Skønhed/sandhed - en mand-kvinde-kamp
Fra : Bo Warming

Dato : 26-01-06 01:59

Skønhed/sandhed - en mand-kvinde-kamp

Der er letkøbt behag i skønheds-dyrkelse, som den der forgudes i
Geisha-film og generelt

Det er fordummende at flygte ind i selvbedrag om lutter godhed. Det er
forenkling at tro, at lutter godhed kan opnås - virkeligheden er godt
og ondt, og _hemmelighedskræmmeri om det onde og urene: lokker os på
afveje - er synd, er dumhed

" Synd er alt, der skjuler sjælen. Andre Gide

"Der findes ingen anden synd end dumhed" Oscar Wilde - hvis
æsteticisme førte ham i fordærv..

Jeg tror, at fri debat giver ikke nødvendigvis hurtige brugbare
sandheder, men giver sund skepsis og respekt for eksperimenter, fx
urenlighed=naturlighed=ikkefremmedgjorthed.

Oprør imod de eksperiment-dovne kvinder er tiltrængt.

"Jeg hader renhed, jeg hader godhed. Jeg vil ikke have at der skal
findes nogen dyd nogetsteds. Jeg vil have at alle skal være
gennemfordærvede. George Orwell

Da rockmusikken begyndte at dyrke grimhed, var det en fornyelse, men
det blev flad masochisme og snobben nedad. Vi bør generelt være
skeptiske mod al godhedsindustri og turde spontanitet, dovenskab,
grimhed. Måske muslim-katastrofen har at gøre med livsløgn og
fortrængning af det urene og det ondt-lydende. Intuition bør gøre os
åbne for komplexitet og droppe smuk skrivebordsteori. Racisme kan lyde
grim, men være god.

"Den, som i omgangen med mennesker ikke lejlighedsvis changerer i alle
nødens farver, grøn og grå af væmmelse, lede, medfølelse, formørkelse,
ensomhed, han er bestemt ikke et menneske af højere smag."
Nietzsche

"Skønhed og visdom følges sjældent ad. Petronius

"Smukt er egentlig alt, hvad man betragter med kærlighed.
Christiam Morgenstern

" Superstition is the poetry of life. Goethe

og ondt som absolutte modsætninger.<<

Skrab lidt på en elsker og du finder en fjende.
Dorothy Parker

Fidelty. A virtue peculiar to those who are about to be
betrayed. Ambrose Bierce 1842-1914

Visse slette mennesker ville være mindre farlige, dersom de
var ganske blottet for godhed. Rochefoucauld

"Gradually it was disclosed to me that the line seperating good and
evil passes not through states, nor between classes, nor between
political parties--but right through every human heart--and all human
hearts." Alexander Solzhenitsyn, "The Gulag
Archipelago"

Vices are ingredients of virtues just as
poisons are ingredients of remedies.

Verden er en guddommelig leg hinsides godt og ondt. Det har
den indiske Vedant filosofi og grækeren Heraklit indset før jeg og
deri er de mine forgængere Nietzsche

Det er for de tækkelige mennesker og for de såkaldte gode gemytter man
må tage sig vare. Holberg

Med sine prinsipper vil man tyrannisere sine vaner, dvs.
rettferdiggjøre dem, ære dem, utskjelle dem eller skjule dem. - To
mennesker med de samme prinsipper ønsker sannsynligvis å bruke dem til
noe helt forkjellig. Nietzsche