Folkets kanon
Fra : Jesper

Dato : 27-01-06 19:26

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-06 21:14

> http://www.arkaisk.dk/minut-kanon.htm

Også der mangler da en masse.

Hvad har eksempelvis den største danske opera, »Drot og Marsk« af Peter
Heise gjort?

Og landets mest betydningsfulde komponist, Diderik Buxtehude?

Filmkunstneren Carl Th Dreyer?

Og så er der samtidig det rene pop med.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 27-01-06 21:38

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> Heise gjort?
>
> Og landets mest betydningsfulde komponist, Diderik Buxtehude?

Man kan altid diskutere hvad der skal med og hvad der ikke skal med på
listen. Jeg personligt hører ikke til blandt de store Carl Th. Dreyer
tilhængere: Hans film Ordet er vel nærmest kitsch efter dagens standard.
Og nu skriver de det rene pop. Som sagt er det folkets kanon, ikke
kulturelitens.
--
Jesper
DVD samling -> http://dvd.tradewho.com/

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-06 22:08

> Jeg personligt hører ikke til blandt de store Carl Th. Dreyer
> tilhængere: Hans film Ordet er vel nærmest kitsch efter dagens standard.

Han er nok den hidtil støste danske filminstruktør.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 27-01-06 22:41

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Han er nok den hidtil støste danske filminstruktør.

Ja det er der delte meninger om!

Fra : Egon Stich

Dato : 28-01-06 15:39

> Ja det er der delte meninger om!
> --
> Jesper
> DVD samling -> http://dvd.tradewho.com/

Ikke blandt kultiverede mennesker.

ES

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 28-01-06 21:07

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) on fredag 27. januar 2006 at 21:38
+0100 wrote:
>Som sagt er det folkets kanon, ikke
>kulturelitens.

Hmmm, det stemmer da ikke ret godt overens med hvad der skrives på
hjemmesiden:
"Til forskel fra totalitære bevægelser så postulerer vi ikke at
repræsentere folket, vi repræsenterer kun de fri-konservative, ikke desto
mindre så har vi en fornemmelse af at vi rammer den danske folkesjæl
bedre med vores bud på en kanon, der har enkelte sammenfald med den
officielle Kanon. Kanonen er udformet af frivillige nationalkonservative."

Der står jo direkte at de ikke repræsenterer folket, hvad der er ganske
ædrueligt og fint. Jeg ikke hvor du får fra, at det er folkets kanon???

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 28-01-06 21:12

+0100 wrote:
>Som sagt er det folkets kanon, ikke
>kulturelitens.

Hvad er forudsætningen for at være en del af folkets kulturkanon -
udvælgelseskriterierne?

Er det at der er tale om værker, som man kender, værdsætter og jævnligt
bruger?

Interessant forøvrigt at der eksempelvis ikke er noget moderne arkitektur
at finde.

Tilsvarende interessant at hverken Wegener eller Mogensen er repræsenteret
i design-afdelingen. Et par personligheder der dels helt grundlæggende har
været med til at formigive ustyrligt mange danske hjem, dels har været
centrale personligheder i forbindelse med brandingen Danish Design -
hvilket danskerne sådan generelt set altid gerne har ville bryste sig af.

Underligt...

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311