SF-borgmester vil ændre skolemadsordning i~
Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 09:07

I Berlingske Tidende på side 6, nederst, er der en artikel om den
berygtede madordning i Københavns Kommune. Heraf fremgår det at i hvert
fald De konservative har været uvidende om ordningen, lige som formanden
for forældreforeningen Skole og Samfund i København tager afstand fra
den. Han siger:

»Der burde da være mulighed for, at børnene kan få svinekød en eller to
gange om ugen, og hvis der er nogen, der ikke spiser svinekød, så kan
de jo bare lade være.«

Også den nye skoleborgmester fra SF erkender, at skolemadsordningen ikke
fungerer tilfredsstillende, og han vil nu have den revideret. Han synes
at det er drastisk helt at fravælge svinekød, og ønsker at der kommer
større valgfrihed.

Vi står altså nu med to fortolkningsmuligheder. Enten har
administrationen uden om politikerne selv indført halal-only ordningen,
eller også har den gamle skoleborgmester fra Enhedslisten {der sendte
sine egne børn på privatskole} indført den, uden at orientere hverken
borgerrepræsentation eller den øvrige magistrat.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ole Christiansen

Dato : 22-01-06 09:32

> [...]
> sine egne børn på privatskole} indført den, uden at orientere hverken
> borgerrepræsentation eller den øvrige magistrat.

Går du stadig i skole.?

Ole

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 11:28

Ole Christiansen <ofcfjernes@fjernesmail.tele.dk> wrote:

> Går du stadig i skole.?

Det er da vist et definitionsspørgsmål. Men jeg plejer nu at spise på
lærerværelset, men hente flæskestegen i elevkantinen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Alucard

Dato : 22-01-06 10:43

On Sun, 22 Jan 2006 09:07:07 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>sine egne børn på privatskole} indført den, uden at orientere hverken
>borgerrepræsentation eller den øvrige magistrat.

Det ville ikke overraske mig hvis den sidste mulighed var
tilfældet....

Mon ikke at sandheden bliver gravet frem nu......?

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 11:44

Alucard <alucard44@hotmail.com> wrote:

> Det ville ikke overraske mig hvis den sidste mulighed var
> tilfældet....

> Mon ikke at sandheden bliver gravet frem nu......?

I begge tilfælde falder en del af Arne Wilstrups argumentation i hvert
fald til jorden, den med at kommunalbestyrelsen, borgerrepræsentationen,
demokratisk har vedtaget ordningen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 22-01-06 13:52

> I begge tilfælde falder en del af Arne Wilstrups argumentation i hvert
> fald til jorden, den med at kommunalbestyrelsen, borgerrepræsentationen,
> demokratisk har vedtaget ordningen.

Det er det rene nonsens og har intet på sig. Ordningen blev vedtaget af
Borgerrepræsentationen i 2001, så hvis SF eller andre politikere på Rådhuset
har en så dårlig hukommelse, kan de blot læse her:

"KØSS startede i 2000 som et lille pilotprojekt på fire skoler på Indre
Nørrebro. Pilotprojektet blev startet af Sund By, Indre Nørrebro under
Sundhedsforvaltningen, og Indre Nørrebro Bydel og var afledt af en
undersøgelse i to af Københavns Kommunes bydele foretaget af Sund By i 1999.
Baggrund
Sund Bys undersøgelse viste nemlig, at 25% af de adspurgte elever ikke havde
madpakke med i skole, og at en stor del af disse elever heller ikke fik
morgenmad hjemmefra. Desuden fremgik det af undersøgelsen, at 70% af
eleverne gerne ville have mulighed for at købe frokost på skolen. For nogle
elever handlede det om at slippe for den kedelige madpakke i skoletasken,
mens det for andre drejede sig om overhovedet at få noget at spise i løbet
af dagen.

Derfor var både skoleledelser og Pædagogisk Råd også meget interesserede i
at indgå i et samarbejde for at skabe en permanent, udgiftsneutral
skolemadsordning.

*Med udgangspunkt i de meget gode erfaringer fra pilotprojektet blev det
således vedtaget i Borgerrepræsentationen i 2001 at indføre en
skolemadsordning på alle folkeskoler i Københavns Kommune.
Skolemadsordningen er baseret på, at skoleeleverne selv står for salg af
maden i en skolebod oprettet til formålet. * (min understregning)

Indtil videre er der etableret skoleboder på 48 af kommunens 72
folkeskoler, og det forventes, at der ved udgangen af 2005 er en
skolemadsordning på samtlige kommunens folkeskoler."

http://www.skolemad.kk.dk/Retningslinier/Historie.aspx

Og videre:
"Københavns Økologiske Sunde Skolemad (KØSS) er en skolemadsordning, der
tilbyder alle københavnske folkeskoleelever at købe et stabilt, sundt,
billigt og overvejende økologisk måltid i deres frokostpause. Københavns
Kommune, KØSS er en del af Dogme2000 samarbejdet, hvor målet er at 75 % af
de fødevarer som anvendes i kommunale køkkener og kantiner, skal være
økologiske inden udgangen af 2008, hvilket også gælder skolemaden.

Frokostretterne er udviklet af Københavns Kommunes Børne- og
Ungdomsforvaltning i samarbejde med Sundhedsforvaltningen og bliver
produceret og pakket i kommunens centralkøkken i De Gamles By. Konceptet
giver mulighed for en større variation i madsortimentet og reducerer spild,
hvilket med tiden bevirker at madordningen kan blive selvfinansierende på
længere sigt.

Målet med skolemadsordningen er at give alle københavnske skoleelever et
reelt frokosttilbud og dermed fremme deres koncentrationsevne og
indlæringsevne, ved at undervisningen foregår på mætte maver. Ved at indføre
skolemad skabes et grundlag for at give børn en sund madkultur fra barns
ben. Eleverne skal have mulighed for at opleve, at sund mad kan smage godt
og at måltider kan være et socialt samlingspunkt, der skaber gode
oplevelser. " - se i øvrigt filmen:

http://www.skolemad.kk.dk/Retningslinier/Drift/Film%20om%20drift%20af%20skolebod.aspxOG VIDERE:"Da skolemadsordningen i sin tid var under udvikling, rejste KØSSsekretariatet rundt i landet for at få inspiration fra andre kommunersskolemadsordninger. Efter mange overvejelser endte KØSS med at anvendeprincipperne fra Københavns Kommunes egen eksisterende form, som indebærersalg af mad fra en skolebod drevet af eleverne selv. Dog er der ikketidligere blevet solgt decideret frokostretter fra skoleboderne, der kun harværet benyttet til salg af snacks,mm.. Ved opstart af madordningen i 2001 blev maden produceret i to lokaleplejehjemskøkkener, Skt. Joseph på Nørrebro og Bystævneparken i Brønshøj.Herfra blev den kørt ud til skolerne i varm tilstand i transportbilergodkendt til fødevaretransport. Madsortimentet bestod på det tidspunkt af enlun dagens ret, forskellige sandwich og boller samt et lille udvalg afsnacks, yoghurt, frugt, mm.Imidlertid viste denne form for madproduktion sig at medføre et stortmadspild, som var økonomisk belastende for KØSS. Desuden var det nødvendigtat tænke i stordriftsfordele, da det i 2002 blev vedtaget, at allekøbenhavnske skoler skulle have en skolebod. Heraf udsprang ideen med etindrette et stort centralkøkken i Sundhedsforvaltningens regi til almadproduktion.Kort fortalt går det nye madkoncept ud på, at maden kommer ud på skolernekold og portionsanrettet i papbakker, hvorefter den først opvarmes iskolebodens mikroovne i forbindelse med madsalget. Derved har maden enholdbarhed på tre dage, så længe den uopvarmet og uåbnet. For at gøreskoleboderne egnede til denne form for madsalg, har man foretaget ændringeraf de allerede eksisterende skoleboder, mens igangværende byggeri af denyeste skoleboder er indrettet til det nye madkoncept fra starten.Ændringerne handler dog hovedsagligt om installering af mikroovne,opstilling af et ekstra køleskab samt en kølereol."http://www.skolemad.kk.dk/Retningslinier/Historie/Udvikling%20af%20nyt%20madkoncept.aspx"MadenMaden bliver solgt fra en skolebod på hver skole, hvor den betales kontant.Skoleboden har åbent i skolens frokostpause og drives typisk af skolens 6.klasser sammen med skolebodsansvarlige lærere. Maden er tilpasset skoleelevernes smag og appetit, og der tages hensyn til,at der på skolerne er elever fra mange forskellige kulturer. Maden iskoleboden er fremstillet ud fra følgende principper: a.. den skal være ernæringsrigtigt sammensat, b.. den skal smage godt og være indbydende for børnene, og c.. den skal så vidt muligt være økologisk.*Derudover tager KØSS hensyn til, at skolerne har elever fra mangeforskellige kulturer, idet kødet i de lune frokostretter aldrig indeholdersvinekød og altid er halalslagtet.* (min understregning)Maden er opdelt i en vintermenu, en forårsmenu og en efterårsmenu, somfølger årstiderne for de forskellige økologiske råvarer. Menuerne kørerefter en 14 dages plan opdelt i lige og ulige uger, så der fx altid vil væreden samme ret mandag i lige uger i ca. 3 ½ måned ad gangen. Menuerne giver mulighed for at købe: lune frokostretter, store og småboller, lette retter, grøntsagssnacks og frugt"http://www.skolemad.kk.dk/Skolemad.aspxMan må imidlertid i det mindste forlange at politikere og debattører her,der har så pokkers travlt med at komme med udtalelser om KØSS i det mindstesætter sig ordentlig ind i tingene, men det er naturligvis lettere at gætteend at forholde sig til virkeligheden.Og så tror jeg at emnet er udtømt for denne omgang - man kan selv læse sigtil de ovenstående citater på www.skolemad.kk.dk--Wilstrup

begin 666 sp.gif
K1TE&.#EA`0`!`( ``/___P```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 14:30

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> Det er det rene nonsens og har intet på sig.

Ud fra det Berlingske Tidende skriver har det alt med sig. Men jeg kan
naturligvis ikke vide om avisen har ret, eller om de tre citerede er
helt galt på den.

> [...]

mangeforskellige kulturer, idet kødet i de lune frokostretter aldrig
indeholdersvinekød og altid er halalslagtet.* (min understregning)

Jeg ser ikke at beslutningen om kun at servere halal-mad har været
forelagt borgerrepræsentationen. Den synes at være foretaet af
skoleborgmester Per Bregengaard eller administrationen.

I øvrigt tror jeg ikke at man kan forvente at kommunalpolitikerne kører
rundt på kommunens hjemmesider for at kontrollere, hvad der står.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 22-01-06 15:01

[..]

> Ud fra det Berlingske Tidende skriver har det alt med sig. Men jeg kan
> naturligvis ikke vide om avisen har ret, eller om de tre citerede er
> helt galt på den.

Tanten løber som sædvanlig med en halv vind. Borgerrepræsentationen ER
blevet hørt i denne sag.

> [...]
> forelagt borgerrepræsentationen. Den synes at være foretaet af
> skoleborgmester Per Bregengaard eller administrationen.

Nej, det hele er blevet forelagt BR - at de ikke læser alle papirerne
ordentligt, kan jeg ikke se, man kan klandre den fhv. skoleborgmester for.

> I øvrigt tror jeg ikke at man kan forvente at kommunalpolitikerne kører
> rundt på kommunens hjemmesider for at kontrollere, hvad der står.

Man må forvente at BR-medlemmerne sætter sig ind i tingene, når de vedtager
dem.
--
Wilstrup

Fra : Alucard

Dato : 22-01-06 17:01

On Sun, 22 Jan 2006 15:01:06 +0100, "Wilstrup" <nix@invalid.com>
wrote:

>Tanten løber som sædvanlig med en halv vind. Borgerrepræsentationen ER
>blevet hørt i denne sag.

Det står der IKKE noget om.....

>Nej, det hele er blevet forelagt BR - at de ikke læser alle papirerne
>ordentligt, kan jeg ikke se, man kan klandre den fhv. skoleborgmester for.

Igen.... En udokumenteret påstand.....

>Man må forvente at BR-medlemmerne sætter sig ind i tingene, når de vedtager
>dem.

Der står intet om at "fravalg af svinekød" overhovedet har været
forelagt BR.....

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 17:50

Alucard <alucard44@hotmail.com> wrote:

> Der står intet om at "fravalg af svinekød" overhovedet har været
> forelagt BR.....

Næh, det fremgik da ganske klart, implicit af det materiale Arne bragte
som »dokumentation«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 22-01-06 18:40

> Næh, det fremgik da ganske klart, implicit af det materiale Arne bragte
> som »dokumentation«.

hvorfor skriver du dokumentation i citationstegn? BR vedtager noget, hvor
alle oplysningerne findes - det er så op til den eksisterende borgmester at
udføre opgaverne i overensstemmelse med BRs vedtagelse. At de muligvis ikke
har læst materialet grundigt nok, er ikke borgmesterens skyld, men
BR-medlemmerne der ikke har gjort deres hjemmearbejde.

Det virker mere end søgt at komme næste 4 år efter og brokke sig over at
"man intet vidste" - at man muligvis har sovet i timen, kan man ikke´klandre
læreren for.
--
Wilstrup

Fra : Alucard

Dato : 22-01-06 19:32

On Sun, 22 Jan 2006 18:39:45 +0100, "Wilstrup" <nix@invalid.com>
wrote:

> [...]
>"man intet vidste" - at man muligvis har sovet i timen, kan man ikke´klandre

Jeg gentager.....

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 20:12

Alucard <alucard44@hotmail.com> wrote:

> Jeg gentager.....
>
> Der står intet om at "fravalg af svinekød" overhovedet har været
> forelagt BR.....

Netop ikke. Det står kun på en hjemmeside, som Arne henviser til, og man
kan altså ikke forvente at borgmestre og borgerrepræsentanter surfer
kommunens hjemmesider igennem.

Ikke engang Louise Frevert har jo tilsyneladende fulgt med i hvad der
stod på hendes egen /personlige/ hjemmeside.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 22-01-06 20:28

> Netop ikke. Det står kun på en hjemmeside, som Arne henviser til, og man
> kan altså ikke forvente at borgmestre og borgerrepræsentanter surfer
> kommunens hjemmesider igennem.

Jo, det kan man godt -det er det, de er valgt på: at varetage borgernes
interesser - har de sovet i timen, må de se at vågne op. Ukendskab til
regler og love fritager ingen for ansvar. De har pligt til at følge op på
det, de har vedtaget - det ligger implicit i deres politiske arbejde.

> Ikke engang Louise Frevert har jo tilsyneladende fulgt med i hvad der
> stod på hendes egen /personlige/ hjemmeside.

Det er hendes problem.
--
Wilstrup

Fra : Alucard

Dato : 22-01-06 21:17

On Sun, 22 Jan 2006 20:28:24 +0100, "Wilstrup" <nix@invalid.com>
wrote:

>Jo, det kan man godt -det er det, de er valgt på: at varetage borgernes
>interesser - har de sovet i timen, må de se at vågne op.

Man kan da ikke forlange at politikere skal rende rundt hver eneste
dag for at se om der er nogen der har lavet et eller andet om.......

>Ukendskab til
>regler og love fritager ingen for ansvar. De har pligt til at følge op på
>det, de har vedtaget - det ligger implicit i deres politiske arbejde.

Det har intet med regler og love at gøre....

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-01-06 18:54

On Sun, 22 Jan 2006 13:52:16 +0100, Wilstrup wrote:

> Frokostretterne er udviklet af Københavns Kommunes Børne- og
> Ungdomsforvaltning i samarbejde med Sundhedsforvaltningen og bliver
> produceret og pakket i kommunens centralkøkken i De Gamles By.

Hvor man i øvrigt godt kan købe produkter fra svin.

Fra : Wilstrup

Dato : 22-01-06 19:39

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Hvor man i øvrigt godt kan købe produkter fra svin.

Det har man valgt ikke at gøre!
--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 20:12

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Det har man valgt ikke at gøre!

Når det drejer sig om skolebørn. Pensionisterne ville nok protestere
voldsomt, hvis de ikke kunne få deres flæskesteg og medisterpølse, men
måtte nøjes med halal-shawarmaer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 22-01-06 20:26

> Når det drejer sig om skolebørn. Pensionisterne ville nok protestere
> voldsomt, hvis de ikke kunne få deres flæskesteg og medisterpølse, men
> måtte nøjes med halal-shawarmaer.

Skal jeg ikke kunne udtale mig om.
--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 21:14

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> Skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Så kender du vist ikke meget til pensionistgenerationen. Jeg har både en
faster og en moster på 87, så om »halvtredie« år skal jeg til et par
90-års fødselsdage ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-01-06 20:35

On Sun, 22 Jan 2006 20:11:48 +0100, Per Rønne wrote:

> Når det drejer sig om skolebørn. Pensionisterne ville nok protestere
> voldsomt, hvis de ikke kunne få deres flæskesteg og medisterpølse, men
> måtte nøjes med halal-shawarmaer.

Netop. Centralkøkkenet fremstiller altså mad, der bpde er halal og mad
der ikke er. Gad vide om de muslimske forældre er klar over det?

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 21:14

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Netop. Centralkøkkenet fremstiller altså mad, der bpde er halal og mad
> der ikke er.

Det hedder »mad der er haram«.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-01-06 21:53

On Sun, 22 Jan 2006 21:14:20 +0100, Per Rønne wrote:

> Det hedder »mad der er haram«.

Hvad for noget af det?

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 22:01

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Hvad for noget af det?

Haram er det modsatte af halal. Halal er det der er tilladt i islam,
haram er det der er forbudt.

Så når du drikker en pilsner til din flæskesteg med rødkål, brunede
kartofler og brune sovs, så er det yderst haram.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-01-06 23:51

On Sun, 22 Jan 2006 22:00:50 +0100, Per Rønne wrote:

> Haram er det modsatte af halal. Halal er det der er tilladt i islam,
> haram er det der er forbudt.

Så kan jeg ikke se årsagen til rettelsen. Jeg ser ikke nogen grund til
at hive flere udenlandske ord ind i det danske sprog end nødvendigt.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-01-06 20:22

On Sun, 22 Jan 2006 19:39:06 +0100, Wilstrup wrote:

> Det har man valgt ikke at gøre!

Jeg var ellers på et kursus derude for ikke så lang tid siden. Der var
der da svinekød på menuen.

Fra : Wilstrup

Dato : 22-01-06 20:37

> Jeg var ellers på et kursus derude for ikke så lang tid siden. Der var
> der da svinekød på menuen.

Hvorhenne og hvilket kursus? Der er forskel på kurser for voksne med mad og
så frokostpakker for børn.

I er i det hele taget helt ude i hampen og jeres argumenter er ude af
proportioner. Der er ingen nævnværdige der protesterer blandt børnene eller
forældrene over at de ikke kan få flæskesteg. Det er kun jer voksne, der går
så fantastisk op i den sag, at man skulle tro at vi stod over for en
revolution. Det er dybt latterligt - I kan ikke forstå at muslimerne himler
op over nogle Muhamedtegninger og taler højtravende om ytringsfriheden -
men samtidig er I fuldkommen oppe at køre over noget så simpelt som at man
blot ikke serverer grisekød på skolerne - proportionerne mine herrer!
proportionerne.

Skolerne i KK serverer IKKE grisekød endnu -sådan er det, og sådan bliver
det indtil det evt. laves om, og så er den egentlig ikke længere.

Jeg gider ikke at fortsætte den diskussion, da den kører i ring og nærmer
sig en proportionsforvridning af tingene.

Det er IKKE et forældrekrav fra danske forældre at der serveres svinekød -
det er heller ikke børnene, der efterspørger det. Man har altså valgt ikke
at gøre det, og så burde den debat stoppe -i hvert fald med at køre i ring,
som den gør.

Fat det nu: BR har altså besluttet at ordningen skal se ud som den gør.
Hvis BR-medlemmerne har sovet i timen, så må de da lave det om, men det er
deres egen skyld, hvis de ikke har undersøgt hvad sagen drejer sig om. Jeg
synes at det er i orden ikke at servere grisekød - og vil være modstander af
at lave det om, men sker det alligevel, sover jeg skam roligt om natten af
den grund.

Debatten er blevet forudsigelig og kedelig - jeg stopper nu -så kan I få det
sidste ord, når det nu betyder så meget for jer.
EOD
--
Wilstrup

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-01-06 21:26

On Sun, 22 Jan 2006 20:36:59 +0100, Wilstrup wrote:

> Hvorhenne og hvilket kursus?

De gamles by. Jeg gik ud fra at det var det vil talte om.

> Der er forskel på kurser for voksne med mad og
> så frokostpakker for børn.

Min pointe er bare at køkkenet fremstiller begge slags mad, så det er
altså ikke fordi det vil give ekstra besvær at også have svinekød på
menuen.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 21:58

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Min pointe er bare at køkkenet fremstiller begge slags mad, så det er
> altså ikke fordi det vil give ekstra besvær at også have svinekød på
> menuen.

Næh, men de kan åbenbart ikke finde ud af at pakke dem i forskelligt
farvet papir, alt efter om det skal være dansk, halal, kosher eller
vegetar ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 23-01-06 11:01

"Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message

> [...]
går
> så fantastisk op i den sag, at man skulle tro at vi stod over for en

Det gør vi jo også - en halalkøds-revolution. Det er i hvert fald ret
revolutionerende, at man laver generelle regler med udgangspunkt i en
minoritets religiøse doktriner. Heldigt for skoleeleverne i Københavns
Kommune, og deres helse, at det ikke er salat eller letmælk et lille
mindretal af sekteriske muslimer forbyder os at spise.

Fra : Egon Stich

Dato : 23-01-06 20:59

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Hvor man i øvrigt godt kan købe produkter fra svin.

Den går da ikke?
Man kan da ikke bruge samme "værktøj" til politisk korrekt og politisk
ukorrekt mad?
Hvis jeg er korrekt orienteret?
Det er jo bedrageri overfor de stakler, der tror reglerne bliver overholdt?
Det må vi have lavet om på..!!

MVH
Egon

Fra : GB

Dato : 22-01-06 22:38

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote in news:1h9kdeb.xvwn7w1ljycqfN%
per@RQNNE.invalid:

> I begge tilfælde falder en del af Arne Wilstrups argumentation i hvert
> fald til jorden,

Det får du ham næppe til at tro på.

Men ham der p.t. skriver her som "Wilstrup" er fanme IKKE den samme som AHW
- stilen er helt anderledes, både sprogligt og kvatitetsmæssigt. Enten er
Arne i så fald kommet på SSRI, eller også får han et bommesislag, når han
bliver udskrevet fra psy... - øh, gerontologisk - afdeling, og ser hvad der
er gået for sig i hans fravær, og i hans navn.

Fra : Wilstrup

Dato : 22-01-06 12:10

"Per Rønne" wrote:
> [...]
>
> »Der burde da være mulighed for, at børnene kan få svinekød en eller
> to gange om ugen, og hvis der er nogen, der ikke spiser svinekød, så

Formanden for Skole og samfund er vist lige gået af p.g. a. nogle lister,
hvor han offentliggør hvem der er på overførselsindkomster og samtidig har
et barn i en bestemt skole.

> [...]
> ikke fungerer tilfredsstillende, og han vil nu have den revideret.
> Han synes at det er drastisk helt at fravælge svinekød, og ønsker at

Man kan sige meget om SF -men de er ikke videre kløgtige: de har haft magten
sammen med S i mange år i borgerrepræsentationen og har udmærket vidst det
med KØSS - så hvis de nu spiller uvidende, så er det hykleri.
Man kan sagtens mene at ordningen er dårlig -det mener jeg fx selv den er,
men unægtelig af andre grunde end dem du hævder at SF nu kommer frem til.

> [...]
> {der sendte sine egne børn på privatskole} indført den, uden at
> orientere hverken borgerrepræsentation eller den øvrige magistrat.

Det er ikke muligt at indføre et system som KØSS uden at alle er informeret.
Det er ansvarsforflygtigelse.
Hvis politkerne bestemmer sig for at ændre ordningen til at de også serverer
svinekød, så er det deres demokratiske ret -jeg synes ikke at det er en god
idé, men det har jeg jo allerede forklaret.
--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 13:14

> [...]

> hvor han offentliggør hvem der er på overførselsindkomster og samtidig har

Hvis han »lige er gået af« er han vel ikke formand længere, men er
afløst af en anden, som så er formand.

Den formand der udtaler sig hedder Jørgen Springborg.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank

Dato : 22-01-06 21:33

Geh

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Formanden for Skole og samfund er vist lige gået af p.g. a. nogle lister,
> hvor han offentliggør hvem der er på overførselsindkomster og samtidig har
> et barn i en bestemt skole.

Formanden for Skole og samfund, Københavns kommune, Jørgen Springborg har
ikke offentgjort lister over hvem der er på overførselsindkomster og
samtidig har barn i en bestem skole. Det ville være en lovovertrædelse.

Han har ikke offenligtgjort noget, blot viderebragt tal offenligtgjort af
Københavns Kommune:

http://www2.kk.dk/of/dagsorden.nsf/d397f517a3db228ec125685e002ebe06/c1256d0900319173c125685e0031722b?OpenDocument&Start=1&Count=300&Expand=1

Punkt 10 - evaluering af lektiecafe.

Og han er ikke gået af - han har stillet sit mandat til rådighed.

Det ville have været rart om du havde fuldt lidt med eller alternativt
undersøgt sagen, før du kommer med en så alvorlig påstand.

Mvh
Frank

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 21:58

Frank <far@nospam.dk> wrote:

> [...]
> samtidig har barn i en bestem skole. Det ville være en lovovertrædelse.
>
> Han har ikke offenligtgjort noget, blot viderebragt tal offenligtgjort af

Altså de berømmelige tal om antal og andel af forældre på kommunal
overførselsindkomst på de enkelte kommuneskoler?

Men ikke noget med at bringe navnene på de pågældende, hvilke da også
ville have været ulovligt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 22-01-06 23:21

"Frank" <far@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Og han er ikke gået af - han har stillet sit mandat til rådighed.
>
> Det ville have været rart om du havde fuldt lidt med eller alternativt
> undersøgt sagen, før du kommer med en så alvorlig påstand.

Blot til ovenstående: jeg har oplysningen fra pressen - Text-TV - det er
altså ikke en alvorlig påstand, men alene et kopi af hvad der stod på DR
text-tv for nogle dage siden. Han virkede overrasket over at det kunne
misbruges.
--
Wilstrup

Fra : Mark Jensen

Dato : 22-01-06 13:20

wrote:

> [...]
>
>»Der burde da være mulighed for, at børnene kan få svinekød en eller to
>gange om ugen, og hvis der er nogen, der ikke spiser svinekød, så kan

Exactly :)

Fra : Basil

Dato : 22-01-06 14:27

Mark Jensen skrev d. 22-01-2006 i meddelelse
<a2u6t1lsl27pfaaeai1730t3649q3vrrd6@4ax.com>:

> Exactly :)

Jeps, sådan er der her, accepter eller forsvind.
Sværre behøver det ikke være
Kai

Fra : Wilstrup

Dato : 22-01-06 15:02

"Basil" <KuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse

> Jeps, sådan er der her, accepter eller forsvind.
> Sværre behøver det ikke være

Med andre ord mener du altså at vi skal sige til de danske skolebørn: vi
serverer det, vi serverer -accepter eller forsvind?
--
Wilstrup

Fra : Basil

Dato : 22-01-06 14:59

Wilstrup skrev d. 22-01-2006 i meddelelse
<43d3906b$0$84038$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:
> "Basil" <KuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse

> Med andre ord mener du altså at vi skal sige til de danske skolebørn: vi
> serverer det, vi serverer -accepter eller forsvind?

Sådan kan du da godt tolke det, men du ved sikkert godt hvad jeg mente.
Kai

Fra : Wilstrup

Dato : 22-01-06 15:55

> Sådan kan du da godt tolke det, men du ved sikkert godt hvad jeg mente.
> Kai

Altså. sålænge det drejer sig om muslimer, så er det i orden at
diskriminere, men når det går ud over danske skoleelever, så er det ikke?
Eller hvad`?

Hvis jeg nu mistænker dig for at afsky muslimer, er jeg så på rette spor?
eller mener du at du netop er enig med mig i at hvis de danske skolebørn
ikke kan lide halal-kød, så kan de bare ryge og rejse?

Eller du går måske slet ikke ind for demokrati?
--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 16:24

> [...]

> eller mener du at du netop er enig med mig i at hvis de danske skolebørn
> ikke kan lide halal-kød, så kan de bare ryge og rejse?

Er det ikke dig der vil diskriminere danske børn, der gerne vil spise
svinekød?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Alucard

Dato : 22-01-06 17:07

On Sun, 22 Jan 2006 16:24:20 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Er det ikke dig der vil diskriminere danske børn, der gerne vil spise
>svinekød?

Netop..... Wilstrup's problem er, at han mener at det diskrimination
af muslimer hvis der serveres svinekød SAMTIDIGT med "halal"-mad.....

Jeg har ikke set en eneste herinde, der vil forhindre muslimerne at
købe deres halal-mad.....

Fra : Wilstrup

Dato : 22-01-06 18:37

> Er det ikke dig der vil diskriminere danske børn, der gerne vil spise
> svinekød?

De danske børn efterspørger ikke svinekød på min skole og jeg har heller
ikke hørt om andre - tværtimod - prøv at se den film, der findes i et af de
links, jeg gav dig, så vil du høre og se hvad danske, sunde børn
efterspørger - og det er ikke svinekød.

Det er ikke diskrimination at man vælger IKKE at sælge noget bestemt mad.
Det er forvrøvlet og helt ude af proportioner.
--
Wilstrup

Fra : Pjensen73

Dato : 22-01-06 19:27

> [...]
> jeg gav dig, så vil du høre og se hvad danske, sunde børn efterspørger - og

Nej, det tør de ikke, for så kommer hr. Vilstrup efter dem.

> Det er ikke diskrimination at man vælger IKKE at sælge noget bestemt mad. Det
> er forvrøvlet og helt ude af proportioner.

Javel.... Så er det altså heller ikke diskrimination hvis man vælger
IKKE at sælge halalslagtedet kød?

Fra : GB

Dato : 22-01-06 22:29

"Pjensen73" <pjensen73@FJERNDETTEgmail.com> wrote in

> Nej, det tør de ikke, for så kommer hr. Vilstrup efter dem.

- med halvstiv pik, ferle og spanskrør.

Fra : Michael

Dato : 23-01-06 13:10

On 22 Jan 2006 21:29:15 GMT, GB <nospam@nospam.invalid> wrote:

>"Pjensen73" <pjensen73@FJERNDETTEgmail.com> wrote in

>- med halvstiv pik, ferle og spanskrør.

LOL

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 14:48

GB <nospam@nospam.invalid> wrote:

> "Pjensen73" <pjensen73@FJERNDETTEgmail.com> wrote in

> - med halvstiv pik, ferle og spanskrør.

Kulturhistorisk hører ferle nu sammen med ris, og netop ris og ferle var
tidligere lærerens embedstegn, som endda blev indgraveret på
gravstenene.

Spanskrøret hører en senere tid til, og bruges i dag kun i private hjem
- og på bordeller, hvor masochistiske mænd får stribet deres bare .

Vel et typisk eksempel på kvindeundertrykkelse, at de skal bruge en
luder til noget sådant. Hvis de ikke kan nøjes med en trækkerdreng ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : GB

Dato : 23-01-06 21:13

> Kulturhistorisk hører ferle nu sammen med ris, og netop ris og ferle
> var tidligere lærerens embedstegn, som endda blev indgraveret på
> gravstenene.

Er det noget, du har læst i din evindelige "Encylopædia Brittanica"?

Fra : Per Rønne

Dato : 24-01-06 08:32

GB <nospam@nospam.invalid> wrote:

> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote in

> Er det noget, du har læst i din evindelige "Encylopædia Brittanica"?

Nå, er du nede på det niveau igen? Så burde du også vide at det ikke er
noget man kan slå op i et engelsk leksikon, da der jo netop er tale om
et embedstegn /i Danmark/, i Norge, og muligvis også i vore lutherske
nabolande.

Jeg vil tro at jeg har det fra Politikens Danmarkshistorie fra 60erne.
Der er da tale om »almen dannelse« at vide noget sådant. Som at kende
årstallene på Christian IVs regeringstid i hovedet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 20:12

> [...]

> ikke hørt om andre - tværtimod - prøv at se den film, der findes i et af de
> links, jeg gav dig, så vil du høre og se hvad danske, sunde børn

Underligt, så, at der på Holbæk Tekniske Skole er begejstring hver gang
dagens ret lyder på flæskesteg med hvide kartofler, rødkål og brun sovs.
Blandt elever og lærere - og eleverne er altså 16+ år gamle.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 22-01-06 20:27

> Underligt, så, at der på Holbæk Tekniske Skole er begejstring hver gang
> dagens ret lyder på flæskesteg med hvide kartofler, rødkål og brun sovs.
> Blandt elever og lærere - og eleverne er altså 16+ år gamle.

Der er forskel på varmt mad på en teknisk skole og så en folkeskoles
frokostpakke.
--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 21:14

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> Der er forskel på varmt mad på en teknisk skole og så en folkeskoles
> frokostpakke.

Det gik nu mere på om danske børn efterspørger svinekød eller ej - og en
16-årig på en teknisk skole eller et teknisk gymnasium er vel ikke så
forskellig fra en 16-årig i 9. eller 10. klasse?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-01-06 18:52

On Sun, 22 Jan 2006 15:54:31 +0100, Wilstrup wrote:

> Altså. sålænge det drejer sig om muslimer, så er det i orden at
> diskriminere, men når det går ud over danske skoleelever, så er det ikke?

Hvorfor er det diskrimination at servere et bredt udvalg af den mad der
forefindes i Danmark?

Fra : Wilstrup

Dato : 22-01-06 19:39

> Hvorfor er det diskrimination at servere et bredt udvalg af den mad der
> forefindes i Danmark?

hvorfor er det diskrimination ikke at gøre det?
--
Wilstrup

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-01-06 20:21

On Sun, 22 Jan 2006 19:38:41 +0100, Wilstrup wrote:

> hvorfor er det diskrimination ikke at gøre det?

Så du er enig i at det ikke er diskrimination at servere svinekød i
folkeskolen?

Fra : Wilstrup

Dato : 22-01-06 20:29

> Så du er enig i at det ikke er diskrimination at servere svinekød i
> folkeskolen?

Har jeg ikke skrevet noget om - det er dig og de øvrige, der taler om
diskrimination. Jeg skriver blot at man ikke serverer det, og så er den ikke
længere.
--
Wilstrup

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-01-06 21:01

On Sun, 22 Jan 2006 20:29:10 +0100, Wilstrup wrote:

> Har jeg ikke skrevet noget om - det er dig og de øvrige, der taler om
> diskrimination.

Jeg svarede ellers på et indlæg hvor du brugte ordet diskrimination.
Jeg har forresten ikke givet udtryk for om det ene eller det andet er
diskrimination.

> Jeg skriver blot at man ikke serverer det, og så er den ikke
> længere.

Det var en fandens masse ord du så har brugt til det.

Fra : Kim2000

Dato : 22-01-06 19:59

> "Basil" <KuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse

> Med andre ord mener du altså at vi skal sige til de danske skolebørn: vi
> serverer det, vi serverer -accepter eller forsvind?

Hvis dit barn siger det ikke gider spise fisk, lader I så være med at købe
fisk? Her i huset siger vi at så må de jo spise sig mæt i kartofler og/eller
"der er masser af rugbrød". Så svaret i dette tilfælde må være "vi serverer
det vi serverer ellers må du have madpakke med hjemmefra". Mon ikke det
generelt sker jævnligt at der bliver severeret noget som ungerne ikke kan
lide, så er det samme besked.

mvh
Kim

Fra : Wilstrup

Dato : 22-01-06 20:15

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis dit barn siger det ikke gider spise fisk, lader I så være med at købe
> fisk? Her i huset siger vi at så må de jo spise sig mæt i kartofler

Det gør vi også.

Så svaret i dette tilfælde må være "vi serverer
> det vi serverer ellers må du have madpakke med hjemmefra".

javist.

Mon ikke det
> generelt sker jævnligt at der bliver severeret noget som ungerne ikke kan
> lide, så er det samme besked.

naturligvis - men det sker ikke jævnligt.
--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-06 20:22

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> [...]
> det vi serverer ellers må du have madpakke med hjemmefra". Mon ikke det
> generelt sker jævnligt at der bliver severeret noget som ungerne ikke kan

Men protesten går jo altså på at man /kun/ vil servere halal-måltider
for /alle/ børn, også for dem for hvem det er »haram« {forbudt, som det
gælder for mange religioner}, og også for de børn der gerne en gang
imellem vil spise flæskesteg.

Og der er altså ikke her tale om et hjem, men om en offentlig skole, der
i Danmark forbyder traditionel dansk mad, af hensyn til en islamisk
minoritet.

Tænk hvis man krævede at pensionisterne, der får bragt mad hjem eller
bor på plejehjem, kun måtte spise halal-shawarmaer, og aldrig røre en
flæstesteg, en svinekotelet eller en medisterpølse. Medmindre de selv
ville tage deres rollator, og stå på deres rystende ben og selv lave
dette haram-mad.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jim

Dato : 22-01-06 15:17

"Mark Jensen" <MR002@edb.dk> skrev i en meddelelse

> Exactly :)

Så skal du bare høre et ramaskrig, når muslimerne vil sikre sig, at
køkkenredskaberne ikke har været anvendt til tilberedning eller servering af
retter med svinekød.
Men så er de også mere end hysteriske.
Så er de koranfascister så det halve kunne være nok.

J.