Racismen
Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 08:01

I dagens Jyllandsposten bringes på:

http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3507978

en kronik af den venstreorienterede lærer og forfatter Kåre Bluitgen,
som jeg citerer fra:

==
Kronik: Den nye gamle racisme

Af Kaare Bluitgen, forfatter, København

Skal Koranen forbydes? Spørgsmålet kan synes absurd, men er blevet
relevant i forhold til diskussionen om ytringsfrihedens grænser.

»Dræb de vantro!« Jeg underviser nu og da på lærernes efter- og
videreuddannelse, og her blev jeg en dag konfronteret med et af
hverdagens problemer: Elevernes indbyrdes sprog var til tider meget
grimt, og derfor havde en lærer grebet ind overfor en hidsig drengs
udtryk. Men da det viste sig, at det var et citat fra Koranen, blev
lærerne usikre. Skulle de forbyde udtrykket vel vidende, at de ville
blive beskyldt for at hetze mod islam og stigmatisere muslimske elever?

Man kan også spørge, om det skal være tilladt at nedgøre og true andre
mennesker under dække af citater fra såkaldt hellige bøger.

Højesteret har bestemt, at begrebet racisme skal forstås i sin udvidede
og i dagligdagssprogets aktuelle form. Dvs. som forskelsbehandling eller
afstandtagen fra grupper, som godt kan være af samme race som én selv.

På et sådant bedømmelsesgrundlag bliver Koranen til en bog, der prædiker
racisme. Igen og igen opfordres der til forfølgelse af og drab på dem,
der tror på flere guder.

De kristne og jøderne skal pålægges en særskat. Ethvert menneske, der
ikke er muslim, skal underordnes disse.

Det er ikke kun i Koranen, at man kan finde denne form for racisme. Den
mest berømte muslimske levnedsskildrer af profeten Muhammeds liv er Ibn
Ishaq. I hans omfangsrige værk "Sirat Rasul Allah", der bygger på
profetens samtidiges beretninger, citeres Allahs sendebud for udsagn
som: »Dræb enhver jøde, det står i jeres magt.« Hadske udfald mod
kristne, digtere og beduiner er der mange af samt utallige opfordringer
til forskelsbehandling af kvinder og afstandtagen fra mennesker, der
dyrker flere guder.

Muhammed lod en mand og kvinde fra Medina, der havde begået
ægteskabsbrud, stene uden for sin moské. Han bestemte, at ægteskaberne
mellem muslimer og hedninge skulle opløses. Det blev også forbudt at
deltage i begravelsen af en vantro.

Natten efter at Muhammed havde beordret en massakre på mange hundrede
jødiske mænd, der havde overgivet sig, tog han en af deres kvinder til
sig. Ved en anden lejlighed beordrede Muhammed tortur af en jødisk
skatmester, der ikke ville afsløre sine gemmesteder. Til sidst blev han
halshugget. Hans syttenårige kone blev ført forbi sin mands lig.
Muhammed kastede sin kappe over hende, så alle kunne se, hvem der havde
valgt hende. Samme aften blev hun gift med Muhammed og skulle overnatte
i hans bevogtede telt.

Muhammed var en enestående profet på den måde, at han ernærede sig og
sine folk ved plyndringstogter. Som den første af alle profeter gav
Allah ham lov til at tage bytte: både ædelmetaller, dromedarer, kvinder
og børn. Og Allah åbnede både Vesten og Østen for ham.

Ved flere lejligheder gav Muhammed sine tilhængere lov til at lyve over
for ikke-muslimer, og han forfulgte nådeløst digtere og sangerinder, der
havde fornærmet ham. Han kunne give amnesti til krigere, der havde
kæmpet mod ham med våben, men ordets magt var for farlig.

Allahs profet var konsekvent i sin ødelæggelse af andre kulturers
religiøse symboler. Gudestøtter blev smadret eller brændt, hellige træer
omhugget og billedkunsten raderet bort. På sit dødsleje slog han fast,
at alle andre religioner end islam skulle væk fra Arabien.

Det er klart, at sådanne tanker og handlinger sætter sig dybe og varige
spor i et barnesind. Et barn, der blot lærer at recitere Koranen og ikke
får hjælp til at bearbejde de forskrækkende indtryk, kan tage skade for
livet. Og de mange regler om haram og halal, forbudt og tilladt, gør, i
fundamentalistens øjne, integration i Danmark umulig. Regler om
spisning, samvær og forholdet mellem kønnene bevirker, at børn og unge
af fundamentalistiske forældre nødvendigvis må isolere sig fra danske
klassekammerater. Muslimske børn, der har fået lov til at lege med mine
børn i gården, har ikke måttet komme på besøg hos os og omvendt. Andre
har ikke måttet komme til børnefødselsdag, og atter andre taler i et
utroligt hadsk og nedsættende sprog, fordi min datter ikke går med
tørklæde, og min søn spiser svinekød. Dertil kommer de velkendte
problemer fra skoledagen i forhold til svømning, gymnastik, billedkunst,
feriekalender, klassefester og lejrskoler; og krav om bederum, separat
køkkenudstyr, fredagsfri til bøn og skolebod efter forestillingerne om
rent og urent stammende fra Mosebøgerne og videreført i Koranen.

Tager man Koranen og traditionerne om Muhammeds udtalelser og gerninger
bogstaveligt, er man nødt til at ghettoisere sig selv. Det er frivillig
afstandtagen fra det solidariske fællesskab og lukken døren bag sig i
parallelsamfundet.

Det er naturligvis langt fra alle muslimer, der er fundamentalister. Men
troen på én sandhed er al hads moder. Hermed gøres anderledes tænkende
til løgnere, kættere, vantro osv. Dem flyder det med i Koranen. Man kan
bestemt også finde horrible udsagn i Det Gamle Testamente, men det helt
afgørende er naturligvis, om man betragter skriften som Guds udtalte
ord, der derfor skal efterleves, eller om man har en historisk tilgang
til teksten.

Det religiøse had kan forstærkes af social marginalisering, men
problemet er, at vi i Danmark, uanset om vi ligger nærmest Adam Smith
eller Karl Marx, tror, at det sociale er alt afgørende. Sådan har vi set
på os selv og resten af verden i et par århundreder. Den religiøse
forurening af det offentlige rum har i årtier været så usynlig, at vi
simpelthen ikke forstår den rolle, den kan spille. Og som den givet
kommer til at spille fremover. Og tolerancen er den sikre taber.

Før Muhammeds tid var Mekka en multireligiøs by, men da han fik magten,
reserverede han den udelukkende for muslimer. Overenskomster indgået med
vantro, de i Koranen såkaldt "urene", blev ophævet. Mekka er stadig en
"ren" by. Der ville nok blive et større postyr, hvis København blev
forbeholdt kristne eller asetroende, men jeg kender ingen muslim, der
har boykottet valfarten til islams helligste by i protest mod denne
groteske racisme, der kun havde sit sidestykke i "whites only"-områderne
i apartheids Sydafrika.

Religiøse konflikter har været fraværende i årtier i det danske samfund,
og da de kom, behandlede vi dem af gammel vane som sociale problemer.
Derfor står integrationen på samme niveau som for tyve år siden; eller
måske et par trappetrin under. Af angst for at krænke de troendes
følelser afholder vi os fra at fremhæve og fastholde de værdier, som
ikke mindst arbejder- og kvindebevægelsen har kæmpet sig frem til gennem
årtier.

Gennem tusinde år har islam inden for sit udbredelsesområde mødt sine
frafaldne kritikere med drab, forfølgelse og censur. I dag lever et
stort antal muslimer i den del af verden, hvor ingen ideologi eller
religion kan hæve sig over kritik. Det betyder, at islam ikke som
kristendommen er udviklet i dialog med andre tankeopfattelser.
Resultatet blev meget tydeligt i Salman Rushdie-sagen. At én mand kunne
ryste en verdensreligion sagde mere om sidstnævntes skrøbelighed end
førstnævntes styrke. Korthuset vaklede, fundamentalisterne er i
virkeligheden uden fundament. Det kunne aldrig være sket inden for
jødedommen eller buddhismen.

Folkeskolen har en rolle at spille. Elevernes religionsfrihed skal
respekteres, men når en dreng møder op og siger, at ifølge Koranen har
kvinderne kun halv værdi af mændene (med de rigtige henvisninger i
kapitel og vers), og Koranen er Guds åbenbarede ord, så skal lærerne
forklare, at derhjemme kan de tro på hvad, de vil, eleven skal bare
vide, at det er forkert, hvad der står i den hellige bog: Kvinder er
nemlig lige så meget værd som mænd.

Jeg møder næsten ingen lærere, som tør sige det så klart. Men derved
overtræder de folkeskolens formålsparagraf, der taler om undervisning og
dagligliv bygget på ligeværd. Og de ødelægger de elevers fremtid, der
ikke bliver oplyst, men fortsætter livet hyllet i en bogstavtro
religionsfortolknings mørke.

Skoleskemaets kristendomstimer må omskabes til faget religion og
livsanskuelse. Så kan Koranen inddrages, og det bliver muligt at oplyse
de muslimske elever om bogens historiske tilblivelse. Derved kan
eleverne sikres en forståelse for, at Koranen, som enhver anden "hellig"
bog, er bundet i tid og sted. Derfor handler den om retten til seksuel
omgang med ens slavinder og ikke om kønnenes ligestilling, derfor
omtales dromedarer, men ikke rensdyr.

Den hollandske filminstruktør Theo van Gogh blev myrdet på en måde, der
helt ned i visse detaljer svarer til den måde, profeten Muhammed fik
sine snigmordere til at myrde kritiske digtere.

En række fremtrædende danske muslimers umiddelbare reaktion var, at
ytringsfriheden skulle indskrænkes for ikke at krænke religiøse
følelser.

Skulle man hellere forbyde forskruede følelsers ophav? Nej, Koranen skal
naturligvis ikke forbydes, og det skal Det Gamle Testamente heller ikke.
Heller ikke Hitlers og Stalins bøger og taler. Tværtimod skal kendskabet
til disse tanker spredes, så vi kan sætte dem ind i en historisk
sammenhæng og endnu en gang forsøge os ud i den vanskelige disciplin: at
lære af historien.

Kåre Bluitgens bog "Koranen og profeten Muhammed" udkommer i morgen på
Høst & Søn.
==

Ja, det lyder jo ikke opløftende. Jeg skal i hvert fald have købt hans
bog; sådan en bog varer det jo et par år før man kan låne på
biblioteket.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin

Dato : 23-01-06 09:33

Per Rønne skrev:

> [...]
>
> Ja, det lyder jo ikke opløftende. Jeg skal i hvert fald have købt hans
> bog; sådan en bog varer det jo et par år før man kan låne på

Du mener at bibliotekar samfundet er så forsvensket, at de vil kæmpe
indædt for ikke at få den på hylderne?

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 09:44

Martin <Nexus1@lab.org> wrote:

> Du mener at bibliotekar samfundet er så forsvensket, at de vil kæmpe
> indædt for ikke at få den på hylderne?

Næh, hvorfor dog det? Når biblioteket køber en bog skal den naturligvis
stå der i årevis, for ikke at sige i årtier. Bibliotekerne kan
naturligvis ikke købe tusindvis af bøger, for at tilfredsstille en
øjeblikkelig efterspørgsel, for derefter efter et halvt års tid at
begynde at køre dem til papirmøllen.

PS. Det er i øvrigt god netikette er nøjes med at citere det, man svarer
på.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-01-06 10:02

>I dagens Jyllandsposten bringes på:
>
> http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3507978
>
> en kronik af den venstreorienterede lærer og forfatter Kåre Bluitgen,
> som jeg citerer fra:

En glimrende kronik, læs den hele siger jeg, og jeg kunne godt tænke mig at
høre fra Arne hvad der er forkert i hans udredning om Profet og Koran, - men
det kommer jeg jo nok ikke til, jeg er da også naturligvis i arnes filter,
og det er jo næsten en ære, når man ser hvordan han forkaster fornuftige
bøger med ubehagelige meninger.

Men altså, det var på tide at vi begyndte at tale om hvad der står i
Koranen, det er *ikke* nok at sige - jamen, de fleste kender den alligevel
ikke, så det er bedre ikke at gøre dem ked af det - for *nogen* kender den
alt for godt, og de kan bruge dens racisme og fremmedhad i deres hverdag.

Som den engelske parlamentariker, - med en muslimsk bedstefar - sagde om den
nye lov om forbud mod at kritisere religionshad, og som var lavet for at
belønne muslimer i UK, at så må vi have folk ude i alle moskeer, og sikre at
imamerne ikke citerer fra de mange vers om, at de vantro skal bekæmpes
overalt og at vi vil blive brændt til evig til i helvede.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 10:23

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> En glimrende kronik, læs den hele siger jeg,

Jep, men der er jo nogle ©-bestemmelser som forhindrede mig i at bringe
/hele/ kronikken, også selv om kronikken nu i høj grad er en reklame for
bogen.

> [...]
> imamerne ikke citerer fra de mange vers om, at de vantro skal bekæmpes
> overalt og at vi vil blive brændt til evig til i helvede.

Ja, vi trænger til nogle sagsanlæg mod imamerne og udgiverne af Koranen
for at sprede religiøst had ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-01-06 10:52

> Jep, men der er jo nogle ©-bestemmelser som forhindrede mig i at bringe
> /hele/ kronikken, også selv om kronikken nu i høj grad er en reklame for
> bogen.

Det var heller ikke en kritik, men en opfordring til "de dovne".

> Ja, vi trænger til nogle sagsanlæg mod imamerne og udgiverne af Koranen
> for at sprede religiøst had ...

Det kunne være spændende at få dilemmaet op til overfladen, det nærmeste man
er kommet er nok retssagen i Australien, hvor forsvareren fik forbud mod at
citere Koranen.

Jeg så for nogle dage siden, at der nu også i Pakistan er en mand - med en
organisation bag sig - som rejser rundt i landet og forsøger at få
myndighederne til at redigere had-teksterne i skolebøgerne. Så der ER
*nogen* ændring på vej, mht at nogle enkeltpersoner kan se, at den er helt
gal. Men alle de magtfulde alamaer, mullaher, og sheikher lever jo af hadet,
og kæmper med næb og klør mod ændringer af fremstillingen af ikke-muslimer
som urene og fordømte mennesker, indtil de overgiver sig og bliver muslimer.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 10:59

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Det var heller ikke en kritik, men en opfordring til "de dovne".

Jeg forstod det skam også som en opfordring til »de dovne«, men syntes
at måtte give en forklaring som alle kunne forstå.

> Det kunne være spændende at få dilemmaet op til overfladen, det nærmeste man
> er kommet er nok retssagen i Australien, hvor forsvareren fik forbud mod at
> citere Koranen.

Fortæl, fortæl. Dén sag har jeg ikke hørt om.

Det lyder som en retssag mod en person der har fornærmet nazismen, og
hvor forsvareren i den efterfølgende retssag mod ham for at have
fornærmet »Profeten« får forbud mod at citere fra Mein Kampf ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-01-06 11:15

> Jeg forstod det skam også som en opfordring til »de dovne«, men syntes
> at måtte give en forklaring som alle kunne forstå.

> Fortæl, fortæl. Dén sag har jeg ikke hørt om.

Du har nok bare glemt den:

An essential article by Piers Akerman on the Australian vilification case
against two Christian pastors. Charged with defaming Islam, they are scoring
devastating points by ... quoting Islamic texts. Akerman says that the case
shouldn't have been brought at all, and from the standpoint of sanity in
Australian law that is certainly true. However, from the looks of his report
this case could be a watershed event for the preservation of free speech and
free societies, and a huge setback for the tactics of intimidation and
bullying so often used by Muslims (in the US also) to silence critical
inquiry and uncomfortable questions. From the Daily Telegraph, with thanks
to Mark Durie, Andy Bannister, and Nicolei:

A religious vilification case has embarrassed the plaintiffs and shown the
stupidity of the law, says PIERS AKERMAN.
IN a case being closely followed around the world, the Victorian
Government has effectively placed Islam on trial under its controversial
Racial and Religious Tolerance Act 2001.

http://www.jihadwatch.org/dhimmiwatch/archives/001050.php

Forsvarerne fik svjh gennemført, at man ikke måtte citere Koranen, men kun
bringe versnumre i retten. Det gjorde for ondt at høre hvad Allah/Muhammed
havde sagt.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 12:00

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Du har nok bare glemt den:

Næh, jeg har faktisk aldrig hørt om den før, ej heller efter at have
læst hvad du skrev nedenfor.

> [...]

> Government has effectively placed Islam on trial under its controversial
> Racial and Religious Tolerance Act 2001.

Jamen, så er det jo ikke /regeringen/ der er noget galt med.

> http://www.jihadwatch.org/dhimmiwatch/archives/001050.php

Men dit link modsiger nu min konklusion:

==
It didn't mean to, of course. The legislation was intended to shield
religions - particularly Islam - from scrutiny and was championed by the
Islamic Council of Victoria and other Muslim organisations before being
passed by the Bracks Government in mid-2001.

Indeed, the current matter was the first brought under the flawed
legislation when it came into effect early in 2002.

The case in the Victorian Equal Opportunity Commission bears all the
hallmarks of a set-up, but it has exploded in the equal opportunity
industry's face.
==

> Forsvarerne fik svjh gennemført, at man ikke måtte citere Koranen, men kun
> bringe versnumre i retten. Det gjorde for ondt at høre hvad Allah/Muhammed
> havde sagt.

En klar fejl begået af /dommeren/. Men dit link støtter ikke hvad du
skriver:

==
Perhaps the most telling moment to date came just last Friday when
Pastor Scot was asked by the Islamic Council's barrister Debbie Mortimer
to stop reading passages from the Koran and just give verses because the
readings vilified Muslims. He replied: "If it is not for reading, it
shouldn't be in the book."

==

Men artiklen er dateret 4. marts 2004, så retssagen burde være afgjort
nu:

==
Summing up in the case should begin next week. The greatest crime is
that the politically correct Victorian Government ever enacted the
shameful legislation which permitted the case to begin at all.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-01-06 14:07

> [...]
> to stop reading passages from the Koran and just give verses because the
> readings vilified Muslims. He replied: "If it is not for reading, it

OK, de *ville* gerne have stoppet citaterne, men fik ikke lov.

> [...]
> that the politically correct Victorian Government ever enacted the
> shameful legislation which permitted the case to begin at all.

Jeg har set afgørelsen, men kan ikke mere huske hvad den gik ud på. Men hele
sagen viser hvad man kan rode sig ind i, hvis man indfører en lov som den
britiske, - som vel stadig bare venter på godkendelse i Overhuset?

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 14:48

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> Men hele sagen viser hvad man kan rode sig ind i, hvis man indfører en lov
> som den britiske, - som vel stadig bare venter på godkendelse i Overhuset?

Jep.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-01-06 11:08

Knud Larsen wrote:
> Det kunne være spændende at få dilemmaet op til overfladen, det nærmeste man
> er kommet er nok retssagen i Australien, hvor forsvareren fik forbud mod at
> citere Koranen.

Det er højst betænkeligt... Og faktisk ret overraskende at nogle
muslimer ser sådan på deres bog: de vil gerne have den er rundt omkring
(på biblioteker, i læsesale m.v.), men de vil ikke have at vantro [læs:
ikke-muslimer] citerer teksten.

Er det mon fordi teksten i sig selv vil åbne øjnene for dem som -
lettere naivt - tror det er den rene prosa??

> [...]
> som urene og fordømte mennesker, indtil de overgiver sig og bliver muslimer.

Ingen tvivl om, at der er ændringer mange steder. Men desværre kommer
der lige så mange fundamentalister som der kommer moderate "stemmer"...

Henrik, Dianalund
....Vi er alle Adams børn, og alle holder vi af pandekage
"Tænk som en klog mand, men forklar dig i folkets sprog" (W B Yeats)

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-01-06 14:12

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> wrote in message

> [...]
> ikke-muslimer] citerer teksten.
>
> Er det mon fordi teksten i sig selv vil åbne øjnene for dem som - lettere

Man har set mange eksempler på at teksterne er blevet gjort blødere for et
vestligt publikum. Men hvis man vil se Koranen for fuld skrue, så skal man
læse de saudi arabiske oversættelser, - som der er produceret utallige
millioner af til brug rundt omkring i verden. De gør den *endnu* værre end
den er i forvejen, med indskudte sætninger om nederdrægtige jøder og
kristne, hvor det ikke står direkte i bogen.

> Ingen tvivl om, at der er ændringer mange steder. Men desværre kommer der
> lige så mange fundamentalister som der kommer moderate "stemmer"...

Det er rigtigt, der er en kulturkamp i gang inden for islam, men desværre
vil de rabiate, i sagens natur, altid går længere end de moderate i *deres*
kamp.

Fra : Kim Larsen

Dato : 23-01-06 14:07

> [...]
> og i dagligdagssprogets aktuelle form. Dvs. som forskelsbehandling eller
> afstandtagen fra grupper, som godt kan være af samme race som én selv.

Det er fuldstændig absurd at højesteret gør knæfald for et (gammel-)etniske
danskere ikke mestrer det danske sprog. En udvanding af begreberne gør det
en del vanskeligere at kommunikere. Det kunne være at man skulle styrke
danskundervisningen for de DANSKE unger idet at de ikke lærer at beherske
det danske sprog på en tilfredsstillende måde. Hvordan kan vi ellers sætte
krav til de fremmedetniske ? - når de dansk-etniske er sprogligt
underbegavede ?

Racisme er og bliver efter mine definitionsbegreber ene og alene
forskelsbehandling af forskellige racer af menneskeheden udelukkende på
baggrund af deres racemæssige herkomst.

Alt andet hører under begrebet diskrimination. Hvad er det ved det ord som
er så svært at folk ikke orker at bruge det ? Hvis vi ønsker at de fremmede
skal lære at tale dansk burde danskerne i almindelighed (gen)lære at tale
det først

--
Kim Larsen

Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

Direkte e-mail: kl2607x@yahoo.dk (fjern x´et)

Fra : Jan Pedersen

Dato : 23-01-06 23:17

Hvis vi ønsker at de fremmede
> skal lære at tale dansk burde danskerne i almindelighed (gen)lære at tale
> det først
>
> --
Egentlig er det vel rimeligt at folk i Danmark mestrer det danske sprog som
nu engang er det officielle sprog ? Selvfølgelig skal vi tage hensyn til
specielle handicaps: intelligensdefekter, ordblindhed, døvhed mv. men
herudover forudsættes alle at have de samme forudsætninger for at lære
sproget.

>Racisme er og bliver efter mine definitionsbegreber ene og alene
>forskelsbehandling af forskellige racer af menneskeheden udelukkende på
>baggrund af deres racemæssige herkomst.

Mig forekommer den genetiske variation i menneskearten at være for lille til
at man kan tale om racer.

Diskrimination er dog såre menneskeligt. Noget vi deler med alle andre dyr.
Der er altid en vis reservation mod dem der er anderledes. Men ikke etniske
danskere udviser nu den samme diskrimination mod etniske danskere som
etniske danskere udviser mod dem. Generelt bør vi vel sige til alle danskere
at der er nultolerance overfor enhverform for ekstremisme der medfører
forhånelse eller diskrimination af andre mennesker pga. køn, hudfarve og
etnisk herkomst, religion, seksuel observans, politisk observans , udseende,
handicaps og sygdom. Men i samme vending bør vi sige at ingen religion er
fredet, ingen bøger er fredet : alt er til debat og satiren skal have lang
snor. Kun når nulevende personer forhånes skal der falde brænde ned ! Det er
demokratiets væsen. Ytrringsfriheden er det væsentligste i et demokratisk
land. Uden denne ville demokratiet snart ophøre.
Forstår man ikke disse ting bør man ikke opholde sig i et demokrati da man
så uvilkårligt vil blive udsat for ubønhørlig kritik.

Fra : Per Hagemann

Dato : 24-01-06 17:19

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Forstår man ikke disse ting bør man ikke opholde sig i et demokrati da man
> så uvilkårligt vil blive udsat for ubønhørlig kritik.

Det du slår til lyd for er rendyrket ensretning. Med pseudotolerance,
menneskerettigheder og demokrati som uantastelige begreber.

Underligt nok skal der alligevel være ytringsfrihed, men hvis man bruger
ytringsfriheden til noget væsentligt, så falder der brænde ned.

Fra : Jesper

Dato : 24-01-06 17:39

Jan Pedersen <jantheman28@hotmail.com> wrote:

> Mig forekommer den genetiske variation i menneskearten at være for lille til
> at man kan tale om racer.

Faktum er, at der er sygdomme som er specifik til bestemte menneskeracer
og der er medicin som er specifik til bestemte menneskeracer. F.eks. har
man i USA udviklet hjertemedicin til negere, da det viste sig at den
almindlige hjertemedicin, som gives til hvide, ikke virker på negrerne.
Det er ikke nok at kigge på størrelsen af den genetiske variation i
procent, man er også nødt til at kigge på hvor de genetiske variationer
ligger. Det er et faktum at 90% af det menneskelige genom er inaktivt,
det er nedarvede anlæg, som ikke længere er i brug, f.eks. et anlæg til
at danne pels som aberne. Dertil kommer, at der er arveanlæg der er
vigtigere end andre, idet deres virkning på mennesketilværelse er mere
indgribende end andre.

--
Jesper
DVD samling -> http://dvd.tradewho.com/

Fra : jodem

Dato : 24-01-06 20:51

> [...]
> at danne pels som aberne. Dertil kommer, at der er arveanlæg der er
> vigtigere end andre, idet deres virkning på mennesketilværelse er mere

Ja, lille skat, nogle er sorte og andre er hvide. Har du ikke lagt mærke til
det?