Jomfruelig Classic til OS X
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-01-06 20:02

Hej,

Er det rigtigt, at der ikke følger en Classic med til OS X Panther
eller Tiger? Jeg kan ikke finde det på den ene installations-CD til
Tiger eller på de tre, som følger med til Panther.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-01-06 20:33

Hej Thomas

Ja, Det er desværre rigtig. Du skal bruge en orig. Mac OS 9.1 eller Mac
OS 9.2 CD - helst en 9.2 og så derefter opdatere med først 9.2.1 og
derefter 9.2.2. - Hvis det er en TiBook, _skal_ det være en OS 9.2 '2nd
Ed., da der mangler nogle ROM filer på den første ver. af 9.2 til
bærbare - bl.a. TiBook. Men det kan du let finde ud af, hvis din maskine
kan boote i OS 9.x, - hvis det er en '1st. Ed.' vil den ikke boote. Det
har ingen betydning på stationære G3/G4/G5.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-01-06 20:54

Erik Richard Sørensen skrev:

> Ja, Det er desværre rigtig.

Øv. Nå, men så nøjes jeg med at stjæle OS9-systemmappen fra en
maskine, hvor den findes. Det irriterede mig bare, at sådan en
mappe ofte indeholder en masse unødvendigt ragelse, hvilket var
grunden til, at jeg hellere ville have en frisk.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-01-06 21:28

Thomas G. Madsen skrev:

> Nå, men så nøjes jeg med at stjæle OS9-systemmappen fra en
> maskine, hvor den findes. Det irriterede mig bare, at sådan en
> mappe ofte indeholder en masse unødvendigt ragelse, [..]

Som f.eks. meddelelsen fra ATM om reparation af skriftdatabasen,
hvis Classic ikke er blevet lukket ordentligt, hvilket jo sker
ret tit med det ustabile skrammel. Hvordan får man mon kvalt
det ATM-halløj?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Aksel-Johan Hegrem

Dato : 27-01-06 21:52

"Thomas G. Madsen" wrote:

> [...]
> eller Tiger? Jeg kan ikke finde det på den ene installations-CD til
> Tiger eller på de tre, som følger med til Panther.

I markdedsføringen (info på AppleStore) står det vitterlig ... inkludert
Classic.... i spesifikasjonene t
il Mac-maskiner (ikke Intel-Mac).
jeg har nettopp bestilt PB og forutsetter at Classic medfølger. (selv
om jeg har original 9.1 fra før)

--
Aksel-Johan Hegrem
Brækkatunet 48

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-01-06 22:17

Aksel-Johan Hegrem skrev:

> I markdedsføringen (info på AppleStore) står det vitterlig ...
> inkludert Classic.... i spesifikasjonene til Mac-maskiner (ikke
> Intel-Mac).

Hmm, mystisk. Det kan jeg ikke finde i så fald, og jeg har en Panther
og en Tiger-æske liggende, som er købt separat. Altså ikke den slags,
installations-CD'er, som følger med til maskinen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jon

Dato : 27-01-06 22:53

> Hmm, mystisk. Det kan jeg ikke finde i så fald, og jeg har en Panther
> og en Tiger-æske liggende, som er købt separat. Altså ikke den slags,
> installations-CD'er, som følger med til maskinen.

Hvis du kan få tak i en Panther/Tiger-DVD som fulgte med en maskin ved
kjøp, så finnes det en Classic-installerer på dem, under "Extra
Installers" eller noe likelydende. Lykke til.
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 27-01-06 22:57

> Hmm, mystisk. Det kan jeg ikke finde i så fald, og jeg har en Panther
> og en Tiger-æske liggende, som er købt separat. Altså ikke den slags,
> installations-CD'er, som følger med til maskinen.

Nej, der følger ikke classic med på en almindelig system cd/dvd siden
10.2.

At det følger med når du køber en ny mac, svarer til de andre
ekstraprogrammer - mere eller mindre brugbare - der også ofte følger
med.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 27-01-06 22:59

> Hmm, mystisk. Det kan jeg ikke finde i så fald, og jeg har en Panther
> og en Tiger-æske liggende, som er købt separat. Altså ikke den slags,
> installations-CD'er, som følger med til maskinen.

Classic følger kun med på OEM-diskene, altså ved køb af en computer. Det
er i øvrigt muligt at fiske en Classic pkg fil ud fra
installationsdiskene.

På mine iMac G5 diske er stien
/Volumes/Mac OS X Install Disc 2/OS 9/Packages
Her ligger Classic til en række sprog inkl. dansk og engesk.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-01-06 11:04

Thomas Tvegaard skrev:

> På mine iMac G5 diske er stien
> /Volumes/Mac OS X Install Disc 2/OS 9/Packages
> Her ligger Classic til en række sprog inkl. dansk og engesk.

Der er åbenbart stor forskel på de OEM-diske.
Jeg sidder pt. med de to Tiger OEM-installationsdiske til en
Powerbook G4. På CD2 ligger der en PKG-fil ved navn 'Install
Mac OS 9 System Support' samt en RTF-fil med advarsel om kun
at installere OS 9 på den maskine, som CD'erne hører til.
Om det har noget med rettigheder at gøre, eller om det kan
give problemer at installere på en anden maskine, meldes der
ikke noget om.

Jeg er også skeptisk ved at installere det fra den PKG-fil,
når man ikke får at vide, hvad der præcis bliver installeret,
for er det mon kun selve OS9-systemmappen, eller ryger der
en masse andet ind.

Sidder også med to Panther OEM-installationsdiske til en
Power Mac G5. På CD2 er der kun en enkelt tekstfil, som siger,
at man skal bruge CD1 til at installere OS X med og på CD1 er
der ikke andet end OS X-ting.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jon

Dato : 28-01-06 11:22

> [...]
> Om det har noget med rettigheder at gøre, eller om det kan
> give problemer at installere på en anden maskine, meldes der

Det har med rettigheter å gjøre. Det er lenge siden det ble laget
separate OS 9-versjoner for ulik maskinvare.

> Jeg er også skeptisk ved at installere det fra den PKG-fil,
> når man ikke får at vide, hvad der præcis bliver installeret,
> for er det mon kun selve OS9-systemmappen, eller ryger der
> en masse andet ind.

Det er kun OS 9 ("Classic") Systemmappen med de filer som skal til for
at OS X skal kjenne den igjen (Classic Support). Classic Preference Pane
(i Systemvalg/Innstillinger) finnes der i OS X også uten at Classic er
installert.

Fra : Steen Larsen

Dato : 28-01-06 11:22

In article <drfj39.32g.1@tgm.dyndns.dk>,
"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Power Mac G5. På CD2 er der kun en enkelt tekstfil, som siger,
> at man skal bruge CD1 til at installere OS X med og på CD1 er

Du kan jo starte installations-pakken og inden de seneste dialoger -
altså før den egentlige installation går igang kan du finde en Show
Files i en af menuerne. Den viser alle filer som installeres af pakken.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 29-01-06 23:29

> [...]
> Power Mac G5. På CD2 er der kun en enkelt tekstfil, som siger,
> at man skal bruge CD1 til at installere OS X med og på CD1 er

En lidt sen opfølgning:

For ikke at friste svage sjæle har man valgt at skjule de egl. pkg'er på
installationsdiskene. Derfor ser du ikke ret meget spændende når cd'en
er i drevet.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-06 14:22

> Jeg er også skeptisk ved at installere det fra den PKG-fil,
> når man ikke får at vide, hvad der præcis bliver installeret,
> for er det mon kun selve OS9-systemmappen, eller ryger der
> en masse andet ind.

Lige netop .pkg filer behøver du ikke være skeptisk overfor.
Du kan til enhver tid se hvad der er blevet installeret, og hvor det er
installeret via kvitteringen.

Du kan osse se det inden pakken installeres nmed forskellige
programmer, bla Apples egen "Installer" SW. 3. parts programmet
"pacifist" er vældig fint til dette.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-01-06 11:49

Steen Larsen skrev:

> [...]
> dialoger - altså før den egentlige installation går igang kan du
> finde en Show Files i en af menuerne. Den viser alle filer som

God idé. Det vil jeg prøve, hvis det ikke lykkedes for mig at
få muget ud i den systemmappe, jeg har snuppet fra en ældre
installation.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-01-06 11:53

Jon skrev:

> Det har med rettigheter å gjøre.

Ok.

> Det er kun OS 9 ("Classic") Systemmappen med de filer som skal
> til for at OS X skal kjenne den igjen (Classic Support).

Det lyder godt. Så vil jeg lige prøve det. Er ret spændt på, hvor
meget den jomfruelige systemmappe fylder. Den jeg sidder og bruger
nu, fylder 354 MB, men den er, som skrevet tidligere, også snuppet
fra en gammel installation.

> Classic Preference Pane (i Systemvalg/Innstillinger) finnes der
> i OS X også uten at Classic er installert.

Ja, det gør den også her.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-01-06 12:06

Thomas G. Madsen skrev:

> Er ret spændt på, hvor meget den jomfruelige systemmappe fylder.

140 MB, så det kan vist godt betale sig at bruge den i stedet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-06 23:44

On 2006-01-28 12:06:17 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> said:

> 140 MB, så det kan vist godt betale sig at bruge den i stedet.

Det er egentlig imponerende. Da jeg fik min Performa 475 i 1995, var
harddisken på 20 MB. Efter et par års brug, havde jeg fyldt de 11 MB
op. Jeg tror, styresystemet var mindre end 1 MB eller i hvert fald ikke
meget større. Det er utroligt, som størrelsen på styresystemer og andre
programmer er eksploderet siden.
--
Henrik Münster
[=[_]=] Nintendo DS

Fra : Jon

Dato : 29-01-06 06:35

> [...]
> harddisken på 20 MB. Efter et par års brug, havde jeg fyldt de 11 MB
> op. Jeg tror, styresystemet var mindre end 1 MB eller i hvert fald ikke

Jeg hadde min Mac Plus uten HD i to år sammen med min ImageWriter II.
Etter ett år kjøpte jeg en ekstra diskettstasjon (som kostet rundt NOK
2000 - brukt!). Husk at diskettstasjon her betyr 800K, ikke 1,4M. Det
fungerte bra. System + tekstbehandler (WriteNow!) på en diskett, lagring
på den annen. Da jeg fikk installert 4MB RAM i "dyret" (til NOK 1000/MB
per postordre fra USA), brukte jeg ofte 1,5-2 MB RAM-disk til System +
applikasjoner og diskett kun til lager og tilleggsapplikasjoner. Jeg
skrev meg gjennom universitetet med det, inkl. avhandling. Senere fikk
jeg tak i en 40MB HD, og lykken var komplett. Uheldigvis har jeg solgt
det hele.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 29-01-06 09:35

> Det er egentlig imponerende. Da jeg fik min Performa 475 i 1995, var
> harddisken på 20 MB.

Ifølge Mactracker, så udgik Performa 475 af produktion i februar 1994 og
harddisk størrelsen var 160-230MB.

Det er muligvis forkert, jeg mener at kunne huske at 475'eren stadig
blev solgt da jeg købte min 5200 et godt stykke ind i 1995. Men dengang
havde Apple det jo også med at have enorme lagerbeholdninger.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-06 18:42

Hej Niels Jørgen

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Ifølge Mactracker, så udgik Performa 475 af produktion i februar 1994 og
> harddisk størrelsen var 160-230MB.

Performa 475 kunne fås her i landet med forskellig HD str. 40mb, 80mb,
160mb og 250mb. Jeg har aldrig set en 475 med kun 20mb. Derimod kunne en
PF 400 fås med 20mb, 40mb og 80mb.

Alle modeller blev leveret med System DK-1 7.1.0P

> Det er muligvis forkert, jeg mener at kunne huske at 475'eren stadig
> blev solgt da jeg købte min 5200 et godt stykke ind i 1995. Men dengang
> havde Apple det jo også med at have enorme lagerbeholdninger.

Det er ikke helt galt. PF 450, 460 og 475 blev lanceret som
'skolemaskiner' og var på markedet i Danmark til omkring aug. 1995.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-02-06 23:28

On 2006-01-29 18:42:18 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Hej Niels Jørgen

> Performa 475 kunne fås her i landet med forskellig HD str. 40mb, 80mb,
> 160mb og 250mb. Jeg har aldrig set en 475 med kun 20mb. Derimod kunne en
> PF 400 fås med 20mb, 40mb og 80mb.

Det er da muligt, jeg husker forkert. Min første computer, en IBM fra
1990, havde 20 MB harddisk, så det er da sandsynligt, at min Performa
475 fra 1995 havde større harddisk. Jeg mener nu bestemt, at jeg kunne
lave en komplet backup på disketter, og at det kun krævede 10-20
disketter for både styresystem og data. Jeg kan ikke forestille mig, at
den havde mere end 40 MB harddisk, hvis det endelig skal være, men som
sagt er det jo svært at huske så langt tilbage. Jeg er trods alt på min
femte computer

> Alle modeller blev leveret med System DK-1 7.1.0P

> Det er ikke helt galt. PF 450, 460 og 475 blev lanceret som
> 'skolemaskiner' og var på markedet i Danmark til omkring aug. 1995.

Jeg købte netop min på tilbud i Bilka i Århus til den meget passende
pris kr. 4.750,- sv.t. 10 gange modelnummeret med skærm. Det var ret
billigt dengang, så det har sikkert været et restlager. Apple var også
for længst gået over til System 7.5, men den havde kun 7.1. Det var nu
ellers en rigtig god computer. Den kørte bare uden vrøvl. Den PowerBook
5300cs, som jeg fik et års tid senere var langt ringere. Den var både
langsommere trods den meget hurtigere processor og gik konstant i
stykker.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-06 00:12

Henrik Münster skrev:

> Det er utroligt, som størrelsen på styresystemer og andre
> programmer er eksploderet siden.

Ja, det er helt vildt, men på den anden side, så er det heldigvis
steget forholdsvis proportionalt med prisfaldet på harddiskplads,
selvom jeg nu ofte synes, at diverse programmer fylder lige lovlig
meget nu om dage.

Jeg har egentlig slet ikke set, hvor meget min OS X-installation
fylder, men for ikke mange timer siden, kom der status på min
Windows. <news:drgqmn.3lg.1@tgm.dyndns.dk> :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-06 14:14

Aksel-Johan Hegrem <hegrem@online.no> wrote:

> [...]
> Classic.... i spesifikasjonene t
> il Mac-maskiner (ikke Intel-Mac).
> jeg har nettopp bestilt PB og forutsetter at Classic medfølger. (selv

Classic medfølger, du skal blot gøre dig klar over hvad "Classic" er.

Classic er et program der kan boote Mac OS 9 så det fremstår
transperant med de øvrige Mac OS X programmer.

Classic er _ikke_ Mac OS 9, hvorfor Mac oS 9 ikke bundles med Mac OS X.

Mac oS 9 bundles med Macintosh computere.

Macintosh computere bundles med Mac oS X (hvori Calssic er inkluderet)
+ En Mac OS 9 version der kan bootes af Classic.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-01-06 11:47

Og nu vi snakker Classic, så har jeg prøvet at snuppe en OS9-
systemmappe fra en gammel installation og kopiere den over på
nogle OS X-installationer, som i forvejen ikke havde Classic
installeret. Det virker fint, men jeg undrer mig over at der
på et par stykker af maskinerne kommer en henvisning ved navn
'Desktop (Mac OS 9)' i roden af drevet efter hver genstart.

Kan man mon slippe af med det?
Jeg så helst, at der kun var en enkelt OS9-relateret mappe på
disken, og det skal være OS9-systemmappen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jon

Dato : 28-01-06 13:13

> [...]
> på et par stykker af maskinerne kommer en henvisning ved navn
> 'Desktop (Mac OS 9)' i roden af drevet efter hver genstart.

Det vet jeg ikke. På min PowerBook med Mac OS X 10.4.4 og Classic
versjon 9.2.2 (norsk) finnes den ikke. Jeg startet Classic for
sikkerhets skkyld for å se om den ble dannet, og søkte med Spotlight
etter den, også usynlige objekter, men den finnes ikke.

I en vanlig OS 7-8-9-installasjon er f.ø. også Desktop ("Skrivebord" på
norsk) en mappe, men den er usynlig. Under Mac OS X vil du se at hver
bruker har sin egen innenfor sitt brukerområde på maskinen.

> Jeg så helst, at der kun var en enkelt OS9-relateret mappe på
> disken, og det skal være OS9-systemmappen.

Du vil antagelig få en som heter "Applications (OS 9)", også den på
rot-nivå, men den kan flyttes inn i /Applications (/Programmer) hvis du
heller vil det.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-01-06 14:57

Jon skrev:

> Det vet jeg ikke. På min PowerBook med Mac OS X 10.4.4 og
> Classic versjon 9.2.2 (norsk) finnes den ikke.

På den OS X-installation, hvor jeg lige har smidt en frisk OS 9-
systemmappe på, bliver den også oprettet, men det tyder på at
den nu kan slettes uden at vende tilbage igen efter en genstart.

> Du vil antagelig få en som heter "Applications (OS 9)", også den
> på rot-nivå,

Den har jeg så ikke set endnu.

> men den kan flyttes inn i /Applications (/Programmer) hvis du
> heller vil det.

Ok. Det vil jeg gøre, hvis den skulle ske at dukke op.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-06 14:17

> [...]

> eller Tiger? Jeg kan ikke finde det på den ene installations-CD til
> Tiger eller på de tre, som følger med til Panther.

"Classic" er med.
Mac oS 9 er ikke med.

På installations CD'en der fulgte med din mac, er der en pakke hvorfra
du kan installere et Mac OS 9 miljø din Classic kan boote.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Aksel-Johan Hegrem

Dato : 31-01-06 15:59

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> "Classic" er med.
> Mac oS 9 er ikke med.
>
> På installations CD'en der fulgte med din mac, er der en pakke hvorfra
> du kan installere et Mac OS 9 miljø din Classic kan boote.

Altså:

Classic er ikke det samme som programvaren OS 9.x?

Selv om Classic medfølger maskinediskene, så man ha OS 9.x selv på egen
plate?

--
Aksel-Johan Hegrem
Brækkatunet 48

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-06 10:56

Aksel-Johan Hegrem <hegrem@online.no> wrote:

> Altså:

> Classic er ikke det samme som programvaren OS 9.x?

jeps, classic er den VM du kan køre Mac oS 9 i.

> Selv om Classic medfølger maskinediskene, så man ha OS 9.x selv på egen
> plate?

Når du køber Mac OS X får du: Classic
Når du køber en (PPC) Mac med Mac OS X får du: Classic + Mac OS 9

Da du engang i fordums tid købte din (PPC) Mac, fik du en eller anden form for
Mac OS 9 med. (hvis den er meget gammel var det muligvis kun 8.6).
Apple regner med at du bruger den.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth