At rette bager for smed
Fra : Bo Warming

Dato : 22-01-06 20:01

En masse straf er "afledt aggression" og udspringer af vælgernes lyst
til at gøre et eller andet - ja man kan næsten kalde det
"overspringsbevægelse" som når man tager en smøg af kedsomhed.

Fordi vi ikke straffer fornuftigt for at forebygge fremtidig
forbrydelse, men for at føle os gode, skabe job til retsvæsensansatte
osv, så rammes ofte forkert - hvilket J H Wessel i 1769 fint
karikerede med vers om at "Henrette bager i stedet for smeden"

De korte citater belyser straf-i-blinde (som kan være tilforladelig og
bedre end ingenting!) og derefter så godt jeg husker fra
Metropolitanskolens udenadslæren den geniale klassiker

( som jeg tolker, som at vi straffer pædofile for at slippe for at
straffe værre, men mere komplicerede ting)

"Det er en god idé fra tid til anden at slå en admiral ihjel for at
anspore de andre. Voltaire

" Man er nødt til at gengælde, godt som slemt: men hvorfor lige
netop overfor den person, der gjorde noget godt eller slemt mod os?
Nietzsche

" It is the way of a dog that if he is hit by a stone he bites a
fellow dog, The Zohar

" Beat your child once a day. If you don't know why, he
does.Chinese proverb

"Speak roughly to your little boy, and beat him when he sneezes: He
only does it to annoy, because he knows it teases. Lewis
Carroll

SMEDEN OG BAGEREN: Der var en liden by, i byen var en smed/

Som farlig var når han blev vred/han sig en fjende fik/det kan man
altid få/jeg ingen har, det gå min læser lige så

Til uheld for dem begge to/ de mødes på en kro/ de drak, jeg selv på
kro vil drikke/for andet kommer jeg der ikke/(bemærk dog læser dette,
jeg immer går på de honette)

Nu efter mange skældsord hidsig snak/ slår smeden fjenden på
planeten/så stærkt var dette slag/ at han så ikke dag/ og har ej siden
set den

En feltskær får den slagne fat/ og en snarlig død attest hensender/
den morderen forhøres og bekender/ hans håb var at han måtte hisset
gå/ og der forladelse af Vorherre få/ men hør nu løjer, netop dagen/
for dom skal gå i sagen/ fremtriner fire borgere/ den mest veltalende/
ham så tiltalede

"Du ved i vores by en smed vi ikkun have/ jeg måtte være ret af lave/
ifald jeg ville se ham død/ men her er to som bager brød

Den bager græd gudsjammerligt/ da man ham førte væk.

MORALE: Beredt til døden altid vær/ den kommer når du mindst den
tænker nær

(der mangler et afsnit om borgernes bøn og den vise dommer, der sover
på sagen, før han efterkommer erhvervslivets ønske om, at den ældste
af byens to bagere skal undgælde "så bliver jo liv for liv forsonet"
! )