Magnetisk afskærmning
Fra : Tom

Dato : 27-01-06 22:19

Hvis man har en magnet og ønsker at skærme komponenter i nærheden af den mod
det magnetiske felt. Skal det materiale man skærmer med også være magnetisk,
eller kunne man forestille sig at man kunne finde et ikke magnetisk
materiale, som kunne bremse magnetfeltet?

Kender man til stoffer på flydende form som kan virke magnetisk skærmende?

/Tom

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-01-06 22:40

"Tom" <rsunderscorefilex@post9.tele.dk> skrev

> [...]
magnetisk,
> eller kunne man forestille sig at man kunne finde et ikke magnetisk
> materiale, som kunne bremse magnetfeltet?

Det skal være et permamagnetisk materiale

> Kender man til stoffer på flydende form som kan virke magnetisk skærmende?

Ja magnetisk olie, som er små jernpartikler opslemmet i olie.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Tom

Dato : 28-01-06 20:52

> Det skal være et permamagnetisk materiale

> Ja magnetisk olie, som er små jernpartikler opslemmet i olie.
>
> Mvh. Uffe Ravn

Ja jeg kender magnetisk olie fra f.eks. diskant enheder.

Men det er lidt snyd i denne sammenhæng, da det er jernpartiklerne som laver
afskærmningen men jernet er ikke flydende.

Skal et stof være elektrisk ledende for at kunne skærme for, eller afbøje
magnetisme?

/Tom

Fra : Uffe Ravn

Dato : 29-01-06 17:29

> [...]

> afskærmningen men jernet er ikke flydende.

> Skal et stof være elektrisk ledende for at kunne skærme for, eller afbøje

Hvis vi betragter et materiale som ferrit, er det magnetisk men ikke
elektrisk ledende.
Dog er det her igen jern der står for den magnetiske virkning, og jern er jo
som bekendt en leder.

Jeg fik i øvrigt tidligere skrevet permamagnetisk, jeg mente naturligvis
ferromagnetisk.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Tychsen

Dato : 28-01-06 14:09

Prøv at hæng en clips i en sytråd. Tilnærm magneten fra siden og
observer, hvordan clipsen søger mod magneten - og til sidst kan hænge
temmelig skævt (de må ikke røre hinanden). Placer da en fuksvans
mellem den skråhængende clips og magneten. Observer hvad der sker...

Det er vel på en måde magnetisk afskærmning, det der sker. Clipsen
påvirkers i hvert fald ikke længere...

Men hvad med på længere sigt? Bliver fuksvansen med tiden lige så
magnetisk som magneten, og dermed tiltrækker clipsen igen?

Ja, jeg røg nok lidt uden for dit emne. Det jeg egentlig bare vil sige
er, at fuksvans'er afskærmer magnetisme.

Fra : Max

Dato : 28-01-06 15:07

Hej Tychsen

> Ja, jeg røg nok lidt uden for dit emne. Det jeg egentlig bare vil sige
> er, at fuksvans'er afskærmer magnetisme.

Nej, den afskærmer ikke den afbøjer magnetismen. For at afskærme
bruger man helt specielle metallegeringer.

Mvh Max