Nu vi snakker Taxa - priser
Fra : Thomas

Dato : 28-01-06 18:42

Hej NG

Jeg starter lige en ny tråd:

Nu har der været snakket om eksotiske taxaer og gamle taxa'er, såsom en
Ford Granada

Er prisen den samme pr. kørte km. for kunden eller hvad ? Nu er jeg ikke den
store taxabruger men har da før troet at jeg kunne vælge min egen i en
række, og fik klar besked.... men en stor taxabus er da også ligeså fed
som en stor mercer personvogn..! (not)

Hvis prisen er den samme, burde de chauffører så ikke droppe solidariteten
og lade kunden vælge den bil han ønsker ??

Mvh

Thomas (Odense)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-01-06 19:25

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis prisen er den samme, burde de chauffører så ikke droppe solidariteten
> og lade kunden vælge den bil han ønsker ??

Det er fastsat hvor meget pr. km. fra "højere" sted, vognmanden, selskabet
kan ikke en gang selv bestemme. Den gang jeg afogtil blev befordret i Taxa,
var taksten 12-14 kr./km, i dag er den vel tæt på 40,-?.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-01-06 19:47

Jørgen M. Rasmussen presented the following explanation :

> Det er fastsat hvor meget pr. km. fra "højere" sted, vognmanden, selskabet
> kan ikke en gang selv bestemme. Den gang jeg afogtil blev befordret i Taxa,
> var taksten 12-14 kr./km, i dag er den vel tæt på 40

I Esbjerg er taksten 12,40 kr/km, dog minimum 286 kr/time - med mindre
de har sat den op siden sidste sommer.

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-01-06 20:04

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> I Esbjerg er taksten 12,40 kr/km, dog minimum 286 kr/time - med mindre de
> har sat den op siden sidste sommer.

NÅ... , nu var det sidst i Kbh.,Roskilde området, men +15 år siden. Men så
kommer et "startgebyr" oven i?.

Fra : OZ7PUS

Dato : 28-01-06 21:04

> NÅ... , nu var det sidst i Kbh.,Roskilde området, men +15 år siden. Men så
> kommer et "startgebyr" oven i?.

Jep og det svinger meget efter hvor man er i landet Billund = 38 om dagen
og 56 om aften/weekends

OZ3BTO
139-0001

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-01-06 21:10

Jørgen M. Rasmussen laid this down on his screen :

> NÅ... , nu var det sidst i Kbh.,Roskilde området, men +15 år siden. Men så
> kommer et "startgebyr" oven i?.

Ja det er vist det de tjener deres penge på efterhånden...

"The secret of staying young is to live honestly, eat slowly, and lie
about your age." - Lucille Ball

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 30-01-06 04:55

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]

> Ja det er vist det de tjener deres penge på efterhånden...

Sidste år udgjorde de 32,6% af min omsætning (5110 ture) og jeg kører fast
aften/nat.
For en chauffør der her i byen havde kørt det samme antal ture på ren
dagtakst havde tallet været godt 25%
Forskellen bunder i at startgebyret er forskelligt (vi har endda 3 - dag,
aften og nat)

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : OZ7PUS

Dato : 28-01-06 21:03

> Det er fastsat hvor meget pr. km. fra "højere" sted, vognmanden,
> selskabet kan ikke en gang selv bestemme. Den gang jeg afogtil blev
> befordret i Taxa, var taksten 12-14 kr./km, i dag er den vel tæt på 40,-?.

Nej den ligger stadig omkring de 12 kr

ca 12 for lille vogn og 14 for stor vogn

OZ3BTO
139-0001

Fra : Broegger

Dato : 28-01-06 19:30

> Hvis prisen er den samme, burde de chauffører så ikke droppe
> solidariteten og lade kunden vælge den bil han ønsker ??

Det mener jeg også at chaufførerne SKAL gøre. Det er kunden der bestemmer.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : OZ7PUS

Dato : 28-01-06 21:05

"Broegger" <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Hilsen Thomas
> du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

Det er korrekt ... Selv om det tit giver en del ballade i bla kastrup
lufthavn + hovedbanen

OZ3BTO
139-0001

Fra : Broegger

Dato : 28-01-06 21:20

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev

> Det er korrekt ... Selv om det tit giver en del ballade i bla kastrup
> lufthavn + hovedbanen

Det gør det bare så meget sjovere!

Det minder mig om en morsom oplevelse jeg havde i Riga (Letland) tilbage
i '99. En kollega og jeg skulle have en vogn fra centrum til lufthavnen.
Der holdt en længere række taxaer, og den første i køen var en
"udbollet" Golf, men chaufføren var tydeligvis meget stolt af sit
køretøj. Han blev smask fornærmet da vi pegede på vognen bagved. Det var
en Volga, og det måtte jo bare prøves.
Vi blev godt nok lidt mistænksomme da han smed bagagen ind på forsædet da
bagklappen ikke kunne åbne.
Selve køreturen var også interessant. Slæden kunne ikke holde sig i gear,
så chafutten måtte hele tiden holde på gearstangen. Det burde så ikke
være et problem, hvis ikke det var fordi han var kæderyger, og dermed
hele tiden slap rattet for at håndtere cigaretten. Den taxa tur taler vi
stadigt meget om!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : OZ7PUS

Dato : 29-01-06 07:02

> [...]
>
> --
> Hilsen Thomas
> du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

Sikker på at der ikke lå en i baggage rummet og sov ? (Taxa filmen)

Bedste/værste jeg har lavet med en "defekt" bil var en touran der var gået
i nødprogram.
Nåede da 4 "lufthavnsture" fra hotellerne før der kom svar fra VW om at de
kunne kikke på den nu jeg kunne bare komme.
Kun på den ene tur bemærkede passagerene noget .. Et ældre ægtepar som
syntes jeg kørte utroligt pænt af et ungt menneske om det da var glat..

OZ3BTO
139-0001

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-01-06 20:39

Thomas skrev:
> [...]
> store taxabruger men har da før troet at jeg kunne vælge min egen i en
> række, og fik klar besked.... men en stor taxabus er da også ligeså fed

Prisen er fastsat af det kommunale taxinævn. Dvs. det er en max pris som
vognene godt må gå under. Men ingen gør det. Så heller finde sin
rentabilitet ved at presse chaufføreren på lønnen.

> Hvis prisen er den samme, burde de chauffører så ikke droppe solidariteten
> og lade kunden vælge den bil han ønsker ??

Det er kundens ret at vælge den vogn kunden vil køre i. I princippet
også selvom alle de andre skal flytte sig for at det lader sig gøre. Men
det sidste er ikke videre smart ret mange steder. Men så længe den vogn
man vælgere kan komme derfra uden at ret mange skal flytte sig er der
ingen problemer i det. Ikke bortset fra den der holder forrest måske vil
brokke sig.

Men det er der ikke så meget at gøre ved for ham. Det må han bare se om
han kan leve med.

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : NS

Dato : 28-01-06 21:31

Finn Guldmann skrev:
> Ikke bortset fra den der holder forrest måske vil
> brokke sig.
>
> Men det er der ikke så meget at gøre ved for ham. Det må han bare se om
> han kan leve med.

LOL :D. Kanonsjov formulering.

NS

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 30-01-06 04:47

[KLIP]
> Prisen er fastsat af det kommunale taxinævn. Dvs. det er en max pris som
> vognene godt må gå under. Men ingen gør det. Så heller finde sin
> rentabilitet ved at presse chaufføreren på lønnen.

Det passer nu ikke helt at ingen gør det, men det anses for ukollegialt
mange steder (hvis enkelte vogne permanent vil sætte prisen ned), og derfor
kan man ikke bestille en vogn med paramteret "lavere pris" hos det enkelte
selskab. Det er dog med det som med så meget andet. Er du en stor kunde der
køber meget i butikken kan du også (som oftest) få rabat.

Er det forøvrigt din påstand at det ville give bedre rentabilitet at gå ned
i pris?

Endnu en grund til at holde maksimalprisen er at den kun justeres 1 gang om
året (sådan er det mig bekendt over hele landet). De år hvor dieselen så er
steget 1-1,50 kr/ltr i løbet af året har vognmanden et efterslæb - forstået
på den måde at det brændstoffet er steget skal hentes af overskudet indtil
der kommer en takstforhøjelse. Der kan også være forsikringshop der ikke er
regnet ind før senere (ikke pga skader men ændrede regler)

Her i Næstved sker takstforhøjelsen på følgende måde (og det ligner vist
fremgangsmåden fra andre byer):
Når året er gået fremlægger Taxa et regnskab for Taxinævnet der viser
stigninger i priserne på de "faste" udgifter (herunder også diesel) og den
almindelige lønudvikling. Man regner det om til en procentvis stigning, og
beslutter derefter om det skal lægges på kilometerprisen,
ventetidsbetalingen eller på starttaksten (eller en kombination).
Det ender med en anbefaling til byrådet, og så er det op til dem at bestemme
om Taxa må "få" hvad de beder om.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-01-06 20:14

Ole Gaarde Kristensen skrev:
> [...]
> køber meget i butikken kan du også (som oftest) få rabat.
> Er det forøvrigt din påstand at det ville give bedre rentabilitet at gå ned

Nej, min påstand,hvis jeg skal komme med en sådan, er at det ikke er
rentabelt at køre taxi ret mange steder i landet.

Prisen er fastsat af kommunen. Det samme er antallet af vogne. Og
samtidig er kommunen erhvervets største kunde. Den kombination kan der
ligesom ikke rigtig komme noget godt ud af.

> [...]
> der kommer en takstforhøjelse. Der kan også være forsikringshop der ikke er
> regnet ind før senere (ikke pga skader men ændrede regler)

Jeg mener den enkelte kommunen selv bestemmer hvor tit de vil regulere
prisen.

> [...]
> ventetidsbetalingen eller på starttaksten (eller en kombination).
> Det ender med en anbefaling til byrådet, og så er det op til dem at bestemme

Jeg mener at den enkelte kommune er ret fri m.h.t hvordan de vil have
deres takster skruet sammen.

Men nu er det snart 10 år siden jeg selv kørt, hvorfor jeg ikke har
interesseret mig for at læse seneste udgave af Lov om hyrekørsel. Så der
kan godt være ændrer på det uden at jeg ved noget om det.

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 31-01-06 02:49

[KLIP]
> Nej, min påstand,hvis jeg skal komme med en sådan, er at det ikke er
> rentabelt at køre taxi ret mange steder i landet.

Jeg tror nu det er blevet en del bedre - især uden for Storkøbenhavn.
Flere steder er man i hvert fald begyndt at kigge på omsætningerne i stedet
for bevidstløst at tænke i antal vogne (mener det var Esbjerg der startede
med det).

> Prisen er fastsat af kommunen. Det samme er antallet af vogne. Og
> samtidig er kommunen erhvervets største kunde. Den kombination kan der
> ligesom ikke rigtig komme noget godt ud af.

Ja det er lidt som den gamle historie om ræven og gæssene
Synes dog at det her i kommunen virker meget godt. Det er nok fordi man mere
eller mindre har skrevet de takstforhøjelser ind i de kontrakter vi har med
kommunen - med en indbygget sikring så der kan reguleres.

> Jeg mener den enkelte kommunen selv bestemmer hvor tit de vil regulere
> prisen.

Det tror jeg du har ret i, men 1 gang om året er vist standarden de fleste
steder.

> Jeg mener at den enkelte kommune er ret fri m.h.t hvordan de vil have
> deres takster skruet sammen.

Enig, men igen tror jeg ikke der er nogen steder hvor modellen ikke
fastsættes i samråd med Taxa. At det så i sidste ende er kommunen der
bestemmer er så en anden sag.

> Men nu er det snart 10 år siden jeg selv kørt, hvorfor jeg ikke har
> interesseret mig for at læse seneste udgave af Lov om hyrekørsel. Så der
> kan godt være ændrer på det uden at jeg ved noget om det.

Jo så er der nu sket lidt siden da, men jeg skal ikke trætte dig med en
opdatering

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-01-06 10:51

> [...]
> for bevidstløst at tænke i antal vogne (mener det var Esbjerg der startede

Men du kan stadig ikke have en acceptabel årsløn med 37 timers arbejde
om ugen?

> [...]
> eller mindre har skrevet de takstforhøjelser ind i de kontrakter vi har med
> kommunen - med en indbygget sikring så der kan reguleres.

Da jeg kørte,i Århus, var der politikere der mente at hvis de selv
skulle vente mere end 15 minutter på en taxi, også nytårs nat, var der
for få vogne i byen. Og fordi det "regerende" parti "hvilede" på deres
stemmer fik de ret for tit til at det kunne gøres rentabelt.

Jeg tror det var i omegnen af 50 bevillinger mere de fik uddelt på de 6½
år jeg kørte. Og det var noget der kunne mærkes på omsætningen.

> Enig, men igen tror jeg ikke der er nogen steder hvor modellen ikke
> fastsættes i samråd med Taxa. At det så i sidste ende er kommunen der
> bestemmer er så en anden sag.

"Samarbejdet" med bestillingskontorene er/var nu nok mest for at holde
systemerne indenfor det mulige.

> Jo så er der nu sket lidt siden da, men jeg skal ikke trætte dig med en
> opdatering

Hvis jeg skulle finde tilbage til erhvervet klarer jeg selv det.

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 01-02-06 15:20

> Men du kan stadig ikke have en acceptabel årsløn med 37 timers arbejde
> om ugen?

Synes nu det går ganske udemærket - men jeg planlægger også min arbejdstid
efter hvornår der er noget at lave i stedet for et mere fast vagtskema. Det
betyder tidspunkter med meget arbejde, men også tider med meget fritid. Det
kan også kun lade sig gøre fordi jeg har en supergod og fleksibel vognmand.

> [...]
> for få vogne i byen. Og fordi det "regerende" parti "hvilede" på deres
> stemmer fik de ret for tit til at det kunne gøres rentabelt.

Enig - det er naturligvis et problem at det er "omkostningsfrit" for
kommunen at sende flere bevillinger ud.

> Jeg tror det var i omegnen af 50 bevillinger mere de fik uddelt på de 6½
> år jeg kørte. Og det var noget der kunne mærkes på omsætningen.

Det tror jeg gerne - den model har de også kørt efter i København, men de er
vist blevet noget klogere de senere år. Heldigvis da.

> Hvis jeg skulle finde tilbage til erhvervet klarer jeg selv det.

Det regnede jeg da naturligvis med Ellers vender du bare tilbage

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-02-06 16:39

> [...]
> kan også kun lade sig gøre fordi jeg har en supergod og fleksibel vognmand.

Og du er alene om at køre bilen?

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 01-02-06 17:43

Det
Det

> Og du er alene om at køre bilen?

Net det glemte jeg at skrive - han kører om dagen og jeg om aftenen/natten.
Men ikke noget med faste mødetider og dage.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-01-06 21:40

Hej rødder,

Nu i har snakket så meget om taxapriser - er der så een her som kan komme
med et kvalificeret bud på hvad en taxa fra Scandic Hotel i Glostrup og så
ud til lufthavnen (terminal 3) koster på en søndag formiddag ?

mvh

Andreas M. Hansen
- som snart skal på vinterferie

Fra : test

Dato : 28-01-06 21:55

> Nu i har snakket så meget om taxapriser - er der så een her som kan komme
> med et kvalificeret bud på hvad en taxa fra Scandic Hotel i Glostrup og så
> ud til lufthavnen (terminal 3) koster på en søndag formiddag ?

Dyrere end at få en kammeret til at køre dig. Sådan gør vi herovre(Jylland)
:) hvor pengene sidder tæt på kroppen.

/

Fra : NS

Dato : 28-01-06 22:02

test skrev:

> Dyrere end at få en kammeret til at køre dig. Sådan gør vi herovre(Jylland)
> :) hvor pengene sidder tæt på kroppen.

Ja, deroppe har penge åbenbart større værdi som
madrasfyld end de ting man kan købe for dem :). Jo
længere de gemmes jo bedre bliver de :).

NS

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-01-06 22:08

> Dyrere end at få en kammeret til at køre dig. Sådan gør vi
> herovre(Jylland) :) hvor pengene sidder tæt på kroppen.

Jeg er selv jyde, og så er det altså rimeligt besværligt at få en kammerat
til at tage over broen og køre os i lufthavnen en søndag formiddag...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-01-06 12:05

test wrote:

> Dyrere end at få en kammeret til at køre dig. Sådan gør vi herovre(Jylland)
> :) hvor pengene sidder tæt på kroppen.

Og så siger man at penge ikke lugter

--
vh
Torben

Fra : Leif Neland

Dato : 29-01-06 00:18

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]
> komme med et kvalificeret bud på hvad en taxa fra Scandic Hotel i
> Glostrup og så ud til lufthavnen (terminal 3) koster på en søndag

Det kan gøres for 34 kr med billet eller 20,50kr med klippekort, og det
tager 1h07m

Bus 13 til Glostrup, S-tog tik Kbh H og Regionaltog til lufthavnen.

Er du nærig nok til det?

Leif

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 29-01-06 07:43

> Det kan gøres for 34 kr med billet eller 20,50kr med klippekort, og det
> tager 1h07m
>
> Bus 13 til Glostrup, S-tog tik Kbh H og Regionaltog til lufthavnen.
>
> Er du nærig nok til det?

Det kunne jeg sagtens være
Vi er 2 voksne og 2 børn som skal flyve ved middagstid, så jeg tror da at vi
køber os et klippekort og får formiddagen til at gå med at mindes ungdommen,
da vi boede i kbh. et års tid - specielt hvis alternativet er 330 kr for
en taxa, som Uni Bull vurderer det til...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Leif Neland

Dato : 29-01-06 08:56

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> mindes ungdommen, da vi boede i kbh. et års tid - specielt hvis
> alternativet er 330 kr for en taxa, som Uni Bull vurderer det til...

A: Du kan ikke købe klippekort i bussen, men der er vel en kiosk i nærheden.
B: Afhængig af børnenes alder, kan de køre med på de voksnes klip.

Så der kan vist blive råd til en ekstra is i lufthavnen

Leif

Fra : Thomas J.

Dato : 29-01-06 10:26

Den Sun, 29 Jan 2006 08:55:42 +0100 sendte "Leif Neland"
<leif@neland.dk> følgende røgsignaler:

>A: Du kan ikke købe klippekort i bussen, men der er vel en kiosk i nærheden.
>B: Afhængig af børnenes alder, kan de køre med på de voksnes klip.
>
>Så der kan vist blive råd til en ekstra is i lufthavnen

En rigtig jyde betaler ikke penge for is, når der ligger sne på
fortovet....

P.S. Hold Jer fra den gule sne, den smager at våde gamle
nappa-handsker.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 30-01-06 04:28

"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse

> P.S. Hold Jer fra den gule sne, den smager at våde gamle
> nappa-handsker.

Årh skidt. Det kunne du godt have sagt noget før

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Uni Bull

Dato : 29-01-06 00:29

> Nu i har snakket så meget om taxapriser - er der så een her som kan komme
> med et kvalificeret bud på hvad en taxa fra Scandic Hotel i Glostrup og så
> ud til lufthavnen (terminal 3) koster på en søndag formiddag ?

21km á 14kr (søndagstakst!?) plus startgebyr ca. 30kr plus "det løse"...

Mit gæt: 330kr.
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 29-01-06 07:47

> Mit gæt: 330kr.

Tak for kaffe! - det var en pris som gør ondt på en sønderjyde..

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 29-01-06 10:44

> Tak for kaffe! - det var en pris som gør ondt på en
> sønderjyde..

Men som har råd til at bo på Scandic .......... tsk tsk.
Det kunne gøres billigere og tættere på Kbh.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 29-01-06 10:49

> Men som har råd til at bo på Scandic .......... tsk tsk.
> Det kunne gøres billigere og tættere på Kbh.

Hvor får du et familieværelse med senge til 4 personer for mindre end 695,-
Vores andre alternativer inde i byen var desværre alle udbookede pga. een
eller anden modemesse....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Uni Bull

Dato : 29-01-06 13:44

> Tak for kaffe! - det var en pris som gør ondt på en sønderjyde..

Piv piv - penge der ikke bruges har ingen værdi. Det er først i det øjeblik
at pengene relaiseres at de har en værdi... Indtil da kunne man ligeså godt
have været foruden...

Det kan godt være det er en halvtredser for meget - det opdager du kun
ved at bestille.
Vesttaxa har 43454545, men gå i receptionen og få dem til at bestille, så
sparer du 0,25kr i opkaldsafgift fra mobiltelefonen og (anslået ved en
samtale
på 30 sekunder) 0,35kr i samtaler...

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Leonard

Dato : 29-01-06 14:16

"Uni Bull" <Noway@here.nu> wrote:

>Vesttaxa har 43454545, men gå i receptionen og få dem til at bestille, så
>sparer du 0,25kr i opkaldsafgift fra mobiltelefonen og (anslået ved en
>samtale
>på 30 sekunder) 0,35kr i samtaler...

Det er altid en god ide at bestille taxa i receptionen, da de så
bestiller en de har aftale med og chaufføren ved det er en større
kunde han skal betjene. Det resulterer som regel i en hurtigere og
bedre service, selvom der ikke burde være forskel.
Så selv hvis det kostede en jyde 2 kr. at bestille i receptionen, så
ville jeg foreslå det.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::