Fiat Punto og toppakning
Fra : minidufour@gmail.com

Dato : 27-01-06 20:52

Jeg var forbi det lokale autoværksted i dag. Min Punto har haft svært
ved at blæse varm luft ud i kabinen i den seneste tid, og jeg tænkte
at det var en idé at få det tjekket efter.

Mekanikeren mente efter at have kigget på det og trykket lidt på sin
computer at der sandsynligvis var en sprunget toppakning, og muligvis
også et defekt topstykke.

Så nu skal den på værksted....

Hvad vil I tro det skal koste at få lavet? Ny toppakning, evt. nyt
topstykke, evt. ny vandpumpe, tandrem snakkede han også om, og
muligvis også en termostat.

Det skal siges at de plejer at være billige både i dele og
arbejdsløn (320 kr./timen + moms)

Fra : tb

Dato : 27-01-06 21:38

[...]

---
Tjae en 5 timer vel. pakning og vandpumpe er ikke så slemme, meeeeeen hvis
topstykket skal skiftes også, så begynder det at blive dyrt. Har den gået
langt ? Evt overvej en hugger motor?

Fra : Ped

Dato : 27-01-06 21:49

minidufour@gmail.com skrev:
> [...]
> muligvis også en termostat.
>
> Det skal siges at de plejer at være billige både i dele og

Jeg gav ca. 4.500 kr. på et Fiat værksted for 3 år siden for at få
skiftet toppakningen. Med i regningen var også tandrem, strammerhjul og
en tændspole, men ikke vandpumpe eller topstykke.

Det er vist desværre ikke ualmindeligt for Puntoer, men iflg.
mekanikeren der lavede bilen dengang skulle det ikke gentage sig - det
havde han i hvert fald aldrig hørt om. I 'gamle dage' efterspændte man
bl.a. topstykket ved 1000 km eftersynet, men det gør man vist ikke mere.
Gad vide om det kunne have forhindret de mange sprængte toppakninger?

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'99 Punto 60SX, 206.000 km

Fra : Ivar

Dato : 28-01-06 23:43

minidufour@gmail.com skrev:

> [...]

> Mekanikeren mente efter at have kigget på det og trykket lidt på sin
> computer at der sandsynligvis var en sprunget toppakning, og muligvis

Jeg kan ikke se hvorfor symptomet på en defekt toppakning skulle
være manglende varme i kabinen.
Hvad er forklaringen?

Ivar Magnusson

--
Er du træt af Outlook Express'?
http://home20.inet.tele.dk/did/OutlookExpress/

Fra : Armand

Dato : 29-01-06 13:58

Ivar skrev:

> Jeg kan ikke se hvorfor symptomet på en defekt toppakning skulle
> være manglende varme i kabinen.
> Hvad er forklaringen?

Defekt toppakning = kompressionstryk ud i kølesystemet => trykker vand ud!
Kabine-radiatoren sidder højest i systemet, og vil derfor løbe tør for
kølevand først - og under alle omstændigheder før eller siden under
kølevandets depart!

--
Armand

(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..