis myndighederne ignorerede at nogen er sene til at rydde, ville det
ikke skade.
De fleste kan lide at udføre dette sjove arbejde og er stolte af at
det er gjort ordentligt
Hvis man på et fortov hist og pist skal støtte sig til husmuren pga
glatføre eller løfte benene højt pga snelag, så er det hyggelig
udfordring som folk har tid til
Det er fremmedgørende at der er så lidt afveksling, så lidt forskel på
sommer og vinter.