Indfør alkolås på alle nye biler
Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-06 09:11

I dagens JP kan man på:

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3522924/

se at brugen af alkolåse breder sig i Sverige. Indtil nu har 7.000
biler, taxaer, busser og lastbiler fået dem monteret, lige som 700 dømte
spritbilister har fået lov at beholde kørekortet, mod at installere en
alkolås i deres bil, til en pris på 4.000-12.000 kroner}.

Der regnes med at der om seks år vil være alkolås i alle nye, svenske
biler.

Og hertil kan man da kun sige at det system må vi da få til Danmark
hurtigst muligt. I starten obligatorisk i alle større erhvervskøretøjer
som busser, og naturligvis i biler hos folk, der er taget i at køre bil
i spirituspåvirket tilstand. Senere i alle nye biler - med tiden vil det
medføre at kun veteranbiler kan starte uden denne kontrol.

Bedst ville det naturligvis være, om ordningen blev indført på fælles
europæisk plan. Som EU-direktiv.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Aage Andersen

Dato : 28-01-06 09:47

Hvis de var effektive kan jeg kun tilslutte mig. Desværre er de ret lette at
omgaa.

Aage

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-06 10:36

Aage Andersen <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote:

> Hvis de var effektive kan jeg kun tilslutte mig. Desværre er de ret lette at
> omgaa.

Hvordan? Ved at tvinge børn til at puste i dem?

Kan man ikke få dem til at kunne klare en form for mønstergenkendelse,
så 1) kun personer der har ret til at køre bilen, kan føre den, og 2)
det sikres at føreren ikke er fuld?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Aage Andersen

Dato : 28-01-06 10:47

""Per Rønne""
> Aage Andersen
>
> Hvordan?

Naa det vil du gerne vide?

Man faar et ædru menneske til at puste. Desuden vil der være et marked for
en kunstig "puster" som du saa kan købe for en hund.

Aage

Fra : Allan Riise

Dato : 28-01-06 10:51

Aage Andersen wrote:
> ""Per Rønne""

> Naa det vil du gerne vide?
>
> Man faar et ædru menneske til at puste. Desuden vil der være et
> marked for en kunstig "puster" som du saa kan købe for en hund.

Man kunne lade den vedblive med at måle mundens gasser, også efter bilen er
startet, og så give en advarsel om at nu lukker den for motoren om 2
minutter, således at føreren har en mulighed for at parkere bilen, eller man
kunne integrere en sender som sender en "advarsel" med koordinater til
Politiet, som så kan stoppe blen.

Derudover, så kan man vel altid omgå den elektronisk, altså sætte den ud af
funktion, hvilket der så også skulle"sladres" om, hvilket så skulle svare
til mindst 2 klip i kortet.

--
Allan Riise
"Demokratiets ånd kan ikke indpodes udefra. Det skal vokse indefra."

Fra : DS

Dato : 28-01-06 12:39

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Derudover, så kan man vel altid omgå den elektronisk, altså sætte den ud
> af funktion, hvilket der så også skulle"sladres" om, hvilket så skulle

Tror du har set for mange sci-fi film. Hvis man skulle lave den løsning du
foreslår i nr. 1 vil det være helt ude af proportioner omkostningsmæssigt.
Så vil det være langt billigere og mere effektivt at betale penge til flere
politi kontroller.

> "Demokratiets ånd kan ikke indpodes udefra. Det skal vokse indefra."
> Indira Ghandi, (1917-1984), indisk premierminister 1966-77 og 1980-84

Det gik fint i Irak.

DS

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-06 19:26

DS <nospam@tome.com> wrote:

> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Det gik fint i Irak.

Øeh, det gik i hvert fald fint i Tyskland, Italien og Japan - hvordan
det går i Irak må tiden vise.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-06 11:01

Aage Andersen <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote:

> ""Per Rønne""

> Naa det vil du gerne vide?

Tjae, jeg har nu aldrig ført en bil i påvirket tilstand, af den simple
grund at jeg aldrig har ført en bil - bortset fra radiobiler.

Jeg har nemlig aldrig haft kørekort til andet end knallert. Det har
aldrig interesseret mig synderligt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henry Vest

Dato : 28-01-06 13:33

Per Rønne wrote:

> Kan man ikke få dem til at kunne klare en form for mønstergenkendelse,
> så 1) kun personer der har ret til at køre bilen, kan føre den,

Hvordan skulle det kunne lade sig gøre?

--
Henry Vest

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-06 19:26

Henry Vest <henry_vestFJERN@get2net.dk> wrote:

> Hvordan skulle det kunne lade sig gøre?

Jeg er ikke ingeniør, men hvis man har en sensor som kan aflæse iris på
føreren er meget vist vundet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henry Vest

Dato : 28-01-06 20:23

Per Rønne wrote:

> Jeg er ikke ingeniør, men hvis man har en sensor som kan aflæse iris på
> føreren er meget vist vundet.

Og så skulle alle landets bilister have iris skannet og bilen skulle være i
forbindelse med en kæmpedatabase. Det kunne måske nok lade sig gøre, men
jeg synes der lyder ret omstændigt.

--
Henry Vest

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-06 20:40

> [...]

> forbindelse med en kæmpedatabase. Det kunne måske nok lade sig gøre, men

En kæmpedatabase? Iris-dataene kan da ligge lokalt, i bilen, for dem der
har ret til at føre den.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henry Vest

Dato : 28-01-06 21:40

Per Rønne wrote:
> En kæmpedatabase? Iris-dataene kan da ligge lokalt, i bilen, for dem der
> har ret til at føre den.

Øh ... hvad så hvis man vil låne sin bil ud?

--
Henry Vest

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-06 06:47

Henry Vest <henry_vestFJERN@get2net.dk> wrote:

> Øh ... hvad så hvis man vil låne sin bil ud?

Så må man først give den man vil låne bilen til, adgang til bilen.
User-id/password har man selv på sig, i form af iris-mønsteret, og så er
det jo bare at få låneren registreret som låner i bilen ...

Maskinellet må naturligvis indrettes så særlige myndigheder, som
politiet, kan »overrule« systemet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 29-01-06 09:52

> [...]
> det jo bare at få låneren registreret som låner i bilen ...
>
> Maskinellet må naturligvis indrettes så særlige myndigheder, som
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Hvor er det bare en gang utåleligt regel- og overvågnings knep at høre på!
Jens

Fra : Tony

Dato : 29-01-06 12:18

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
> Hvor er det bare en gang utåleligt regel- og overvågnings knep at høre på!
> Jens

Ja, for mig lyder det også som om, en del af skribenterne ikke har været i
stand til at køre bil, da de skrev deres indlæg.

Tony

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-06 13:26

"Tony" <tonycarpediem@invalid> wrote:

> "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, for mig lyder det også som om, en del af skribenterne ikke har været i
> stand til at køre bil, da de skrev deres indlæg.

Foretrækker I da at folk kører jeres børn ned i spirituspåvirket
tilstand? Jeg synes da at det virker som en god, pragmatisk måde at
forhindre det på ...

Jeg forudsætter naturligvis, at det er teknisk lade-sig-gørligt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Tony

Dato : 29-01-06 17:33

> [...]

> forhindre det på ...
>
> Jeg forudsætter naturligvis, at det er teknisk lade-sig-gørligt.

Jamen så siger vi det.- jeg synes bare at I var ved at kamme helt over, i
Jeres iver efter at komme med den bedste ide.
Jeg har da også en ide,- nemlig o,oo % grænse, og første gang den
overtrædes, konfiskeres bilen.
Der er rigtig mange som er nervøse for at miste Deres firebenede ven.

Tony

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-06 17:59

"Tony" <tonycarpediem@invalid> wrote:

> Jeg har da også en ide,- nemlig o,oo % grænse, og første gang den
> overtrædes, konfiskeres bilen.

Da kroppen altid indeholder alkohol {det er et affaldsprodukt ved
stofskiftet} er det jo det samme som at totalforbyde bilkørsel - indtil
bilerne kan køre ad sig selv, uden menneskelig fører.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Tony

Dato : 29-01-06 20:59

> [...]
> stofskiftet} er det jo det samme som at totalforbyde bilkørsel - indtil
> bilerne kan køre ad sig selv, uden menneskelig fører.

Nå, men hvordan klarer de så det i Norge ?
Har jeg hørt forkert, at de der har en o,oo % grænse?

Tony

Fra : Per Rønne

Dato : 30-01-06 05:27

"Tony" <tonycarpediem@invalid> wrote:

> Nå, men hvordan klarer de så det i Norge ?
> Har jeg hørt forkert, at de der har en o,oo % grænse?

De har hverken en o,oo% eller en 0,00%. Der er jo tale om ren
propaganda.

Ellers ville de jo have forbudt selv ambulancekørsel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk