router med flere WAN IP'er og DHCP
Fra : Knud

Dato : 28-01-06 21:51

Jeg har en router/firewall Dlink DFL700.

En sådan har mulighed for flere WAN IP som så kan knyttes til enkelte
LAN SUBNET + hel masse mere.
Det fungerer også fint hvis der er fast WAN IP.
Hvad hvis man har dyn. IP via DHCP på WAN siden, kan man så udnytte
ovennævnte ?
Og hvis...
Så hvordan...?

Knud

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 29-01-06 10:11

Knud <knud-ch.skrald@nypost.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> Det fungerer også fint hvis der er fast WAN IP.
> Hvad hvis man har dyn. IP via DHCP på WAN siden, kan man så udnytte

Kræver at din udbyder osse tildeler dig flere IP-adresser.

--
Bjarke Andersen

Fra : Knud

Dato : 29-01-06 11:41

Bjarke Andersen wrote:
> Knud <knud-ch.skrald@nypost.dk> crashed Echelon writing

> Kræver at din udbyder osse tildeler dig flere IP-adresser.

Ja det er klart !
Men almindeligvis er det kun dyn. adresser hvilke er "dynamiske".
De bliver jo som regel også låst til MAC adresserne.
Routeren har jo kun 1 WAN MAC adresse..kan derfor kun tildeles 1 IP via
DHCP...og så kommer spørgsmålet hvordan kan jeg bruge flere dyn. IP'er
til noget(ifb. med denne router) uden at have flere fysiske WAN interfaces.

Knud

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 29-01-06 13:12

> [...]
> via DHCP...og så kommer spørgsmålet hvordan kan jeg bruge flere dyn.
> IP'er til noget(ifb. med denne router) uden at have flere fysiske WAN

Omvendt så tror jeg din udbyder har lukket porten i den anden ende så kun 1
MAC adresse er tilsluttet porten i DSLAM.

Jeg kan godt være total off, da jeg både er snottet og ikke ved præcist om
det er 100% sandt.

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin Schultz

Dato : 29-01-06 13:25

Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> skrev 2006-01-29:
> [...]
> MAC adresse er tilsluttet porten i DSLAM.
>
> Jeg kan godt være total off, da jeg både er snottet og ikke ved præcist om

Hvis det er DSL vi snakker om bliver MAC adressen ikke brugt til noget i
forbindelse med DSLAMen.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Knud

Dato : 29-01-06 16:10

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
> MAC adresse er tilsluttet porten i DSLAM.
>
> Jeg kan godt være total off, da jeg både er snottet og ikke ved præcist om

Nu tror jeg ikke DSLAM'en har noget med sagde at gøre.
(Slet ikke i dette tilfælde hvor det er en Tele2 forbindelse på lejet
TDC udstyr)
Men DHCP serveren knytter MAC og IP sammen.
Jeg kan jo ikke vælge vilkårlig IP i SUB nettet som DHCP deler ud.

Der er 2 IP'er ..sætter jeg 2 routerne til(samtidig) får de begge en IP
i samme SUBnet men ikke specielt relateret til hinanden.

Knud
Knud

Fra : Martin Schultz

Dato : 29-01-06 13:27

Knud <knud-ch.skrald@nypost.dk> skrev 2006-01-29:

> [...]
> til noget(ifb. med denne router) uden at have flere fysiske WAN interfaces.

Fysiske WAN interfaces har ikke noget at gøre med hvormange IPere du kan
bruge.

JEg kender ikke modellen så jeg kan ikke sige hvad den kan men hvis du
har flere offentlige IPere kan du smide nogen af dem ind på indersiden
og give maskiner bag firewallen offentlige IPer eller du kan lave flere
lokale subnet der låser til forskellige offentlige adresser.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Knud

Dato : 29-01-06 16:13

Martin Schultz wrote:

> [...]
> og give maskiner bag firewallen offentlige IPer eller du kan lave flere
> lokale subnet der låser til forskellige offentlige adresser.

Det er Dlink DFL700(nævnt i oprindeligt indlæg)
Problemet er jo at jeg ikke kan besteme de 2 IP'er jeg råder over.
Fysisk kan jeg sætte 2 routere på men det er ikke hensigtsmæssigt.
(Det er en TELE2 linie på TDC udstyr)

Knud

Fra : Martin Schultz

Dato : 30-01-06 10:34

> [...]
> Problemet er jo at jeg ikke kan besteme de 2 IP'er jeg råder over.
> Fysisk kan jeg sætte 2 routere på men det er ikke hensigtsmæssigt.

Jeg forstår ikke hvad det er du prøver at opnå?

MArtin
med mindre andet er angivet.

Fra : Knud

Dato : 30-01-06 16:59

> Jeg forstår ikke hvad det er du prøver at opnå?
>
> MArtin

Eks:
2 subnet på lan siden som hver NAT'er via hver sin WAN IP.
VPN connections føres via den ene WAN IP, den anden WAN IP til andre formål.
Jeg kunne godt nævne flere.

Men jeg er efterhånden nået til den konklusion at det ikke kan lade sig
gøre..der er kun 1 WAN mac adresse på routeren ...så det kan ikke lade
sig gøre med DHCP på WAN siden.

Knud

Fra : Hans

Dato : 30-01-06 17:06

Knud wrote:

> [...]
>
> Men jeg er efterhånden nået til den konklusion at det ikke kan lade
> sig gøre..der er kun 1 WAN mac adresse på routeren ...så det kan ikke

Det kan godt lade sig gøre, men det forudsætter du har fået tildelt et
IP-segment på det antal adresser du har brug for, hvilket typisk kræver en
erhvervsforbindelse. Det er fuldstændigt ligegyldigt om forbindelsen er DHCP
baseret eller fast defineret i routeren. Princippet er det samme.

Hans