Div og horizontal centrering
Fra : RR.

Dato : 28-01-06 15:09

Hej,

Jeg har i min css fil følgende linjer:

div.header {
   position: absolute;
   width: 720px;
}

Jeg forsøger at få header centrereret horizontalt på min html side.
Hvordan gør jeg det ?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-01-06 15:52

RR. skrev:

>Jeg forsøger at få header centrereret horizontalt på min html side.

Bedste råd: glem det.

Men ellers har der været tre til tilsvarende tråde indenfor den
sidste uges tid (og et utal af gange før) med løsningen.

Subject: Tabel i midten af browseren! Hvordan?
Date: Sat, 21 Jan 2006 16:33:52 +0100

Subject: horisontalt / vertikalt
Date: Sat, 21 Jan 2006 20:24:41 +0100

Subject: css. er det muligt at centrer en wrap box i højden ?
Date: 24 Jan 2006 10:54:57 GMT
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 28-01-06 16:31

On Sat, 28 Jan 2006 15:52:08 +0100, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

>Bedste råd: glem det.

Det er vel OK at ønske at centrere horisontalt (altså samme
højre/venstre afstand)?

Hvis det var vertikalt (altså samme top/bund-afstand), der blev spurgt
om, ville jeg også fraråde det.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-01-06 17:07

Jørn Andersen skrev:

>Det er vel OK at ønske at centrere horisontalt (altså samme
>højre/venstre afstand)?

Sorry, tager altid fejl af horisontalt og verticalt.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Bruno Christensen

Dato : 29-01-06 14:10

On Sat, 28 Jan 2006 17:06:31 +0100, Knud Gert Ellentoft wrote:

> Sorry, tager altid fejl af horisontalt og verticalt.

Huskeregel: "Horisonten er vandret"

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-01-06 14:26

Bruno Christensen skrev:

> Huskeregel: "Horisonten er vandret"

Jeg holder mig til betegnelserne lodret og vandret - de bliver
aldrig misforstået.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-01-06 14:54

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Jeg holder mig til betegnelserne lodret og vandret - de bliver
> aldrig misforstået.

Laver margin-left så en vandret margin eller en
lodret margin?

Det er ikke for at drille, jeg er selv i tvivl om,
hvordan nedestående skal formuleres:

"Husk, at når to vandrette marginer støder sammen, bliver
afstanden mellem de to elementer ikke som summen af de
elementers margin, men bliver som den bredeste af
marginerne."

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-01-06 17:20

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Laver margin-left så en vandret margin eller en
> lodret margin?

Vandret.

Elementet forskubbes langs den vandrette akse ved margin-
left/right.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-01-06 16:47

RR. wrote:
> [...]
> width: 720px;
> }
>
> Jeg forsøger at få header centrereret horizontalt på min html side.

div.header {
position: absolute;
width: 720px;
margin:0 auto;
}

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : RR.

Dato : 28-01-06 17:40

Jørgen Farum Jensen skrev:
> div.header {
> position: absolute;
> width: 720px;
> margin:0 auto;
> }

Det virker ikke. Desværre.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-01-06 18:04

RR. wrote:

> Det virker ikke. Desværre.

Næh, jeg var lige hurtig nok:
Du skal pille position-egenskaben ud - den
spiller jo ikke særlig godt sammen med den
vandrette centrering. Her der den rigtige
kode:

width:720px;
margin:1em auto;
text-align:center; /* hvis der altså er en
overskriftstekst inde
i div'en, der skal være centreret i denne. */

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-01-06 18:17

RR. skrev:

>Det virker ikke. Desværre.

Og nok så vigtigt, bruger du IE, så skal du bruge en doctype, der
sætter IE i standard mode.

Kom evt. med et link.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : RR.

Dato : 29-01-06 11:39

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Og nok så vigtigt, bruger du IE, så skal du bruge en doctype, der
> sætter IE i standard mode.
>
> Kom evt. med et link.

Mange tak for jeres hjælp.