Historisk chance for fred i Palæstina
Fra : Jesper

Dato : 28-01-06 20:24

Efter Hamas har vundet valget i de palæstinensiske selvstyreområder er
der en historisk chance for fred. Da det var al-Fatah der var ved magten
havde de ikke mulighed for at forhandle fred, fordi Israel nægtede at
tale med deres virkelige fjende: Hamas. Man skaber som bekendt ikke fred
med sine venner. Det gør man med sine fjender. Og med Hamas ved magten,
så kan Israel nu direkte tale fred med sin hovedfjende og de kan regne
med at indgående fredsaftaler bliver overholdt, fordi Hamas ikke rigtigt
kan bruge som undskyldning at de ikke har styr på deres militære gren.
Knasterne er først og fremmest en israelsk rømning af det besatte Øst
al-Quds og delingen af al-Haram as-Sarif, hvor palæstinenserne selvsagt
bør tildeles toppen med Qubbat As-Sakhrah og al-Masjid Al-Aqsa moskeerne
og Jøderne resten med bl.a. den for dem hellige Vestmur (Grædemuren). Og
så er det Israelsk rømning af Vestbredden, herunder al-Khalil hvor
patriakernes grave befinder sig. Det ville være logisk om Israel veksler
Øst al-Quds enklaverne og adgangsvej mellem Gaza og Vestbredden til
adgang til Vestmuren.

--
Jesper
DVD samling -> http://dvd.tradewho.com/

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-06 20:40

> [...]
> patriakernes grave befinder sig. Det ville være logisk om Israel veksler
> Øst al-Quds enklaverne og adgangsvej mellem Gaza og Vestbredden til

Det der nu sker, efter at Kadima vinder valget til marts, er at Israel
ensidigt og uden forhandlinger trækker sig ud af 90% af Vestbredden, på
en sådan måde at der ikke bor én araber mellem våbenstilstandslinien og
sikkerhedshegnet, og på en måde som sikrer at der bor så få arabere i
den israelske del af Østjerusalem som muligt.

Og at muslimerne bevarer kontrollen med toppen af Tempelbjerget, og
jøderne med »indmaden« med de enorme ruiner af Templet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 28-01-06 20:46

> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk

En rimeligt lækker menu! En skam at firmaet er fiktivt.

FUT: dk.kultur.mad+drikke

/P

Fra : Jesper

Dato : 28-01-06 21:02

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> Og at muslimerne bevarer kontrollen med toppen af Tempelbjerget, og
> jøderne med »indmaden« med de enorme ruiner af Templet.

Javel, men det får de ikke fred af! Israelerne på trække sig tilbage til
grænsen fra 5. Juni 1967, det siger sikkerhedsrådet, det kræver FN
chartrets Kapitel 6.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-06 06:26

> Javel, men det får de ikke fred af! Israelerne på trække sig tilbage til
> grænsen fra 5. Juni 1967, det siger sikkerhedsrådet, det kræver FN
> chartrets Kapitel 6.

Der er ingen grænse fra 5. juni 1967. Men der var en
/våbenstilstandslinie/ fra 1949, med håbløse enklaver i fjendeland.

Og sikkerhedsrådets resolution efter Seksdageskrigen talte bl.a. om
territorier«. Israel skulle nemlig gives »sikre og anerkendte grænser«.

I dag taler Israel og USA da også om grænser, der tager hensyn til
nutidens demografiske realiteter.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 29-01-06 10:33

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Der er ingen grænse fra 5. juni 1967. Men der var en
> /våbenstilstandslinie/ fra 1949, med håbløse enklaver i fjendeland.

Da Israel blev medlem af FN underskrev de FN chartret, der i artikel 6
fastslår at det ikke er tilladt at udvide sit territorium ved magt. Så
da Israel blev medlem, så blev våbenstilstandslinien en permanent
grænse.

> Og sikkerhedsrådets resolution efter Seksdageskrigen talte bl.a. om
> territorier«. Israel skulle nemlig gives »sikre og anerkendte grænser«.

Jeg gør opmærksom på, at den franske version af resolutionen anvendte
den bestemte form og da sikkerhedsrådets to forhandlingssprog er engelsk
og fransk, så er den franske version ligeså original som den engelske.
De to sprog er helt sidestillet.

> I dag taler Israel og USA da også om grænser, der tager hensyn til
> nutidens demografiske realiteter.

....og ingen andre! Israel taler om sk. "realistiske" grænser fordi de
vil have lebensraum. USA fordi jødelobbyen er den suverænt stærkeste
lobby.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-06 11:56

> [...]
> fastslår at det ikke er tilladt at udvide sit territorium ved magt. Så
> da Israel blev medlem, så blev våbenstilstandslinien en permanent

Nej.

> [...]
> den bestemte form og da sikkerhedsrådets to forhandlingssprog er engelsk
> og fransk, så er den franske version ligeså original som den engelske.

Det er den engelsksprogede version der er relevant.

> ...og ingen andre! Israel taler om sk. "realistiske" grænser fordi de
> vil have lebensraum. USA fordi jødelobbyen er den suverænt stærkeste
> lobby.

Pragmatikken siger at det bliver, som USA og Israel er enige om. 90% af
Vestbredden til palæstinenserne, 10% til Israel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 29-01-06 12:48

Per Rønne skrev i meddelelsen <1h9xd1k.yho3ag1ygya0bN%per@RQNNE.invalid>...

>Det er den engelsksprogede version der er relevant.

Ikke hvis der er autoritative udgaver i andre sprog (fransk er typisk et
af de autoritative sprog).

Står der ikke præcist det samme i de autoritative udgaver har man godt
nok kvajet sig gevaldigt.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-06 13:44

Carl Alex Friis Nielsen <cafn@get2net.dk> wrote:

> Ikke hvis der er autoritative udgaver i andre sprog (fransk er typisk et
> af de autoritative sprog).
>
> Står der ikke præcist det samme i de autoritative udgaver har man godt
> nok kvajet sig gevaldigt.

Den engelsksprogede udgave kom først, derefter blev den oversat til
fransk - FEJLoversat.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 29-01-06 15:34

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Den engelsksprogede udgave kom først, derefter blev den oversat til
> fransk - FEJLoversat.

Er den nu det?
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Jesper

Dato : 29-01-06 15:34

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Nej.

Nej, hvad? Anderkender du ikke FN chartret?

> Det er den engelsksprogede version der er relevant.

Forkert. Iflg. FNs regler er den franske og den engelske version lige
originale versioner af sikkerhedsrådets resolutioner og på alle måder
ligestillet og ligeværdige.

> Pragmatikken siger at det bliver, som USA og Israel er enige om. 90% af
> Vestbredden til palæstinenserne, 10% til Israel.

Næppe! Hamas vil ikke sælge ud af palæstinensisk land.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-06 15:54

> Nej, hvad? Anderkender du ikke FN chartret?

Hvor står der i dette charter noget om våbenstilstandslinier?

> Forkert. Iflg. FNs regler er den franske og den engelske version lige
> originale versioner af sikkerhedsrådets resolutioner og på alle måder
> ligestillet og ligeværdige.

Det er stadig den engelssprogede version der er relevant.

> Næppe! Hamas vil ikke sælge ud af palæstinensisk land.

Ligegyldigt. Ehud Olmert trækker Israel ud af størstedelen af
Vestbredden {hvordan det går med »hakket« Qalqilyah-Ariel må vise sig},
og overlader befolkningen til dens egen skæbne. Muligvis bliver
Vestbredden efter aftale med Abdullah II i Amman igen annekteret af det
Transjordanien, der efter annektionen blev til Jordan.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 29-01-06 19:59

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvor står der i dette charter noget om våbenstilstandslinier?

Intet, men der står om at udvide sit landområde med magt, det er ikke
tilladt. Og så er det jo revnende ligegyldigt om man kalder skillelinien
for en grænse eller en demarkationslinie.

> Det er stadig den engelssprogede version der er relevant.

Den franske er ligeså relevant qua det at den er ligeså original.

> [...]
> Vestbredden efter aftale med Abdullah II i Amman igen annekteret af det
> Transjordanien, der efter annektionen blev til Jordan.

Vil ikke blive internationalt anderkendt og det vil Jordan ej heller
anderkende.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-06 21:21

> Vil ikke blive internationalt anderkendt og det vil Jordan ej heller
> anderkende.

Ville Jordan ikke anerkende at landet igen fik kontrol med [størstedelen
af ] Vestbredden?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 29-01-06 22:52

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ville Jordan ikke anerkende at landet igen fik kontrol med [størstedelen
> af ] Vestbredden?

FN ville ikke og det ville den øvrige arabiske verden ej heller og jeg
tvivler på at EU ville acceptere det.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Per Rønne

Dato : 30-01-06 07:04

> FN ville ikke og det ville den øvrige arabiske verden ej heller og jeg
> tvivler på at EU ville acceptere det.

Da Transjordanien gjorde det i vistnok 1949 accepterede kun den arabiske
verden det. Jeg kunne godt forestille mig at araberne igen ville
acceptere det, hvis Vestbredden følger Gazas eksempel, og bryder totalt
sammen - og det tyder rigtigt meget jo i dag på ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-01-06 23:28

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse news:1h9w4z8.9zqx3th1wapsN%spambuster@users.toughguy.net...

> [...]
> patriakernes grave befinder sig. Det ville være logisk om Israel veksler
> Øst al-Quds enklaverne og adgangsvej mellem Gaza og Vestbredden til

http://www.newsday.com/news/nationworld/world/wire/sns-ap-palestinians-hamas-test,0,2800122.story?coll=sns-ap-world-headlines
Hamas Says It Will Not Change
By STEVEN GUTKIN
Associated Press Writer

January 28, 2006, 2:27 PM EST

GAZA CITY, Gaza Strip -- Following their resounding election victory, the Islamic militants
of Hamas met the question of whether they will change their stripes with a loud "no": no recognition
of Israel, no negotiations, no renunciation of terror.

But the world holds out hope that international pressure can make them more moderate.
At stake is the future of Mideast peacemaking, billions of dollars in aid and the Palestinians'
relationship with Israel, the United States and Europe.

Jan Rasmussen

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-06 06:47

Jan Rasmussen <7@7.7> wrote:

> [...]
> dollars in aid and the Palestinians' relationship with Israel, the United

Det kan næppe vare lang tid inden de europæiske ledere indser, at al
økonomisk støtte til PA må ophøre. PA er navnet på det palæstinensiske
hjemmestyre.

I realiteten er det i øvrigt EU og organisationer som Folkekirkens
Nødhjælp der har skabt Hamas' succes. Man har jo støttet Hamas'
»humanitære« arbejde, samtidig med at man har taget afstand fra
organisationens terrorvirksomhed. Uden at tænke på at dette »humanitære«
arbejde samtidig har givet dem deres støtte i det palæstinensiske
samfund.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk