transparent boks
Fra : Peter T.

Dato : 28-01-06 12:29

Jeg har en divboks, som er venstrejusteret i browseren og et
baggrundsbillede, som er højrejusteret. Divboksen ligger (naturligvis)
over baggrundsbilledet. Boksen skal være feks 50% transparent, da der skal
være tekst ovenpå i en ny divboks.
Jeg har prøvet med filter: alpha 50% i css. Så prøvede jeg et 50%
transparent png. Til sidst prøvede jeg med en flash, hvor et lag var sat
til at være 50% transparent. I alle tre tilfælde blev boksen korrekt 50%
transparent i den ene browser, mens den slet ikke var transparent i den
anden browser. Der er her tale om IE og firefox.
Nu er jeg ganske iskold overfor W3C-standarden og korrekt/beskidt kode, så
findes der en fjerde mulighed, som viser boksen korrekt transparent i begge
browsere eller et hack, der kan give mig den ønskede effekt?

Jeg faldt over en side for nogle dage siden, som havde tricket. Men
history er slettet og jeg ved ikke hvordan jeg fandt den. Svjh var det
noget med specielle css-kommandoer ala -moz-alpha eller lignende. Men det
kommer jo an på hvad browsertjekket fortæller, og den er jo ikke altid
korrekt.

--
Mvh. Peter T.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-01-06 15:16

Peter T. wrote:

> [...]
> noget med specielle css-kommandoer ala -moz-alpha eller lignende. Men det
> kommer jo an på hvad browsertjekket fortæller, og den er jo ikke altid

Måske finder du tricket her:

http://www.webdesign101.dk/showcase/opacity/index.html

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Peter T.

Dato : 28-01-06 16:32

Jørgen Farum Jensen ristede følgende runer:

> Måske finder du tricket her:
>
> http://www.webdesign101.dk/showcase/opacity/index.html

Det er en god løsning på mit problem. Tak skal du have.

--
Mvh. Peter T.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-01-06 17:06

Peter T. skrev:

>Det er en god løsning på mit problem. Tak skal du have.

Man skal blot være opmærksom på at Opera ikke på nogen måde
understøtter disse gennemsigtighedskoder og det burde Jørgen
Farum Jensen gøre opmærksom på.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-01-06 17:14

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Man skal blot være opmærksom på at Opera ikke på nogen måde
> understøtter disse gennemsigtighedskoder og det burde Jørgen
> Farum Jensen gøre opmærksom på.

Ellers har jo de 3 Operabrugere til at gøre opmærksom på det.
Helt ærligt!

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-01-06 18:16

Jørgen Farum Jensen skrev:

>Ellers har jo de 3 Operabrugere til at gøre opmærksom på det.
>Helt ærligt!

Skulle det være umuligt, at skrive det på en linje?

Og iøvrigt er vi da forhåbentlig mere end tre operabrugere.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Peter T.

Dato : 28-01-06 18:53

Knud Gert Ellentoft ristede følgende runer:

> Man skal blot være opmærksom på at Opera ikke på nogen måde
> understøtter disse gennemsigtighedskoder og det burde Jørgen
> Farum Jensen gøre opmærksom på.

Muligvis. Men jeg har valgt kun at koncentrere mig om IE og firefox. For
kreativiten vil drukne i frustrationer, hvis det skal testes og tilrettes,
så det vises korrekt i flere browsere.

--
Mvh. Peter T.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 28-01-06 19:27

On Sat, 28 Jan 2006 18:53:15 +0100, Peter T. <pinoc10@hotmail.GEBIScom>
wrote:

> [...]
> For
> kreativiten vil drukne i frustrationer, hvis det skal testes og

Når nu du allerede har været igang med transparente png-filer, så kunne du
kigge på <url:http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/opac.asp#combi> -
det er faktisk ikke så svært, at få det til at virke ens i alle browsere.
Eller du kan få png transparens til at virke i IE også med dette hack
<url:http://webfx.eae.net/dhtml/pngbehavior/pngbehavior.html>. Dette bør
ikke være nok til at drukne i frustrationer.

--
Ryan Kristensen