Flere penge skal spildes
Fra : Kim2000

Dato : 24-01-06 17:48

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3531776 fortæller at der skal
nedsættes et råd til at evaæuere kvaliteten i folkeskolen, ligeledes skal
hver kommune ned lave en årlig rapport om skolernes kvalitet. Desuden skal
der laves elevplaner.

Det lyder jo mægtig fint, men igen laver man en lov, der gør skolen dyrere
uden man egentlig får mere undervisning for pengene. Nøjagtig som det er
sket med hjemmeplejen, så laver man kontrolfunktioner der koster dyre penge.
Sagt med andre ord, man smider pengene ud af vinduet på rapporter i
stedetfor at bruge dem på skolernes primære formål, undervisning.

mvh
Kim

Fra : NoTrabajo

Dato : 24-01-06 19:26

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i

> [...]
> koster dyre penge. Sagt med andre ord, man smider pengene ud af
> vinduet på rapporter i stedetfor at bruge dem på skolernes primære

Der er tale om jobskabelse til "elitens" venner.
--
NoTrabajo

Fra : Egon Stich

Dato : 24-01-06 18:59

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sagt med andre ord, man smider pengene ud af vinduet på rapporter i
> stedetfor at bruge dem på skolernes primære formål, undervisning.

DJØFerne er på spil.
Man vil have bevis.
På papir.

Den grad af "standardition" af karaktergivning, de forestiller sig, magter
jeg ikke at forestille mig.
Men sådan er der så meget.

MVH
Egon

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 24-01-06 22:30

> [...]
> penge. Sagt med andre ord, man smider pengene ud af vinduet på rapporter i
> stedetfor at bruge dem på skolernes primære formål, undervisning.

Hvordan kan man være modstander af, at man forsøger at sikre en vis
kvalitet?!?
/K

Fra : Ralph

Dato : 24-01-06 22:57

"Hornbech - Nuuk" <Hornbech1@greennet.gl> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan man være modstander af, at man forsøger at sikre en vis
> kvalitet?!?

Det kan man vel heller ikke, men under et skattestop skal pengene vel findes
et sted - om politikerne skal gå ned i løn, eller om kongehuset skal have et
par millioner mindre i løn ved jeg ikke, men mon ikke pengene skal findes
indenfor folkeskolebudgettet? Det tror JEG (og sikkert også Kim
Trådstarter).

--
venligst
Ralph

Fra : Egon Stich

Dato : 25-01-06 15:25

"Hornbech - Nuuk" <Hornbech1@greennet.gl> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan man være modstander af, at man forsøger at sikre en vis
> kvalitet?!?
> /K

For det første kan man vel stille sig en smule tvivlende overfor, om
tiltaget virkelig "øger kvaliteten"?

En ting er i hvertfald temmelig sikker.
Hvis man lægger endnu en arbejdskrævende opgave på lærerne, må det
nødvendigvis koste på en eller anden led.
Enten ryger der igen - igen, tid fra det egentlige, undervisning, eller også
må merforbruget af tid kompenseres med ansættelse af flere lærere.

Erfaringen viser, desværre, hvad der vil ske.
Og så opnår man vel egentlig det modsatte end det erklærede?

MVH
Egon

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 25-01-06 19:31

Alternativet kan vi, så vidt jeg kan se, kun vælge mellem to modeller.

a) Vi vedtager, at vi har verdens bedste skole, og at intet kan gøres bedre!
b) Vi gætter på, at vi kan forbedre skolen ved at et eller andet, og kaster
os hovedkuls ud i det.

Er det at foretrække?

/K

Fra : Kim2000

Dato : 25-01-06 21:33

"Hornbech - Nuuk" <Hornbech1@greennet.gl> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan man være modstander af, at man forsøger at sikre en vis
> kvalitet?!?
> /K

Det er ingen vel imod, men se mit svar til Torkild. Hver gang der kommer den
slags tiltag, så går der tid fra undervisningen, hvis der ikke bliver ansat
flere lærere, ja så må tiden altså gå fra noget andet. Heller ikke lærere
arbejder gratis, det gør du vel heller ikke selv?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 26-01-06 05:36

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message

> [...]
> ansat flere lærere, ja så må tiden altså gå fra noget andet. Heller ikke
> lærere arbejder gratis, det gør du vel heller ikke selv?

Man kan jo tage den tid fra de slendrian tider lærerne ellers har. En danske
skolelærer undervis i snit 658 timer om året, lad os få det tal op på 900
timer. Eneste gidsel i den transaktion er slendrian. Lad os slukke for
højttaleren når lærerne skriger.

Danmark har 17 lærere for hver gang et gennemsnits OECD land har 18, hvis vi
efterligner Finland er tallet 17. Og så skriger lærerne sku på ansættelse af
flere lærere. Forstå det hvem der kan, løsningen ligger ikke i ansættelse af
flere lærere, løsningen er at få bragt fokus på faglighed, få uddannet
lærerne bedre uddannet OG ikke mindst få gjort op med deres
fagforeningsbefængte dagsrytme.

Thorkild

Fra : Kim2000

Dato : 26-01-06 14:54

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på 900 timer. Eneste gidsel i den transaktion er slendrian. Lad os slukke

Lærere udfører det arbejde som de er sat til. Så du må jo mene der er for
mange udenomsopgaverm så lad os høre lidt om hvilke dele af alt det udenoms
du vil droppe.

> Danmark har 17 lærere for hver gang et gennemsnits OECD land har 18, hvis
> vi efterligner Finland er tallet 17.

Og hvordan skal den forstås? Så vi har samme antal lærere som i Finland og
færre end de fleste OECD lande?

Kim

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 26-01-06 15:15

> [...]

> Lærere udfører det arbejde som de er sat til. Så du må jo mene der er for
> mange udenomsopgaverm så lad os høre lidt om hvilke dele af alt det

Jeg vil mene aktiviteter udenfor undervisning burde belaste mindre end 35 %
af lærerens ansættelse.

> Og hvordan skal den forstås? Så vi har samme antal lærere som i Finland og
> færre end de fleste OECD lande?

Undskyld, Danmark har 18 lærere når et gennemsnits OECD land har 10.

Sammenlignet med Finalnd har Danmark 17 Lærere når Finland har 10.

Thorkild

Fra : Kim2000

Dato : 26-01-06 22:39

> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message

> Jeg vil mene aktiviteter udenfor undervisning burde belaste mindre end 35
> % af lærerens ansættelse.

Belaste er et negativt ladet udtryk, men lad os høre, hvilke dele det er du
helt konkret mener der kan skæres væk. Det er alt for letkøbt at bare smide
et eller andet tal i hovedet. Kom med nogle bud på, hvad det er du mener er
overflødigt.

> Undskyld, Danmark har 18 lærere når et gennemsnits OECD land har 10.
>
> Sammenlignet med Finalnd har Danmark 17 Lærere når Finland har 10.

Et skud fra hoften vil være, at vi ikke acceptere at børnene skal
transporteres langt for at gå i skole. Kast et blik på Belgien, en række
storbyer og stort set et tomt land. Heldigvis er det ikke gået så galt her i
landet. Skolerne er med til at holde liv i landsbyerne og sikre at unge
familier bor på landet.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-01-06 01:45

> [...]

> i landet. Skolerne er med til at holde liv i landsbyerne og sikre at unge

Betyder det du går ind for bevarelse af de små landsbyskoler ?

Thorkild

Fra : Kim2000

Dato : 27-01-06 16:07

> Betyder det du går ind for bevarelse af de små landsbyskoler ?

Ja, det gør jeg udfra de begrundelser jeg gav tidligere.

Du glemte forresten at fortælle hvilke dele af lærerjobbet det er du mener
der skal skæres i. Hvis undervisningen i klassen skal fylde mere, så må
noget forsvinde, hvad er det du har i tankerne?

Mvh
Kim

Fra : Mark Jensen

Dato : 27-01-06 16:44

On Fri, 27 Jan 2006 16:07:21 +0100, "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk>
wrote:

> [...]
>der skal skæres i. Hvis undervisningen i klassen skal fylde mere, så må
>noget forsvinde, hvad er det du har i tankerne?

Måske nogle pædagogisk rådsmøder. Jeg ved godt det kun er en gang om
måneden, men det er godt nok en sludder for en sladder, hvis du
spørger mig :) (jeg var med til et for nogle år siden)

Teammøder er vel også noget, der er vokset markant i nyere tid?

Fra : Kim2000

Dato : 27-01-06 21:37

"Mark Jensen" <jesperj@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spørger mig :) (jeg var med til et for nogle år siden)
>
> Teammøder er vel også noget, der er vokset markant i nyere tid?

Jeg har arbejdet på 3 skoler, de to første skoler er jeg meget tæt på at
give dig ret, jo vel var det interessante møder, men spildtiden var enorm,
på den min nuværende skole er der dog en stram dagsorden, der bliver
overholde. Det samme kan man sige med teammøder, det er vigtigt at man ved,
hvad man vil snakke om, og at man har forberedt sig ordentlig til dem,
ellers bliver det ligeledes nemt en sludder for en sladder. På den anden
side, når møderne fungerer, så er det vigtige møder. Vi har først fået vores
møder til at fungerer nu, så vi har en helt igennem ensartede linie i
forhold til eleverne, dvs. at vi alle kører nogenlunde samme konsekvens
pædagogik i vores 6.klasse, som vi mildst talt har haft vores problemer med
pga. støjende og destruktive elever. Det ideelle var naturligvis at vi fik
det antal timer der skulle bruges og ikke bare en stukket en stak i hånden,
i nogle teams skulle man så bruge mange, i andre teams skulle man bruge få.
I 4.klassen er det fx næsten ikke nødvendigt, der sidder vi egentlig bare og
roser eleverne og fortæller hinanden om hvor store fremskridt de har lavet,
på en eller anden måde er det nu også meget rart at blive bekræftet i at ens
undervisning fungerer

Fra : HrSvendsen

Dato : 25-01-06 00:46

Kim2000 wrote:
> [...]
> nedsættes et råd til at evaæuere kvaliteten i folkeskolen, ligeledes
> skal hver kommune ned lave en årlig rapport om skolernes kvalitet.

*,,,*

Ja, det lyder godt; men det er fortsættelse og udbygning af den topstyring
og centralisering af undervisningen i Folkeskolen, der hidtil har givet så
elendige resultater.

Lad skolerne styre sig selv, og lad så forældrerne vælge skole ud fra, hvad
de synes er bedst for deres børn. Lad os få noget konkurrence på andet end
bare elevsammensætningen.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 25-01-06 03:22

> [...]
hvad
> de synes er bedst for deres børn. Lad os få noget konkurrence på andet end

Karaktererne på internettet skal nok få forældrene til at vælge skole med
fødderne...de går derhen med deres børn hvor snittet er størst...alle ønsker
det bedste for deres lille pode.
Resultatet bliver at skolerne i de hårdt belastede områder udsultes : færre
elever - færre penge - ultimativt lukning! Eleverne skal så køre længere til
skole men eleverne med de dårlige forudsætninger følger med...de skal jo gå
i skole og det hele kan starte forfra!

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 25-01-06 04:27

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> til
> skole men eleverne med de dårlige forudsætninger følger med...de skal jo

Tror du selv på det der ?

I øvrigt er der elevtillæg for fremmede.

Thorkild

Fra : Kim2000

Dato : 25-01-06 21:29

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> til
> skole men eleverne med de dårlige forudsætninger følger med...de skal jo

Vi kunne jo læse i EB at hvis man ville have sine børn skulle have en god
uddannelse, så skulle de gå på den og den skole, fordi der var landets
bedste karakterer. Jeg er helt overbevist om den almene dansker sætter
lighedstegn mellem gode karakterer og dygtige lærere. Beklageligvis er det
kun undervisere, der vist ved at karakterere er et øjebliksbillede og deres
betydning er begrænset.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 26-01-06 05:40

> [...]
> lighedstegn mellem gode karakterer og dygtige lærere. Beklageligvis er det
> kun undervisere, der vist ved at karakterere er et øjebliksbillede og

Nej kære Kim, når man regner på gennemsnitskarakter for en hel skole, er det
en indikator på skolens dygtighed. Mon ikke du skal søge den egentlige
motivation bag din aversion mod karakterer, som en undskyldning for at undgå
bedømmelse af dit arbejde.

Thorkild

Fra : Kim2000

Dato : 26-01-06 14:55

> [...]
> det en indikator på skolens dygtighed. Mon ikke du skal søge den egentlige
> motivation bag din aversion mod karakterer, som en undskyldning for at

Det er jeg helt rolig overfor, alene det at jeg kun arbejder med 3-6.klasse
gør jeg slet ikke behøver bekymre mig om karakterer.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 26-01-06 15:17

> [...]
>>

> Det er jeg helt rolig overfor, alene det at jeg kun arbejder med
> 3-6.klasse gør jeg slet ikke behøver bekymre mig om karakterer.

Og som sådan burde du kunne undervise 1200 - 1400 timer pr. år.
Forberedelses tiden i den aldersklasse burde være minimal.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-06 15:45

Thorkild Poulsen <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

> Forberedelses tiden i den aldersklasse burde være minimal.

Ved du hvad forberedelsestiden er per lektion i folkeskolen?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 26-01-06 18:46

> Ved du hvad forberedelsestiden er per lektion i folkeskolen?

Ja, alt for meget tid går til andet end
undervisning.http://pub.uvm.dk/2000/folkeskolenital/12.htm

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-06 19:06

Thorkild Poulsen <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Ja, alt for meget tid går til andet end undervisning.

Hvad har det med /forberedelsestid/ at gøre?

> http://pub.uvm.dk/2000/folkeskolenital/12.htm

I øvrigt gives der ikke som angivet en time til forberedelse per
lektion. Der gives et kvarter. Men nu synes tallene jo også at vedrøre
90erne. Og mon ikke at skoleinspektørs og bibliotekars arbejdstid også
tæller med i de samlede tal - de er jo også »lærere«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 26-01-06 20:24

> Hvad har det med /forberedelsestid/ at gøre?

Vil du selv rette op på det vrøvl ?

> [...]
> 90erne. Og mon ikke at skoleinspektørs og bibliotekars arbejdstid også
> tæller med i de samlede tal - de er jo også »lærere«.

Kære Per Rønne, se dog på hovedtallene. Den er rivende gal, det burde du
kunne indse.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-06 21:42

Thorkild Poulsen <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Vil du selv rette op på det vrøvl ?

Hvilket vrøvl? Er du ikke klar over at der foregår andet end
undervisning og forberedelse i arbejdstiden? Som møder, lejrskoler, de
timer ledelse og bibliokar bruger til andet end undervisning?

> Kære Per Rønne, se dog på hovedtallene. Den er rivende gal, det burde du
> kunne indse.

Næh. Og jeg har jo lynhurtigt kunnet konstatere én fejl, som dog
muligvis har den baggrund, at en lektion kan siges at udløse en
klokketime i løn {en lektion à 45 minutter »kræver« 15 minutters
forberedelse}.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-01-06 01:48

> Hvilket vrøvl? Er du ikke klar over at der foregår andet end
> undervisning og forberedelse i arbejdstiden? Som møder, lejrskoler, de
> timer ledelse og bibliokar bruger til andet end undervisning?

Jo, men 29 % til undervisningstid er alt for lidt, vi skal op på 60 - 80 %
undervisningstid.

> [...]
> muligvis har den baggrund, at en lektion kan siges at udløse en
> klokketime i løn {en lektion à 45 minutter »kræver« 15 minutters

Gør den ?

Og selv om det var tilfældet er der stadig meget tid at tage af.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-06 06:22

> Gør den ?

Jep, og det er faktisk /meget/ lidt, især hvis man forlanger
undervisningsdifferentiering.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-01-06 06:44

> Jep, og det er faktisk /meget/ lidt, især hvis man forlanger
> undervisningsdifferentiering.

Forberedelse til 1. time i dansk 1. klasse.

a a a a a a a a a a a a a A A A A A A A A A A A

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-06 07:52

Thorkild Poulsen <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Forberedelse til 1. time i dansk 1. klasse.

> a a a a a a a a a a a a a A A A A A A A A A A A

Du aner jo ikke hvad du taler om. I øvrigt er der faktisk børn der
allerede /kan/ læse, når de starter i 1. klasse - selv læste jeg min
første roman {Mio min Mio} som 5-årig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-01-06 09:28

> Du aner jo ikke hvad du taler om. I øvrigt er der faktisk børn der
> allerede /kan/ læse, når de starter i 1. klasse - selv læste jeg min
> første roman {Mio min Mio} som 5-årig.

På samme måde som jeg spugte til vejen til toilettet umiddelbart efter min
fødsel.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-06 10:13

> [...]

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> På samme måde som jeg spugte til vejen til toilettet umiddelbart efter min

Du aner tydeligvis ikke noget om /hvor/ forskellige, børn kan være. Du
synes jo at mene at de er en slags metervare.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-01-06 11:27

> Du aner tydeligvis ikke noget om /hvor/ forskellige, børn kan være. Du
> synes jo at mene at de er en slags metervare.

Jeg påstår nok snarere det er samme metervare som i udlandet, hvor man gør
det langt bedre.

Thorkild

Fra : Kim2000

Dato : 26-01-06 22:35

> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message

> Og som sådan burde du kunne undervise 1200 - 1400 timer pr. år.
> Forberedelses tiden i den aldersklasse burde være minimal.

Som udtalt af en person, der ikke kender til skoler. For det første har
eleverne ikke 7 timer hver dag, alene derfor kan man fastslå det rent
praktisk slet ikke kan lade sig gøres. For det andet, så mener du altså at
jeg skulle forberede 35 lektioner på 2 timer? Derudover på de samme 2 timer
at holde møder, lave elevplaner, forældresamtaler osv osv. Det skal nok
højne kvaliteten.....

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-01-06 01:49

> [...]
> jeg skulle forberede 35 lektioner på 2 timer? Derudover på de samme 2
> timer at holde møder, lave elevplaner, forældresamtaler osv osv. Det skal

Tænk, jeg underviser faktisk på noget højere niveau.

Få fingeren ud Kim.

Thorkild

Fra : Kim2000

Dato : 27-01-06 22:03

> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message

> Tænk, jeg underviser faktisk på noget højere niveau.

Du forsøger dig igen med at kaste en kvik kommentar af, for at dække over
din uvidenhed? Du tager ikke stilling til noget som helst. Hvis du vitterlig
forberede 35 timer på 2 timer, så er der to forklaringer, at din
undervisning er hamrende elendig eller at du har undervist i det samme mange
mange gange og åbenbart ikke mener det er nødvendigt at evaluere og udvikle
din undervisning. En anden forklaring kunne selvfølgelig også være at du
bare forbereder dig i din fritid. Hvis man er selvstændig bruger man vel
såmænd også gerne 20 timer ekstra på sin virksomhed uden at få direkte
betaling for det, man tager jo overskuddet selv.

Endelig er det meget tydeligt at du ikke forstår dig det mindste på at
undervise _børn_, at undervise børn i 1.klasse er langt hårdere end at
undervise i 10.klasse. Vi har et weekendkursus her i februarmåned, hvor vi
har forældrevikarer på om fredagen. Hvis dine børns skole har noget
tilsvarende, så er jeg overbevist om du kunne lære en masse bare om skolen,
om lærerjobbet men også noget om dig selv. Du vil formentlig være
fuldstændig smadret, når du kommer hjem, selvom du måske kun har undervist i
4x45 minutter. Prøv det, og så kunne det selvfølgelig være spændende, hvis
du skrev om din dag herinde. Du vil blive overrasket.

Fra : Mark Jensen

Dato : 27-01-06 23:26

On Fri, 27 Jan 2006 22:03:11 +0100, "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk>
wrote:

> [...]
>har forældrevikarer på om fredagen. Hvis dine børns skole har noget
>tilsvarende, så er jeg overbevist om du kunne

Jeg har været lærervirkar for et par år siden. Jeg giver dig helt ret.

Uanset at de yngste ofte er noget af det sødeste, man kan forestille
sig. (hvad gør skolen iøvrigt ved dem undervejs - de er jo mildest
talt ikke lige så søde og positive i 10ende :D ). så er det noget der
virkelig tapper kræfter.

De "nemmeste" hvis man kan tale om noget sådan var omkring 6.klasse.
Det var i hvert fald min erfaring, og her inkluderer jeg så ikke
forberedelse, da der som tilkaldevikar selvsagt sjældent er den slags.
(altså med mindre man ved, at man skal overtage for en lærer i flere
dage)

Fra : Egon Stich

Dato : 28-01-06 15:34

> [...]
> sig. (hvad gør skolen iøvrigt ved dem undervejs - de er jo mildest
> talt ikke lige så søde og positive i 10ende :D ). så er det noget der

Når børn er små, er de sjove.
Efterhånden som de bliver større, bliver de sjovere

Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 28-01-06 05:13

> Du forsøger dig igen med at kaste en kvik kommentar af, for at dække over
> din uvidenhed?

Godt forsøgt, men nej, det er snarere dig der blotter din uvidenhed.

> Du tager ikke stilling til noget som helst

Nå, det skulle jeg ellers mene.

> [...]
> undervist i det samme mange mange gange og åbenbart ikke mener det er
> nødvendigt at evaluere og udvikle din undervisning.

Man skal være meget svagt begavet for at bruge så meget på forberedelse som
danske folkeskolelærere, sandheden er det er en undskyldning for slendiran.

> [...]
> i din fritid. Hvis man er selvstændig bruger man vel såmænd også gerne 20
> timer ekstra på sin virksomhed uden at få direkte betaling for det, man

En bedre forklaring er nok du argumenterer for din dovenskab.

zz

Thorkild

Fra : Kim2000

Dato : 28-01-06 10:27

> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message

> Godt forsøgt, men nej, det er snarere dig der blotter din uvidenhed.

> Nå, det skulle jeg ellers mene.

Jeg minder om at Torkild på dette tidspunkt endnu ikke har besvaret
spørgsmålene, hvordan når han frem til at max 35% skal afsættes til
ikke-undervisningsaktiviteter, hvorfor ikke 45% eller 15%? Hvilken del af de
nuværende ikke-undervisningsaktiviteter er det der skal nedprioriteres eller
fjernes? Jeg kan godt forstå regeringen kaldte jeres skatteforening for "det
rene vås".

Fra : Egon Stich

Dato : 28-01-06 15:36

> [...]
eller
> fjernes? Jeg kan godt forstå regeringen kaldte jeres skatteforening for

Skal vi ikke melde os ind, og først vælte formanden, dernæst nedlægge
foreningen?
Der skal næppe mange personer til?

Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-01-06 11:00

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> wrote in message

> Skal vi ikke melde os ind, og først vælte formanden, dernæst nedlægge
> foreningen?

Jeg skal med glæde se om du melder dig ind, tidligere har så prominente
personer som Frank Åen været på medlemslisten.

Du vil så modtage et eksemplar af vort blad "Skatteborgeren", signeret af
selveste formanden.

Thorkild

Fra : Joakim Von And

Dato : 29-01-06 11:07

> [...]
> personer som Frank Åen været på medlemslisten.
>
> Du vil så modtage et eksemplar af vort blad "Skatteborgeren", signeret af

Formand Mao?

Udover bladet "Skatteborgeren", hvad får man ellers for sit medlemskab?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-01-06 11:21

"Joakim Von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in message

> Formand Mao?
>
> Udover bladet "Skatteborgeren", hvad får man ellers for sit medlemskab?

Tjah, det er jo primært en støtte til foreningen. Vi deltager i forskellige
konferencer og vil i år arrangere nogle stykker.

Ud over det har vi møde med forskellige politikere og er vel nærmest at
betragte som en lobby for lavere skatter. Plus vi skriver et væld af
læserbreve i forskellige blade.

Jeg ønsker ikke at benytte dette forum som opslagstavle, så yderligere må du
finde på hjemmesiden, som vi er i færd med at forny.

Thorkild

Fra : Joakim Von And

Dato : 29-01-06 11:38

> Jeg ønsker ikke at benytte dette forum som opslagstavle, så yderligere må
> du finde på hjemmesiden, som vi er i færd med at forny.

Fair nok. Det vil jeg så gøre.

Fra : Egon Stich

Dato : 29-01-06 14:21

> [...]
> personer som Frank Åen været på medlemslisten.
>
> Du vil så modtage et eksemplar af vort blad "Skatteborgeren", signeret af

Hvordan er kvaliteten af papiret?
Jeg mener, sammenlignet med en rulle med 500 blade?

ES

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-01-06 15:02

> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en
> meddelelse

> Hvordan er kvaliteten af papiret?
> Jeg mener, sammenlignet med en rulle med 500 blade?

Det er specielt velegnet til små røde numser der taler med røven.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 31-01-06 14:12

> "Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> wrote in message

> Det er specielt velegnet til små røde numser der taler med røven.
>
> Thorkild

Så send mig blot 500 blade.

ES

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 31-01-06 20:05

> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en
> meddelelse

> af

> Så send mig blot 500 blade.

S'gerne.

Hvor skal jeg sende fakturaen på 75.000 kr. ? Bladene leveres ved modtaget
betaling.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 01-02-06 16:36

> [...]
> >

> S'gerne.
>
> Hvor skal jeg sende fakturaen på 75.000 kr. ? Bladene leveres ved modtaget

Så tror jeg, jeg holder mig til Aldiudgaven.
Den er nok også bedre for blodtrykket.

ES

Fra : Kim2000

Dato : 01-02-06 19:25

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meddelelse

> signeret

> Så tror jeg, jeg holder mig til Aldiudgaven.

Jeg skal love for at det er et dyrt medlemsblad, 150 kroner stykket!! Og det
fra foreningen der taler om at begrænse statens omkostninger, man kan ikke
påstå foreningen går foran med et godt eksempel.

mvh
Kim

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 02-02-06 09:14

> Jeg skal love for at det er et dyrt medlemsblad, 150 kroner stykket!! Og
> det fra foreningen der taler om at begrænse statens omkostninger, man kan
> ikke påstå foreningen går foran med et godt eksempel.

Nu er det sådan at vi kun sælger som medlems abonnement, det svarer
nogenlunde til at være medlem i en sportsforening og modtage deres
medlemsblad. Men hvis Egon gerne vil tørre sin røde røv i blåt papir, kan vi
finde en løsning. Jeg vil tro marginalomkostningerne er omkring 2 - 3 kr.
læg dertil porto.

Var det et godt eksempel ?

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 02-02-06 17:23

> [...]
> fra foreningen der taler om at begrænse statens omkostninger, man kan ikke
> påstå foreningen går foran med et godt eksempel.

Ja, hvis det er denslags "handelstalent", der er årsagen til topskatten,
synes jeg, den burde hæves.

ES

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 02-02-06 18:27

> det

> Ja, hvis det er denslags "handelstalent", der er årsagen til topskatten,
> synes jeg, den burde hæves.

Gad vide hvad medlemsbladet til fagforeningen koster, hvis man regner efter
samme principper ?

Thorkild

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-01-06 10:58

> [...]
> de nuværende ikke-undervisningsaktiviteter er det der skal nedprioriteres

Når jeg svarer på den måde kunne det jo være jeg ikke finder det
hensigtsmæssigt med en opdeling af tiden. Lad os få undervisningsfrekvensen
op på udenlandsk niveau og høvet folkeskolens niveu.

> Jeg kan godt forstå regeringen kaldte jeres skatteforening for "det rene
> vås".

Det har de mig bekendt ikke gjort.

Thorkild

Fra : HrSvendsen

Dato : 26-01-06 14:45

Jan Pedersen wrote:

> Karaktererne på internettet skal nok få forældrene til at vælge skole
> med fødderne...de går derhen med deres børn hvor snittet er
> størst...alle ønsker det bedste for deres lille pode.

Enig; men folkeskolepolitikken sætter alt for snævre grænser for, hvilke
undervisningsformer og mål med undervisningen, der kan konkurreres på.

Der ville helt sikkert være skoler, som kunne opnå bedre resultater, hvis de
tillodes at indrette sig langt mere frit efter forholdene og ikke partout
skulle følge en snærende folkeskolelovs mål og midler.

Der er også forskel i de felter/fag/osv, forældrer ønsker deres børn skal
være gode til. Det er ikke det samme alle forældrer mener, er det vigtigste
for deres børn.

Sidst men ikke mindst gør reformen ikke op med enhedsskolen. Det er ikke
praktisk muligt at ligge en effektiv undervisningsplan for hver enkelt elev
i en klasse med elever med store forskelle i evner og præferencer; men det
er yderst muligt og gavnligt på gruppeplan at dele eleverne op efter evner
og ikke bremse de bogligt stærke og de manuelt begavede ved at tvinge dem
sammen og konkurrere om undervisning fra samme lærer.

> Resultatet bliver at skolerne i de hårdt belastede områder udsultes :
> færre elever - færre penge - ultimativt lukning!

Realistisk betragtet vil politikerne gribe ind før det sker. Det vil
sandsynligvis ske ved tvang, således at der bliver lukket af for yderligere
tilgang til de gode skoler, så et passende antal elever tvinges ind i de
dårlige skoler.

Det system har vi her i Lemvig, hvor man lader bopælsaddresse afgøre hvilke
børn, der kan komme i den bedste af de to skoler i byen.

Konsekvensen er naturligvis, at huspriserne bliver højere indenfor grænsen
end udenfor og dermed er der sat en selvforstærkende udvikling igang, hvor
det bliver forældrernes pengepung, der kommer til at afgøre, hvor deres barn
kommer i skole.

Det bliver til en klassedelt folkeskole i mere end en forstand. De fattige i
en skole, og de rige i en anden. Men der er så mange andre meget bedre måder
end med pengene alene, man kan opnå et differentieret skoleudbud, der kan
tilfredsstille, hvad forældrerne ønsker for deres børn.

> Eleverne skal så
> køre længere til skole men eleverne med de dårlige forudsætninger
> følger med...de skal jo gå i skole og det hele kan starte forfra!

Jeg forudser, der bliver den omtalte dårlige løsning på problemet. Man lader
pengene bestemme. Pengene bliver dermed endnu mere til samfundets højeste
værdi og det man måler det enkelte menneske på.

Det er noget skod. For et samfund for de rige er et - fattigt samfund.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 25-01-06 04:25

> [...]
> penge. Sagt med andre ord, man smider pengene ud af vinduet på rapporter i
> stedetfor at bruge dem på skolernes primære formål, undervisning.

Sådan som Socialdemokratiet har gjort i årevis.

Planøkonomiske investeringer er formøblinger, man er ganske enkelt nødt til
at indføre kontrol for at sikre et rimeligt pris/kvalitetsforhold. I
øjeblikket har Danmark 17 folkeskolelærere når et gennemsnitligt OECD land
har 10. Et rigtig godt bevis på at socialdemokratisme er noget bras.

Thorkild

Fra : Kim2000

Dato : 25-01-06 21:26

> [...]
> øjeblikket har Danmark 17 folkeskolelærere når et gennemsnitligt OECD land
> har 10. Et rigtig godt bevis på at socialdemokratisme er noget bras.

Langt de fleste skoleforlig har været brede forlig, så derfor kan hverken
socialdemokraterne, Venstre, Radikale eller Konservative råbe alt for højt
om svigt og bla bla bla. Jeg kan vist nævne lige mange uduelige ministere
fra begge sider af salen i den sammenhæng.

Først og fremmest kunne jeg godt tænke mig at vide, hvor du har tallet fra,
her tænker jeg nemlig på om det er _aktive_ skolelærere eller om det er tal,
der er bygget på hvor mange der uddannes. I Danmark underviser godt 25% af
de læreruddannede nemlig i Folkeskolen, så det er meget relevant at vide.
Dernæst så har du ret i at der skal sikres kvalitet, så langt kan vel alle
være enige. Men jeg mindes ligeledes at du, og andre, tydeligvis har
argumenteret hårdt for at lærere skal undervise mere, være mere sammen med
børnene og ellers ikke have så mange møder og alt mulig andet. Her har du så
en del af forklaringen.

Fx. har vi 19 elever i klassen, vi er tre lærere om dem, og vi skal 2 gange
om året holde evaluering omkring dem. Til det er der afsat 15 minutter pr.
elev, som du hurtigt kan regne ud så bliver det til ca. 1700 minutter (15
min x 19 elever x 2 x 3 lærere) eller 38 undervisningslektioner som altså
"forsvinder" ud i den blå luft på et år. Man kan så spørge sig selv om den
højere kvalitet som møderne (måske) sikre kan kompensere for at der
"mangler" 38 lektioner?

Hvis du forresten havde prøvet at undervise i en almindelig folkeskole, så
tror jeg du vil give mig ret i at der er en naturlig grænse for hvor mange
timer en lærer simpelthen kan magte.

Når det er sagt så tror jeg personligt, at vi folkeskolens i forvejen meget
høje niveua kunne højnes, ved ganske enkelt at stille meget højere krav til
at forældrene aflleverer børn i skolen, der er velopdraget, og hvis
forældrene accepterede at de fik langt flere lektier for (i Frankrig er det
ikke usædvanligt med 2-3 timers hjemmearbejde), i Danmark ligger det på
under 30 minutter (jeg orker ikke at pløje Folkeskolens fagblad igennem for
at finde det præcise tal, men det er ca. 3 år gammelt). I Danmark lyder der
et ramaskrig, hvis vi (lærerstanden) tillader sig at kræve veludhvilede
børn, så end ikke det at smide ungerne i seng orker nogle forældre. Så er
det altså svært at lære dem noget som helst, og så kan vi holde alle de
møder vi vil til ingen verdens nytte.

mvh
Kim

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 26-01-06 06:36

> [...]
> om svigt og bla bla bla. Jeg kan vist nævne lige mange uduelige ministere
> fra begge sider af salen i den sammenhæng.

Skrot de brede forlig, det radikale venstre har spillet sig af banen på
uddannelsesområdet ved gennem ti år at opdyrke en folkeskole med lav
produktivitet og høje omkostninger, det har de gjort via en komplet uduelig
Margrete Vestager og en omgang rundkredspædagogik.

> [...]
> er tal, der er bygget på hvor mange der uddannes. I Danmark underviser
> godt 25% af de læreruddannede nemlig i Folkeskolen, så det er meget

Tallene er såmænd fra PISA.

> [...]
> Man kan så spørge sig selv om den højere kvalitet som møderne (måske)
> sikre kan kompensere for at der "mangler" 38 lektioner?

Altså 19 * 2 * 15 / 60 (?) timer pr. lærer. Det giver 9,5 timer, skal vi
være store i slaget og sige 15 timer.

En gennemsnitslærer underviser 658 timer pr. år, kan du selv få styr på
proportionerne eller skal jeg fortsat hjælpe ?

> Hvis du forresten havde prøvet at undervise i en almindelig folkeskole, så
> tror jeg du vil give mig ret i at der er en naturlig grænse for hvor mange
> timer en lærer simpelthen kan magte.

Der er dælme langt op til den grænse, den er tvunget ned af årtiers
slendrian.

> [...]
> nogle forældre. Så er det altså svært at lære dem noget som helst, og så
> kan vi holde alle de møder vi vil til ingen verdens nytte.

For det første ligger det største problem ved disciplinkrisen ikke hos
børnene, det er lærerne der ikke evner eller gidder sætte sig i respekt, for
det andet skal i ganske enkelt tør tage de opgør med forældrene der er
nødvendige. Men slendrianpædagogikken skal vi til livs.

Thorkild

Jeg vedlægger lige en artikel fra tanten hvor tallene fremgår.

Lagt på www.berlingske.dk den 10. juni 2002 kl. 22:30.

Lærernes arbejdstid kommer under pres

En ny undersøgelse viser, at der er meget stor forskel på, hvor meget lærere
underviser. Socialdemokratiet vil se på, om der kan skaffes flere
undervisningstimer til eleverne.

Af Henrik Dannemand

»Det er en meget stor forskel, og det er værd at analysere tallene og se, om
det er muligt at skaffe eleverne flere timer indenfor den eksisterende
økonomiske ramme,« siger Carsten Hansen, Socialdemokratiets
uddannelsespolitiske ordfører.

Carsten Hansen refererer til en ny undersøgelse af lærernes arbejdstid, der
viser, at der er markant forskel på, hvor meget tid lærerne i landets
kommuner bruger på at undervise.

Nogle steder underviser de i gennemsnit 808 timer. Andre steder nøjes de med
520 timer. Gennemsnittet er 658 timer, viser den endnu ikke offentliggjorte
undersøgelse fra Kommunernes Landsforening (KL).

Når lærerne i nogle kommuner underviser mindre end andre, betyder det ikke,
at de kan gå tidligere hjem fra arbejde. Alle lærere har den samme årlige
arbejdstid, men de bruger den på forskellige opgaver. Nogle steder
underviser de meget, og andre steder underviser de mindre og bruger i stedet
mere tid på f.eks. forældre-samarbejde, udvikling af nye
undervisningsformer, specialundervisning, lejrskoler og undervisning af
to-sprogede.

Mange steder har man også en del ældre lærere, som kommunerne tilbyder færre
undervisningstimer for at få dem til at udskyde pensionen i nogle år.

Udsigt til lærermangel

Lærernes arbejdstid er politisk set en varm kartoffel.

Elevtallet - og dermed udgifterne - stiger voldsomt i det kommende år, og
der er udsigt til lærermangel. Samtidig ønsker undervisningsminister Ulla
Tørnæs, at fagligheden styrkes, og at eleverne får flere timer i dansk og
matematik.

Derfor vil kommunerne organisere lærernes arbejde på en ny måde, så de får
flere undervisningstimer for de samme penge. KL forsøger ved de igangværende
økonomiske forhandlinger med Finansministeren at bane vej for såkaldt nye
holddannelser, så en enkelt lærer f.eks. kan undervise mere end en klasse af
gangen.

KL havde håbet på, at den arbejdstidsaftale, som blev indgået ved
overenskomstforhandlingerne for tre år siden, havde givet kommunerne flere
undervisningstimer for de samme penge, men det er ikke sket.

»Regeringen ønsker flere timer i dansk og matematik, og samtidig siger den,
at vi ikke skal regne med at få flere penge,« siger borgmester Bjørn Dahl
(V), formand for Børne- og Kulturudvalget i KL.

Han mener, at det er nødvendigt at tænke utraditionelt, hvis man skal få råd
til både flere elever og mere undervisning.

Når forskellene på lærernes undervisningstid er så stor, skyldes det to
ting. Dels de lokale forhold, f.eks. antallet af elever med behov for
specialundervisning, dels forskellige arbejdstidsaftaler. Lærerne og
kommunerne aftaler nemlig lokalt, hvor meget tid, der skal bruges på
undervisning og hvor meget, der skal bruges på andre ting f.eks. lejrskoler,
pauser, forældre-samarbejde og udvikling af nye undervisningsformer.

Næstformand i Danmarks Lærerforening (DLF) Stig Andersen siger, at der er
meget stor forskel på serviceniveauet. Både når det gælder skolebygningernes
kvalitet og undervisningen. En undersøgelse, DLF lavede i 1997, viste, at
mens elever på nogle skoler må nøjes med 2.200 dansktimer i løbet af et helt
skoleforløb, får andre 3.200 timer.

»Vi så gerne, at forskellene blev mindre. Det vil kræve, at Folketinget
lægger nogle mere ensartede rammer for kommunerne, f.eks. for elevernes
timetal både på det enkelte klassetrin og i de enkelte fag. Men KL har
ønsket decentralisering, og det har givet sig udtryk i større forskelle,«
siger Stig Andersen.

Mere undervisning

Økonomisk betyder det bl.a., at mens den årlige udgift pr. elev i nogle
kommuner er 36.000 kr., er den i andre oppe på 56.000 kr.

Professor Niels Egelund, Danmarks Pædagogiske Universitet: »Jeg mener, det
er vigtigt, at lærerne bruger mere tid på selve undervisningen. Det generer
mig, at hver gang, der er et problem i skolen, så beder lærerne om flere
ressourcer. Senest har man talt meget om elever med kontakt-, adfærds- og
trivselsproblemer. Lærerne siger, at disse elever er vanskelige at håndtere,
og derfor må de have mere forberedelsestid. Det er helt himmelråbende. Det,
børnene har brug for, er en tættere kontakt med voksne, og hvis lærerne skal
have mere forberedelsestid, så bliver der mindre kontakt med voksne,« siger
Niels Egelund.

Han kalder det tænderskærende sørgeligt, at nye undersøgelser viser, at der
ikke er nogen sammenhæng mellem skolernes ressourceforbrug og elevernes
karaktergennemsnit. Flere ressourcer betyder pænere skoler og flere
lejrskoler, men det smitter ikke af på elevernes læringsresultat, siger han.

»På det punkt har Danmarks Lærerforening et problem. Hvis man spørger
lærerne, vil jeg gætte på, at de synes, de har det bedre, hvis de har mindre
undervisningstid. Den tid, man bruger til andet end undervisning, vil af de
fleste lærere blive betragtet som et gode. Sådan er det med enhver
underviser - også på et universitet. Men det er ikke nødvendigvis noget, som
smitter af på kvaliteten og elevernes udbytte,« siger Niels Egelund.

Fra : Kim2000

Dato : 26-01-06 22:33

> [...]
> uduelig
> Margrete Vestager og en omgang rundkredspædagogik.

Okay, så er useriøsiteten allerede på plads, tallet er altså fra den
undersøgelse som regeringen ikke vil offentligøre, end ikke lærerforeningen
må se den i sit fulde omfang. Forresten gad jeg nok vide om du mener det er
en god ide at skrotte brede forlig den dag EL-SF-Soc har flertal?

> Altså 19 * 2 * 15 / 60 (?) timer pr. lærer. Det giver 9,5 timer, skal vi
> være store i slaget og sige 15 timer.

Niks, matematik er vist ikke din stærke side. 19 elever a 15 minutter giver
285 minutter, der er 3 lærere tilstede, der skal have 285 minutter, altså
855 minutter, samtalerne afvikles to gange om året, altså 1710 minutter. En
undervisningslektion er på 45 minutter, 1710:45=38 lektioner. Altså godt og
vel 12-13 lektioner pr. lærer.

> En gennemsnitslærer underviser 658 timer pr. år, kan du selv få styr på
> proportionerne eller skal jeg fortsat hjælpe ?

Den samme "smarte" attitude fremviser elever også til tider, typisk for at
dække over deres usikkerhed, men ligesom i skolen bliver den også her på
usernettet afvist. Alene de to elevevalueringer udgør små 0,7% af min
arbejdstid, og så er der det gamle ordsprog der hedder mange bække små....

> [...]

> det andet skal i ganske enkelt tør tage de opgør med forældrene der er
> nødvendige. Men slendrianpædagogikken skal vi til livs.

Disciplin, lad mig minde om at da lærerstanden i al forsigtighed mente det
måtte være rimeligt at eleverne mødte op til skolegangen veludhvilet. Hørte
du hvilket ramaskrig der rejste sig?! Et så helt banalt krav var en
uforskammethed og et udtryk for indblanding i familiernes hverdag. Vi har
forældre der ikke mener der er noget som helst forkert i at lektierne ikke
er ordnet fordi de skulle i badeland og som skole er man helt igennem
magtesløs overfor den slags. Lovgivningen giver ingen sanktioner og stiller
ingen krav til forældrene. Det eneste krav, der er til forældrene er at
ungerne skal møde op. Det er det _eneste_. End ikke at møde udhvilet og
forberedte op har man turde sætte ind i lovgivningen eller i det mindste
skrive ind i bekendtgørelsen. Så disse opgør med forældrene er ganske enkelt
ikke noget vi kan gøre. Vi kan appelere til sund fornuft, men jeg garanterer
dig for ikke alle er inde for rækkevidde. Desværre er dem, der er indenfor
rækkevidde de forældre, som det kun sjældent er nødvendigt overhovedet at
have fat i.

> Thorkild
>
> Jeg vedlægger lige en artikel fra tanten hvor tallene fremgår.

I know, du har tidligere bragt den, og jeg har tidligere kommenteret den, så
det vil jeg ikke bruge tid på igen.

mvh
Kim

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-01-06 01:55

> [...]
> lærerforeningen må se den i sit fulde omfang. Forresten gad jeg nok vide
> om du mener det er en god ide at skrotte brede forlig den dag EL-SF-Soc

Undersøgelsen har været tilgængelig i sit hele hos OECD, hvad mener du ?

> [...]
> minutter. En undervisningslektion er på 45 minutter, 1710:45=38 lektioner.
> Altså godt og vel 12-13 lektioner pr. lærer.

Jeg siger pr. lærer og runder timetallet op, da jeg godt ved lærerne er så
dovne de kun arbejder 45 minutter i timen, det kunne man også rette lidt op
på.

> [...]
> usernettet afvist. Alene de to elevevalueringer udgør små 0,7% af min
> arbejdstid, og så er der det gamle ordsprog der hedder mange bække små....

Dine mange bække bliver ikke til mere end slendrian. I arbejder for lidt.

> Disciplin, lad mig minde om at da lærerstanden i al forsigtighed mente det
> måtte være rimeligt at eleverne mødte op til skolegangen veludhvilet.
> Hørte du hvilket ramaskrig der rejste sig?!

Det er sku jeres problem at få det gennemført.

> I know, du har tidligere bragt den, og jeg har tidligere kommenteret den,
> så det vil jeg ikke bruge tid på igen.

Hvorfor spurgte du så ?

Thorkild

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 26-01-06 06:42

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message

Og her står der Danmark har 18 lærere hver gang OECD gennemsnittet har 10

Thorkild

Offentliggjort 21.05 2002 03.00
For få elever i klassen

Af LARS NØRGAARD PEDERSEN

Lave klassekvotienter gavner ikke eleverne. Tværtimod bør antallet af elever
i klasserne hæves, fordi eleverne derved kan få flere timer for det samme
antal kroner.

Det konkluderer professor Niels Egelund, Danmarks Pædagogiske Universitet,
på baggrund af sin forskning og internationale undersøgelser. Han går dermed
stik imod den hidtidige politiske ambition, der har været at sænke
elevtallet i klasserne mest muligt.

»Vi har vænnet os til, at lave klassekvotienter er altafgørende. Blandt
lærerne har der eksisteret en tyrkertro på, at jo lavere antal elever jo
bedre, men sådan forholder det sig ikke. Forskningen kan ikke påpege en
sammenhæng mellem få elever og bedre indlæring. Faktisk viser international
forskning, at bliver klasserne for små, reducerer det indlæringen. I stedet
bør man indføre større klasser og give flere timer. Undersøgelser har vist,
at flere timer især gavner svage elever. Lærerne vil sige, at høje elevtal
giver uro, men vi kan heller ikke påvise en sammenhæng mellem graden af uro
og antal elever,« siger Niels Egelund.

Danmark er det OECD-land, som har færrest elever pr. lærer, viser en
opgørelse fra OECD. For hver lærer er der i gennemsnit 10,7 elever. Men den
bedste indlæring opnås ved 18 elever pr. lærer, viser den såkaldte
PISA-undersøgelse.

Danmarks Lærerforening kalder Niels Egelunds konklusion en »uhyre
forenkling.«